Hej vänner. När vi lämnade Surin kände jag inte för att blogga mer. Vi kan väll säga att jag hellre ville se allt med egna ögon istället för genom bilder och stängde därför av flera sociala medier.

Nu är jag hemma och trivs hur bra som helst. Det är vår och vi går mot ljusare tider. I helgen befinner jag mig på Öland där jag ska fira påsk med min familj och släkt.

På PhiPhi Islands. Rekommenderas starkt. Flera svenska ungdomar samt att stränderna är så vackra och mysiga. Vi älskade viewpoinen eftersom att det blev träning för oss.

Vi åkte till en ö som hette Koh mook för att hänga med Claras kompis vilket var kul.

Koh Lanta.

Hello Singapore!

​Orkidéträdgården.

Här är lite bilder från Surin som var vårt första stopp i Phuket. Lugnt område och fin strand.

Vårt hotell var nybyggt så allt var fräscht och personalen var så glada.

Våran taxi chaufför blev sur på oss för att han själv inte kunde hitta till vårt hotell. Så när Clara inte visste om hon hade sin mobil eller ej öppnade hon dörren till bilen och började leta. Då körde idioten över Claras fot och lämnade oss på gatan.

Inte en rolig dag men hotellrummet var hur fint som helst!

I Bangkok gjorde vi väldigt mycket men inte lika mycket som i Vietnam. Vi blev sura på flera för vi tyckte att det var påtok för turistigt. Det blev så tillgjort och de hade dåliga guider!

Vi tog en tuctuc som körde oss till 4 olika sevärdheter vi ville till och han väntade på oss när vi gjorde allt. Vi gav honom 100 b när vi var klara som vi kom överens om innan.

Vi åkte till ett Buddhatempel.

Vi var på en mall och shoppade lite. Det gick att välja bland sjukt många maträtter.

vi tänkte åka upp och äta middag på en rooftop building men vi hade inte rätt kläder så då bestämde vi oss för at åka direkt till bargatan i Bangkok. Vi har hur kul som helst där.

Dagen efter orkade vi inte med turistsevärdhetslivet och valde att sola på vår lilla rooftop istället innan vi drog till Phuket!

Idag har jag fyllt 20 år!!

Dagen började med att Clara sjöng för mig på hotellrummet. So sweet min lilla vän.

Problemet var bara att vi hade fått en till liten vän i rummet. En vägglus. Jag och Clara hade inte sovit ett skit och drog en sängmadrass till dörren och sov där.

Vi fick byta rum men nej tack... Vi bytte hotell sen. Vi fick pengarna tillbaka för den natten i alla fall. Pju.

Vi har även firat nyår idag!!!! Inte varje gång man firar sin 20åriga födelsedag i ett annat land där det råkar vara nyår på samma dag.

Vi besökte Ho Chi Minh mausoleum där Ho Chi Minh (gamla presidenten) låg bevarad.

Ingen fick gå in och man fick inte gå över en gräns för att ta bilder. Då blev de sura.

Vi var även och gick i den botaniska trädgården här i Hanoi.

Klädde upp mig även fast det var kallt men mjukisbyxor kände jag inte för att ha på mig på födelsedagen.

Glassdrömmen med 14 smaker🙏🏽 mår

Ballongen hängde med hela dagen fram tills dess att jag glömde den på glass stället :(

Vid 12 slaget sköt de upp de första fyrverkerierna och gatorna var helt täckta med folk. De hade stängt av alla gator i staden och ändå var vi rädda för att gå på vägen haha.

Otroligt bra födelsedag!

Happy new year Vietnam!!!

Heej gänget!

Nu är vi tillbaka på bussen som åker hem not Hanoi igen. Vi har haft det riktigt bra i några dagar och fått klara oss utan internet. Kändes faktiskt riktigt skönt! Orkar verkligen inte kolla alla sociala medier konstant och nu njöt vi verkligen av utsikten istället. Värt!

När vi kom på båten välkomnade de oss med en drink och bar våra väskor av den lilla båten tipp våran stora båt. Sedan installerade vi oss i rummet. Det var så fint i vårt rum! Mysigt

DAG 1 Halong Bay

Vi avslutade kvällen med en bestämd meny och maten var riktigt god. Ingenting jag skulle beställt in själv på en restaurang så nu har jag smakat en hel del av den vietnamesiska maten.

Clara som är vegetarian fick in mer och mer mat hela tiden! Haha hon fick mat för 4 personer helt för sig själv.

DAG 2 HALONG BAY

Vi är nu på rutt nummer 2/3 och åkte till ett ställe med en tredje båt som vi skulle hänga på och paddla kajak hela dagen.

Superkul. Det enda negativa var väll att det var 12 grader och väldigt kallt men körde på ändån.

Vi besökte en pärlfarm och senaste gången jag gjorde det var i Kina för 10 år sedan. Vietnameserna tycker tydligen att deras pärlor har bättre kvalité.

DAG 3 Halong Bay

Solen vi väntat på☀️ godmorgon!

Våran guide lämnade oss och vi fick en ny. Gud vilken skillnad! Den här guiden var verkligen inte bra och det gjorde hela upplevelsen av grottorna sämst. Fint var det dock på berget!!

Helt klart topp 10 jag gjort i livet. 3 dagar och 2 nätter är nu över och vi åker till Hanoi glada och nöjda.❤️

Hej vänner!

Idag på morgonen åt jag och Clara frukost (jätteintressant) för att efter det åka till flygplatsen. Dock var planet försenat vilket vi inte fått reda på innan. Jag hade fått meddelande om det på mailen men inte läst ordentligt hehe...

Första intrycket av Hanoi var...bajs. Allt var grått och trist när vi åkte taxi in mot staden. Vi delade taxi med en Nederländsk backpacker vilket var skitkul.

När vi kom fram hade inte vår bokning skrivits in men i och med att vi bokat fick vi gå till ett hotell 200 m bort med snubben på "vårt hotell" och fick för samma pris bo i ett 4⭐stjärnigt rum. Hur värt!? Fint hotell

Go kväll!

Hela förmiddagen och eftermiddagen har spenderats i djungeln.

Vi besökte Champa ruinerna där Champa folket hade bott tidigare. Ruinerna är över 1000 år gamla. Det var hinduer som bodde där då.

Det glömdes sedan bort och försvann i skogen. En fransman hittade templen senare. Fransmännen som jag förstod det kort högg av huvudena på monumenten och fraktade sedan huvudena tillbaka till Frankrike. Huvudena kan man idag se i Louvren.

Kommunisterna (FNL) använde detta efter det som militärbas. Amerikanarna bombade och därav förstördes många av templen.

De försöker bygga upp lite av det som förstördes.

De ville att vi skulle ta kort på väggarna för att se skillnaden från vad hinduerna hade gjort med tegelstenarna för så många år sedan och vad människorna försökt bygga upp i nutid.

De gröna tegelstenarna är 45 år och de andra är över 1000 år. Guiden sa hela tiden att det var ett "mystery"

Finns bara teorier. Nobody knows.

Våran guides pappa hade bott på militärbasen och sedan flytt in i skogen och vidare till Ho Chi Minh där han bodde under jord i 5 år innan han kom upp till ytan. Det var vid Cu Chi tunnlarna vi besökte.

Jag och Clara hade sökt innan på matställen i Hoi An och Clara ville till ett taco ställe så vi gick dit. Han som ägde den lilla restaurangen var australiensare och hade antagligen bott här ett tag. Han var superstressad över alla kunder/backpackers i och med att han gjorde allting själv.

Maten var väll...jag vet inte. Det var supergott men min taco innehöll mer eller mindre enbart majs. Jag gillar inte majs alls! Blev inte så mycket middag för mig men det gjorde inget.

Superduktig var han i alla fall.

På kvällarna blir det så dåliga bilder. Lite tråkigt men vad ska man göra.

Nere vid vattnet finns ett mat och drink ställe där jag och Clara slog oss ned.
Vi drack bara te och Cola ikväll och vi fick en egen liten tekanna.

Dock blåste det vilket var lite oskönt men funkade ändån.

Dag nummer 8 I think och vi tänkte satsa på att göra kulturella saker eftersom att det skulle regna. Problemet är bara att vädret här stämmer aldrig överens med vad som står. Idag stod det till exempel att det skulle regna men det blev en sol som brände sönder mina armar. Samtidigt står det att det ska regna.... När det väl kommer regn är det pyttelite och det har bara skett en gång under vår vistelse här.

Idag var jag och Clara på ett keramik museum där människorna hade tillverkat keramik som efter ett tag för längesedan transporterats runt jorden.

Old house of Quan Thang.

Vi åkte på en timmes åktur runt området. Supermysigt men jag som redan var bränd innan var glad över att få ett paraply i handen!

Vi har ätit på olika ställen varje dag och det här var kanske bland de fräschare ställena. Café 96.