Sitter och lyssnar på She’s like the wind med Calum Scott och funderar på att sätta igång Dirty Dancing. Så fantastisk film. Men, det var inte det jag skulle säga egentligen. Jag tänkte Chicago-tipsa lite. Så here we go:

För mig var Chicago över förväntan, vilken stad! Så mycket god mat, härlig atmosfär och otroligt vackert. Det är ju en av USA:s största städer så man får den där storstadsfeelingen men det är mer greppbart än NYC till exempel som är så maffigt. Chicago är med andra ord ett perfekt resemål för en weekend eller en lite kortare semester. Ett givet pitstop om man ska resa runt i USA, tycker jag :)

Michigan Ave. Längst den här gatan finns nästan all shopping. Jag bodde precis i närheten så det var nice att ha alla butiker samlade på ett ställe. Jag var på jakt efter ljusgråa handdukar från Ralph Lauren till min lägenhet (känns så overkligt, jag har alltså KÖPT lägenhet??) Jag har valt gråa väggar i hela lägenheten och helvitt i badrummet så jag tänker mig att det blir fint med lite gråa detaljer där. Jag hörde från min kollega att det var bra pris på RL handdukar på Marshalls men jag hittade inte dit så det blev inget haha. Nästa gång.

Min lunch! Det här stället ligger också på Michigan ave och heter Foodease. Man plockar ihop sin sallad på egen hand och kan välja att ta med eller äta där. Det fanns SÅ mycket gott att välja på så jag gick dit även för att käka middag :)) Körde på grönkål, quinoa, råris,soyabönor, tofu (som var så otroligt god) oliver och ost. Jag önskar att vi hade mer sånna här ställen i Stockholm. Enkelt, fräscht och gott. Tipsade mina kollegor om detta och var helt lyrisk men de hade tydligen varit där 100 ggr så jag kom inte med något nytt haha.

Middag blev på Ralph Laurens restaurang. Jag beställde en Butternut Squash soppa. Tycker det är så mysigt med rotfrukt- säsong. Då ska man passa på att käka soppa :))

Så det var det, man hinner inte så mycket på 24h men lite iallafall! Nästa gång jag är i Chicago ska jag gå till Epic Burger som jag hört mycket gott om & ta en prommis till stranden Googla ”Chicago Waterfront”- det är så fint! & så måste jag åka upp i Hancock building.

Smet iväg och firade min kompis Hilma som fyllde år igår. Slängde på mig ett par favvojeans från Other Stories och mina nya boots! Mamsen tog några bilder på mig 12 minuter innan bussen gick haha, hundskålen <3

Imorse kom jag hem från min första långflygning! Jag skulle egentligen till Hongkong men allt kan ju hända så jag blev ändrad till New York. Inte mig emot, älskar den staden. Jag satt i fönstret och drack en kopp kaffe och tittade på den fina utsikten från hotellrummet. Tänkte på hur enkelt vi kan ta oss mellan olika länder nuförtiden. Vi kan ju röra oss fritt i i nästan hela världen. Jag minns när morfar berättade för mig hur det var att flyga när det var alldeles nytt. Väldigt exklusivt och inte något man gjorde särskilt ofta. Det var så fint, jag bor på Jersey sidan när jag är där och där har man utsikt över hela Manhattan. Nästan bättre att bo på Jersey sidan ju? Då har man den finaste utsikten. Hade gärna skickat några bilder till min morfar som jag förlorade i somras och blev lite ledsen ett tag. Ibland slår det till, speciellt när jag gör saker jag hade velat berätta för honom. Han älskade att prata om resor och det bästa jag visste var att lyssna på hans historier från olika ställen han varit på. Den mannen har rest över nästan hela världen och var så påläst och klok. Han kunde allt. Saknar honom <3

Mitt i ösregnet tog jag Path tåget över till World Trade Center för att köpa ett paraply på Century 21. Möttes av en så trevlig och söt kille i kassan att jag nästan blev tårögd haha. Nu var jag extremt trött efter att ha jobbat och dessutom varit vaken i ett dygn så alla känslor blev förstärkta. Men jag blir så himla glad när folk är sådär vardags- trevliga. I kassan, på tåget eller vart som helst. Jag tycker vi är dåliga på det i Sverige. Jag försöker vara trevlig mot folk jag möter, tänker på att inte vara för inne i min telefon eller i musik när jag är i kontakt med andra, men jag kommer nästan av mig lite när jag är i USA. Det brukar tag 1-2 dagar innan jag liksom "mjukat upp" mitt stela svenska sätt att vara. Skoja med främlingar är ju kul, det gör vardagslivet lite roligare.

Sen tog jag mig till Eataly (som ska öppna i Stockholm!!!) och strosade runt lite. Det är både en matbutik och restaurang så man kan verkligen få två flugor i en smäll där. Supertrevligt dessutom. Såg ett så fint par som köpte sig varsitt glas vin och plockade ner frukt och grönsaker i korgen. Såg så mysigt ut.

Dagen efter käkade jag en lång frulle och sen tog jag en prommis runt i Jersey och köpte med lunch till rummet. Pluggade en stund på longhaul konceptet eftersom jag skulle jobba i Business för första gången påväg hem. Sen var det dags att packa ihop och åka:)

Strandhäng i solnedgången
Morgonprommis till yogan 07:30
Den fina yogastudion
Promenad hem efter eftermiddagsyogan.

Minnet från den här resan värmer fint i höstkylan. FY vad det är kallt hörrni. Brukar det vara såhär kallt? Jag har nog förträngt det isåfall. Enda sen jag landade på Arlanda för två veckor sedan har jag känt att jag måste tillbaka till Tel Aviv så snart som möjligt. Så fantastisk stad på alla sätt och vis. Helt ärligt skulle jag kunna flytta dit. Vilket min kompis Hanna faktiskt ska göra (hur ballt!), så hon kan räkna med besök :)

Hotelltips:

Vi bodde i en fin liten lägenhet på ett lägenhetshotell. TLV Bauhaus - By TLV2GO är det man ska söka på om man vill hitta det (det finns på booking). Vi kände oss som hemma och de som äger stället var supertrevliga. Lägenheterna har perfekt läge till stranden, marknaden och de mest centrala delarna av Tel Aviv. Jag tycker det var väldigt prisvärt men reser man ensam och vill komma undan ännu billigare kan jag rekommendera Abraham Hostel. Jag bodde inte där men min kompis gjorde det och det var super. Googla! Ser väldigt fräscht ut. Jag har faktiskt skickat dit en kollega som ska till Tel Aviv snart, ska bli så spännande att höra vad han tycker när han kommer hem.