I tisdags var det tyvärr mulet och regnet låg i luften så vi gick på spa och tog varsin helkroppsmassage. Vi har två helt olika uppfattningar om besöket, Lowisa hatade det medan Kajsa älskade det haha. Senare kom regnet och det blev i princip översvämning på gatorna runt ön. På kvällen åt vi ute igen. I onsdags vaknade vi ännu en gång till mulet väder, men vi tog på oss bikinin och begav oss mot stranden iallafall. Det klarnade upp och vi fick en toppendag på stranden! I torsdags gjorde vi samma sak, en heldag på stranden och det var underbart! Äntligen är vattnet svalkande för en gångs skull till skillnad mot i Australien!! Dock har alla våra eftermiddagar på Gili T bestått av ösregn. På kvällen gick vi till en restaurang som serverade svenska måltider, vi båda åt flygande jakob och det var det bästa vi ätit på länge.

Idag tog vi båten till Gili Air och det var inga glada miner när vi vandrade runt i över en timme i stekande sol och med tunga väskor för att hitta vårt boende. Vi blev felvisade och det var nästan så vi ville ge upp. Ett vätskestopp senare tog vi nya krafter och vi hittade tillslut boendet. Vi bor på Pelangi Cottage’s, äntligen i ett privatrum! Det ligger precis vid stranden, så det är där vi har hängt idag. Tyvärr var vattnet varmare och det fanns en del sjögräs på denna sidan, men vi ska inte klaga!

Båten till Gili Air idag

Tidigt i måndags morgon stod vi och väntade på vår skjuts i ösregn. Vilket inte är så ovanligt denna tid på året här, då det är Balis regnperiod. Något vi fick reda på för några veckor sedan, haha.. Efter en timmes väntan åkte vi vidare i den kaosartade trafiken, vi satt på helspänn hela resan som tog 1 1/2 timme. Väl framme fick vi båtbiljetter och kunde hoppa på båten ganska direkt. Båtturen tog ca 2 timmar och vi hittade vårt boende relativt snabbt (för att vara oss). Vi bor på ett mysigt homestay med endast 4 rum. Efter incheckning gick vi direkt till en restaurang då vi var vrålhungriga, ännu en gång!

Utanför vårt rum

I lördags morgon gick vi upp tidigt för att packa det sista inför våra flygningar. Vi hade förbokat en shuttlebuss till flygplatsen, men konstigt nog var den sen så en snäll kille från personalen erbjöd sig att köra oss till flygplatsen! Incheckningen gick bra och första flygturen till Sydney tog ca 3 timmar. Det vara bara någon timmes väntan på nästa flyg som skulle gå till Singapore. Detta tog strax över 8 timmar, men gick hyfsat fort ändå då vi kollade på film större delen av tiden. Vi landade cirkus 22.30 i Singapore och vårt nästa flyg skulle inte lyfta förrän 07.05 morgonen efter. Vi fick därför spendera natten på flygplatsen, något vi båda fasat inför. Vi hittade en bänk som var lång nog för oss båda och bäddade upp med filtarna som vi råkat få med från flyget tidigare ;). På något sätt lyckades vi båda somna och sov någorlunda bra stundvis. Vid 04 tiden vaknade Lowisa av att en vakt stod framför henne och ville kolla hennes boardingkort. En liten bit bakom stod samtidigt en polis och övervakade med ett gevär(?) i handen. Haha, ett något oväntat sätt att vakna till.

Sista flygturen tog nästan 3 timmar och väl framme på Bali blev vi bemötta med skrik. Vi var påväg att växla pengar och samtidigt börjar folk skrika och tjoa. Någon sekund senare såg vi en jättestor råtta springa bland fötterna på folk. USCH!!

Vi tog en taxi till vårt hostel som ligger i Kuta: Mirah Hostel. Både billigt och fräscht! Dock bor vi i ett 14 bädds rum och om det är något vi börjar tröttna på är det att alltid ha människor runt omkring sig vart man än är. Efter att vi installerat oss gick vi iväg för att hitta något att äta och FY vilken trafik, folk kör verkligen som galningar. Det är mopedister och taxibilar exakt överallt och alla kör precis som de själva vill. Vi var livrädda hela vandringen och det var nästan så vi blev påkörda ett par gånger också haha. Av det vi sett hittills är vi inte jätteimponerad av Kuta, så idag ska vi försöka ta oss till Gili T!

I måndags blev det ännu en tidig morgon. Fortfarande febriga och hängiga begav vi oss ganska så opeppade ut på en regnskogstur. Vi började med att åka till Babinda Boulders, där vi fick en guidad tur genom regnskogen i REGN. Efter det fick man möjlighet att bada, men vi skippade det vid detta stoppet. Efter detta åkte vi vidare till Josephine Falls, där åkte vi "rutchkana" nedför stenar/klippor. Eftersom det regnat extremt mycket dem senaste veckorna så var vattennivån så pass hög att det var på gränsen att vi inte fick bada. Men som tur var fick vi det, och det var ett av de roligaste stoppen på hela dagen.

Sen var det dags för lunch, och vi blev ännu en gång serverade god mat! 2 minuter ifrån lunchstället fanns Milla Milla Falls, som är känt för sitt vattenfall och "hairflipen" man ska göra framför! Vi blev förvarnade att vattnet skulle vara iskallt och de andra i gruppen skrek som om det också vore så. Vi blev överraskade, då det var som ett vanligt dopp i Sverige för oss, haha. Lake Eacham var det sista stoppet och ännu ett badtillfälle, där skulle en krokodil simmat omkring. Men vi fick aldrig se den! Då det regnade under hela dagen var vi något frusna men ändå väldigt nöjda och glada över dagen. Hemresan blev väldigt underhållande och mysig då alla sjöng med i gamla låtar. Vår guide Sid var helt underbar och fick oss att skratta konstant. Trots allt regn kan vi verkligen rekommendera denna touren, en jätterolig dag! Tyvärr tog batteriet slut i gopron, så vi hann knappt ta några bilder. Som tur var tog också Sid en del bilder!

Babinda Boulders

Josephine Falls

Lite underhållning på bussen!

Milla Milla Falls

Vår guide Sid!

I söndags var det dags för vår snorkling i stora barriär revet. Båten vi åkte med hette Tusa Dive. Det blev en tidig morgon för två sjuklingar. Första stoppet var en timme ut från Cairns, där snorklade vi i ca 1 timme. Stället vi var på kallades "turtle reef", men tyvärr fick vi inte se en enda sköldpadda. Däremot fick vi se massvis med färgglada fiskar och även en haj och en stingrocka. Vi blev serverade en jättegod lunch innan vi begav oss mot nästa stopp. Denna plats kallades "sharks honeymoon". Där snorklade vi ytterligare 1 timme, men här såg vi dock ingen haj.

En jättehäftig upplevelse trots att vi båda var sjuka!

Förra måndagen lämnade vi mysiga Airlie Beach för att åka till Townsville, och därifrån ta färjan till Magnetic Island. Vi bodde på Base Hostel och det var verkligen toppen! Vi fick ett utav de bästa rummen med utsikt över havet. I vårt rum bodde det två engelska tjejer; Alice och Emily. De hade hyrt en "topless car" för tisdagen och undrade om vi ville haka på och det gjorde vi gärna då vi ändå tänkt hyra en själva. På måndags kvällen åt vi middag och drack en del drinkar samtidigt som vi spelade en annorlunda variant av bingo!

Under tisdagen åkte vi runt med vår bil över ön som visade sig vara väldigt liten. Vi kollade på olika stränder, åt mat och kollade på Wallabys. Det var en väldigt varm dag och vi fick nog båda värmeslag och hade det i några dagar efteråt.

På onsdagen samma vecka tog vi färjan tillbaka och hoppade på bussen till Mission Beach. Vi var framme cirkus 18:30, där skulle vi bli upphämtade av en shuttlebuss, men det kom ingen. Där satt vi i mörkret och i regnet, hungriga och trötta. 1 timme senare kom den äntligen och vi checkade senare in. Vi bodde bokstavligt talat i en regnskog i ett trähus, hostlet hette Jackaroo Treehouse.

På torsdagen mådde vi inte så bra, så vi slappade båda två på vårt varma rum i hopp om att må bättre. I fredags åkte vi vidare till Cairns, som också är vårt sista(!!!) stopp innan vi åker vidare till Bali.

Vi firade in det nya året i Airlie Beach med pizza, champagne och jordgubbar! Ett mysigt avslut på ett bra år :)

Här har vi klippt ihop en film från vår månad i Nya Zeeland. Det är nu efteråt man märker vilken resa vi varit med om och OJ vad mycket vi har gått! ;) Nya Zeeland har verkligen varit höjdpunkten på vår resa och är än idag! :)

Dem senaste dagarna har vi mestadels legat vid lagunen. Vädret har dock varit oklart, då det både regnat och varit sol samtidigt så det har varit ett dilemma att veta vad man ska hitta på. Det har oftast slutat med att vi ligger och solar i regn haha.. Airlie Beach är en väldigt liten stad och finns därmed inte så mycket att göra, därför har vi inte mycket att skriva om heller! Här är iallafall några bilder från lagunen idag.

På julaftonsmorgonen gick vi upp för att packa för vår julhelg på Tongarra. Efter utcheckningen från vårt hostel tog vi en taxi till hamnen där vi skulle kliva på vår seglingsbåt. Vi var ett gäng på 23 personer, 18 tjejer och 5 killar. Vi satte oss på däcket och började lära känna varandra, men med tiden så blev vädret sämre och plötsligt sköljde en stor våg över oss och vi gled omkring åt alla möjliga håll. Det måste varit en rolig syn för vår kapten som stod och skrattade åt oss.. Haha. Framåt kvällen stannade vi till på andra sidan utav White Haven Beach, där vi skulle sova för natten. Vädret klarnade upp och vi fick en väldigt rolig julaftonskväll. Det fanns inga hytter så vi alla fick sova på däck! Morgonen efter väcktes vi klockan 7 för att sedan gå till White Haven Beach. Vi hade tur med vädret, då det visat regn hela julhelgen men vi lyckades få en hel soldag trots allt! White Haven Beach är en av världens finaste stränder, sanden var kritvit och vattnet var klarblått. Sanden som fanns i vattnet skulle tydligen vara bra för håret, så under tiden vi satt och tvättade vårt hår såg vi några stå och peka, det visade sig vara en haj bara några meter ifrån oss. Här spenderade vi några timmar och avslutade med att gå upp till utsiktsplatsen över stranden. Hur fint som helst!

När vi var tillbaka på båten åkte vi vidare till en annan plats där vi snorklade. Det var väldigt många fiskar men inte så fint korallrev. Vi åkte vidare till en annan av öarna på Whitsundays, där fick vi möjlighet att antingen stanna kvar på båten eller gå i land för att kolla på solnedgången. Vi, Saga och Madde fick tillslut båten för oss själva och vi fick se en väldigt fin solnedgång och en del havssköldpaddor simmandes bredvid båten.