Hej pÄ er och god fortsÀttning!

Nu Àr vi tillbaka och utvilade efter ett skönt och vÀlbehövligt lov. I Är har vi tÀnkte att utveckla oss lite inom film sÄ ni kan ta del av musikteatern i rörligt format och inte bara text, vi tÀnker fortsÀtta skriva inlÀgg pÄ bloggen, men stort fokus kommer hamna pÄ andra projekt. Vi kommer nÀrmare premiÀren för teatern och nu kommer det snart komma en koncentrationsdag, mer om vad det innebÀr berÀttar vi i ett annat inlÀgg. Kort dÀrefter kommer intensivveckorna att dra igÄng och dÀrmed Àven premiÀren, se till att boka upp ett datum mellan 21-24 mars. Vi hoppas verkligen att alla kommer för att se teatern för det Àr inget man vill missa.

Idag fortsÀtter vi jobbet i grupperna som vanligt och vi repeterar ocksÄ.

Ha en bra dag!


​// LinnĂ©a och Malva 

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

hej allihopa!

Idag har vi den sista musikteater lektionen för i Ă„r. Vi har nĂ€mligen julavslutning nĂ€sta vecka pĂ„ torsdagen och hinner dĂ€rmed inte med lektionen nĂ€sta vecka. Arbetet under terminen har gĂ„tt bra, vi har kommit lĂ„ngt i processen och vi har fĂ„tt mycket gjort. Vi vill tacka alla som varit med och lĂ€st bloggen nu under hösten och vi hoppas att ni tyckt det varit spĂ€nnande att hĂ€nga med under processen sĂ„hĂ€r lĂ„ngt. Vi Ă€r förvĂ€ntansfulla över hur nĂ€sta tremin kommer se ut med musikteatern. NĂ€sta tremin kommer vi visa lite mer rörligt material, men mer Ă€n sĂ„ sĂ€ger vi inte. Vi kommer Ă€ven gĂ„ in i intensivveckorna och dĂ€r kommer vi blogga mycket och berĂ€tta hur en vanlig dag under intensvivveckorna kommer se ut. 

Vi kommer sjÀlvklart fortsÀtta blogga nÀr vi kommer tillbaka efter ett efterlÀngtat jullov. God Jul pÄ er allihopa, hoppas ni fÄr en fantastisk jul. Glöm inte att komma och kolla pÄ vÄran julkonsert onsdag den 20 december kl 19.00 i Lindeskolans Aula, frivillig entre.

Ha det bÀst!



// Linnéa och Malva

Likes

Comments

Hej!

Som rubriken lyder sÄ har repetitionerna kommit igÄng inför Ärets musikteater. Innan manuset Àr klart sÄ försöker man mest skapa en karaktÀr av sin roll genom att trÀna pÄ scensprÄk och blickar. Man försöker Àven förstÄ vad för karaktÀr man ska spela och utifrÄn det utveckla sin karaktÀr. Man börjar Àven skapa relationer till de andra karaktÀrerna man spela tillsammans med, sÄ man vet hur man ska bete sig jÀmnt emot de andra karaktÀrerna. Efter förra veckans kollationering sÄ kommer vi sÄ smÄningom börja repetera utifrÄn det riktiga manuset.

Nu under repetitionerna börjar man fÄ en inblick i hur teatern kommer att bli. NÀr vi repeterar kommer vi antagligen komma pÄ nya idéer för att förbÀttra och det slutgiltiga manuset kanske inte kommer se ut sÄ som det gör nu, mycket kan Àndras lÀngs vÀgen till en klar förestÀllning. Alla roller fÄr samma manus att utgÄ ifrÄn, sedan under repetitionerna Àr det ens eget ansvar att anteckna om saker som gÀller en sjÀlv man kan t.ex. behöva anteckna hur man ska sÀga vissa repliker, om man ska lÄta arg, glad eller ledsen, det Àr smart att anteckna dÄ sÄ man vet hur man sak göra under repetitionerna och under förestÀllningen. En till sak som kan vara bra att anteckna Àr vart pÄ scenen man ska gÄ ut, pÄ vÄr scen finns det 2 ut/ingÄngar som man gÄ ut/in igenom, dÄ kan det vara smart att skriva ned vart man ska gÄ ut och Àven nÀr man sak gÄ ut/in sÄ man har full koll pÄ det frÄn början.

Repetitionerna Àr nÄgot som Àr roligt. Vissa kan sÀkert kÀnna sig nervösa inför repetitioner, men de Àr oftast roligt och under repetitionerna jag har varit pÄ har det varit mycket skratt. Det gör inget om man sÀger nÄgot fel eller gör nÄgot fel under repetitionerna för man har repetitionerna för att man ska bli bÀttre och sÀkrare med

tiden, man behöver inte göra allt rÀtt frÄn början. Men repetitionerna kan ocksÄ bli kÀnslomÀssiga, speciellt under intensivveckorna, dÄ Àr man trött och tycker allt Àr lite jobbigt eftersom man har hÄllit pÄ med teater i 2 veckors tid. Man kan fÄ lite prestationsÄngest för att man kÀnner att man inte presterar pÄ topp, och dÄ kan man bli ledsen eller arg, men överlag sÄ har an kul och det Àr vÀldigt lÀrorikt och en rolig erfarenhet.

NÀr man börjar repetitionerna med det fÀrdiga manuset sÄ repar man en scen i taget. SÄ först repar man scen 1 och dÄ repar alla som Àr med i scen 1. Efter ett tag sÄ börjar man repa x antal scener i taget men fortfarande inte hela förestÀllningen. Nu i början nÀr man repar lÀser man först igenom scenen man repar sen sÄ försöker man skapa en liknande miljö som den miljön som man ska vara i under förestÀllningen. Just nu befinner vi oss i den fasen dÄ vi först bara lÀser igenom scenen och sen försöker framstÀlla miljön pÄ bÀsta sÀttet. Det vi menar med miljön Àr att om scenen ska utspela sig i ett kök sÄ försöker man nu tidigt i repetitionerna fÄ miljön att se ut som ett kök.


​/ LinnĂ©a och Malva

Likes

Comments

Hej!

Idag Àr dagen dÄ hela ensemblen fÄr ta del av hur lÄngt alla grupper kommit. Det kallas kollationering och det Àr produktionens första mÄl och det Àr dÄ vi fÄr ett litet grepp om helheten. Allting börjar med att hela ensemblen samlas och Àven andra som Àr inblandade i produktionen sÄsom politiker, förvaltning, skolledning, press och samarbetspartner som byggprogrammet och elprogrammet. DÀr presenteras en sÄ kallad synopsis som Àr som en kortfattad summering av arbetet vi gjort. DÄ lÀses en sammanfattning av teatern upp.

Efter det sÄ gÄr vi igenom de olika grupperna och ser hur lÄngt de kommit och varje grupp för sig fÄr berÀtta om hur arbetet sett ut fram tills nu. I mask och kostym gruppen fÄr vi ta del av alla skisser pÄ hur de olika rollerna ska se ut. Scenografigruppen fÄr visa hur de skissat att scenen ska se ut. Skisserna frÄn bÄde mask och kostym och scenografi fÄr vi gÄ runt att kolla pÄ efter alla grupper pratat. Musikgruppen fÄr visa upp ett antal temaljud som ska förstÀrka förestÀllningen och Àr som ett bakgrundsljud. Dansgruppens jobb Àr lite svÄrt att visa men Àven de fÄr berÀtta om jobbet. Media gruppen har fÄtt visat upp den fÀrdiga affischen och Àven pratat runt deras arbete.

Efter att allt presenterats sÄ fÄr vi mingla lite dÀr vi Àven fÄr chansen att strÀcka pÄ benen men Àven kolla pÄ skisserna. NÀr minglet lider mot sitt slut sÄ fÄr vi manuset i handen och det Àr nu det ska lÀsas upp för första gÄngen. I början av hela projektet fick vi vÀlja om vi ville ha roll eller inte och de som valde att ha det fÄr nu lÀsa hela manuset som sin roll. Manuset lÀses frÄn början till slut men det kan komma att bearbetas lite grann under tiden.

​//LinnĂ©a och Malva

Likes

Comments

Hej!

Det Àr med stor sorg vi nu meddelar att denna mini-serie har nÄtt sitt slut. Det har varit roligt att ge er en större inblick i vad som faktiskt hÀnder i de olika grupperna. De tvÄ sista grupperna som ska presenteras nu Àr mediagruppen och dansgruppen. Hoppas ni tyckt att det varit roligt och att ni kÀnner att ni nu vet lite mer om allt.

Mediagruppen

Nu ska vi presentera den underbara mediagruppen.

De mediagruppen sysslar med Àr att marknadsföra vÄr förestÀllning. Det gör vi genom att göra det vi hÄller pÄ med just nu, alltsÄ att blogga och skriva om vad vi gör, sÄ ni har chansen att följa arbetsprocessen fram till premiÀren och fÄ en inblick i hur en produktion ser ut. Arbetet i media gruppen Àr vÀldigt brett vi har oftast mÄnga bollar i luften, vi som sitter och bloggar just nu har Àven ansvar över Instagram och Facebook. Det innebÀr att varje vecka ska vi ta bilder pÄ vad de olika grupperna sysslar med och dÄ Àven uppdatera bloggen, Instagram och Facebook. Kort och gott sÄ dokumenterar vi det som hÀnder i de olika grupperna under processen. Under förra Äret hade vi 3 timmar i veckan dÄ vi jobbade med musikteatern och i Är har vi kortat ned till 2 timmar, det innebÀr att jobbet blir intensivare, det gÀller alla grupperna.

Det finns en till del av media gruppen. Den delen stĂ„r för att göra flyers, affischen och Ă€ven programblad. Flyern Ă€r ofta inspirerad av Ă„rets tema, i Ă„r har vi som sagt spel tema pĂ„ förestĂ€llningen, dĂ€rför var flyern i Ă„r en bild av en gammal speldosa för att ge en inblick i vad temat Ă€r om pĂ„ förestĂ€llningen. Flyern ska vara klar relativt snabbt efter att processen startat för att vi ska kunna dela ut den pĂ„ olika mĂ€ssor och sĂ„dant som oftast brukar vara under hösten, men ocksĂ„ för att folket ska bli uppmĂ€rksammade pĂ„ att förestĂ€llningen Ă€r pĂ„ gĂ„ng. NĂ€r flyern Ă€r klar börjar man direkt jobba pĂ„ affischen, man börjar fundera pĂ„ hur man vill att affischen ska se ut och hur man ska framstĂ€lla temat. Ofta sĂ„ Ă€r det sĂ„ att det Ă€r “huvudpersonerna” som Ă€r med pĂ„ affischen. Processen med att göra en affisch Ă€t inte sĂ„ bara utan den Ă€r lĂ„ng, det Ă€r mycket man behöver tĂ€nka pĂ„. Man behöver b.la tĂ€nka pĂ„ hur man ska göra för att folk ska fĂ€sta blicken vid affischen nĂ€r de passerar den.

Följ gÀrna vÄr Instagram @lindeskolansmusikteater


Dans gruppen

Äntligen har det blivit dans gruppens tur att bli presenterade i vĂ„r underbara mini-serie.

I mÄnga förestÀllningar sÄ brukar man ha med dans, och det har sÄklart vi ocksÄ. Dansgruppens arbete börjar nÀr musik gruppen valt den första lÄten som ska vara med i förestÀllningen. Detta innebÀr att musikgruppen pressas en del av dansgruppen eftersom dansgruppen vill komma igÄng sÄ fort som möjligt och börja med deras koreografi. SÄ musikgruppen mÄste vÀlja första lÄten vÀldigt tidigt i arbetet för att dansgruppen ska kunna komma igÄng. Dansgruppen jobbar mycket med kÀnslor för att förstÀrka lÄten. Innan musikgruppen valt en lÄt sÄ dansar dansgruppen bara för att fÄ inspiration till hur de kanske kan dansa i förestÀllningen. Dansgruppen kommer tillsammans med danslÀraren överens om hur danserna ska se ut. Eleverna fÄr göra mycket sjÀlva och komma med mycket egna idéer om hur danserna ska se ut, men med viss hjÀlp frÄn danslÀraren. Det Àr ocksÄ dansgruppen som dansar under förestÀllningen.



// Linnéa och Malva

Likes

Comments

Hej!

Nu Àr det mask och kostym-gruppens tur att fÄ bli presenterade i vÄr mini-serie. Som ni sÀkert förstÄr sÄ har mask och kostym-gruppen en vÀldigt viktig och betydande roll för skapandet för förestÀllningen. Som ni hör pÄ namnet sÄ Àr de den gruppen som fixar vad alla karaktÀrer har pÄ sig och hur de Àr sminkade.

Innan rollerna Àr satta sÄ försöker gruppen hitta inspiration till det aktuella temat. Direkt nÀr rollerna har blivit satta sÄ börjar arbetet pÄ riktigt. Man börjar dÄ skissa pÄ hur karaktÀrerna ska se ut under förestÀllningen, vad de ska ha pÄ sig för klÀder och hur de ska sminkas men Àven de smÄ saker som accessoarer. AngÄende hur man ser ut pÄ scen gÀller det att ha överdrivit klÀderna och sminket, alltsÄ att man kanske har pÄ mer ögonskugga Àn vad man annars skulle ha om man sminkade sig en vanlig dag, detta gör man för att förstÀrka. Man gör pÄ detta vis för att de som sitter lÀngs bort ifrÄn scenen ska se tydligt att karaktÀren har smink pÄ sig och hur de ser ut. NÀr man gjort en skiss pÄ hur alla karaktÀrer ska se ut börjar man provsminka de olika karaktÀrerna utifrÄn skissen sÄ att man kan se det fÀrdiga resultatet och se om nÄgot behöver Àndras. Man börjar Àven leta klÀder till karaktÀrerna, vi har ett stort förrÄd pÄ skolan dÀr det finns massor utav klÀder och kostymer, dÀr brukar vi leta efter klÀder, ibland köper vi in nya klÀder och ibland fÄr vi sy ihop egna klÀder. I förra Ärets förestÀllning fanns det en kvinnlig fotbolls-supporter, hennes blÄa drÀkt som hon hade pÄ sig hade vi sytt sjÀlva. I Ärets förestÀllning kommer vi utnyttja anvÀndandet av mask mer Àn i de föregÄende Ären dÄ vi inte har anvÀnt oss jÀtte mycket av just mask, men Ärets tema gör att vi kommer kunna uttrycka oss bÀttre med hjÀlp av mask, det Àr sÄklart mask och kostym-gruppen som fixar alla masker som kommer anvÀndas i förestÀllningen. Det Àr ocksÄ mask och kostym-gruppens uppgift att sminka de som inte vill/kan sminka sig sjÀlva innan förestÀllningen och fixa logerna till karaktÀrerna, dela upp vilka som ska vara i vilken loge och fördelar sminket i de olika logerna



​​/ LinnĂ©a och Malva 

Likes

Comments

PÄ bilden ser vi Andreas bli sminkad av gruppen mask och kostym som provsminkar nÄgra till en affisch.

Likes

Comments

Vi trÀffar Stefan Jansson som Àr konstnÀrlig ledare och regissör av Ärets uppsÀttning pÄ Lindeskolan.

-Vad Àr det för projekt vi hÄller pÄ med?

"Vi hÄller pÄ med ett projekt som heter Press Start och det Àr en blandning mellan musik, teater, dans och har gjorts pÄ Lindeskolan sen 1996. Det Àr en berÀttelse om flera parallella vÀrldar."

-Vad Àr din roll i det hela?

"Jag Ă€r en konstnĂ€rlig ledare och regissör och jag har hand om mĂ„nga saker, Ă€ven mindre detaljer. Är en helhet viktig sĂ„ Ă€r detaljerna viktiga. Jag sĂ€tter rollerna, tittar pĂ„ alla kostymskisser, Scenografiskisser och sĂ„dant. Jag följer alla grupper och samordnar sĂ„ allt hĂ„lls pĂ„ plats"

-Finns det nÄgra svÄrigheter med ditt jobb?

"Jo det finns det ju, Det kan bli mycket kÀnslor i skÄdespeleri, man kan bli ledsen eller arg men Àven sÄ finns det mycket glÀdje och skratt, den blandningen kan bli svÄr."

-Projektet Àr ju ganska hemligt men finns det nÄgonting du kan sÀga om innehÄllet i Ärets förestÀllning?

"Det handlar om tvÄ elever som inte tycker om varann sÄ mycket. Tillsammans blir de tvungna att göra ett grupparbete vilket leder till att de försvinner frÄn vÄr dimension"

Likes

Comments

Nu fortsÀtter vÄran mini-serie dÀr vi presenterar det olika gruppernas arbete och denna vecka Àr det fokus pÄ musikgruppen.

I mÄnga förestÀllningar finns det med musik och det finns det Àven i vÄr förestÀllning. Allt som har med musiken att göra har vÄr fantastiska musikgrupp hand om. Arbetet i gruppen startar med att vi alla samlas och ger förslag pÄ lÄtar vi vill ha med i förestÀllningen. Det brukar bli ungefÀr 100 olika förslag pÄ lÄtar frÄn alla olika elever. Men sÄklart kan vi inte ha 100 lÄtar i förestÀllningen sÄ dÄ har musikgruppen i uppgift att vÀlja ut vilka lÄtar som ska vara med. Först vÀljer dem 30 lÄtar sen röstar dem ned till 15 lÄtar sen Àr det regissören tillsammans med musikgruppen som vÀljer ungefÀr 6-7 lÄtar av dem som fanns som förslag. SÄ det Àr deras uppgift tillsammans med regissören som i slutet vÀljer vilka lÄtar som ska vara med i förestÀllningen. Ibland hÀnder det att musikgruppen mÄste skriva om lÄtarna för att lÄten ska passa till förestÀllningen. Musikgruppens uppgift Àr ocksÄ att planka alla lÄtar som ska vara med i förestÀllningen, det betyder att dem sitter och lyssnar pÄ lÄtarna och försöker med hjÀlp av ett piano att hitta alla olika ackord för att sedan kunna göra en kompskiss till alla som ska spela under förestÀllningen. NÀr lÄtarna Àr fÀrdiga sÄ spelar dem in lÄtarna för att dem som Àr med i dansgruppen ska kunna ha vÄr version av lÄten att dans till sÄ dem vet exakt hur det kommer lÄta. Det Àr sÄklart ocksÄ musikgruppen som spelar alla lÄtar under förestÀllningen. Men i Är Àr det lite speciellt för i Är kommer det inte bara vara personer pÄ plats som kommer spela instrument det kommer Àven vara bakgrunder till lÄtarna för att det ska lÄta maffigare. För att förstÀrka olika kÀnslor som vi vill förmedla under förestÀllningen anvÀnder vi oss av ljudeffekter. Som tex under förra Ärets förstÀllning sÄ kom det ett sms-ljud nÀr nÄgon skickade ett sms för att förtydliga, det Àr musikgruppens uppgift att hitta ljudeffekter, skapa nya och göra om. Musikgruppen har mÄnga viktiga uppgifter för att förestÀllningen ska bli sÄ bra som möjligt.


/ Linnéa och Malva

Likes

Comments

Hej!

För att göra en förestÀllning arbetar vi i olika grupper och nu tÀnkte vi presentera alla olika grupper hÀr pÄ bloggen i en liten mini-serie. Idag presenterar vi följande:

Scenografi - NÀr man ska göra en teater sÄ behövs det rekvisita för att fÄ fram olika miljöer. Sceografigruppens uppgift Àr att skapa en miljö som framhÀver temat man har under förestÀllningen. I scenografigruppen fixar man allt frÄn de stora till de smÄ sakerna. Om ni sÄg förra Ärets teater la ni sÀkert mÀrke till de 3 stora modulerna som stod pÄ scenen som vi anvÀnde flitigt, det Àr scenografigruppen som fixade dem (med hjÀlp av bygg och anlÀggnings- programmet), alla detaljer som en liten tavla Àr det ocksÄ scenografigruppen som fixat fram. Scenografigruppen jobbar med allt frÄn en idé till skiss och till den fÀrdiga produkten. I Ärets upplaga av musikteatern kommer vi att arbeta mer med digital teknik och det Àr Àven scenografins uppgift att skapa.



Manus - Det Àr hÀr Àr produktionens startpunkt och det som binder alla gruppernas arbete till den slutgiltiga produkten. I början av projektet fÄr vi elever veta vad teatern ska handla om detta Är, och det Àr utifrÄn den idén manusgruppen sedan skriver manuset. Det första som hÀnder Àr att karaktÀrerna skapas och miljöerna trÀder fram. Manusgruppens jobb Àr intensivt, mÄnga bitar och karaktÀrer ska fÄ plats och skapas. Efter att karaktÀrerna Àr formade sÄ börjar skrivandet av manuset. Scen efter scen skrivs och scenerna skrivs Àven om en hel del och Àndras i samrÄd med vad regissören har att sÀga till om. De har inte jÀttelÄng tid pÄ sig att skriva manuset och nÀr manuset Àr klart sÄ gÄr regissören in och petar bland manuset och finslipar det. Efter det sÄ lÀses manuset upp i gruppen och man lÀser upp sin egen roll. DÀrefter Àr manusgruppens arbete klart.


/ LinnĂ©a och Malva 

Likes

Comments