och där kom den, höstförkylningen 😷 så trots att man sköter kosten väldigt bra, kan man tydligen åka på skiten.. hehe. dock har jag absolut blivit slöare och slöare med kosten - t.ex. mer och mer mörk choklad har smugit sig in..  ​men tror att min förkylning beror på att jag varit runt så galet många sjuka människor det senaste, bl.a. min käre sambo, och dessutom sovit lite mindre/sämre senaste veckan. 👎

i alla faaall - var hemma från jobbet igår, för att verkligen ge kroppen en ärlig chans att läka sig genom att vila från start (det började ordentligt i måndags eftermiddag/kväll). tror att det hjälpte, för idag mår jag liiite bättre men fortfarande långt från frisk. ska dock försöka jobba i eftermiddag, har bara ett 6h-pass men får ta det så lugnt jag kan/behöver.. 

när det gäller kosten, så börjar jag ärligt talat känna mer vilja att släppa på tyglarna. för att det här ska vara hållbart. jag är rädd att jag gick in i det här med lite för stora förändringar, eller snarare med tanken om att vara 100%-ig snarare än 80%-ig. och det straffar sig i längden - och för mig är det viktigt att det funkar i längden, jag har kommit till insikten att jag hellre vill äta lite mindre strikt med mer svängrum men på "obestämd tid". än att köra all in för en kortare period, risken är stor att jag då går tillbaka till så jag åt innan. och för mina hormoners skull behöver jag verkligen ha en långsiktig kostplan med långsamma kolhydrater, lagom med protein och mycket hälsosamma fetter. 

men snart kör vi ändå vår kur med oregano-olja, så då ska jag verkligen försöka att köra lite striktare för att verkligen rensa ut - sedan hittar jag min långsiktiga kost och så är det här "projektet" över 🙏

ciao, ha en fin dag! 

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

TJABBA tjena hallÅ! 😁

måndag och ny vecka igen. jag tycker tiden går så otroligt fort nu. men det tycker jag i och för sig nästan jämt 😭

men för att gå in på det den här bloggen mestadels ska handla om - min väg mot ett hälsosammare jag: under förra veckan läste jag på en hel del, om det här med pco-s och insulinresistens (dvs då kroppen inte kan hantera blodsockret på ett normalt fungerande vis) och det är bl.a. det som står i artikeln jag länkade till i mitt förra inlägg som fick mig att tappa hakan lite.. 😱 varför har inte jag fått kolla upp mitt blodsocker? mina nivåer av fritt testosteron i kroppen?

men jag känner att det bara bekräftar att jag är inne på rätt spår med en lågkolhydratkost som främjar ett stabilt blodsocker. både jag och min sambo mår bra av det. 

mer i nästa inlägg, nu ska jag ut på promenad i höstsolen - ciao! 👋

Likes

Comments

GODDAGENS 💁 

här ovan ser ni tre bilder ur mitt arkiv som jag gillar. den första från en morgonpromenad (för ett par år sedan) då ljuset lös upp skogen så magiskt, minns den stunden fortfarande. den mittersta är från förrförra årets dressintur med Madde - och precis som nu i sommar, då vi körde en 'favorit i repris', så var det fantastiskt avslappnande och lite äventyrligt på samma gång 🚲 den sista bilden är för ett par år sedan i kära sommarstugan.

idag är det i alla fall söndag och jag har gått utanför 'ramarna' lite i helgen, genom att ha ätit lite av den här fantastiska choklad från Renée Voltaire 👉http://www.apotea.se/renée-voltaire-kokoschoklad-100-g?gclid=EAIaIQobChMI446n-MGa1gIVR4myCh0hPAxyEAQYASABEgJKO_D_BwE MUMS! smakade himmelriket vill jag lova. 

i övrigt går det bra med kosten, och jag känner att jag mår bättre & bättre (efter ett litet bakslag med magproblem förra veckan & en bit in på denna vecka). dock är jag lite seg idag och ska bara ta det lugnt, kanske yoga lite eller gå ut i det fina höstvädret.. 🍁

HA EN FIN DAG! 

Likes

Comments

HEJ 💃

som ni kan se här 👉 har vi provat på något nytt, jag & S, nämligen skottsäkert kaffe ☕ eller som det kallas i amerika't, där denna trend uppenbarligen kommer från, 'bulletproof coffee'. man gör helt enkelt som såhär:

1. brygg ekologiskt kaffe, förslagsvis med lite kanel &/eller kardemumma nerblandat med kaffepulvret.

2. släng ner i en mixer/blender.

3. per kaffekopp, tillsätt: 1-2 msk kokosolja och 1 msk ekologiskt smör + ev. en nypa vaniljpulver. 

4. mixa! färdigt, voilá! 



Likes

Comments

TJA 👋💓

Nu är andra arbetsveckan efter semestern avklarad, och det känns skönt att ha kommit in i vardagen ännu mer - men vad man uppskattar helgen alltså..! Igår firade jag min mormor som fyller år och idag har vi bara tagit det hur lugnt som helst. En helt oplanerad söndag. Jag behövde verkligen bara sova ut (vilket jag gjorde, nästan 10 timmar.. 😱) och ha en lugn, skön frukoststund utan att ha en endaste tid att passa. SÅ SKÖNT. Sedan var vi ute i skogen och plockade blåbär en sväng förut, supermysigt - och vi hittade rätt mycket fina blåbär faktiskt! 🍃 September levererar.

Just nu ligger jag halvt nedbäddad i soffan och slökollar på lite youtube-videos samtidigt som jag skriver. I alla fall är det många som undrat vad vi egentligen äter nu?? (Och det kan jag verkligen förstå 😝) Så jag tänkte skriva lite om det - tänkte även lägga ut lite recept längre fram.. 👍 

Men våra frukostar är alltid samma; en portion havregrynsgröt med massa bär & typ mandelmjölk el. liknande + 3 kokta ägg. Sedan har vi ätit lite olika till middag, och om vi får så att det räcker till matlåda så äter vi ju det till lunch dagen efter men annars är en standardlunch just nu; några stekta ägg, kokt broccoli&blomkål, massa bladspenat & gurka/tomat + fetaost. Middagar vi kört på hittills är; linsgryta, hirsblandning & nötfärsbiffar, tonfiskgryta med hirsblandning, kyckling- & fetaostsallad med quinoa.. 😍 Sedan har vi börjat 'aktivera' nötter och frön, dvs att man blötlägger och sedan rostar i ugn på låg värme under några timmar. Vi brukar blötlägga mandel, valnötter och pumpafrön och så har vi på massa himalaya-salt när vi skjutsar in dem i ugnen - svingott! Här kan ni läsa mer om blötläggning av nötter: http://www.undervarttak.se/blotlagga-notter-och-froer/ 

Mellanmålen har typ blivit boveteknäcke med mandelsmör, grön smoothie eller typ grapefrukt/grönt äpple eller en näve nötter/mandel. 

Men vi hörs i nästa inlägg, ha en fortsatt skön söndag! 💛

Likes

Comments

HELLU 👋

Ok, så vi är inne på dag 10 av vår ändrade livsstil (främst är det kosthållningen vi ändrat på, jag & min sambo) och det känns faktiskt väldigt bra på många sätt. Jag ska inte överdriva och säga att jag känner någon enorm skillnad ännu, för det gör jag inte - det enda hittills är väl egentligen att jag börjar känna mig mindre beroende av choklad (eller socker överlag).. och att jag fått lite bättre hy.

Vi har också kommit fram till att vi ska köra oreganoolja-kuren (som är starkt utrensande) under 1-2 veckor någon gång i mitten/slutet av oktober. Fram tills dess kör vi på med bra mat för att svälta candida så mycket som möjligt och så tar vi UltraBalans (örttabletter från Holistic, som också verkar utrensande).

Efter det kommer jag börja fasa in lite gluten, mjölk och socker igen men i mindre mängder. Jag vill kunna äta en kanelbulle med mjölk, liksom. Men ändå äta riktigt bra mat i grund och botten. Så en blandning av så jag åt innan och så vi äter nu. Det är mitt mål för framtiden, som jag känner nu - jag tror att jag skulle må väldigt bra av den kosten.

I nästa inlägg ska jag skriva lite mer om vad vi faktiskt äter nu under utrensningen, alltså typiska måltider. 👏

Ha det fint så länge 💘

Likes

Comments

Tjueheuee! 👋💃

Har varit lite sådär halvproffsig med update'sen i veckan, men det beror mest på att jag har börjat jobba igen *busy woman* 💁 I alla fall har veckan gått bra - vi är nu fem dagar in i en ny, fräschare kosthållning och det känns både lite klurigt men också väldigt bra! Dock har jag inte kört den mest strikta kosten, inte 100% "anti-candida" men kanske 95% i alla fall.. 😁

Men vi har bestämt oss för, efter att ha läst på lite mer om oregano-olja, att köra enbart 1-2veckorskurer med denna starka detoxande olja. Så det kommer vi göra ca 2-max 3 ggr under hösten, med några veckors mellanrum då vi käkar goda magbakterier (Lactovitalis Pro) ✌

Vi kommer också satsa på en fräschare kosthållning for the long run, så trots att det är vårt lilla "projekt" att bli av med överväxt av candida, så kommer vi ändå se det som en långsiktig livsstilsförändring också 😌 Dock hoppas vi ju på att inte behöva vara lika strikta sedan, när vi väl fått ordning på "miljön" i kroppen - då kan kroppen förhoppningsvis ta till sig näringen bättre också 👌

Men nu ska jag snart mysa med min natt-jobbande sambo som kommer hem på "lunch" om 5, sen blir'e sängen innan en helg i Göteborg med två bästa vänner väntar 😍

HA EN FIN HELG!! 💘


Likes

Comments

Här är jag ☝ Samma pose, men två rätt olika kroppar.. På översta bilden väger jag förmodligen strax över 60 kg (till mina 158cm, för er som till skillnad från mig gillar BMI) vilket är det mesta jag har vägt någonsin. Jag minns faktiskt inte om jag var obekväm med mig själv i den vikten, tror inte det.. 💃 Men det är i alla fall ca 2-3 år efter den undre bilden, vilket är år 2008 då jag vägde ca 46 kg som minst - vilket såklart inte är den lägsta vikt jag någonsin haft men ni fattar grejen. Och där var jag obekväm i min kropp, garanterat. Jag ville gå upp i vikt, men det gick väldigt långsamt.

Nu väger jag ungefär mittemellan och trivs väldigt bra i min kropp, rent utseendemässigt i alla fall. Men jag vill må bättre i min kropp, jag vill att mitt fysiska (och psykiska) jag ska må bättre. Det här projektet som jag och min sambo ska göra nu, det är inte på något vis för att gå varken upp eller ner i vikt!!!! Jag tycker det är väldigt VIKTIGT att folk förstår det, särskilt med tanke på min bakgrund (som ledde till den undre bilden) - därför vill jag liksom klargöra detta.

Absolut har jag en så pass låg vikt just nu att jag hellre skulle gå upp lite än ner, och jag är FULLT medveten om att jag kommer behöva äta väldigt mycket mat om jag ska gå upp i vikt under den här utrensningen (eftersom det mesta vi får äta är kalorisnålt, dock långt ifrån allt). Men för mig är det viktiga att det leder till att jag mår bättre, dock ska jag också se till att jag inte går ner i vikt.

Därför kommer jag under resan gång väga mig ca varannan vecka, för att hålla lite koll på detta. Jag känner inte att det är någon mening med att jag lägger ut min vikt här, men däremot kommer jag ju låta er veta hur det går såklart 😉

Idag har min sambo varit iväg och storhandlat massa fräscha livsmedel och jag har rensat skafferiet så nu är förberedelserna i full fart! Har även käkat en sista liten godispåse så nu säger vi bye bye till det för ett tag 👋

Hoppas er helg varit lika bra som min (ryggen har blivit så mycket bättre!) 🙏 💘

Likes

Comments

​Hej på er, väldigt få men väldigt väldigt uppskattade läsare av denna lilla blogg! 👋

Nu är den här; sista helgen av 2017 års semester. Känns faktiskt helt ok, ska bli skönt att komma tillbaka till rutinerna igen. Hoppas bara att jag hinner bli av med en rätt jobbig sträckning (el. liknande) i ryggen/sätet som jag olyckligtvis drog på mig under en av veckans många volleyboll-matcher hos min sambos familj. ✊ * håller tummarna* 

Men efter helgen börjar jag inte bara jobba igen, utan då börjar vi också - jag & min sambo - successivt ändra vår kost mot en mer ren & näringsrik kost. Detta för att förbereda kroppen på utrensningen, som vi sedan startar efter ytterligare några veckor. Så idag & resten av helgen ska vi njuta av att inte behöva tänka så mycket på kosten, blir nog pizza senare idag 😍 

I alla fall är det många som, när jag berättar om mina problem med pco-s, frågar om jag inte fått något förslag på behandling när jag varit i kontakt med vården? Och mitt svar är då; Jo, men de föreslår bara p-piller. För det är det enda vården verkar rekommendera när det kommer till hormonell obalans. Jag vill inte på något sätt anklaga de kvinnor som använder p-piller, jag har sjölv gjort det i perioder.. Men för MIG så känns det inte som rätt väg just nu. Jag är rädd att det ska skapa ännu mer "hormonell förvirring" i kroppen och försvåra en framtida graviditet ännu mer (än min pco-s redan gör).

Ha en fortsatt fin dag, hoppas er helg är fantastisk so far 👏💃💘

Likes

Comments