USA-roadtrip

Fredag 10 juli - Vi åkte till vårt nästa och sista hotell i Venice Beach. Vi lämnade väskorna på hotellet och åkte in till LA igen för att lämna bilen. Vi gick sedan lite på Venice Beachwalk och kollade lite. Checkade sedan in på Breeze Suites och bytta om för att lägga oss på stranden resten av dagen. Åt på ett ställe som heter Danny's på kvällen, men innan det satt vi på takterassen som finns på hotellet.

Lördag 11 juli - Vi var på stranden heela dagen.

Gjorde inte så mycket mer, åt lunch på rummet (Spaghetti och tomatsås). Länge sedan man gjorde mat haha. På kvällen åt vi på samma ställe som i fredags, alltså Danny's. Det var faktiskt väldigt gott där!!

Söndag 12 juli - Efter att vi hade gjort oss i ordning stack vi ut till Beachwalken och gick en bit där.

Vi fortsatte sedan till Marina Del Rey, vilket inte var så mycket att se så vi fortsatte till kanalerna som finns här. Folk bor väldigt nära vattnet och har båt eller surfbrädor utanför huset. Det finns även filmer som har spelats in där som t.ex. Valentines Day, tror jag att den heter. Ashton Kutcher spelar en av huvudrollerna i alla fall.

Vi gick sedan vidare till en gata där det fanns massa shopping. Där gick vi i någon timme innan vi gick tillbaka till hotellet och satte oss på takterassen en stund.

Måndag 13 juli (idag) - Vi började dagen på stranden. Åt även lunch där då vi hämtade mat från Subway (alltid lika gott!) Gjorde oss iordning och kom ut igen runt 3.

Gick då på Beachwalken igen men denna gång ända bort till Santa Monica.

Tog ett tag att gå dit men det var fint väder och fin utsikt mot havet hela vägen. När vi kom fram gick vi ut lite på piren, men gick sedan in till shoppinggatan som fanns i närheten och kollade lite där.

Gick till piren sen igen för att äta kvällsmat. Åt på Bubba Gump, som vi gjorde 4th of july i San Fransisco. Var hur gott som helst och bra avslut på sista dagen på resan.

Nu har vi fixat våra väskor gör allt klart för att läggas ned imorgon bitti. Vi kommer gå lite i Venice fram till 3 ungefär, då vi behöver åka till flygplatsen. Sen går flyget runt 7 på kvällen!

USA-roadtrip

Tisdag 7 juli - Vi åkte väldigt snabbt på morgonen till Madonna Inn där vi skulle sova på kvällen. Vi fick inte rummet direkt, så vi fick tillgång till poolen tills vi kunde checka in. Där låg vi 2h, brände oss ganska rejält där.. Efter vi checkade in va vi på hotell rummet ett tag. Alla rummen på detta hotellet är olika och speciella. Vi fick ett rum som heter "Time Of Your Life". Vi åt sedan på restaurangen som låg på hotellet och det var också väldigt speciellt. Hela hotellet var speciellt och det var massa saker överallt.

Onsdag 8 juli - Åt frukost på rummet och stack sedan till poolen en stund. Efter det åkte vi till en liten by som ser ut som Danmark, den heter Solvang. Gick runt där en stund och satte oss sedan och fikade. Vi körde sedan vidare och stannade på Camarillo Premium Outlet och shoppade. Fick med oss lite därifrån, så det var kul! Åkte sedan till motellet. (Sista motellnatten denna resan!!)

Torsdag 9 juli (idag) - Började vår färd till LA och åkte igenom Malibu på vägen dit. Jättefina hus som ligger precis vid strandkanten. Åkte in till Hollywood och gick på Hollywood Boulevard. Tog sedan en tour därifrån där vi fick kolla på kändisars hus, kända platser i downtown Hollywood och massa andra turistattraktioner. Var väldigt kul faktiskt och tog runt 2h. Tänkte att det va lite länge, men han som körde bussen och berättade om de olika sakerna var väldigt rolig så man nästan glömde bort tiden. Touren var slut runt 6 på kvällen och vi åkte sedan till hotellet i West Hollywood där vi ska sova inatt. Åt kvällsmat här i närheten och är nu på hotell rummet.

Det är alltså 5 dagar tills vi ska åka hem?!

Jackie Chan's hus👆

USA-roadtrip

Fredag 3 juli - Efter att ha chillat på rummet så tog vi bussen till Ashbury Haight som är de gamla hippiekvarteren i San Fransisco. Det var najs och vi åt lunch där på en mysig restaurang.

Sedan gick vi igenom Golden Gate Park för att ta oss tillbaka via China Town och Union Square.

Lördag 4 juli - Nationaldag!!! - Idag ville pappa till Jazzfestival. Den hålls på Fillmore Street som stängs av idag och imorgon. Det var 3 scener och det såldes olika mat som ni kan se på bilden nedan.

Efter detta tog vi bussen ner till Pier 39 där vi skulle delta i 4th of July-firandet. Det var mycket folk, live-musik och vi fick efter lång väntan (ung 2,5h) till slut plats på restaurangen Bubba Gump, längst ut på piren. Vi fick ett bra bord och kunde se hela fyrverkeriet och San Fransisco Bay.

Söndag 5 juli - Sista dagen i SF. Vi checkade ut och hämtade en ny hyrbil. Även denna en Jeep fast lite nyare och bättre. Vi körde till Lombard Street, och den är väldigt krokig och det är fint med husen och blommor.

Sedan lämnade vi SF och åkte söderut, mot Silicon Valley. Vi stannade på Subway i Palo Alto och åt lunch. Efter det åkte vi till Apples och Googles huvudkontor och det var fina kontor och fina områden.

Efter det åkte vi vidare söderut på Highway 1 och sov i Carmel Valley.

Tisdag 6 juli - Vi åker ganska tidigt till Monterey och där har vi bokat en valsafari kl.10. Det tar ca 45min båtresa och sedan ser vi humpback-valar som dyker ner och fångar krill. Mellan dyken så är de uppe och blåser. En av valarna hoppade ganska mycket och det var häftigt att se. Inne i hamnen fanns det mycket sälar som låg och solade sig.

Efter Monterey åker vi en kort tur till Carmel och äter. Det är en ganska liten by med fint centrum och många fina hus som låg ner mot stranden. Sedan åker vi på Highway 1 som går precis vid kusten. På vissa ställen är det brant och det finns inte alltid staket! Här såg vi även elefantsälar som blir 5m långa och väger 2300kg!

Nu är vi på motellet som ligger precis vid vägen och ska lägga oss!

USA-roadtrip

Måndag 29 juni - På morgonen körde vi så fort vi kunde till hotellet i Napa Valley. Vi kom dit runt 2 och vi fick ett rum direkt. Då satte vi oss en stund vid poolen och bara tog det lugnt innan vi gjorde oss i ordning för att äta middag.

Tisdag 30 juni - Sista färden med jeepen var till San Fransisco innan den skulle lämnas in. Här ska vi vara i 5 dagar och shoppa, kolla runt i staden och bara vara på ett ställe ett tag. Vi kom till hotellet 4 och stack nästan direkt ut till stan. Vi tog en Cable Car till Fisherman's Wharf och åt på Crab House. Vi gick sedan lite på piren innan vi åkte till hotellet.

Onsdag 1 juli - Vi började dagen med lite shopping i närheten av hotellet och åt sedan thaimat på Panda Express. Resten av dagen hyrde vi cyklar och cyklade över Golden Gate Bridge. Kan säga att det var väääldigt blåsigt. Men riktigt fin utsikt! Vi fortsatte cykla på andra sidan bron där man sedan kunde ta färjan över. När vi kom fram lämnade vi in cyklarna och åkte till hotellet. Den kvällen beställde vi pizza och tog med till hotellet! ;)

Torsdag 2 juli - Vi åkte till hamnen igen, vid 12, för att ta färjan till Alcatraz denna gången. På ön började vi med att kolla på en kort film om stället och allt som har hänt där då det inte bara har varit ett fängelse. Sen gick vi en Audiotour, då man fick gå runt i cellhouse med hörlurar och lyssna på en berättarröst men även vissa fångar och vakter som har vart där. Det tog 45 min och var riktigt häftigt att lyssna på och se sakerna samtidigt. Det var inte så mycket mer att se på ön så vi tog färjan tillbaka. Vi åt vi lunch på Hard Rock Cafe och åkte sen tillbaka in till stan för att kolla på bio. Det blev Jurassic World och den var faktiskt bra! Efter bion blev de ganska sent så vi köpte med oss lite mat till rummet.

Fredag 3 juli (idag) - Vi har inte gjort så mycket hittlis (klockan är 12.00 här). Snart ska vi börja fixa oss och sen ut på sightseeing. Vi har inte riktigt planerat denna dagen utan vi får se vart vi hamnar lite!

USA-roadtrip

Söndag 28 juni - Idag är det ingen vanlig dag, för det är mammas födelsedag!! Grattiiis💜

Vi vaknade upp på Mammoth Inn i Mammoth Lake och åt frukost där. Sedan blev det bilfärd till Yosemite som tog 30 min ungefär så det var inte så långt som de andra gångerna vi körde. Inne i nationalparken åkte vi runt med bilen till olika sevärdheter som fanns där. Det fanns även mycket djur bl.a. björn, hjort och ekorre. Vi fick syn på alla men de var riktigt svåra att fånga på bild. Det var häftiga miljöer, med stora träd, vattenfall och höga berg, då vi va på ungefär 3000 m.ö.h.

Efter parken blev det ganska sent och vi körde direkt till hotellet. Här sitter vi nu och kollar tv och äter tachos och burritos som vi hämtade inne i Sonora. Imorgon ska vi till Napa Valley där vi kommer bo på ett riktigt fint hotell!!

USA-roadtrip

Hejsan! Som jag skrev i förra inlägget så var vi på tornerspel på onsdagskvällen och det var en häftig upplevelse. Vi fick äta maten med händerna, de blev soppa till förrätt, grillad kyckling med potatis till varmrätt och äppelkaka till efterrätt. Efter showen gick vi till två hotell som låg nära vårt, Luxor och Mandalay Bay. Luxor var byggt som en pyramid och det var riktigt häftigt med högt i tak osv. Vi kollade lite i affärer i båda hotellen och satte oss tillslut på Starbucks på Mandalay Bay.

Torsdag 25 juni - Vi checkade ut från Excalibur och satte oss i bilen mot Grand Canyon. Efter 5 timmar kom vi hotellet och stack nästan direkt till helikopterplattan. Det var en ny upplevelse och spännande. Jag och Elliot fick sitta där fram jämte piloten och hade riktigt bra utsikt. Vi hade hörlurar både för att kommunicera med varandra och för att höra en berättelse om Grand Canyon när vi åkte över. När det inte var någon som pratade hade de musik som de verkligen hade tänkt igenom. Det började med Eye Of The Tiger och Into The Danger Zone. Det gjorde upplevelsen starkare.Först flög vi över trätopparna i 5 minuter för att sedan komma över ett stup som var 1600 meter högt där helikoptern dök ner.

På kvällen åkte vi in med bil i parken och kollade solnedgången. Det blev sent när vi kom tillbaka till hotellet så vi hämta pizza till rummet.

Fredag 26 juni - Vi gick upp 4.20 för att åka till parken igen och kolla soluppgången. Från att gå till 40 grader på dagen, så var det 15 grader på morgonen. Så vi fick ha på oss tjocktröja och jeans. Efter det åkte vi tillbaka till hotellet och åt frukost och åkte sedan vidare mot Las Vegas till Hoover Dam. Där var vi i 1 timme och kollade på en utställning om bygget och gick ute runt dammen. Den var riktigt stor och vädret var hothothot (!!) Vi åkte vidare igenom Las Vegas och ut till Death Valley, det tog ungefär 2 timmar från Vegas.

Death Valley var väldigt dött och det var inte mycket människor eller djur. Men det var häftiga berg och vyer. "Så här ser det nog ut på Mars" - Pappa. När vi kom fram till Furnace Creek Ranch där vi skulle bo var det 47 grader och klockan var då 18.00. Det var nästan svårt att andas och nästan vara ute för den delen.

Efter att man hade kommit tillbaka till rummet för att duscha tänkte man "åh va skönt med en kall dusch". Men när man började duscha blev det bara varmare och varmare så man tillslut behövde gå ur.

Lördag 27 juni - Dagen började med att vi körde till Badwater som är USAs lägsta punkt, -86 meter under havsnivå. Gissa vad? - Det var riktigt varmt där också. Klockan var 9.30 och man kunde knappt gå ett steg utanför bilen. Där var vi i 10 minuter och åkte sen vidare till Artist Drive, som var en krokig väg mellan bergen. Sen åkte vi till Golden Canyon, det var inte rekommenderat att gå där efter 10 på morgonen, så vi gick bara en liten bit och sen tillbaka till rummet för att packa.

Vi satte oss i bilen och åkte 3,5 timmar upp i bergen till Mammoth Lake, som är en skidort på vintern. Här sitter jag nu på Starbucks och tar en Double Chocolaty Chip Frappucciono. Den är godast!! Ikväll ska vi äta på någon resturang och sen till stugan och sova för att imorgon åka vidare till Yosemite.

Hej på er!

Just nu sitter vi på hotellrummet här i Las Vegas, klockan 10.30 och äter frukost. Idag ska vi bara ligga vid poolen på Excalibur (hotellet vi bor på) och sola och bada i det varma vädret, det är alltså 45 grader här!! Sen ikväll ska vi äta på ett ovanligt sätt. Vi ska äta i en gammaldags arena där det kommer va turnéspel från medeltiden.

Vi har varit i USA i 3 dagar och har hittat på lite saker redan. Det är lite svårt att skriva varje dag, då jag kanske inte har internet. Men ska försöka skriva så ofta jag kan!

Söndag 21 juni - När vi kom fram i L.A hyrde vi en bil nästan direkt och började sen köra mot Las Vegas. Vi stannade i Victorville 1 natt och sov på ett motell där för att sedan kunna åka vidare nästa d

Måndag 22 juni - Vi fortsatte köra mot Las Vegas men stannade ungefär 2 timmar på ett ställe som heter Ghost Town. Det är en gammal stad från 1880 som har bevarats sen dess. Det är inga som bor där utan staden är endast öppen på dagen. De som bodde i staden förr bosatte sig där på grund av silvergruvorna som fanns där och tjänade mycket pengar på det. Efter det körde vi hela vägen till Las Vegas och checkade in på hotellet, Excalibur. På kvällen åt vi på Hard Rock Café!

Tisdag 23 juni - Efter att vi hade gjort oss i ordning satte vi oss o bilen för att kör till en outlet, Premium outlet. Vi shoppade lite där och åkte till hotellet vid 4 tiden. Då slappade vi vid poolen resten av dagen. På kvällen åt vi på Gordon Ramseys resturang som låg inne på Ceasars palace.

Bild på vårt hotell, Excalibur!

Allmänt

Tisdag, nästan vilken dag som helst. Gick i skolan som vanligt, endast ett projekt kvar sen har jag inga mer prov/test eller läxor fram till sommarlovet. Hur gött?! Stack sedan in till stan för att träffa mamma och hitta present till min bror som fyller 18 imorgon!! Vad jag köpte får ni se imorgon ;)

Sedan vid 6 var jag på ett pass på Träningskompaniet, Aerobic Dance. Det var gratis vecka där så jag och Julia hängde med Winnie på ett pass. Det var jobbigt då det var länge sen jag tränade min kondis. (Brukar bara träna styrka på gymmet) Men måste ändå säga att det var riktigt roligt! Blev så tagg på att gymmar/träna, så nästan direkt efter stack jag och Julia ut på en av våra famous pw's (power walks).

Några snapshots från idag. (Hatar ankor, därav bilden till höger, dem kom mot oss väääldigt snabbt),

Ett inlägg om tips till fina sommarkläder är på g. Kommer upp så fort som möjligt ;)

Allmänt

En av de bättre måndagarna för vi hade studiedag!!

Har knappt gjort någonting alls.. Haha ups. Gjorde pannkakor till frukost imorse och kollade Tarzan samtidigt. Älskar gamla disney-filmer, dem är bäst! Efter det stack jag nästan direkt till gymmet, körde ett lite längre pass idag och det var inte så många där. Hatar när det är många på gymmet. Annars har jag bara kollar film idag. Blev en ganska lugnt dag.

En liten update som var ganska meningslös :))))

Hej på er!

Ett tag sen nu ju. Men har trixat lite med bloggen innan idag så det blir lite skilland och roligare att både skriva och läsa. Har äntligen fått reda på hur man lägger upp header, men problemet är att jag har ingen bild.. Så får fixa med det så snabbt jag kan.

Tänkte börja skriva lite smått igen nu när det värsta i skolan är över och finns mer tid till att göra annat. Blir roligare då eftersom jag bara skriver om skolan annars och klagar på den. Men jag börjar med små steg och får se hur mycket jag skriver innan det tar stopp igen.

Bild från skolan i veckan. Testade inbakta (?) flätor och gillade det starkt!