En stor del av tiden spenderar vi på resande fot. På bussar, båtar och i taxibilar. Såhär kan det se ut då:

Vi är oftast glada förutom när vi sover! Trots långa, varma resor och trånga bussar.

Igår tog vi oss från Moalboal till ön Bohol. Åkte vid 9.30 på morgonen och var framme vid klockan 19.00 på kvällen.

Tisdagen började som vanligt med frukost. Efter det dealade vi till ett bra pris med en kille som hade en tricycle. Han skulle skjutsa oss till Kawasan Falls, vänta på oss där och sedan skjutsa hem oss igen. Lät ytterst bra tyckte vi!

Jag var på väldigt gott humör.

Vi gick över broar och upp för trappor för att komma...

Hit!!! Så fantastiskt underbart fint.

Vi var helt tagna av detta fantastiska. Det började dock regna men inga sura miner för det, vi badade i vattenfallen. Fick det senare berättat för oss att vi hade tur att vattnet var så blått för det blir oftast brunt om det regnar i några dagar i sträck, som det har gjort de senaste dagarna.

På eftermiddagen tog vi en varm dusch och åt mat. Gick 6km i djungeln upp för trappor och klättrade över regnhalkiga stenar; magarna kurrade ganska rejält efter det.

Dagen började klockan 9 med frukost på vårt hostel. Eftersom att det var mulet väder och lite regn till och från bestämde vi oss för att ta en promenad och kolla runt i omgivningarna samt besöka white beach.

Det blev en promenad på 1 mil. I flipflop. Fötter och ben värkte. Vi gick på leriga vägar och genom fin natur och mötte en höna med en hel drös ungar.

Träffade även en hund som såg ut att njuta av livet.

Väl framme på white beach (som var lite utav en besvikelse) åt vi en mindre lunch. Vi var hungriga efter den påfrestande promenaden där vi även gått vilse ett par gånger.

Vi orkade minsann inte gå hela vägen hem igen så tog en tricycle. Sanna blir som ett barn på julafton när hon får åka tricycle. Väl hemma igen plåstrade vi om våra onda fötter och la oss i hängmattorna för att läsa någon timme. Jag började känna mig lite febrig och skakis, hoppas jag inte är på väg att bli sjuk. Efter en alvedon och en dusch blev det lite bättre och jag kunde följa med ut och äta lite mat.

Det var allt för denna dagen. Imorgon ska vi utforska Kawasan Falls som ligger en bit utanför Moalboal!

Dagen idag har mestadels spenderats på resande fot med först taxi, sedan buss och till sist tricycle. Vid 4 kom vi fram till Moalboal och checkade in på vårt hostel. Ett jättefint och mysigt ställe. Hör bor vi i så kallat dorm room så sover 12 personer i samma rum.

Bussen körde i hög hastighet med både fönster och dörrar öppna och det var lite trångt med vi höll humöret uppe ändå!

Körde igenom superfina gröna landskap med höga berg.

Var glada även när vi åkte tricycle.

När vi kommit fram gick vi och åt lite middag. Nu har vi duschat och tänkte sätta oss i receptionen med en varsin bok!

Gårdagen spenderades på en ö utanför Malapascua som heter Kalanggaman Island. En helt fantastisk dag förutom en storm på hemvägen med regn, blåst, skyhöga vågor och människor som spydde. En resa som skulle ta 1,5h tog 3h. Men vi kom i land, om än lite skärrade.

En helt underbar ö!

På kvällen gick vi in på ett litet matställe i ett litet skjul med plaststolar där bara lokalbefolkningen åt. Jag och Sanna åt den bästa måltiden hittills på resan. För 69kr fick vi grillspett, grillad kyckling, grillad majs, varsin stor tallrik garlic rice (så sjukt gott!!), en varsin öl samt en stor flaska vatten. 69kr!!!!

Fick sällskap av en hungrig katt.

Idag har vi tagit oss från Malapascua tillbaka till Cebu City där vi mötte upp Hanna! Resan hit gick bra förutom några mindre missöden med stora vågor och en spyende Sanna. Haha.

Igår var det mulet så vi promenerade en lång runda runt på ön. Vi matade små barn som ville smaka på våra munkar vi hade köpt och köpte med oss vatten och frukt av en gammal kvinna.

Gick omkring helt planlöst utan att vara påväg någonstans, ville bara se så mycket som möjligt av ön.

När eftermiddagen närmade sig drack vi öl och åt en supergod pizza i en varsin saccosäck på stranden. Underbart!

Kvällen avslutades med det värsta åskväder jag varit med om i hela mitt liv. Det regnade floder och blixtrade var tredje sekund, minst. Mullret lät som bomber som föll från himlen. Det blev strömavbrott och kolsvart överallt, endast blixtrarna lyste upp. En man som jobbar på stället vi bor på försökte muntra upp oss genom att säga "girls, it's not rain it's liquid sunshine". Haha.

Det var allt för gårdagen!

Idag bytte vi boende, till ännu en dykresort iofs men med färre människor i våtdräkt och ingen har hittills frågat oss om vi dyker. Skönt. Vi trivs superbra och har ett eget rum med en varsin dubbelsäng och pool nästan utanför dörren. Betalar ca 60kr/natten var.

Sanna njuter i alla fall av sin egna dubbelsäng.

Påväg till stranden träffade vi på små söta barn som väckte sin enögda mormor/farmor så vi kunde köpa vatten av henne. Bara några meter därifrån stötte vi på en undernärd kattunge och tillsammans med barnen försökte vi ge den vatten.

Efter lite rädda-kattunge-arbete gick vi vidare till stranden men kunde bara utstå hettan i max en timme innan vi var tvungen att gå tillbaka hem och bada i poolen då havet inte var speciellt svalkande.. När kvällen kom och vi hade legat och läst i någon timme duschade vi, bytte om och gick för att leta någonting att äta. Hamnade på en supermysig restaurang vid stranden och fick sällskap av en kattfamilj vid vårt bord.

Kvällen avslutades med en varsin drink på stranden!

Hej. Dagen spenderades halvt med att ligga i soffan och läsa och halvt vid hotellets privata strand. Vi börjar bli rätt uttråkade här så tack och lov byter vi boende imorgon. Närmre det lilla centrum som finns på ön så vi kan gå ut och roa oss på kvällarna.

Vi har spenderat dagen i skuggan med våra böcker och äter när vi blir uttråkade. Gosar lite med hotellets hund och försöker bli anslutna till wi-fi som för övrigt är rätt värdelöst. Hunden är det enda jag kommer sakna med detta stället.

Vi har insett att vi klagar på mycket så imorgon har vi bestämt oss för att ha en klagfri dag.

Dagen spenderades vid poolen i 28-gradig värme. Folk tror nog att vi är på 2 veckors solsemester och inte backpacker-resa. Oss gör det inget om dem tror det. Vi har läst böcker och badat i poolen och haft det ytterst trevligt.

Till lunch åt vi Nasi Goreng på hotellets egen restaurang för 180php. Som vi delade på så nu tror nog människorna här att vi är snåla också. Men vi blir inte speciellt hungriga så då spar vi både pengar och plats i magsäcken om vi delar på lunchen. Det var i alla fall fantastiskt gott!

På kvällen gjorde vi lite kvällsyoga på stranden. Åt sedan en liten middag i form av pommes och lite ångkokta grönsaker så som broccoli och morot.

En dag senare än planerat åkte vi äntligen till ön Malapascua. Resan tog ungefär 4-5h och då åkte vi först taxi från vårt hostel till Northern Bus Terminal i Cebu City för ca 80php (~13kr). Därefter åkte vi buss till Maya Port i 3-4h för 400php för två personer (~65kr). Båten från Maya till Malapascua tog ungefär 30min och kostade 200php (~33kr).

Väl framme på ön checkade vi in på vårt hotell som visade sig vara en resort för dykare. Dit fick vi skjuts av två lokala moppekillar, Dave och Jonakin (tror han hette Jonakin, uppfattade inte riktigt namnet det är svårt ibland). Alla frågar om jag och Sanna dyker och om vi har dykcert, vi funderar på att ljuga och säga att vi har det för att passa in. Stället vi bor på är jättefint med pool och privat strand men långt från centrum och bara dykare så vi flyttar nog härifrån om 2 nätter.