Skidor, musikquiz och vin...
Dagen startade, som vanligt, vid 6 med lite jobb! Vi hade fullt upp redan från öppning på frukosten hos oss på Lodgen, alla var sugna på att ta första liften upp och få åka skidor! Stämningen är alltid på topp när det har kommit puder och alla skidfantaster ska upp i bergen, det är då som det är som allra roligast att få jobba.

I och med att alla var här så tidigt, jag tror inte vi hade en gäst efter 9, gick det snabbt att stänga och jag hann också upp i bergen i tid.
Vi hade halvkasst väder, men vad gör det när man är uppe med fantastiska vänner och kollegor? Lyckligtvis sprack det upp sista timmen.

Kvällen bjöd på "Skiers Dinner", en trerätters middag vi erbjuder på Lodgen. Dagen till ära fick vi en fransk löksoppa med parmesan och puffpastery till förrätt. En fantastisk lax med lite rostad potatis till huvudrätt och efterrätten var en brödpudding med apelsinglass, mascarpone och lite maräng. Omnomn! Därefter ägnade vi ett par timmar åt veckans musikquiz! På tisdagar kör vi alltså quiz! Det är alltid mycket folk och otroligt kul.

Have a good one
Lovisa

Det har varit riktigt Sverigeväder här de senaste dagarna. Snön har bytts ut mot regn och det är varmt i luften, jag har till och med hört fåglarna kvittra.
På Brunniberget, "solsidan", har den mest snön smält bort och backen är grön.
Sjöarna har börjat smälta och visa sig på andra sidan, på Titlisberget, som ni kan se på bilderna.
Har därför haft några dagar off från långa skidpass och istället tränat lite löpning och haft tid för massa stretch. Jag tror det var välbehövligt för benen med några dagars vila - Men förhoppningsvis, och om man ska våga lita på väderleksprognoserna, ska det bli kallare och komma snö redan nu i helgen. Yes!

Puss och kram!

Vi har helt fantastiska dagar här i Engelberg just nu! Det snöade tidigare i veckan men under onsdagen sprack det upp och blev sol, och så hoppas jag det håller i sig i helgen. Det är ett riktigt winter wonderland uppe i bergen med all pudersnö och solen som ligger på.

Det är en ynnest att få sätta på sig skidorna och ägna hela dagarna ovanför molnen. Får aldrig nog av det här!

Ja äntligen har det snöat här hos mig i alperna!
Och perfekt till de första puderdagarna kom mamma, pappa och brorsan ner för att hänga lite med mig och njuta av skidåkningen i de fantastiska bergen!

Det snöade hela dagen igår, så idag var första fina dagen i bergen! Och vilken dag det har varit, solen har lyst på oss idag så trots lite blåst har det bara varit härligt!
Imorgon väntar också en dag uppe i bergen, dessutom sista heldagen med familjen som sedan åker hem på söndag förmiddag.
Jag är helt ledig och ska bara njuta.

Puss och kram på er!

Några väl utvalda snapshots från gårdagen; nyårsafton!
Jag har haft ett helt fantastiskt nyårsfirande här i Engelberg. Kvällen startade hemma hos en vän med middag, drinkar och lekar tillsammans med 5 andra vänner! Ett superhärligt gäng med tjejer som alltid är ett nöje att få umgås med!
Springandes med proseccoflaskor i högsta hugg hann vi precis till tolvslaget som vi räknade ner till på Lodgen där jag jobbar, det var även här kvällen fortsatte!

Massor av dans och goda drinkar gjorde att kvällen susade förbi! Hann knappt hem och byta om innan jag var på Lodgen igen, men nu för att jobba och servera frukost till nyårströtta hotellgäster.

Tackar 2016 för allt vad det gett mig och hoppar in i 2017 med ett glädjeskutt, förväntar mig att det blir minst lika bra som mitt 2016 har varit! Och allt har varit tack vare er, mina fantastiska vänner, det är ju ni som gör det. Så galet glad att jag har er!

Massa pussar och kramar

Gårdagen spenderades i den lilla staden Luzern tillsammans med en av mina kollegor, Nisse! Vi tog tåget in till Luzern där jag fick tid för både shopping och drinkdrickande. Jag hade turen att få med mig en egen guide, som tog med mig till en helt fanatiskt fin pianobar. Den låg jättemysigt alldeles intill kanalen som rinner genom staden. Därefter gick vi vidare till en Skybar: Suits, med utsikt över Luzern. Även här var det riktigt snyggt med häftig ljusinredning och fräscht möblemang.

Kul att komma utanför Engelberg för en kväll!

En ledig torsdag som denna börjades med en lång frukost på Lodgen där jag jobbar! Jag satt en stund tillsammans med mina kollegor och såg dagens avsnitt av julkalendern (ja, självklart kollar jag på den) och njöt av att ha hela dagen framför mig.
Sedan tog jag och en kollega en trip ned för de slingrande vägarna till staden Stans. Man känner sig som Kalle med husvagnen på julafton när man åker i bergen här! Det är precis så smala och så slingriga vägar som man tänker sig. Men vi kom både ner till staden och tillbaka hit till Engelberg. Jag tog tyvärr inga bilder, det var alldeles för dimmigt och alldeles för mycket bilväg.

Pussar och kramar

Som rubriken lyder har jag varit här i Engelberg i två veckor nu! Börjar komma in i byn så smått äntligen. Jag har skapat mig rutiner och helt enkelt börjat komma till rätta.
Jag bor just nu ensam i min lägenhet här, men väntar på att få ett par roomies. De kommer närmare jul, om jag har förstått rätt!

Det är verkligen vackert här, trots att snön inte lagt sig på berget ännu!

Äntligen är jag framme!

Kom till den lilla byn Engelberg i förrgår strax innan 24.00. Nu har jag börjat bekanta mig ned hotellet där jag jobbar (och för tillfället bor) och med omgivningen! Det är en liten men väldigt mysig by.

Har börjat lära mig lite rutiner men kastas på fredag in i ett stort 50-års kalas, då hela hotellet är bokat! Det ska bli så kul!

Resan gick bra, hela vägen från Karlstad och jag stötte inte på några stora bekymmer alls faktiskt. Möttes upp av en bekant som är restaurangchef här på Ski Lodge där jag jobbar.

Nu väntar middag!

Nu är det inte lång tid tills jag lämnar Sverige för en säsong nere i de schweiziska aplerna, närmare bestämt i Engelberg. Just därför har jag skapat den här bloggen, för att ni som känner mig ska kunna följa lite vad som händer runt omkring mig nu när jag inte träffar er så ofta!

Jag är ingen bloggare och kommer inte att använda detta som en regelrätt blogg, utan som en plats för er att ta del av lite av mina dagar då vi inte har tid för att ringa!

Saknar er alla massor redan.