Har så många fina bilder från stranden så delar upp dem i flera inlägg istället. Dessa lyckades jag ta på Rob härom dagen när han var lyckligt ovetandes. Han gillar inte när jag fotar honom och jag får tjata mig till någon bild här och där om jag har tur haha. Imorgon är sista dagen här innan vi åker med våra numera proppfulla ryggsäckar till Cancun och mot alla odds lyckades vi faktiskt få tag i ett billigt hotell på hotel zone! Det är den mest kända delen av Cancun som typ enbart består av lyxiga all-inclusive resorter för flera tusen kronor per natt (alltså inget för backpackers). Men mer om det senare :) Imorgon ser det ut att bli regn så planen är att sitta på vårt favoritfik för att dricka massa cappuccinos och planera för Kuba!

Snart blir vi galna på detta väder, varje gång vi har möjlighet att sola på en härlig strand under några dagar så blir det mooln och reegn! Vi kommer ju komma hem blekare än vi var när vi åkte från Sverige haha. Idag kände i alla fall både jag och Rob oss lite bättre så vi tog oss ut och promenerade längs stranden, trots uteblivet strandväder. Stranden här är superfin och sträcker sig runt hela staden. På vissa ställen är den full av turister medan den på andra ställen är mycket lugnare. Det är bara att promenera längs den för att hitta sin favoritplats helt enkelt.

Detta måste vara en av de finaste delarna på stranden. Inte alls så full av turister och endast med några små strandbarer och restauranger. Får hoppas att vädret blir bättre sista dagarna här så vi får njuta mer av strandlivet. Två veckor kvar idag, galet vad fort tiden går! Lyckades för övrigt hitta ett internetcafé här idag så jag kan ladda upp mina bilder på bloggen utan egen dator, woho SÅ bra!

Vi har hittills haft en väldigt tur och inte blivit speciellt sjuka, lurade eller beslutna på något under resan. Men så i förrigår kväll råkade datorn åka i golvet och gå sönder så nu kan vi varken boka hotell, kolla serier eller ladda över bilder från kameran. Tur i oturen att det hände nu i slutet av resan i alla fall. Det sista jag tänkte innan jag somnade igår var "nu händer säkert något mer, en olycka kommer ju aldrig ensam". Mycket riktigt, morgonen därpå vaknade Rob med kliande utslag på hela kroppen och svullna ögon. Efter lite googlande verkar det vara ofarliga värmeutslag eller någon allergi som förhoppningsvis ska ge med sig snart. Får hoppas min förkylning är den sista lilla "olyckan" så vi får njuta sista tiden här utan större incidenter :)

Som sagt kan jag tyvärr inte bidra med fler kamerabilder framöver utan det får bli från mobilen helt enkelt. Inte lika kul kanske men bättre än inget. Så länge bjuder jag på lite bilder från vår mysiga middag härom dagen! Förresten äter vi för tillfället nachos och guacamole varje dag haha, det är såå gott här, kommer aldrig kunna äta svenska "nachos" igen efter denna resan haha.

Det är verkligen härligt att vara här på Isla, tillbaka på en karibisk ö precis som jag vill ha det haha. Staden här är väldigt liten och består av några få gator, mest fyllda av turistshoppar men även en hel del bra restauranger och barer. Igår kväll åt middag vi på en jättemysig restaurang som heter El Patio. Vi satt på deras takterrass med stjärnhimlen ovanför oss, livemusik och fullt av ljusslingor. Kan ju inte bli bättre!

Här finns precis som i resten av Mexico väldigt mycket street art på husfasaderna, det ger städerna så mycket mer färg, bokstavligt talat hehe. Idag var det i alla fall äntligen en solig varm dag igen, hoppas verkligen det håller i sig sista tiden nu ☀️

Då har vi alltså kommit till Isla Mujeres, en liten ö utanför Cancun och bara en kort och smidig resa från Playa del Carmen. Vi bor på ett litet hotell på norra delen av ön, mitt i själva staden. Nackdelen med hotellet visade sig dock vara att vi bor precis vid en bar med livemusik heela natten, varken jag eller Rob lyckades somna före klockan 4 haha..

Efter att vi lyckats få några timmars sömn tog vi oss i alla fall ut för att upptäcka lite av ön. Hela staden här omringas av en strand och på östra delen finns en strandpromenad där vi bland annat gick idag. Här på Isla mujeres får man mer känsla av solsemester till skillnad från Playa där det är mer "storstad". Jag föredrar detta som är mindre och mer avslappnat medan Rob är mer för storstäderna, blir en bra kombo helt enkelt haha. Imorgon ringer klockan tidigt för då blir det sol och bad hela dagen!!

Då har sista dagen här i Playa del Carmen passerat, även denna dag var tyvärr lite molnig och kall. Man vet att man är riktigt bortskämd när 23 grader är för kallt för att spendera dagen utomhus haha🙃Nejmen det blev ingen strand idag utan vi strosade runt på stan en stund och fikade bland annat.

Delar med mig av lite bilder på stranden här i Playa, som ni ser är den bra mycket turistigare än vad vi är vana vid nu. Hela stranden kantas av beachclubs och är fullproppad av folk från morgon till kväll. I alla fall, imorgon bär det av mot Isla Mujeres som jag är sjukt taggad på! Det är en ö som ligger en bit utanför Cancun där vi ska spendera sju nätter. Hört att stränderna ska vara sjukt fina där bland annat. Jag tröttnar verkligen aldrig på stränder, sol och bad!?

Om det är något det finns gott om här i Playa del Carmen så är det nattliv och klubbar. Vi kände att vi inte kan lämna Playa utan att prova på det så igår passade vi på att gå ut. De flesta klubbarna ligger på en och samma gata och många är helt gigantiska med shower och uppträdande. Så snart vi kommit in på en klubb började det ösregna så där blev vi kvar och dansade många timmar haha. Kul var det i alla fall och festerna är bra mycket bättre här än i Sverige.

Idag var det passande nog regnigt och molnigt så dagen var betydligt lugnare än gårdagen. Vi tog oss bland annat till detta ställe där de hade vegansk mat och superfood. Vi delade bland annat på en vegansk pizza med en botten gjord på yuca och morot och woow vad gott det var!

Igår kväll hade vi en riktig helkväll på stan. Som sagt är shoppingen väldigt bra här jämfört med resten av Centralamerika och på grund av kursen är det dessutom billigt! Fick med mig massor av fina plagg för under 600 kr och Rob köpte två sneakers för halva priset jämfört med Sverige.

Förutom shopping åt vi på en jättemysig italiensk restaurang. Ambisciata D'Italia hette den och dit måste man bara gå om man åker till Playa! Så bra service och god mat. Dessutom ligger det mitt på 5th avenue så man kan sitta och titta på folk hehe.

För övrigt får man liite julkänsla här med alla juldekorationer, mysigt ändå :)

Bara en gata från vårt boende ligger världens drömmigaste glassbar. Förutom att de har sjuukt god glass så formar de glassen som en ros, plus att man kan få en macaron på toppen! Man säger bara vilken storlek man vill ha så kan man välja hur många smaker man vill, efter att man provsmakat hur mycket som helst hehe.

Dagarna här i Playa del Carmen spenderas i vanlig ordning på stranden. Här är vattnet lika blått och sanden lika vit, däremot är det desto fler turister här. Här är allt väldigt mycket större än typ alla andra små lokalorter vi varit på under resan. Playa är en av de allra mest populära turistorterna i Mexico och det märks tydligt på gott och ont. Även om gatorna är fulla av folk så finns det även till vår stora glädje huur många restauranger som helst att välja på, inklusive hälsosamma smoothiecaféer hehe. Men det bästa måste ändå vara all shopping som finns här! Det är sjukt vilket shoppingsug man får efter att knappt ha sett en normal butik på två månader.

I övrigt har vår upptäcktsresa för tillfället övergått till någon slags "semester på semestern" haha. Just nu handlar livet mest om sol, stränder och god mat. Väldigt välbehövligt efter allt intensivt runtresande. Tror dock att i alla fall jag kommer hinna bli lite rastlös lagom till det bär av mot Kuba om drygt två veckor.