Hej allihopa!
Pågrund utav utbrändhet och byte i livets riktning har jag varit oaktiv senaste månaderna. Istället för att gå in på sommarsemester gick jag in i en sjukskrivning på 2.5 månad. Idag har jag sagt upp min tjänst som undersköterska på detta boende och jag har börjat plugga på högskolan Dalarna. Jag studerar IT-säkerhet och mjukvarutestning. Jag har läst i en månad och de har varit enormt jobbigt att komma in i de nya rutinerna, det har inte hjälpt att jag pendlat 8 mil varje dag. Men nu, senaste veckan har de känts så mycket bättre, om man biter ihop och möter problemet så löser sig det mesta med tiden . Mitt liv har vänt väldigt snabbt, den omtalade K finns inte längre i mitt liv, och jag har träffat någon ny som jag inte kommer berätta vem det är än. Det jag kan säga är att jag känner mig väldigt lycklig och känns som jag träffat rätt. Jag har nu haft en helg med många jag älskar och har verkligen trivts i tillvaron. Nu ska jag lägga mig för imorgon väntar en nätverkslaboration(vi bygger nätverk med hjälp utan switchar och routrar) och en föreläsning inom kursen IT och BI. Godnatt allihopa! Sov gott!

VICTORY! 🏒🇸🇪🍾

Hello!
Söndag idag, och jag har varit ledig hela helgen, känns som evigheter sen även om det var två veckor sen bara. I helgen har det varit matcher, sen har jag umgåtts med min kompis E och min familj. Ikväll är ju finalen, Kanada - Sverige. Nerverna orkar inte riktigt med. Men taggad är jag! Nu har jag tre matcher på schemat idag, Bajen, Arsenal och Sverige då! En riktig latsöndag.. sen har ju syster och hennes son varit hemma här också och det har varit så mysigt. Hoppas ni alla mår bra. Efter något tragiskt som hänt i vår ort vill jag bara säga till er; ta hand om varandra ❤️

Tillbaka på jobbet. Nu gör jag dag 3 på jobbet. Ligger nu i en soffa under rasten och försöker samla energi för att orka ha tålamod, vara glad och orka lyfta tunga lyft. Ett jobb som är både psykiskt och fysiskt krävande är inte alltid lätt. Att jobba med människor som alla är unika med olika sjukdomstillstånd, man ger andra en stor del av sin egen energi, man skrattar och är glad för att få andra på bra humör, samtidigt ska man kunna sitta och trösta en förkrossad person. Ibland ska man kuta för liv och död för att rädda den stackars människan som blöder från huvudet efter att ha trillat för man inte kunnat vara där och ge den hjälp personen behöver. Tänk om vi kunde få vara fler i personalen. Det räcker inte med 3 personer som ska hålla koll på 15-20 personer. Att ligga på sin rast i ett gammalt kök längst ner i avdelningen och vara redo att springa ut hela tiden ifall något händer, ändå är det en-två ute på fältet redan. Det är människor vi jobbar med , hela våra dagar är fyllda av den fysiska vården, men ändå ska vi ha tid att ge stöd och påputtning eftersom psykisk ohälsa är väldigt vanligt överallt. Att gå 15 000 steg per pass och komma hem och gråta över att benen gör så ont av svullnaden pga av allt spring, samtidigt vara så otroligt trött i huvudet efter att ha bemött både personal och boende så bra vi bara orkat. Inte en dag när jag jobbat orkar jag ens laga mat, ligger bara i soffan och kollar på en serie/film jag inte ens hänger med i. Bara för att göra något. Det måste ske en förändring.

Nu sitter jag på tåget som snart avgår från centralen. Hann inte mer än landa och komma hem innan jag hoppar på nästa resa. Men roligt har vi haft det.
Nu ska jag hem och städa och göra lägenheten fin innan min 9/10 dagars pass. Kommer jobba konstant känns det som. Redan imorgon ska jag tillbaka. Men två lediga veckor med semester, kryssning och Stockholm känns ändå okej. Borde vara utvilad tycker jag, men känner mig mer stressad än någonsin.
Börjar redan fundera lite på vart jag ska resa nästa gång. Vart har ni varit och vad kan ni rekommendera?
Kram

Nu börjar femte dagen lida mot sitt slut här i Baska. Idag var det frukost som vanligt, dock forsregnade det utanför fönstret. Men som igår så kom solen fram någon timme senare.
Vi kom nyss hem från middagen, grilled goldfish beställde jag.. lät skumt men ville testa. Och det var faktiskt ingen guldfisk som vi först trodde... smakade bra, vi åt på en restaurang som heter Forza, väldigt fint och ser lite överklass ut om man jämför med de andra restaurangerna. Dom hade även en separat bar och hotell. Väldigt fint var det. Rekommenderar att gå dit en kväll om ni ska hit till Baska.

Jag var in på Apoteket idag och köpte två nya oljor. Arganolja och Jojobaolja.

Arganolja: kommer från arganträdets frukter och växer enbart i Marocko. Argan i maten sänker både kolesterol och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Jag själv kommer använda den på utsidan av kroppen. Oljan är tunn och tränger snabbt in i huden. Den är rik på E-vitamin. Den motverkar ärrbildning, påskyndar läkning och lugnar irriterad hud. Den har antiinflammatoriska egenskaper som gör den lämplig för tex acnehud.

Jojobaolja: Är från början ett vax som framställs ur fröna från jojobabusken som växer vilt i sydvästra USA och i Mexiko där oljan länge använts för att skydda huden från de varma klimatet.
Tack vare sina återfuktande och vårdande egenskaper har den på senare tid blivit väldigt poppis inom skönhetsvården.
Man kan använda den som hårinpackning för att ge håret glans. Mjukgörande hudolja som förebygger akne. Naturlig solskyddsfaktor.
Innehåller A-vitamin, D-vitamin och höga halter av omega-9.

Jag har ännu inte testat dom, men kommer en uppdatering i framtiden när jag använt dom.
Informationen har jag hittat från artiklar på nätet. Har som sagt inte testat själv så kan inte säga att det funkar.

Hejsan! Allt väl?
Just nu ligger jag på ett hotellrum på Krk, Kroatien . Bor på ett hotell som heter Atrium Residence Baska. Väldigt fint hotell.
Vi åkte hit i måndags, jag, K och hans mamma. Varit fint väder enda tills idag, nu regnar det. Första dagen lyckades jag bränna mig. Trodde inte att solen skulle ta, oj va fel jag hade... men det hör till. Vad vore en semester om inte jag klagade på min bränna haha 😂
I måndags kom vi till flygplatsen rijeka runt 16, en taxi stod redo och vi fick åka ut till Baska direkt. När vi kom hit checkade vi in på hotellet, sedan gick vi ner och tog första doppet i Medelhavet. Lika salt som i Turkiet... skämt åsido. Sedan gick vi till en mysig liten restaurang.
Tisdag och onsdag hade vi strandhäng och promenerade runt lite. Stannade och tog en drink/öl/glass lite här och var. Igår var jag även upp till Apoteket och köpte en skinrepair efter att jag bränt mig, rodnaden har nästan lagt sig helt så den funkade ganska bra. Den heter: pantexol repair.
Och vet ni vad jag testade igår... jag åt friterad bläckfisk, såfort jag fick tallriken fick jag se att det här var INTE min grej. Älskar musslor, fisk, kräftor, hummrar.. men när det kommer till bläckfisk, då slutar det med att jag spottar ut maten.. men dom säger väl att antingen älskar man det eller så hatar man det. Och jag har livsförklarat mig själv som bläckfisk-vegetarian. Tidigare var vi på ett akvarium och kollade på olika havsdjur.. och där såg jag faktiskt en bläckfisk, och just bläckfisken tyckte jag så synd om... fattar inte att det är lagligt att hålla inne vilda djur i såna små burar... så varje tugga jag åt senare på kvällen så tänkte jag på den stackars bläckfisken. Men om jag ätit först och sett bläckfisken efter kanske jag hade tyckt det var jättegott. Det vet jag inte..
Ja som sagt ligger jag nu på hotellrummet och lyssnar på regnet mot fönstret. Vet inte riktigt vad den här dagen har att erbjuda. Kanske man ska ta taxin in till staden Krk på ön. Kanske hyra en bil och åka runt och kolla in ön lite. Eller promenera upp i bergen. Hoppas iallafall att solen visar sig snart så jag får bränna mig lite mer ;)

Ha de gött!

Tjolala, haft allt för mycke på för att skriva.
Mycket jobb , resor och skoj!
Hoppas ni alla haft det bra ! Just nu sitter jag på "klostret"? Eller vad det heter. Nyss spelat biljard och tog oss hit efter och tog oss varsin öl. På måndag åker vi mot Kroatien . Baska , på ön krk. Jag, K och hans mor. Ska bli riktigt roligt. Igår kom jag tillbaka till Stockholm efter en kryssning med en del arbetskollegor, det var Lasse Stefanz på menyn. Väldigt intressant, fick även dansa bugg för första gången med en snut. Och kan lova er, piano, gitarr och sång är jag hyfsat erfaren på, men bugg är då absolut inte min starka sida. Men var så roligt att komma iväg ändå.
Hoppas ni alla har det bra. Ska försöka uppdatera lite mer men har haft så mycket på nu på slutet! xoxo Sofie

Idag började jag dagen att åka o hälsa på familjen. Sedan blev det städning och ihopplockning i lägenheten innan jag och K satte oss i bilen mot djurås, och nu sitter vi på tåget mot Stockholm. Hade turen att byta bort mitt pass på tisdag så då tänkte jag passa på att åka ner och hälsa på svärföräldrarna lite, var länge sen nu. Ikväll ska vi antagligen ut och träffa några vänner. Sen spelar ju Sverige också, men tyvärr missar vi första halvleken , men om de är lugnt på centralen så lär vi nog hinna hem och se andra iallafall. Har saknat Stockholm något enormt nu på slutet, älskar Stockholm när våren börjar komma, är så vackert och mysigt.
Igår spelade Leksand också, och tack och lov hittade dom lite självförtroende och tog hem segern. Nu hoppas vi de håller i sig så dom får stanna kvar i SHL.. imorgon är tredje matchen och det är på hemmais. Daladerby alltså. Är så kul!

Nu ska jag luta huvet tillbaka och lyssna lite på musik när jag lämnar Dalarna. Ha en trevlig lördag!