Ett random urval av bilder från vår resa än sålänge...<3

Malapascua Island, Filippinerna

Siargao Island, Filippinerna

Kuala Lumpur, Malaysia

ATM: Kommit fram till Colombo i Sri Lanka, vårt sista land på vår tre månaders backpackingresa. Tänka göra en sammanfattning på vår rutt här i Asien.

1. Bangkok, Thailand
13. Siargao Island, Filippinerna
14. Kuala Lumpur, Malaysia
15. Sri Lanka

Vi har hunnit med en del ställen och jag älskar varenda ett faktiskt! Rekommenderar Thailand starkt, så mycket ställen att se, så mycket saker att uppleva, så många stränder, så trevliga människor. Sedan är förstås Filippinerna helt underbart det också. Jag tror Filippinerna är min favorit än sålänge faktiskt. Jag ser fem emot att se vad Sri Lanka har att erbjuda. Lite mer annorlunda från resten av platserna vi varit på hittills.

Så efter Langkawi begav vi oss mot Singapore. Efter en lång natts resande var vi framme vid 11 tiden på morgonen. Vi käkade frukost på starbucks med en kanadensisk tjej som åkte samma rutt som oss. Där bokade vi vårt hostel som låg i ett område som heter Bugis. Bilderna ovan är från vårt område. Ett mysigt ställe med många caféer, restauranger och barer.

Här är utsikten från hostelets rooftop. Där serverades även gratis frukost som bestod av rostat bröd med smör och jam, flingor med mjölk, juice och kaffe och te.

Har hört talas om ställen som dessa. Man kan alltså ta en selfie och på något sätt kan de printa ut det som latte art på kaffet. Så coolt! Testade dock inte, lite för saftigt pris för min del.

CHINA TOWN nedan

SINGAPORE BOTANIC GARDENS nedan.

Efter botanic gardens begav vi oss till en stor shoppinggata där alla dyra affärer är. Vi kollade runt på alla rika människor som köpte väskor och smycken för 500000 spänn och fick prova att hålla en ring som var värd 1,5 miljon kronor. Ganska så spännande!

På gatan där vårt hostel var överraskades vi av ett kafé vid namn "fika, swedish café and bistro". Var tvungen att prova en kladdkaka där. Deras meny verkade helt amazing, kollade på vad folk åt där och det såg inte dåligt ut måste jag säga. Fullt med Singaporebor som kände där också vilket kändes lite coolt. Det fanns även ett holländskt cafe ganska nära.

En kväll gick vi även till Marina Bay Sands och köpcentrumet där var heeelt sjukt, häftigaste köpcentret jag någonsin sett. En liten "å" typ i mitten med båtar som i Venedig, alla sorters svendyra butiker man kan tänka sig och sjukt modernt. Väldigt kul att strosa runt där faktiskt. Vi gick praktiskt taget vilse när vi gick runt för att leta efter utgången så vi kunde se utsikten och käka något eftersom det tydligen pågick en festival där. Tillslut hittade vi en utgång och njöt av en fin vattenshow, kollade på Louis Vuitton-huset (som är bokstavligt talat en LV-butik i ett HUS som är på en egen Ö precis bredvid shoppingcentrumet i floden/sjön/havet eller vad det nu var, hehe.

Vi gjorde en hel del andra grejer under våra ca 3 dagar i Singapore, exempelvis så var vi på Sentosa Island och Universal studios. Men har inte så intressanta bilder därifrån om jag ska vara helt ärlig. Roligare att posta bilder på stränder och mat enligt mig hehe. Var för upptagen med att vara imponerad av Singapore, så blev inte så många bilder.

Vi spenderade sista natten på Singapores flygplats eftersom vårt plan till Manila gick ungefär 6 på morgonen, så vi tyckte det kändes mer värt att spara de pengarna till något annat. Det visade sig vara ett bra val för Singapores flygplats är helt amazing, vi sov så gott där. Finns massor att göra också så tiden gick jättesnabbt.

I följande inlägg ska jag guida er genom fantastiska Filippinerna! =D

(Klämmer in två bilder från Sentosa Island i Singapore också. En konstgjord ö som verkligen är jättefin!!!)

Hej bloggen!

Nu när jag är iväg på min andra långresa så tänkte jag att det var dags att uppdatera lite igen. Kan vara kul att ha som någon slags dagbok fast på internet, så kan jag bevara alla bilder också. Och så kanske det finns någon där hemma som uppskattar lite blogginlägg från lilla mig (mami?) =D

Igår morse kom vi fram hit till Singapore efter en färja och sedan några timmars nattbuss från Langkawi. Vi spenderade 5 nätter där i ett billigt "hotell" som bestod av ett stort nät med 25 tält inuti. I ett av tälten bodde vi, och det låter ganska skumt men det var faktiskt väldigt bra ställe. Det var en stor bekväm säng, två fläktar och rymligt för all packning. Sedan fanns ett bord med två stolar utanför varje tält. Runt omkring flög det runt fåglar (typ undulater) och kaniner som man kunde mata. Även väldigt mycket myror som byggde bo i min resväska (mindre härligt).

Langkawi var en väääldigt fin paradisö enligt mig och Thijs. Fina långa sandstränder, massa palmer, restauranger och mysiga strandbarer, vattensporter, vattenfall och ett bra ställe att bara ta det lugnt på.

Vi hyrde en moppe och åkte runt på nästan varje dag. En av dagarna åkte vi till langkawis cable car. Det ska vara världens brantaste cable car. Såå fin utsikt. För biljetterna upp ingick även entré till ett 3D-museum (kan vi bilder därifrån i annat inlägg), två coola kortfilmer med extraeffekter så det tillexempel kändes som man var i jurrassic world.

Där uppifrån berget såg vi en fin strand som vi sedan åkte till. Det var en privat strand till ett fem-stjärnigt hotell. Ganska lyxigt.

De två bilder ovan är från den privata hotellstranden.

Sista dagen åkte vi på en fyra timmars Island hopping tour. Stopp ett var i en sötvattensjö på en av langkawis öar. Det finns en ö där som kallad "pregnant Woman Island" eftersom berget där är format som en gravid kvinna, så där stoppade vi också för att ta ett par bilder. Nästa stopp var ett ställe där båtchauffören kastade lite rå kyckling i havet och massa örnar kom för att fånga upp det för att sedan äta. Langkawi är känt för deras många örnar nämligen. Sista stoppet var på en vacker paradisö som heter typ Berah Basah Island tror jag, där vi bara kollade runt och badade i det kristallklara vattnet. Här var det fantastiskt vatten men just på huvudön är vattnet inget att hänga i granen. Speciellt inte efter att ha varit på Koh Lipe bara några innan, om man ska jämföra.

Men den trippen var iallafall väldigt härlig, åkte snabb speedboat med ett roligt och härligt gäng!

Vi åt frukost på en restaurang bredvid hotellet nästan varje dag. Vi var inte jätteimponerad av maten på Langkawi men ibland kunde man hitta lite guldkorn.

Tyckte om Langkawi jättemycket och skulle definitivt åka hit igen och rekommendera för en lugn, skön och varm semester med lite äventyr vid sidan om.

Nu ska vi ut och upptäcka vad Singapore har att erbjuda! Vi höres och synes.

XOXO

Förrförra helgen mötte jag Ida i stan för en mysig söndag i Slottskogen. Vi bara vandrade runt, köpte varm choklad, pratade och kollade runt. Så mysigt ställe, vackert väder och naturpromenader är så underbart.

Det är så mycket större än vad man tror!! Mysiga caféer, restauranger, sjöar och fina utsikter. Så kul att turista lite i sin egna stad.

Fikar och tjötar med Felicia (@suitcasepacking.blogspot.com) på Viktors Kaffe. Göteborgs bästa kaffe enligt mig!

Så mysigt här inne, härlig inredning och belysning, gott snacks, mysig musik. Så avslappnat här!

Vi brukar träffas och plugga holländska, oftast på tisdagar på språkcaféet, men idag är vi här och bara pratar. Mestadels om resor, hennes reseblogg är grym speciellt om man ska resa till Asien! Är ju bara 10 dagar kvar tills jag åker, woopwoop!

VECKANS FRUKOST
Enkel chiapudding gjord på 2 dl mandelmjölk, 2,5 msk chiafrön och en liten skvätt vaniljpulver. Som topping tog jag lite snabbt imorse innan jobbet, tinade hallon, kokos och vaniljyoughurt.

TIPS: gör chiapuddingen dagen innan du ska äta. Låt stå i kylskåpet ett par timmar/över natten. Ett litet extra tippa är att blanda igenom efter ett par timmar innan man lägger sig, annars kan det lätt bli tätt och klumpigt i bottnen och vattnigt på toppen. På så sätt blir puddingen jämn när den ska ätas på morgonen! Prova och lek lite med receptet, man lär sig av sina misstag. Olika smaksättningar, toppings, olika sorters mjölk. YUM!

På nyårsafton steg vi upp tidigt på morgonen och tog bilen till PARIS. Det tog cirka 5 timmar från där Thijs bor så ganska lång roadtrip, men tiden gick snabbt ändå. Mysigt att åka bil ju! Vi åkte igenom lite i Holland, Beligien och Frankrike då, och kom fram till ett superkallt Paris vid 15. Vi parkerade lite utanför gratis och tog tåget in till stan.

På kvällen gick vi på promenad och hittade Eiffeltornet. Det blev så sjukt kallt så sen letade vi bara fram en bar för att värma oss och sen en restaurang för middag.

Vi åt tre-rättersmiddag, förrätten hade de godaste mozzarellabollarna EVER!!! Sen var alla måltider så sjukt goda och vi blev SÅ mätta så efteråt var vi tvungna att åka tillbaka till hotellet och chilla lite innan tolvslaget. Det var så kallt ute att vi knappt klara av att gå för att leta efter nått mysigt ställe att sitta på. Men denna restaurangen var iallafall väldigt mysig och trevlig.

Tolvslaget spenderades utspringandes från en fullproppad Metro till ett vackert glimrande Eiffeltorn! Planen var att se fyrverkerierna vid triumfbågen med det var så sjuuukt mycket folk på metron=förseningar=hann ej dit... men vi såg dem från floden vid tornet så vi var glada ändå!

Nyårsdagen spenderades med mer upptäckande av Paris gator. Fick en härlig start med lite sovmorgon och god hotellfrulle. Ser inte så jättefancy ut på bilden men det var mumma.

Det såg så häftigt ut för toppen av Eiffeltornet var täckt av moln och dis hela tiden när vi var där. Som sagt var det så sjuuukt kallt och vi hade inte så varma kläder så vi ville bara springa in på ett varmt café och dricka te egentligen.

Bird man utanför Louvren muséet!

Efter att ha sett Eiffeltornet, triumfbågen, Champs Elysée och Louvren (alltså bara utanför) så hittade vi ett ställe där vi kunde värma oss och käka litegrann.

Jag har varit i Paris en gång innan med familjen men känner ändå att jag verkligen vill tillbaka någon mer gång och vara lite mer förberedd vart man ska äta, vart de fina och roligare gatorna och områdena är med barer, caféet och de dolda guldkornen finns. Men hade det underbart ändå med Thijs<33 En värd helg helt enkelt!

VECKANS FRUKOST....

SMOOTHIEBOWL & SMASHED AVOCADO AND A POACHED EGG

Detta är min favoritfrukost, solklar favorit. Smoothien är gjord på frysta hallon, en banan, grekisk yogurt, lite mjölk, chiafrön och hampafrön. Vindruvor är verkligen jättegott att ha till! Sedan lite hackade cashewnötter och kokosflingor<3 YUM!

Alltså pocherade ägg.... så sjukt gott!!! Förstår inte hur de kan bli så goda i jämförelse med alla andra sorters gjorda ägg, så stor skillnad enligt mig, haha.. jag brukar krydda med örtsalt och lite chiliflakes.

Jag tänkte försöka fixa en "veckans frukost" en gång i veckan, på onsdagar, för att samla lite recept och ge tips i lite roliga frukostar man kan göra hemma. Älskar ju frukost, ute som hemma. Billigare hemma än på restaurang/café så det är ju ett plus för oss som sparar så mycket. Ska försöka prova något nytt gott recept nu i helgen!

Vi fick sluta lite tidigare från jobbet idag så nu är det äntligen långhelg, sååå skönt!! Åkte hem och åt holländska kex på en macka och en annan med avokado och ett pocherat ägg med chilikrydda samt örtsalt på. Perfekta mellanmålet. Ägget blev perfekt också, älskar pocherat ägg!!! Och cravar dessa kex hela tiden<3 så glad att jag fick med mig ett paket efter helgen där.

Nu ska jag, mamma och pappa till familjen Tidblom på familjemys med några familjer. Frida och Elsa är med så ska blir så skoj. Så taggad på vara ledig nu i tre dagar också. Ska träna massa, sova lagom och mysa lite till. Träffa vänner och försöka njuta av livet. Puss!

Snabbmiddag jag gjorde innan jag åkte hemifrån nyss, pocherade ägg på macka med ost, babyspenat och lite pesto samt örtsalt on top! Mums

Hejhej! Då sitter man på planet igen mot Holland. Stannar tills på tisdag morgon denna gången. Ska bli såå mys. Vi firar holländsk Sinterklaas imorgon med familjen sedan har vi inte så många spikade planer. Tycker det är så mysigt att flyga också. Underhåller mig med böcker och podcasts, men det tar ju bara 1,5 h att flyga dit, snart där, weho!

Jättefint halsband från Edblads jag hittade här på flygplatsen! Ska önska mig i julklapp