Tänkte börja med att varje vecka dela med mig av veckans tre bästa pass. Det kan va allt i från veckans värsta intervallpass till det lugna återhämtnings passet för både kropp och själ. Men tre pass som jag tyckte utmärkte sig extra mycket. Vilket också innebär att ni också kommer få en bättre uppfattning vad och hur jag tränar. Sen är jag själv ett fan av att läsa vad andra tränar, för det är lätt att man hamnar i rutiner och att man gör som man alltid gjort. Men min tro är att det är dom banbrytande passen som ger mest i slutändan, så mitt tips är att våga testa nytt!!!

Plats tre denna veckan går till:
4 X 5 A3 skidgång
Detta pass utfördes i min favorit slalombacke nånsin, upp till Totthummeln!!
Det är min och pappas test backe, så då och då kör vi detta pass för att titta till vart vi ligger till i träningen. Målet för sommarsäsongen har varit att komma upp en minut snabbare på toppen än själva intervalltiden ( alltså 4 minuter på sista intervallen).
Förra året var jag 40 sekunder efter själva intervalltiden 4 minuter. Men nu har alltså målet för denna säsong att slå den tiden med 1 minut så alltså 1 minut och 40 sekunder bättre än förra året. Trodde aldrig att det skulle gå när vi satt upp det målet. Men nu denna vecka slog jag det med 55 sekunder. Surt med dom där 5 sekunderna. Men jag är bara så överraskad att min kapacitet är så mycket bättre än förra året!

Dock så drog jag på mig fruktansvärt mycket kalluft första intervallen och hade svårt att få gång andningen bra under hela passet, märks att lungorna är extra känsliga nu när dom inte riktigt är vana med kalluften än. Så det var verkligen pina och pest utöver det vanliga. Men det gör inte så mycket efteråt, då är man bara nöjd att det är över ;) Så såklart så blev ju detta pass med som en favorit!!!

Andra plasten går till:
Kombinationspass 2 h löpning + 1 h styrka
Detta blev veckans första pass och det kändes som ett riktigt bra pass att starta upp veckan med. Finns verkligen inget bättre än distanspassen när man får släppa fokuset på fart och bara fokusera på distansen och att vara ute länge. Blev ett pass i höstmörkret med många höjdmeter och lätta ben. Blev väll kanske mer ett A1/A2 pass då jag hade haft två vilodagar på rak innan så jag var så taggad att trycka på uppför. Efter passet körde jag en timmas styrka med fokus på rygg och bål stabilitet, fruktansvärt bra pass!! Måste verkligen slänga in fler bålstabilitetspass nu,vart dålig på det senaste tiden.

Och första platsen går till:
15 X 2 A3 tröskel myrlöpning
Ett nytt pass för mig, och varmt välkommen blev detta pass. Kan ju va ett av dom jobbigare passen jag kört på ett tag. Brukar inte köra så mycket av "2 intervallsprincipen" men det var verkligen givande måste jag säga. Tröskelpass är som att gå på lina, trycker man på lite för hårt då är mjölksyran snart där. Eller ja det är den ändå. Men när man tränar precis under sin tröskel tränar man så hårt som kroppen klarar av att hantera och omvandla mjölksyran till ny energi. Tröskeln är denna punkt man når när mjölksyra produceras i högre grad än vad som faktiskt "transporteras bort" och det är när vi nåt tröskeln vi tillslut blir stumma.
Under kortare intervaller alltså A3 och A3 + när vi ligger på ungefär 85 - 95 % av vår maxpuls jobbar vi över denna tröskel och här är intervallerna korta för att kroppen helt enkelt inte klarar av att omvandla mjölksyran till ny energi längre.
Men här håller man på i 15 minuter och ska ligga precis under sin tröskel.

Även fast jag jobbar med min kropp i princip varje dag så känner jag att jag lär mig nytt om den hela tiden. Älskar sånna här pass då man verkligen blir ett med sin kropp, då det verkligen spelas på marginaler. Fruktansvärt jobbigt men givande.

Denna höst har både varit väldigt bra men samtidigt har den inte vart den hösten jag sätt framför mig. Har sedan skolan börjat kanske haft två helt lediga helger. Jag har inte alls kunnat tränat i den mängd jag önskat och i den mängd jag behöver. Men majoriteten av passen jag haft har ändå varit väldigt kvalitativa och fokuset har legat på kapacitetsträning och fjällöpning och det har gett resultat. Har för varje pass kunnat pressa mina tider ytterligare och det känns som att efter varje pass så har jag tagit ett steg till. Men återhämtningen har varit katastrofal och de har fått gå för långt mellan många pass. Så har svårt att förstå att den positiva trenden fortfarande består. Men det kanske mer handlar om att jag har mycket kvar och ge.

Men snart kommer snön och då känns de som att jag får landa. Många kanske känner sig stressad över att det snart är dags igen, men för mig handlar skidsäsongen om att få pressa mig så mycket som möjligt för att sedan kunna cykla snabbt till sommaren. Jag har ingen press på mig själv om att jag måste prestera. Jag är bara glad att jag snart ska få tävla igen. Saknar verkligen tävlingspirret. Första tävlingen kör jag 11 december, både nära men lite för långt bort!!! Vill vara tillbaka nu ju!

Nu är min väntan över, ett mål som för ett år sedan hade varit helt omöjligt. Men i år blev detta mål min verklighet, en verklighet med 12 minuters marginal. Jag klarade elitledet till cykelvasan!!! Alltså så glad som jag är nu, åh nä jag har inte ens ord. Jag som har varit orolig att jag inte skulle ha marginalerna på min sida och så går det med hela 12 minuter till godo!! 1,5 års cyklande och nu är den sporten som jag endast började med som en kul grej allt.

Jag vill därmed påminna och verkligen stryka under att allt är möjligt om viljan finns. Hårt arbete lönar sig alltid och det är därför jag vet att jag i princip kan ta mig själv så långt som viljan räcker till. Ja som ni nu kanske listat ut så kommer jag verkligen ge denna satsningen 200%, och det känns verkligen extra bra att göra det med detta kvittot med mig. Nästa år får jag alltså äran att starta före ca 13 000 cyklister med ca 40 elitcyklande damer, förhoppningsvis ännu fler nästa år. Detta lever jag för, när ens mål som man jobbar för varje dag går i uppfyllelse, allt är möjligt. Man behöver inte nån annan än sig själv som tror på det man gör, så länge man själv lever för att allt är möjligt!!!

Bilder från dagens myrintervaller på ÖSK, rätt seg kropp efter vilan men kul var det ändå!! Eller ja det kanske är en definitionsfråga ;)

Hörni vi börjar ju faktiskt gå mot vintern nu. Eller ja det beror ju på hur man väljer att se det. Men nu ska jag släppa fokuset på cyklingen och öka mängden löpning och rullskidor!! Har inte blivit alldeles för mycket träning efter cykelvasan, nå rullskidspass, gym å så löpning. Så det var ju perfekt att väcka kroppen till liv med en tur på myren, hehe...
Verkligen jätte taggad på längdskidsäsongen, den andra säsongen jag verkligen kör på riktigt. Annars har jag ju som gjort det mer för skoj. Men tycker det är perfekt träning för cyklingen, perfekt kapacitet träning om man man säger så!! Åker som hellre längdskidor på vintern än att cykla. Blir spännande att se vad kroppen min orkar åstadkomma till vintern💃🏼
Tagga tagga 🎉🎊🎈🍔🌭🍫🍰🍭

Har blivit mycket på senaste. Mycket av allt. Senaste månaden har det hunnit hänt typ alldeles för mycket, ja eller bara denna sommaren. Tror aldrig nånsin sommaren gått så fort som i år, men säger inte alla så? Ja alltså vilket som så känns det som den lämnade mig tidigare än vanligt detta år.

Denna sommaren blev typ inget som jag tänkt mig. Tänkte att jag skulle ha rätt mycket tid över denna sommaren för att verkligen lata mig till tusen men ändå har det varit fullt upp varje dag. Blev ju också så med tanke på att jag började jobba på Edenbos, annars hade jag bara jobbat typ två veckor i sommar. Men det är inte så att jag är missnöjd med att det varit mycket, för jag är ju så som person att jag tycker om när det är mycket. Men när man missar vardagens kanske viktigaste moment, eftertanke och reflektion, då slutar det stämma i kropp och knopp. Det slutar aldrig bra då, jag gör allt och tänker sen bara för att jag blir så fruktansvärt slut.

Skulle behöva åka till fjälls, hem till Orda. Där stämmer kropp och knopp alltid. Där är det verkligen inget som kan störa mig från att reflektera. Känns verkligen som att tiden står stilla där och att jag har allt tid i världen till att göra det där jag annars aldrig hinner med. För där har jag inga affärer, i princip inga
människor, inget jobb, i princip ingen telefon och inga träningar att passa tiden till. Alltså precis allt som tar upp min tid till vardags finns inte där. Så genom åren så har Orda varit det bästa stället att fly till när saker och ting inte riktigt varit på sin topp.

Nej men alltså känner verkligen att allt det jag inte tagit i tur med har kommit i fatt mig lite. Vilket ofta leder till att jag tar beslut jag annars aldrig hade gjort. Men alltså det konstiga är att jag ändå mår så himla bra, men samtidigt är jag så jävla slut. Kanske är det för att jag ignorerat det som kanske skulle tyngt mig mest, aa jag vet inte. Men vilket som så måste jag börja steppa ner tempot innan skolan börjar, annars är jag väll lika slut som när jag klev ut genom wargen för nån månad sen.

Men nu är det fokus på att jobba. Jobbade i måndags sen tisdag och så nu igår. Sen jobbar jag lördag, söndag, måndag nu, sen så är jag väll ledig nån dag till veckan. När alla andra får helg så börjar jag istället, hehe tjoho! Men jag trivs faktiskt jätte bra på Edebos och jag älskar ju att jobba så jag klagar verkligen inte.
Så nu ska jag ta mig ut och rasta rullskidorna mina innan jag drar mig till jobbet och har ni vägarna förbi Edenbos kan ni ju gärna komma in och fika tycker jag🙈

Tänk att i lördags så gick de precis så bra som jag hade önskat mig.

Klockan 9:25 stod jag redo att starta i 16:onde led. Ett led som nu i efterhand inte riktigt kändes som mitt led. Då jag i princip fick dra helt själv under hela loppet. Fanns som inga klungor jag kunde ligga med eller nåns rulle jag kunde ligga på, då det inte riktigt fanns nån jämnstark. Helt enkelt ingen jag kunde ta nån nytta av. Så ja det var inte mycket hjälp jag fick de 94 kilometerna till Mora.

Kände mig pigg första stigningen och den bra känslan höll i sig ända tills jag korsade mållinjen. Brukar som i vanliga fall vara en riktig slow starter, väntade nästan på att jag skulle gå igenom lite. Men jag fick igång flowet ganska fort och jag kände att jag kunde trycka på bra genom hela loppet utan att det tog alldeles för mycket. Visste att jag inte kunde spara nåt alls om jag skulle klara att cykla under förra årets seedningstid till elitledet 3:42. Så det fick verkligen bära eller brista och jag var ju ändå som lite osäker hur kroppen skulle svara på distansen. Men att köra på nå safe card var verkligen inte ett alternativ. Alltså jag ville så himla mycket, alltså det kändes verkligen som jag bars fram av all min vilja!!

Hade som taktik att inte tappa för mycket uppför och ta tid på platten och utför där det är där jag är som starkast.
Mina bästa passeringar var till mångsbodarna där jag snittade på ungefär 28 km/h och sen Risberg där jag snittade på 31 km/h.
Lite förvånad ändå att jag höll så bra till mångsbodarna med tanke på att det är en hel del uppför innan man når dit. Så det är jag faktiskt väldigt nöjd med.

Tiden från Risberg är jag också väldigt väldigt nöjd med, men det är jag dock inte lika förvånad över då det är sånna passager jag brukar ta som mest. Tappade inte mer än 10-12 sekunder på damtvåan och kanske 30 sekunder på dam ettan. Men då hade dom ända legat på rulle större delen av sträckan och ja dom fajtade ju ändå om segern så att säga!! Känns ändå bra att veta att ens styrkor håller sig på en sån nivå också.
Så nu blire bara att försöka bli lite mer rapp uppför!!

Tiden slutade i alla fall på 3:36, och ja jag kan faktiskt inte vara mer nöjd. För en som tränar så "pass lite cykel" så hade det det fan inte kunnat gå bättre. Nu känner jag bara att om jag kan cykla så här nu, hur skulle jag cykla om jag verkligen hade allt mitt fokus på cyklingen? Ja nä det är en hel del tankar som cirkulerat i mitt huvud sen i lördags. Men tills seedningslistorna kommer ut så får jag fortsätta rulla tummarna. Men jag hoppas med alla tummar och tår att tiden räcker. Men jag har ju ändå marginal med 6 minuter från förra årets tid till elitledet så det borde gå, men säker är jag inte förens jag fått det på papper!

Men förutom att jag är riktigt nöjd med prestationen så är jag desto mer tagen av själva loppet i sig, som vanligt var allt perfekt arrangerat (utan att överdriva!!). Ingen kan arrangera tävlingar som Vasaloppet!!
Men det som imponerade mig mest var nog ändå att dom lyckats få ihop en sån bra bana som ändå är hela 94 km. Så jäkla rolig bana, vill typ köra där varje dag och vilken fartkänsla!
Var alldeles tagen när jag kom till mål, så mycket man hinner ta in på de där kilometerna.

Sen som den trogna vasaloppstittaren som jag är så var det bara en upplevelse i sig att få vara på fäders spår. Jag har ju ändå följt Vasaloppet sen far min stod på startlinjen första gången 2001. Var nästan lite starstrucked när vi kom till bergaby på lördag morgon.
Dock är jag fortfarande för ung för att få stå där på vintern så jag får ta vara på mina chanser💃🏼

Jag kan inte mer än säga att jag älskar denna idrott. Alltså att börja cykla är typ det bästa jag kunnat gjort. Finns ingen annan stans jag känner mig så säker, att jag verkligen känner att det här är min grej och att det kan faktiskt ingen i världen ta i från mig. För ett och halvt år sedan började jag cykla. Alltså det är ju typ ingenting egentligen. Men det är aldrig för sent att testa nåt nytt, oavsett ålder. Jag tycker det känns ganska spännande att jaga tider från det som är bättre än mig, det gör det så mycket roligare när man väl klarar det. Efter lördag känns det verkligen inte som att det är alldeles så långt bort heller. Jag måste ändå ha med mig att många av det jag har framför mig är tjejer som cyklat hela sitt liv och som faktiskt cyklar på heltid, eller ja som grymma Jennie Stenerhag (vinnaren i lördags) som faktiskt är silvermedaljör från EM. Blir ett spännande år jag har framför mig, och jag kan nog inte vara mer taggad!!

Idag är det precis två dagar kvar tills jag står på startlinjen. Blir mitt tredje lopp inom vasasammanhang. Cykelvasan 30 & tjejvasan är de tidigare lopp jag kört, och jag har bara bra upplevelser från Vasaloppet generellt och dessa två lopp. Vilken verksamhet alltså. Var tänkt att jag skulle åka ner nästa helg och köra vasastafetten med hm (löpning) men det blev för många avhopp i slutet så det blev tyvärr inget av.

Igår gjorde jag och pappa sista riktiga uppladdningen, och för formtoppen så stod intervaller och vår kära testslinga på programmet. Förra gången satt jag rekordet på 10:22. Så jag hade hoppats att formen skulle klara av att slå det och få pressa far min lite ytterligare. Men icke :( Körde så hårt i utförskörningen att jag inte hade nått att ge resten av banan. Så igår slog pappa mitt rekord med nästan 20 sekunder, tror däremot jag kanske klarade att ta mig själv med nån sekund. Men alldeles för långt efter pappa var jag i alla fall. Nästa intervallen körde far min ännu snabbare och sen såg jag han inte mer....

För 365 dagar sen, exakt 365 dagar sen igår så körde vi samma slinga och jag hade exakt samma sega känsla i kroppen. Men tiderna från förra året kommer vi dock inte ihåg. Roligt hur kroppen kan vara alltså. Men jag känner min kropp så pass väl att detta inte oroar mig. Brukar kunna känna så här innan tävling, när jag har tränat hårt en tid och ska precis släppa på träningen. Så nu är det bara för mig att sova och äta fram tills lördagen. Vid klockan tolv idag far vi till Mora för att hämta nummerlapp och chip.

Bjuder även på denna video från sa calobra (köttigaste backen någonsin!!). Ett av dom jobbigaste bergspassen och cykelpassen generellt som jag kört. Cykelveckan på Mallis gav mig så så mycket och jag tror verkligen alla timmar och mil som vi avverkade där har bidragit så så mycket till min utveckling!! Hoppas att all tid jag lagt ner ska få ge resultat, och extra glad blir jag om resultaten kommer i helgen!!

Observera också att det är slutet på en mils röv och ben plåga & och att jag i ögonblicket håller på dö, varsågod och njut :)

Typ så här glad är jag just nu!!
Idag var en sån dag som jag verkligen längtat efter så sååå länge!! Alltså så mycket som jag velat börja jobba.
Klockan elva imorse blev jag väckt av att jag fick ett samtal från ett jobb som jag varit kontakt med & dom undrade om jag redan var tillgänglig för att jobba vid ett idag.
Var och träffade dom för ett tag sen, men så hörde jag som inget mer från dom på ett tag.  Så då börja jag tänka att dom kanske inte var intresserad.

Men vad livet kan överraska en ibland alltså, det händer verkligen när man minst anar det. Jag uppskattar verkligen när livet är så, när de blir spontant och så oväntat. Det blir som mer spännande då ;)

Är i alla fall väldigt tacksam över att jag fått denna chansen. Imorn blir det en väldigt tidig morgon, kvart i sju börjar jag. Men det är väll bara att börja vänja sig, tjoho så taggad jag är på detta!!!

Det har varit rätt mycket nu ett tag, jag hade tänkt ta tag i bloggen men det blev aldrig av. Det är så mycket som hänt på senaste, så mycket på en och samma gång och mina tankar har verkligen varit överflödiga. Så nu känner jag mig bara helt slut, så jäkla utmattad på nåt sätt. Men nu ska jag börja ta tag i saker och ting igen!!

Idag är det bara fyra dagar tills vi tar vårt pick och pack och åker ner och laddar för en av årets höjdpunkter, cykelvasan!! Igår blev det klart, jag startar i cykelvasan 90. Så nu gäller det verkligen på riktigt. Blir spännande att se hur kroppen svarar på en så lång tävling. Har aldrig tävlat på en sån lång distans så det blir verkligen spännande. Kan ju inte sticka under stolen med att jag går för att starta med dameliten till nästa år. Känner verkligen att kroppen svarat bra på senaste cykelpassen och jag vet att när jag klarar att hänga med far min så är det mer än möjligt. Förra året hade jag behövt cykla på 3:42, men nu kommer nog tiderna vara nån minut segare på grund av banförändringar. Men jag tror verkligen att jag ska kunna klara den tiden. Men samtidigt tänker jag inte vara alldeles för hård med mig själv om jag inte klarar det. För det är hårt, det är det. Tror det var ca 30 startandes i dameliten förra året, så det är ju inte direkt så många som får den chansen. Får hoppas att formen håller i sig tills jag står på startlinjen 9:25 i berga by lördag morgon.

Tänkte också dela med mig av lite bilder från några av sommarens tävlingar & bilder från några härliga pass som sommaren bjudit på!!

Idag tog jag mig en härlig löptur upp till fröå, blev en riktigt skön löprunda på 8 km med ett hyfsat lugnt tempo. Brukar tycka om att ha en sån här löprunda efter en tävling för att springa ur de sura benen.

I två veckor kommer jag lägga upp träningen med mycket fokus på distans pass, alltså A1 och A2 pass löpning, och när jag börjar närma mig halvfjällmaran kommer jag lägga in några extra intervall pass för att förhoppningsvis kunna toppa formen lagom till fjällhalvmaran. Kommer tillbringa rätt mycket tid här i Åre fram tills dess, men nu tar jag två dagar ledigt från träning och far hem ett tag. För nu har jag sån hemlängtan!!