Då var sista dagen på vår resa kommen, och imorgon är det dags för oss att flyga hem till Sverige igen. Jag kan inte med ord beskriva hur otroligt bra dessa fyra månaderna har varit, och hur tacksam jag är över allt jag fått uppleva och alla människor jag fått lära känna. Våra Stockholmstjejer Alice, Julia, Sofia och Klara, våra danska tjejer Marie och Olivia, min syssling Maxie, Sam, Jocke o. co. och självklart vår lilla resefamilj bestående av Challe, Mange och Damian, är de som förgyllt vår resa extra mycket. Vi ses hemma i Sverige (och Danmark)! <3

Jag har sett så fina platser, upplevt så mycket roligt och fått så många fina minnen för livet. Jag har haft många av de bästa ögonblicken i mitt liv här, och klyschigt nog känner jag att jag verkligen utvecklats och stärkts i mig själv. Dessutom har jag fått så mycket mersmak på att resa och uppleva andra delar av världen.

Det ska bli helt underbart att träffa min familj och mina vänner igen, men samtidigt gör det ont att veta att detta äventyr är över. Bara sådär. Men mest känner jag tacksamhet och ren lycka när jag ser tillbaka på allt, och jag vet att jag ska tillbaka hit. Till slut vill jag säga TACK till min underbara, älskade, bästa resepartner. Utan dig hade inget varit detsamma! I love you gabo ❤️

På återseende Australien, ses snart Sverige!

Igår bestämde vi oss för att göra en liten utflykt till en av de andra Giliöarna, nämligen Gili Meno. Det är en mindre och lugnare ö, och även den väldigt fin! Allt är verkligen som på ett vykort här! Spenderade största delen av tiden i havet, och resterande i solen på stranden.

På kvällen kollade vi på solnedgången i vanlig ordning, åt en god middag och sedan blev det en riktigt rolig kväll med beerpong och dans. Nu bär det av till vårt favvoställe - pearl beach lounge!

Solnedgångarna här är helt magiska. Igår cyklade vi till gungorna i vattnet igen och där finns även en bar, massa sackosäckar och solsängar osv. Där satt vi med vår lilla resefamilj tills det blev mörkt, drack cosmopolitan och myste. En av de bästa stunderna på resan enligt mig. Vill avsluta alla dagar med en sådan solnedgång, i en sackosäck på stranden, varma vindar och musik i bakgrunden. Vill bara frysa tiden!

Som rubriken lyder så befinner vi oss i ett paradis här. Älskar Gili, och njuter av varje sekund. Låter väl bilderna tala för sig själva :)

Igår tog vi fast boaten över till Gili Trawangan och jag ÄLSKAR det. Befinner mig i en liten bubbla här.

Det är som sagt ingen trafik på hela ön, utan endast cyklar och häst och vagn. Inga jobbiga försäljare som ropar och drar i en. Bara lugn och massa mysiga restauranger precis vid havet. De fyra sista bilderna är från där vi tog en drink vid solnedgången, på en sackosäck på stranden. Livet!

Idag har vi spenderat hela dagen i Ubud tillsammans med Charles och Jonathan, och den har varit grym! Vi började med att hyra moppe och tanken var att vi skulle ta oss hela vägen med dem, men efter en kvart i den KAOStrafiken tog vi vårt förnuft till fånga och gav upp den idén. Tog istället en taxi, och hade en och samma taxichaufför hela dagen. Så han körde oss till alla de bästa ställena och väntade på oss hela tiden - perfekt!

Vi började med att besöka ett vattenfall och åkte sedan vidare till ett kaffeplantage som chaufförens familj ägde. Där fick vi prova 14 olika sorters te och kaffe som var SÅ goda allihop. Provade även specialkaffet där bönorna gått igenom ett djur som heter luwak, och alltså plockas ur djurets bajs. Godaste kaffet jag druckit! Köpte även på oss några påsar. Efter detta åkte vi till ett tusen år gammalt tempel följt av monkey forest där vi hängde med massa galna apor. Slutade sedan dagen med att se en traditionell balinesisk full moon ritual som vår chaufför insisterade att vi skulle se. Det var en slags show där de sjöng och dansade tills de föll i trans och kunde gå på eld utan att det gjorde ont, typ. Nöjda och glada med denna dagen alltså! Kul att vara lite kulturell också och inte bara hänga på stranden och surfa :)

Nu har vi en dag kvar här innan vi drar vidare till Gili Trawangan, vilket ska bli underbart! Där ska det vara väldigt mycket finare, och det finns inga motordrivna fordon utan bara cykel och häst och vagn. Ska bli SÅÅÅ skönt att slippa allt tutande!

En liten update från Bali kommer här! Vi har fullt upp av att bara njuta, så har knappt tagit några bilder eller haft tid för att blogga. Men några bilder har jag i alla fall hunnit ta, så bjuder på dem så länge så ska jag bli lite bättre i fortsättningen :)

Kan ju börja med att säga att vårt hotell är helt underbart! Att ha ett eget superfint rum, en stor och skön säng, stort och fräscht badrum, någon som städar varje dag och att slippa handla, laga mat, städa och tvätta känns sååå skönt efter dessa 3 månader på hostel. Hotellfrukosten är från himlen och personalen helt underbar. Så ja, här trivs vi bra!

Staden vi bor i just nu heter Kuta, och tillhör inte ett av de finaste ställena direkt. Det är väldigt turistigt, och man kan inte gå ut på gatan förrän folk ropar efter en, vill att man ska åka taxi eller moppe, göra manikyr eller äta hos dem. Trafiken är galen och folk tutar för ingenting. Det är lite jobbigt, men har vant mig nu så gillar staden ändå, mest för allt är så billigt haha! Vi lever som kungar här!

Vad vi gjort hittills är att träffa Hebbe, Casper och Adam igen som var här. Åt då på Sky garden som är den största nattklubben jag sett på 7 våningar (!!). Världens godaste buffé inklusive obegränsat med öl för ca 35 kr. Sedan var det utgång som gällde, och det är något som är väldigt bra här i Kuta. Vi hänger också mycket med Charles och Jonathan och surfar, solar, badar, äter massa god och billig mat, shoppar, tar massage, ansiktsbehandling och manikyr (allt för totalt 100 kr). Klagar inte så mycket på livet för tillfället.

Nu ska vi göra oss i ordning och gå ut och äta på någon mysig restaurang. PUSS på er!

Fina lagunen!

Hittade svenska café "fika", delade på en köttbullemacka och en skagentoast samt drack efterlängtat svenskt bryggkaffe.

Älskar palmer <3<3

Jag har helt glömt av att berätta om Cairns. Det är verkligen en underbar stad, och porten för massa aktiviteter som bungy, skydive, regnskogen, vattenfall och sist men inte minst stora barriärrevet! Det finns ett gigantiskt shoppingcenter, en mysig esplanad samt en stor och fin lagun. Utelivet är toppen och vårt hostel (Gilligans) likaså.

Vad som är så kul är att massa som vi lärt känna under resan är här nu samtidigt, så man träffar nästan alltid på någon man känner när man går ut på gatan. Maxie och hela gänget, Challe och Jonathan och våra danska tjejer Marie och Olivia är de vi umgås med mest. Sedan är det massa från vår Whitsundaysbåt och Frasertripp som är här också, så det är superkul! :) Vad som är lite mindre kul är att vi båda fått bed bugs... (!!) Värsta jag någonsin varit med om, men de verkar vara borta och betten är på bättringsvägen.

Sedan vi satt på bussen från mission beach till Cairns som ju är slutdestinationen för oss i Australien, så har jag verkligen börjat inse hur mycket jag älskar det här landet och hur otroligt bra vi har haft och har det. När jag tänker på att det snart är över får jag på riktigt tårar i ögonen. Känner mig inte redo att åka hem... Men samtidigt VET jag att jag ska tillbaka hit, så kommer verkligen inte att säga hejdå, utan på återseende.

Idag har verkligen varit en helt perfekt dag! Kl 7.00 promenerade vi till hamnen här i Cairns, för att spendera ytterligare en heldag på havet. Den här gången för att snorkla och dyka vid stora barriärrevet, och det var HELT amazing (ledsen att behöva göra dig allt för avis pappa). 2 dyk och 2 snorklingsturer blev det för min del, och jag såg både hajar, sköldpaddor, en gigantisk mantaray och klappade en stor kelig fisk. Korallerna var också helt otroligt fina.

Dagen bjöd även på solning på däck, en god bbqlunch, livemusik, ost och kex samt vin. Underbart! Nu blir det middag och utgång. KRAM

Igår var det dags för mig, Charles och Jonathan att bungyjumpa. Jag var inte så nervös innan, men så här i efterhand inser jag att jag borde varit det. SHIT vad sjukt det var!!! Precis som med skydiven hoppade jag först (varför händer det alltid mig?), och när jag stod där uppe och kollade ner samtidigt som han ropade "5, 4, 3, 2, 1..." höll jag på att dö av nervositet. Känslan när jag hoppade är helt obeskrivlig. 20 % njutning och 80 % dödsångest skulle jag säga (till skillnad från skydiven som var 100% njutning.) Adrenalinkicken efteråt var dock obeskrivlig, och den ÄLSKAR jag. Därför vill jag ändå göra det igen (och då på högre höjder, i NZ). Men är så glad att ha detta avbockat på