Förra veckan åkte jag och till området Ranalegh, nära Dublin city centre, som ska vara ett trevligt område. Vi hittade denna restaurang som heter TriBeCa. Tycker det var ett jättebra ställe, mycket trevlig personal och mysigt där inne. Och självklart mycket god mat!

Jag åt för ovanlighetens skull en omelette med getost, soltorkade tomater, spenat och pinjenötter tror jag det var, med sötpotatis vid sidan om. Thijs åt en sjukt god fiskrätt.

Sedan lyckade vi till det med en brownie till efterrätt, den var också sjukt god måste jag säga!! Varmt, mjuk och krispig på samma gång.

En kul grej med Ranalegh var att det var fullsmockat på alla restauranger en vanlig onsdagskväll.

Nöjda och glada var vi när vi kom hem igen iallafall!

• Dublin, Restaurangtips
  • 59 Readers

I lördags fick jag med mig Thijs på brunch på ett ställe jag hittat under mina Dublin researches på instagram. Jag älskar nämligen att söka runt på internet och instagram för att hitta de bästa brunchställena/caféerna/restaurangerna. Brunchställen är en solklar favorit och jag skulle vilja säga att jag är ganska så bra på att hitta bra ställen, vart jag än är. Jag är alltså en riktig sucker för instagram-vänliga restauranger, tycker man äter lika mycket med ögonen som med munnen. Men ofta är det ju så att om det ser riktigt gott ut så smakar det också gott. (Dock finns det verkligen undantag, exempelvis ett av ställena jag och Nico var på i London för två veckor sedan. Det såg väääldigt gott ut men smakade helt ok, inte så fantastiskt som vi hoppats på. Inte alls som första stället vi åt på där i London, Farm Girl , rekommenderar starkt, godaste bruncehen på länge!!!)

Okej, åter till ämnet, Dublin och Eathos. Det var väldigt vitt och fräscht, fullt med folk som var sugna på en lördagsbrunch. Vid ingången fanns massa vackra bakelser och en lunchbuffé som såg väldigt fräsch ut.
Vi ville ändå käka lördagsbrunch, så vi satte oss och beställde. Jag fick en väldigt fin halloweenkaffe som satt som en smäck.

Jag åt en acai bowl med bär, granola och nötter. Mycket god och sååå fin!

Thijs åt en chorizo scrambled eggs som var riiiiktigt god, en av de bättre mackorna jag smakat på länge.

Rekommenderar verkligen detta stället, menyn var väldigt varierad, jag såg någon som åt french toast som såg riktigt gott ut, pannkakor, avocadomackor, ägg, sallader, bakelser, ja allt man kan tänka sig. Trevlig personal också! Är ni i Dublin så borde ni käka på Eathos helt enkelt.

Massa kramisar!

Hela förra veckan på dagarna har jag bara tagit det lugnt i lägenheten för mig själv, eftersom Thijs jobbade. Jag blev ju rejält förkyld där i mitten också, så det blev mycket slöande i soffan framför Paradise Hotel, hehe. Det var lite synd att jag blev förkyld (första gången sedan Februari) eftersom jag var så taggad på att träna massa på gymmet som ingår i lägenhetshuset, men det får jag väl göra när jag blivit frisk istället. Viktigaste är ju att det inte blir värre!

Har gjort goda frukostar varje morgon, men vi har inte världens mest utrustade kök än så det har blivit mycket gröt med grekisk yogurt, bär, banan, jordnötssmör (tack Malmis<33), nötter och granola (tack Sandris och Jenni<33). Mycket gott och enkelt att göra.

• Dublin, Frukost
  • 59 Readers

Tänkte visa lite bilder hur lägenheten vi bor i här ser ut. Det är alltså ett pent house på 12 och 13 våningen, vi delar med två andra sovrum, ett annat par och en till kille (och eventuellt hans tjej också snart). Man kan komma in i hallen på nedervåningen eller i hallen på övervåningen.

På övervåningen kommer man direkt in i "allrummet", tv-rummet och köket. Det är glasfönster runt hela rummet och helt fantastisk utsikt. Jag ska visa bilder på den jättefina solnedgång från igår som jag tog med systemkameran.

Det är bra rymligt och man får plats flera personer, vilket är bra eftersom vi snart är 5 personer som bor här. Det blir ganska lätt stökigt när man är många, men än så länge tycker jag att det har fungerat väldigt bra.

Jag ligger just i detta nu och skriver detta i soffan. Man hör verkligen att det är blåsigt idag, det skakar i byggnaderna och vindbyar kommer var tionde sekund.

Här är vårt mysiga lilla rum. Vi köpte nytt grått lakan samt nya kuddar igår, så det blir allt mer hemtrevligt. Vi har lite problem med förvaring, men det funkar ändå någorlunda bra. Mycket trevlig utsikt här också!! :-D

Har inga bra bilder på trappuppgången, hallarna eller toaletterna men det är inget speciellt ändå, hehe. Men jag trivs iallafall bra här med trevliga roommates och det är det viktigaste!

• Dublin
  • 62 Readers

Halli hallå!

Just nu ligger jag i sängen i vårt rum i Dublin och halvsover. Har varit uppe ett tag, pratat med Malmis i telefon, ätit frukost och kollat ett inspirerande youtube-klipp Amanda tipsat om.

Jag mår inte så bra idag, började få lite halsont i onsdags och igår small det till i näsan också, nyser hela tiden och näsan rinner. Fick inte så mycket sömn inatt heller pga det. Blir lite ledsen av att må såhär just nu, solen skiner, det är fredag och jag har haft en hel vecka att chilla, göra vad jag vill och upptäcka Dublin på. Tyvärr så har jag inte kunnat träna och röra mig exakt som jag hade velat då jag känt mig svag och förkyld de senaste dagarna, så jag har egetnligen bara behövt vila. Men bättre att vara sjuk nu än nästa vecka när jag åker till Spanien.

Snart slutar Thijs jobbet och vi hade tänkt att åka till stan en stund och njuta av de fina vädret och att det är helg (äntligen inte ensam längre, wehoo!)

Igår tog jag mig ut på en liten tur i stan för att hitta mitt nya jobb som jag börjar på om 2 veckor. Jag vandrade omkring själv och fotade lite, sen tog jag en kaffe och en scone på ett trevligt ställe. Behövde ladda mobilen, för den dör jättesnabbt nu för tiden. Behöver kanske byta batteri?

Min nya väska från Camden Market i London, så nöjd med den, hihi!
Det är mysigt att de börjat julpynta lite redan. Och de har mysiga dubbeldäckare här, känns lite som att man är i London. Mysiga butiker, caféer, restauranger, pubar, barer.
Nu ska jag och Thijs hitta på nått kul inför helgen! Här kom lite bilder härifrån sålänge.

Ett random urval av bilder från vår resa än sålänge...<3

Malapascua Island, Filippinerna

Siargao Island, Filippinerna

Kuala Lumpur, Malaysia

ATM: Kommit fram till Colombo i Sri Lanka, vårt sista land på vår tre månaders backpackingresa. Tänka göra en sammanfattning på vår rutt här i Asien.

1. Bangkok, Thailand
13. Siargao Island, Filippinerna
14. Kuala Lumpur, Malaysia
15. Sri Lanka

Vi har hunnit med en del ställen och jag älskar varenda ett faktiskt! Rekommenderar Thailand starkt, så mycket ställen att se, så mycket saker att uppleva, så många stränder, så trevliga människor. Sedan är förstås Filippinerna helt underbart det också. Jag tror Filippinerna är min favorit än sålänge faktiskt. Jag ser fem emot att se vad Sri Lanka har att erbjuda. Lite mer annorlunda från resten av platserna vi varit på hittills.

Så efter Langkawi begav vi oss mot Singapore. Efter en lång natts resande var vi framme vid 11 tiden på morgonen. Vi käkade frukost på starbucks med en kanadensisk tjej som åkte samma rutt som oss. Där bokade vi vårt hostel som låg i ett område som heter Bugis. Bilderna ovan är från vårt område. Ett mysigt ställe med många caféer, restauranger och barer.

Här är utsikten från hostelets rooftop. Där serverades även gratis frukost som bestod av rostat bröd med smör och jam, flingor med mjölk, juice och kaffe och te.

Har hört talas om ställen som dessa. Man kan alltså ta en selfie och på något sätt kan de printa ut det som latte art på kaffet. Så coolt! Testade dock inte, lite för saftigt pris för min del.

CHINA TOWN nedan

SINGAPORE BOTANIC GARDENS nedan.

Efter botanic gardens begav vi oss till en stor shoppinggata där alla dyra affärer är. Vi kollade runt på alla rika människor som köpte väskor och smycken för 500000 spänn och fick prova att hålla en ring som var värd 1,5 miljon kronor. Ganska så spännande!

På gatan där vårt hostel var överraskades vi av ett kafé vid namn "fika, swedish café and bistro". Var tvungen att prova en kladdkaka där. Deras meny verkade helt amazing, kollade på vad folk åt där och det såg inte dåligt ut måste jag säga. Fullt med Singaporebor som kände där också vilket kändes lite coolt. Det fanns även ett holländskt cafe ganska nära.

En kväll gick vi även till Marina Bay Sands och köpcentrumet där var heeelt sjukt, häftigaste köpcentret jag någonsin sett. En liten "å" typ i mitten med båtar som i Venedig, alla sorters svendyra butiker man kan tänka sig och sjukt modernt. Väldigt kul att strosa runt där faktiskt. Vi gick praktiskt taget vilse när vi gick runt för att leta efter utgången så vi kunde se utsikten och käka något eftersom det tydligen pågick en festival där. Tillslut hittade vi en utgång och njöt av en fin vattenshow, kollade på Louis Vuitton-huset (som är bokstavligt talat en LV-butik i ett HUS som är på en egen Ö precis bredvid shoppingcentrumet i floden/sjön/havet eller vad det nu var, hehe.

Vi gjorde en hel del andra grejer under våra ca 3 dagar i Singapore, exempelvis så var vi på Sentosa Island och Universal studios. Men har inte så intressanta bilder därifrån om jag ska vara helt ärlig. Roligare att posta bilder på stränder och mat enligt mig hehe. Var för upptagen med att vara imponerad av Singapore, så blev inte så många bilder.

Vi spenderade sista natten på Singapores flygplats eftersom vårt plan till Manila gick ungefär 6 på morgonen, så vi tyckte det kändes mer värt att spara de pengarna till något annat. Det visade sig vara ett bra val för Singapores flygplats är helt amazing, vi sov så gott där. Finns massor att göra också så tiden gick jättesnabbt.

I följande inlägg ska jag guida er genom fantastiska Filippinerna! =D

(Klämmer in två bilder från Sentosa Island i Singapore också. En konstgjord ö som verkligen är jättefin!!!)

Hej bloggen!

Nu när jag är iväg på min andra långresa så tänkte jag att det var dags att uppdatera lite igen. Kan vara kul att ha som någon slags dagbok fast på internet, så kan jag bevara alla bilder också. Och så kanske det finns någon där hemma som uppskattar lite blogginlägg från lilla mig (mami?) =D

Igår morse kom vi fram hit till Singapore efter en färja och sedan några timmars nattbuss från Langkawi. Vi spenderade 5 nätter där i ett billigt "hotell" som bestod av ett stort nät med 25 tält inuti. I ett av tälten bodde vi, och det låter ganska skumt men det var faktiskt väldigt bra ställe. Det var en stor bekväm säng, två fläktar och rymligt för all packning. Sedan fanns ett bord med två stolar utanför varje tält. Runt omkring flög det runt fåglar (typ undulater) och kaniner som man kunde mata. Även väldigt mycket myror som byggde bo i min resväska (mindre härligt).

Langkawi var en väääldigt fin paradisö enligt mig och Thijs. Fina långa sandstränder, massa palmer, restauranger och mysiga strandbarer, vattensporter, vattenfall och ett bra ställe att bara ta det lugnt på.

Vi hyrde en moppe och åkte runt på nästan varje dag. En av dagarna åkte vi till langkawis cable car. Det ska vara världens brantaste cable car. Såå fin utsikt. För biljetterna upp ingick även entré till ett 3D-museum (kan vi bilder därifrån i annat inlägg), två coola kortfilmer med extraeffekter så det tillexempel kändes som man var i jurrassic world.

Där uppifrån berget såg vi en fin strand som vi sedan åkte till. Det var en privat strand till ett fem-stjärnigt hotell. Ganska lyxigt.

De två bilder ovan är från den privata hotellstranden.

Sista dagen åkte vi på en fyra timmars Island hopping tour. Stopp ett var i en sötvattensjö på en av langkawis öar. Det finns en ö där som kallad "pregnant Woman Island" eftersom berget där är format som en gravid kvinna, så där stoppade vi också för att ta ett par bilder. Nästa stopp var ett ställe där båtchauffören kastade lite rå kyckling i havet och massa örnar kom för att fånga upp det för att sedan äta. Langkawi är känt för deras många örnar nämligen. Sista stoppet var på en vacker paradisö som heter typ Berah Basah Island tror jag, där vi bara kollade runt och badade i det kristallklara vattnet. Här var det fantastiskt vatten men just på huvudön är vattnet inget att hänga i granen. Speciellt inte efter att ha varit på Koh Lipe bara några innan, om man ska jämföra.

Men den trippen var iallafall väldigt härlig, åkte snabb speedboat med ett roligt och härligt gäng!

Vi åt frukost på en restaurang bredvid hotellet nästan varje dag. Vi var inte jätteimponerad av maten på Langkawi men ibland kunde man hitta lite guldkorn.

Tyckte om Langkawi jättemycket och skulle definitivt åka hit igen och rekommendera för en lugn, skön och varm semester med lite äventyr vid sidan om.

Nu ska vi ut och upptäcka vad Singapore har att erbjuda! Vi höres och synes.

XOXO

Förrförra helgen mötte jag Ida i stan för en mysig söndag i Slottskogen. Vi bara vandrade runt, köpte varm choklad, pratade och kollade runt. Så mysigt ställe, vackert väder och naturpromenader är så underbart.

Det är så mycket större än vad man tror!! Mysiga caféer, restauranger, sjöar och fina utsikter. Så kul att turista lite i sin egna stad.

Fikar och tjötar med Felicia (@suitcasepacking.blogspot.com) på Viktors Kaffe. Göteborgs bästa kaffe enligt mig!

Så mysigt här inne, härlig inredning och belysning, gott snacks, mysig musik. Så avslappnat här!

Vi brukar träffas och plugga holländska, oftast på tisdagar på språkcaféet, men idag är vi här och bara pratar. Mestadels om resor, hennes reseblogg är grym speciellt om man ska resa till Asien! Är ju bara 10 dagar kvar tills jag åker, woopwoop!