Header

Hälsa, Kost

Gröt är för mig en utlimat start på dagen. Äter i princip ALLTID gröt till frukost. Det är gott, nyttigt, mättande, billigt och lätt att variera. Det finns dessutom massvis av olika gryn att välja mällan och därmed kan man variera sin gröt på olika sätt! Alla med lite olika smak och olika näringssamansättningar! kan man alltid blanda olika grötflingor och göra egna specialare!

Havregrynsgröt:
Den hederliga grötsorten och troligtvis den allra vanligaste bland oss svenskar. Havre innehåller mycket järn och fibrer.

Dinkelgröt
Riktigt mättande grötsort. Innehåller cirka 13 procent protein och passar fint att blanda med havregrynen.

Hirsgröt:
Hiris har ett högt mineralinnehåll med framförallt kisel, kalium, magnesium, järn samt fosfor och är fritt från gluten. Gott med hackade torkade fikon och hasselnötter på. En bra variant för de som har svårt att äta gröt till frukost eftersom den är lite lättare.

Grahamsgrynsgröt:
Grahamsgryn görs av hela vetekornet, det innehåller därför mer kostfiber och vitaminer än mannagryn. Alltså ett nyttigare alternativ till mannagrynsgröt.

Rågflingegröt:
Riktigt matig grötvariant. Råg är rikt på järn och andra mineraler och innehåller massor av nyttiga fibrer. Själv brukar jag blanda rågflingorna med mina havregryn.

Quinoagröt:
Quinoa innehåller en hög andel protein, är rikt på vitaminer, mineraler och andra nyttiga näringsämnen samtidigt är fetthalten och GI lågt.

Bovetegröt:
Bovete är en ört och är därför inte besläktad med någon grässort eller spannmål. Det är en mycket lättsmält grötsort. Bovete är fritt från gluten, är rikt på flera mineraler, framförallt järn, zink och magnesium. Det har även en bra proteinkvalitet och hög halt av aminosyran lysin och därmed passar bovete bra för veganer och vegetarianer att äta bovete.

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

VECKANS TIPS
Ge dig själv tid i tystnad och i naturen. För mig är det verkligen ett elexir för att få energi. Att ta en promenad ut i naturen helt fri från musik, podcast etc i lurarna. Bara lyssna på tystnaden!

VECKANS MÅENDE
Bra men trött, vilat väldigt mycket denna veckan!

VECKANS GODASTE MÅLTID
Måste säga att det blir vår huvudrätt på restaurang Simba vi åt igår.

VECKANS HÖJDPUNKT
Fredag med en ledig dag och att få hem killen från STHLM för en riktigt härlig myskväll.

VECKANS SÄMSTA
Vädret i Göteborg just nu, regn och blåst.

VECKANS LÅT
Follow the sun - Xavier Rudd

VECKANS BOOST
Att jag kommit in i bra rutiner med kost/träning nu. Känner energi och motivation. Peppad och märker redan av resultat.

Likes

Comments

Daylife

VÅR FÖRRÄTT - Sambusa - vegetariska pirogliknande knyten med korianderdipp

HUVUDRÄTT - Bejajneto - 6 etiopiska smårätter

Ettt gäng bilder ifrån gårdagens middag tillsammans med tjejerna har jag Dietistpodden tillsammans med. Vi besökte Restaurang Simba här i Göteborg som serverar etiopisk mat. Verkligen supergott och jättemysig kväll. Vi beställde in 6 smårätter vilket innebar att man fick massa olika rätter att variera mellan.



Likes

Comments

Något vi pratar om i det senaste avsnittet av Dietistpodden är hur stor skillnad det kan vara på sallad och sallad. För många är sallad låta tråkigt men det gäller att pimpa sin sallad på rätt sätt. Många kör bara med vanlig isbergssallad, tomat och gurka vilket inte blir speciellt gott eller mättande. Men lägg bara ner lite extra kärlek på salladen så kommer den att bli betydligt roligare. Både för ögat och för smaken samt mättande!

NÅGRA ENKLA TIPS!

- Ha inte endast vanlig grönsallad. Utan blanda med exempelvis roccula, matché och bladspenat..
- Se till att salladen innehåller mycket färg. Exempelvis paprika i olika färger och olika grövre grönsaker såsom morot, vitkål, rödkål och annat du tycker om.
- Färska kryddor som basilika, timjan etc ger extra smak till salladen
- Hacka och strimla ingredienserna i olika former
- Tillsätt något krispigt såsom lite fröer eller kanske nötter.
- Det behöver inte bara vara grönsaker i salladen. Att hacka i någon frukt är väldigt gott
- Se till att varva med matiga ingredienser såsom avokado eller oliver så blir salladen mer mättande.

Ett tips är boken The New Green salad skriven av Theresé Elgqvist! Boken är fylld med samma härliga salladsrecept. Ett annat tips är att gå till något härligt salladställe när du ska äta lunch. Det kan verkligen skilja sig rejält beroende på vart man går. Mina favoritställen här i Göteborg är JOS och Delis salladsbar. Finns säkert fler ställen, men är dessa två ställen jag brukar besöka.

Likes

Comments

Daylife, Kost

Såhär ser en typisk lunch ut för mig just nu. Satt ihop en kostplan till mig själv vilken jag följer ganska strikt under veckorna. Anledningen är att jag senaste halvåret haft nedsatt ork och varit sjuk mycket ha jag kommit lite ur form, målsättningen är alltså att komma tillbaka till min vanliga form. Sedan har jag lite mer fritt på helgerna såsom ikväll då jag ska ut på middag med tjejerna. I övrigt är det ganska enformigt, eftersom jag föredrar enkelheten :)

FRUKOST Havregrynsgröt med casein, hallon och 1 fröknäcke
LUNCH: Kycklingfilé, sötpotatis, sallad på ex spenat och paprika
MELLANMÅL 2 riskakor med 2 kokta ägg på
MIDDAG Kyckling, ris och broccoli
KVÄLLSMÅL Casein toppat med bär
VID TRÄNING: Dricker jag alltid aminosyror


Likes

Comments

Hälsa, Tips, Träning

Träning… Något vissa älskar och andra hatar. Något som vissa sammankopplar med ångest och andra med lycka. Enligt mig är träning en källa till välmående, visst kan det vara SKITJOBBIGT att ta sig iväg till gymmet innan och visst kan det vara tufft under själva passet. Men känslan, när man väl kommit in i sitt pass, känslan efter passet och sedan på lång sikt känslan av att vara stark, uthållig är oslagbar. Många tycker också det är svårt att få till det med styrketräningen i gymmet, tänkte nu dela med mig att mina bästa tips för att få en bra rutin på gymträningen.

1.Ha bestämda träningsdagar: För dig som vill komma igång med kan det vara bra att ha bestämda dagar. För mig är det enkelt att få till styrketräningen på gymmet men mina yogapass blir inte av om jag inte har bestämda dagar för den.

2.Träna hårt, men inte för hårt:: Många går ut föör hårt med träning 7 dgr i veckan i början och pallar inte att fortsätta under en längre period. Samtidigt är det viktigt att våga utmana sig själv för att få resultat, försök hitta dendär magiska balansen.

3.Planera dina pass: Något jag alltid gör är att planera vad jag ska göra på gymmet, innan jag kommer - övningar, antal set osv. Det ger ett flow i träningen och så slipper man gå runt och inte veta vad man ska göra,

4.Hitta en träningskompis; – Gärna på ungefär samma nivå, eller men intresse för samma typ av träning. Det kan vara ditt syskon, din förälder, eller en kompis. Eller varför inte hitta någon via sociala medier? Det här underlättar att komma iväg för att då bestämmer man med någon och då blir det inte lika jobbigt som att åka dit själv.



Likes

Comments

God kväll ni fina!

Äntligen fredag och en ledig helg framför mig. Nylligen hemkommen ifrån gymmet där jag körde ett benpass och nu blir det en lugn och fredagkväll. Är sällan jag är ute och festar numera. När jag var yngre brukade jag gå ut nästan varje helg, festa till sena nätter :) Ganska annorlunda nu, sover helst på natten. Samtidigt känns det lite skumt att vara helt ledig, i samband med att jag slutade festa jobbade jag mycket på helgerna och det gör jag inte längre. Är inte van vid att vara LEDIG på dethär sättet. Vet lixom inte riktigt vad jag ska göra när jag är ledig och dessutom har vilodag imorgon;) Ska hursomhelst ut på middag med tjejerna imorgon kväll så lite har man allt planerat iaf. Vad gör ni en ledig helg? Tips bortsett från serier/film?

Likes

Comments

Daylife, Hälsa, Träning

Myser hemma, dricker andra koppen kaffe och har ätit min dagliga grötfrulle. Startade dagen med en morgonpromenad i den krispiga höstkylan. Var en sådan vacker morgon. Klar luft och löv i alla dess färger.

Idag är jag nästintill ledig.. Ska maxa denna dag med att bara ha det härligt. Vid 12 ska jag till yogayama för ett YinYoga pass, i eftermiddag kommer Björn hem från Stockholm så blir troligtvis ett gympass på SATS och sedan lugn och skön myskväll. :) Hoppas ni får en toppendag!

Likes

Comments

Träning

Hej goingar, hoppas ni har haft en fin torsdag. Jag startade dagen med morgoncardio på SATS Kompassen, 25 min gång på löpbandet i lutning, 10 min stairmaster och 20 min på crosstrainern. Därefter en vända till condeco för att skriva ihop det sista på projektarbetet vilket gick snabbare än väntat.. så fick in ett gympass innan lunch. LOVELY! Nu är det snart dags för dagens tredje träningspass YOGA. Kör nästan alltid yoga på torsdagar.

Dagens pass
Sittande axelpress
Sidolyft med hantlar
Bröstpress i maskin
Pecdec
Hammercurl
Bicepcurl i kabel


Likes

Comments

Hälsa, Kost, Träning

Just nu kör jag en liten deff och tränar samt äter därefter. Tänkte dela med mig av hur mitt träningsupplägg ser ut just nu :)

Morgoncardio innan frulle kör jag ca 6-7 dagar i veckan. Det är vanligtvis ganska lågintensivt, ex promenader eller crosstrainer och gång på löpbandet. Övrig träning ser ut såhär

Måndag: Rygg, triceps och mage

Tisdag: Ben och rumpa

Onsdag: Vila

Torsdag: Yoga

Fredag: Bröst, axlar och biceps

Lördag: Ben/Rumpa

Söndag: Varierar, ibland ett yogapass, ibland vila om det behövs ibland ett bonus styrkepass på gymmet.

Upplägget funkar fint just nu. Sedan är det alltid flexibelt, dyker de upp något en tisdag kan jag alltid flytta benpasset till onsdagen. En annan viktig del är såklart kosten.. Lagt ihop ett eget upplägg baserad på bra mat för att få resultat och orka träna.

Likes

Comments

  • Instagram
  • Blogkeen
  • Nouw