Igår kom vi fram i Noosa mitt på dagen. Vi checkade in på nomads för att sedan gå och handla mat.
Senare på kvällen kom ännu ett åskväder till oss, verkar som att set förföljer oss...och kommer även göra det i en vecka framöver som det ser ut som nu. Noosa är bara ett litet samhälle och här har vi tänkt att pressa på stränderna, vilket vi nog inte kommer kunna göra. Vi har absolut ingen aning om hur vi ska fördröja tiden här då det verkligen inte finns något att göra. Vi får helt enkelt se fram emot Fraser Island på måndag och hoppas på bättre väder då!

Idag har vi heller inte gjort något då det regnat hela dagen. Vi gick en sväng på "stan" och tog en liten powernap efter det. Nu sitter vi och väntar på nästa åskväder som är påväg in..

Imorgon får vi se vad som händer, helst vill vi till stranden men vädret verkar inte tillåta det då heller!

Igår kväll gick vi en promenad och hamnade på Eleven Rooftop Bar. Där beställde vi en drink och njöt av utsikten, vi fick även se lite fyrverkerier.

Idag har vi tvättat (det var på tiden) och gått många svängar på stan då vädret var sämre på morgonen. Imorgon åker vi vidare mot Noosa!

Ber om ursäkt för suddiga bilder, denna gång var Lowisa fotograf ;)

Några dagar i Brisbane har gått och vi har mestadels legat på stranden vid lagunen. Lite häftigt då man har utsikt över staden. Det har varit upp mot 40 grader varje dag så det har varit skönt att kunna svalka av sig. Vi fick även höra att nästa vecka ska det komma en värmevåg, så då lär det bli ännu varmare..

Vi har också hunnit byta hostel och vi kan inte bli mer nöjda. Air Condition på rummet och ingen bastu till kök, så vi ska nog klara oss här :)

Här kommer ett kort inlägg från förra veckan som vi glömde lägga ut. Vi hoppade från ett par klippor med några vi träffade på lägret i SpotX.

I fredags anlände vi i Byron Bay och checkade in på Arts Factory Lodge. Här fick vi sova i teepees som i princip låg i en djungel. Det sprang runt både kalkoner och massvis med ödlor överallt, så man fick verkligen kolla vart man satte fötterna. Första natten bodde även två svenska killar i vårt tält och dem berättade att dem tidigare i veckan vaknat av att en kalkon kommit in i tältet och börjat hacka på deras väskor. Detta var inget vi fick uppleva och det var väl allt för väl haha.

I fredags kväll samlades Mojo-gänget för att äta på Cheeky Monkey's, en restaurang i centrala Byron Bay. Där var det även fullmoon party senare på kvällen som vi stannade kvar på. Dagen efter samlades vi klockan 1 för att åka buss till vår surflektion. Upplägget här i Byron Bay var betydligt sämre än i SpotX. Här var det en busstid på 20 minuter för att komma till stranden. Ännu en gång blev det storm med åska och blixtrar så det blev inget surfande för oss. Vågorna var väldigt stora och starka och kom från alla olika håll. Det var omöjligt att kunna ta en våg så det var ingen lyckad lektion alls. På kvällen hängde vi med ett gäng svenskar vi träffat under resan.

Idag söndag checkade vi ut och gick en sväng på stan. Vi kollade lite i affärer och åt lunch ute. 14.30 kom Greyhound bussen och hämtade upp oss för att åka till Brisbane. Resan tog 2 1/2 timme, men med tidsskillnaden blev det bara 1 1/2 timme då klockan flyttades bak 1h när vi kom till Brisbane. Nu bor vi på Nomads, som vanligt ska det krångla för oss. Vid vår incheckning så krånglade det med våra "hostelkort" som vi har nätter inlagda på, men efter många samtal så hoppas vi att det har löst sig nu. På grund av detta så är vi tvungna att byta hostel på tisdag, som ska kunna ta emot våra "hostelkort".

Imorgon ska vi försöka ta oss till en lagun!

Ber om ursäkt för suddiga bilder, det var Kajsa som var fotograf denna gången haha

Vi har under de senaste dagarna vart på ett surfläger i SpotX. Vi åkte tåg från Sydney i måndags, det tog 9h vilket vi inte var förberedda på.. Väl framme på plats fick vi hamburgare och sedan var det lite häng i campet. Morgonen efter var det dags för första surflektionen. Det var mycket svårare än vi trodde men båda klarade att ställa sig upp under första lektionen. Lektionen varade i två timmar och efteråt fick vi lunch. Direkt efter det var det bar att hoppa i våtdräkterna och ge sig ut i havet igen för ännu mer surf i 2h.

Nu är vi inne på surfdag 3 och våra kroppar är helt slut. Det tar på krafterna att surfa 4h per dag ;) tyvärr har vi haft väldigt otur med vädret och två av våra lektioner har fått bli avbrutna pga åska och blixtrar. Det har vart åska varje eftermiddag här, så vädret har inte direkt vart på vår sida. Däremot har kvällarna spruckit upp och jo har fått se fina solnedgångar!

Imorgon har vi en lektion tidigt på morgonen för att sedan åka vidare till Byron Bay för ännu mer surfning!

Imorse tog vi tunnelbanan till Circular Square. För en gångs skull var det enkelt och vi hittade rätt på direkten! Ovanligt för oss två haha :) Vi kikade på Harbour Bridge och Operahuset, tyvärr var inte solen framme idag! Detta är något man "måste" se om man är i Sydney och nu har också vi gjort det. Det var helt okej men inget märkvärdigt. Vi tog en lunch vid vattnet och sedan gick vi vidare till shoppinggatorna, där tillbringade vi många timmar tills fötterna och benen värkte för mycket!

Imorgon åker vi iväg på ett surfläger, som kommer vara i 1 vecka!

Klockan 09.00 var vi på plats på Bondi Beach och redo att pressa hela dagen! Det var bara vi och ett gäng surfare där så tidigt, haha. Igår lyckades båda bränna sin baksida (trots det dåliga vädret), så idag har det bara blivit solning av framsidan. Äntligen fick vi en hel stranddag och inte förrän klockan var 15.30 började vi gå hemåt.

Vi får se vad som händer ikväll. Imorgon eftermiddag åker vi vidare Sydney centrum för två nätter. Där har vi tänkt titta på operahuset!

Blue Bottle, en manet som är vanlig här på Bondi Beach

Eftersom vi fortfarande inte kommit in i Australiens tidszon, har det blivit att vi somnar tidigt och vaknar därmed också tidigt. Idag var klockan 06.00, och köket öppnade inte förrän 08.00, så det var lite drygt. Vädret verkade lovande med klarblå himmel och sol, så vi skyndade oss ned till stranden. Vi höll ut i ca 45 minuter, men det blåste alldeles för mycket och vi fick sand över hela oss. Så vi begav oss upp till parken som ligger precis ovanför stranden, det blåste lika mycket där men vi fick åtminstone ingen sand på oss! Där låg vi och frös i ca 2 timmar innan vi gav upp igen. Turen var inte med oss idag heller. Vi har försökt sysselsätta oss med att gå och gå och gå, ännu en gång i flip-flop :).

Ikväll tänkte vi laga mat och förhoppningsvis titta på Bonde söker fru, men med vår tur lär väl inte det heller gå. Imorgon hoppas vi på en heldag på stranden, utan blåst och regn.

Nu har vi landat i Australien! Flygresan gick bra och säkerhetskontrollen som vi var nervösa inför, var inte alls märkvärdig. Vi tog en ”shuttlebus” från flygplatsen som tog oss till vårt hostel, som visade sig ligga en bra bit utanför centrala Sydney. Första kvällen skulle vi gå och handla, vi blev tipsade om ett billigt supermarket en bit ifrån. Med flip-flop begav vi oss i värmen, vi gick och gick men kom aldrig fram. Efter ca 30 min kom vi fram till ett litet centrum och vi hittade äntligen affären. Vi handlade på oss en del som vi skulle behöva resten av veckan, så med fem matkassar skulle vi nu vandra hemåt, i stekande sol och flip-flops. Vi båda fick massvis av skavsår på fötterna och vi har nog aldrig klagat så mycket som vi gjorde då.

Vi bodde på ett relativt fint hostel, det fanns eget badrum i alla rum som var fräscht. Det enda negativa var att det inte fanns AC eller ett fönster att öppna, vilket gjorde att vi fick sova i en bastu.

Dagen efter hade vi bestämt oss för att hitta en stand, då det är något vi har längtat efter. Det fanns tyvärr ingen i närheten så vi fick ta lokalbussen till Coogee Beach, som tog ca 1h. Det var underbart med värme och bad! Tyvärr brände Kajsa sig trots att vi smörjt oss noga, och detta har jag fått höra en del om ;)

Idag har vi förflyttat oss till Bondi, vilket var mycket svårare än vi trodde. Det började med att vi tog fel buss och hamnade på helt fel ställe. Efter det tog vi en annan buss, och hamnade på helt fel ställe igen, vilket vi trodde var rätt från början. VI hade inte en aning om vart vi skulle eller hur vi skulle komma dit. Så vi gick fram och tillbaka med våra tunga ryggsäckar och ömma kroppar i ca 30 graders värme. Det var absolut det värsta hittills. Efter mycket frågande och velande fram och tillbaka fick vi äntligen rätt svar och tog ytterligare en buss till Bondi Beach. Här någonstans skulle vårt hostel finnas. Problemet var bara att det var mycket större än vad vi trodde. Så vi hade återigen ingen aning om vart det skulle ligga. Vi kom fram till att det bästa för oss nu var att hitta wifi och söka på google. Efter mycket letande och svettandes hamnade vi på donken. Det visade sig vara 20 min gång därifrån. Och inte nog med det var det bara uppför. Väl framme på plats kunde vi inte checka in, så vi lämnade väskorna och gick tillbaka till stranden. Vi hann inte mer än att lägga oss så hörde vi åska och såg blixtrar. Kort efter det började det även ösregna och vi fick springa till där det fanns tak. Vi stod där ett tag i hopp om att solen skulle komma tillbaka, vilket den aldrig gjorde. Vi bestämde oss då för att gå och handla mat för att sedan gå tillbaka till vårt hostel. Detta var lättare sagt än gjort, vi hittade aldrig mataffären. Ännu en gång gick vi vilse och regnet kom igen. Nu gav vi upp på riktigt. Vi gick tillbaka till donken och där blev vi kvar i två timmar tills regnet slutade.

Sammanfattningsvis var detta en hemsk och smärtsam dag. Vi hoppas på bättre lycka imorgon! Vi kan också tillägga att resan till Bondi skulle totalt ta 45 minuter från vårt hostel. För oss tog det 4 timmar, så då kanske ni förstår vår frustation haha.