Här är jag ☝ Samma pose, men två rätt olika kroppar.. På översta bilden väger jag förmodligen strax över 60 kg (till mina 158cm, för er som till skillnad från mig gillar BMI) vilket är det mesta jag har vägt någonsin. Jag minns faktiskt inte om jag var obekväm med mig själv i den vikten, tror inte det.. 💃 Men det är i alla fall ca 2-3 år efter den undre bilden, vilket är år 2008 då jag vägde ca 46 kg som minst - vilket såklart inte är den lägsta vikt jag någonsin haft men ni fattar grejen. Och där var jag obekväm i min kropp, garanterat. Jag ville gå upp i vikt, men det gick väldigt långsamt.

Nu väger jag ungefär mittemellan och trivs väldigt bra i min kropp, rent utseendemässigt i alla fall. Men jag vill må bättre i min kropp, jag vill att mitt fysiska (och psykiska) jag ska må bättre. Det här projektet som jag och min sambo ska göra nu, det är inte på något vis för att gå varken upp eller ner i vikt!!!! Jag tycker det är väldigt VIKTIGT att folk förstår det, särskilt med tanke på min bakgrund (som ledde till den undre bilden) - därför vill jag liksom klargöra detta.

Absolut har jag en så pass låg vikt just nu att jag hellre skulle gå upp lite än ner, och jag är FULLT medveten om att jag kommer behöva äta väldigt mycket mat om jag ska gå upp i vikt under den här utrensningen (eftersom det mesta vi får äta är kalorisnålt, dock långt ifrån allt). Men för mig är det viktiga att det leder till att jag mår bättre, dock ska jag också se till att jag inte går ner i vikt.

Därför kommer jag under resan gång väga mig ca varannan vecka, för att hålla lite koll på detta. Jag känner inte att det är någon mening med att jag lägger ut min vikt här, men däremot kommer jag ju låta er veta hur det går såklart 😉

Idag har min sambo varit iväg och storhandlat massa fräscha livsmedel och jag har rensat skafferiet så nu är förberedelserna i full fart! Har även käkat en sista liten godispåse så nu säger vi bye bye till det för ett tag 👋

Hoppas er helg varit lika bra som min (ryggen har blivit så mycket bättre!) 🙏 💘

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

​Hej på er, väldigt få men väldigt väldigt uppskattade läsare av denna lilla blogg! 👋

Nu är den här; sista helgen av 2017 års semester. Känns faktiskt helt ok, ska bli skönt att komma tillbaka till rutinerna igen. Hoppas bara att jag hinner bli av med en rätt jobbig sträckning (el. liknande) i ryggen/sätet som jag olyckligtvis drog på mig under en av veckans många volleyboll-matcher hos min sambos familj. ✊ * håller tummarna* 

Men efter helgen börjar jag inte bara jobba igen, utan då börjar vi också - jag & min sambo - successivt ändra vår kost mot en mer ren & näringsrik kost. Detta för att förbereda kroppen på utrensningen, som vi sedan startar efter ytterligare några veckor. Så idag & resten av helgen ska vi njuta av att inte behöva tänka så mycket på kosten, blir nog pizza senare idag 😍 

I alla fall är det många som, när jag berättar om mina problem med pco-s, frågar om jag inte fått något förslag på behandling när jag varit i kontakt med vården? Och mitt svar är då; Jo, men de föreslår bara p-piller. För det är det enda vården verkar rekommendera när det kommer till hormonell obalans. Jag vill inte på något sätt anklaga de kvinnor som använder p-piller, jag har sjölv gjort det i perioder.. Men för MIG så känns det inte som rätt väg just nu. Jag är rädd att det ska skapa ännu mer "hormonell förvirring" i kroppen och försvåra en framtida graviditet ännu mer (än min pco-s redan gör).

Ha en fortsatt fin dag, hoppas er helg är fantastisk so far 👏💃💘

Likes

Comments

LIVSMEDEL FÖR ATT SVÄLTA/RENSA UT CANDIDA:

  • Havregryn 
  • Ägg
  • Fisk 
  • Kyckling
  • Kött (mindre mängd)
  • Mandelmjölk
  • Kokosmjölk & -grädde
  • Bovete / råris / hirs / amaranth
  • Bär (mindre mängd)
  • Grönkål
  • Spenat
  • Ruccola
  • Fetaost (mindre mängd)
  • Citron
  • Lime
  • Ingefära
  • Kokosolja
  • Veganskt smör (gjort på olika oljor)
  • Raw kakao
  • Vitlök
  • Lök
  • Äppelcidervinäger
  • Naturella nötter (ej jordnötter) 
  • Gröna äpplen
  • Grapefrukt
  • Mandelsmör
  • Avokado
  • Broccoli
  • Blomkål
  • Linser
  • Tomat, gurka och andra icke-söta grönsaker

Det här och en hel del fler livsmedel kommer vi äta under 10-13 veckor i höst, med förhoppning om att sedan må bättre och kunna äta "som vanligt" igen med bättre fungerade matsmältning. OBS! När man googla står det väldigt mycket olika om t.ex. havregryn, men vi har valt att äta allt på listan i alla fall, minst 😁

Så ja, det gäller att se möjligheterna här, så mycket gott vi kommer kunna göra på dessa livsmedel 👏

Hörs i nästa inlägg, ha en fin dag! ♥


Likes

Comments

Good morning, sunshines!🌻

Idag påbörjar vi vår sista semestervecka och det känns faktiskt helt ok. Man kommer sakna all fritid och kravlöshet, men rutiner och en mer uppstyrd vardag kan vara härligt på sitt sätt.. Såklart ska jag iallafall njuta järnet nu sista veckan, trots min konstiga kropp som inte är 'som vanligt' nu när jag snart ska ha lingonvecka (sry if it's too much info) 😱💁

Idag har vi i alla fall startat dagen med en frulle bestående av havregrynsgröt med blåbär & havremjölk + kokta ägg. Denna frukost kommer vi fortsätta med även under utrensningen, dock får vi kanske ta lite mindre bär (obs, bär är egentligen good for u - dvs om du inte försöker undvika socker i alla former som vid utrensning). Detta + kaffe avnjöts framför bästa So You Think You Can Dance, mitt favoritprogram everrr!! 🙌💃

Den här veckan kommer vi vara en del hos min sambos familj och då kommer jag äta som vanligt, även fika och sådär 😍 Sedan ska jag på min kusins 18-årskalas på fredag, så då kommer jag äta tårta, men efter det blir det no sugar for me, for a while..!

Jag blev till och med sugen på mina favoriter i lösgodishyllan häromdagen (de som känner mig vet att jag typ aldrig köper lösgodis, utan typ mest chokladkakor?) - de där röd/svarta pence-märken'a. Så då köpte jag en liten påse med bara dem, supergott var det. Men det blir verkligen så, i alla fall i min hjärna, att när man vet att man inte kommer kunna äta sötsaker på ett tag så vill man liksom säga "hejdå" till alla sina favoriter.. 😜

Men, i nästa inlägg kommer en lång lista på massa saker vi faktiskt kommer äta även i höst - stay tuned.. ⏩💘


sometimes you have to look at things from another perspective.

Likes

Comments

Hej!

Hoppas ni har en bra lördag, so far :)

Så, medan min sambo, hans bror & deras kusiner kollar på typ VM i dataspel (boooring, for me!) så sitter jag vid köksbordet med laptopen och googlar efter recept som vi kan köra på när vi kommer dra igång utrensningen.

Ps, bara att kommentera om ni vill att jag delar med mig, om det är några av er därute som blir taggade att köra nåt liknande!

Jag måste erkänna att första tanken när jag började googla på typ "candida utrensning" och såg vad man skulle äta och INTE äta så kände jag HJÄLP, vad ska vi äta egentligen? Men efter mer googlande och en annan inställning insåg jag att det finns faktiskt en hel del vi kommer kunna äta. Det är nog bara helt enkelt så att dessa livsmedel vi kommer äta under utrensningen inte bara är de där vanliga, 'bekväma' grejerna som man vet hur de smakar.

Insåg då hur viktigt det är att gå in med nyfikenhet och öppenhet när man ska göra en sådan här grej - vi måste ju våga prova nya livsmedel! Varför inte? Vad är inte kul med det, kanske hittar några nya favvo-grejer som får följa med även efter utrensningen? Sen kanske vi går på några ordentliga nitar, livsmedel man får tvinga ner för att det helt enkelt får smaklökarna att vrida sig av besvikelse. Men då får det väl bli så, ingen tvingar oss att köpa just det igen då??

Framför allt blir det viktigt att fokusera på vad vi SKA äta istället för allt vi INTE ska äta!

I vanliga fall, dvs om man bara har som mål att äta hälsosamt och ha ett fint förhållningssätt till mat (alltså inte behöver bekämpa candida + ev läckande tarm) - då är jag inte den som egentligen är 'för förbud', men det där är ju samtidigt så individuellt från person till person. Jag har t.ex. en sambo som har ett permanent sockerförbud, då HAN mår bäst av det. Medan någon annan kanske känner att det bara begränsar en och att det är bättre att hitta en långsiktig "medelväg". Jag själv har undvikit förbud ända sedan min ortorexi, för att inte trigga något.

Men inser att det är annorlunda nu, känner att jag måste göra det här nu, ge det en chans - det är trots allt 10 år sedan jag hade min ortorexi och jag menar, det är ju trots allt 'jag som sitter på min egen hand' som en yogalärare så klokt uttryckte det (när hon instruerade en position där man tydligen skulle just sitta på sin egen hand??). Älskar det! Jag menar, blir det för tufft och inte-värt-det så får jag väl i värsta fall avbryta?

Ta hand om er därute <3 ​

​Bildkälla: Pinterest

Likes

Comments

Såå, eftersom jag & min sambo (som också kommer göra den här utrensningen ihop med mig!) fortfarande har semester så har vi valt att göra en 'klassiker' - ni vet, jag-börjar-på-måndag-grejen. Fast vi kommer börja nästa lördag, efter semestern.

Men det är främst för att vi kommer vara en hel del hos min sambos familj nästa vecka & då blir det så mycket krångligare om vi ska laga vår helt egna mat. Det går ju såklart, men vi känner att vi hellre tar den här veckan för att göra en mjuk övergång & förbereda oss tills vi kör igång på riktigt.

Såhär ser sedan planen ut:

Steg 1 • 2-3 veckor då vi utesluter socker, undviker även sötningsmedel och naturlig sötning samt drar ner på frukt och snabba kolhydrater över lag. Vi kommer då även att satsa på helt glutenfritt, mejerifritt & dra ner på rött kött & koffein. Det här blir som ytterligare en övergångsperiod innan vi startar utrensningen.

Steg 2 • 5 veckor då vi kör strikt lågkolhydratskost, kör gluten- & mejerifritt samt fortsätter dra ner på rött kött och koffein (förmodligen kör vi helt koffeinfritt).
Denna period kommer vi även ta oreganoolja som är kraftigt utrensande & svampdödande.

Steg 3 • 3 veckor som följer efter steg 2 kommer vi att äta som under steg 2 men inte ta oreganooljan utan istället ta probiotika i form av Lactovitalis Pro. Detta då oreganooljan även kan slå ut vissa goda magbakterier i tarmen.

Steg 4 • 5 veckor med oreganoolja igen, dvs vi upprepar steg 2.

Steg 5 • Nu ska vi försöka hitta en långsiktigt bra kosthållning och samtidigt ta goda magbakterier igen under några veckor efter steg 4.

Ska bli spännande att se hur jag/vi kommer må under den här hösten. Jag är förberedd på att det inte kommer vara en dans på rosor.. men jag tror det kommer vara värt det! 

Ciao, ha en fin helg! <3

Likes

Comments

Hej på er! Fredagskänslan på topp idag hoppas jag? :)

Jag tänkte i detta inlägg dela lite mer om mitt 'varför', mitt syfte med att göra den här hösten till en tid då jag verkligen satsar på min hälsa.

Så, varför? Jo, men såklart för att må bättre. Det vill väl i stort sett alla göra? (Ja.) Så vad är då min definition av att må bättre, vad innebär det för mig?

För att ni som läser ska förstå lite mer av bakgrunden till att jag kommit till det här beslutet, så delar jag med mig lite av min personliga "hälsostatus" de senaste åren:

2011 fick jag diagnostiserad pco-s, vilket står för polycystiskt ovariesyndrom (HÄR  kan du läsa mer om vad det är). Jag hade då inte haft mens på 2-3 år, men det var kanske inte så konstigt att den försvann eftersom ett oskyldigt godisförbud i början av 2008 ledde till en rejäl viktminskning, ca 12 kg gick jag ner på ett halvår - detta trots att det inte var mitt mål från början. Man kan nog kalla det ortorexi om man vill kalla det något. Jag blev i alla fall snabbt bättre igen, när jag insåg att jag inte egentligen mådde bra av mitt beteende, så på ungefär ett halvår gick jag upp till normalvikt igen och fick tillbaka min energi!

Min mens försvann någonstans under tiden då jag gick ner och kom inte tillbaka förrän 3 år senare, alltså 2011. Men ända sedan dess, och framför allt senaste tiden, har jag haft mycket problem med/kring/pga mensen.

Jag blir ibland febrig, får nästan alltid ont i halsen och huvudet, blir konstig i magen, får extrem pms med humörsvängningar & mensvärk ganska långt innan mensen väl kommer. Samma sak med ömma bröst, det kan hålla på en vecka innan mensen kommer - ibland så att det gör väldigt ont även när jag inte rör på mig. Såklart förstår jag att det är väldigt vanligt med pms och att det kanske är sånt man "får stå ut med som kvinna". Men finns det något jag kan göra åt saken så ska jag i alla fall försöka!

Jag har också återkommande magproblem (jag har diagnostiserad ibs, men den diagnosen får man om man gör en undersökning och de inte hittar något annars som är fel). Detta är något jag tänkt hör ihop med stress, vilket det delvis kanske gör. Men kosten spelar ju såklart en stor roll också. Det är ju nere i magen allt vi stoppar i oss hamnar.

Lång historia kort; efter att ha gått och gjort blodanalyser, samt läst på en massa och pratat med kunniga människor - har jag nu börjat förstå att jag inte bara har en hormonell obalans när det gäller könshormonerna (genom min pco-s) utan också förmodligen sköldkörtelhormonerna. Jag misstänker även att jag har en överväxt av Candida & ev även läckande tarm, då jag har många av symptomen och blodanalyserna har visat att jag har en del svamp i blodet.

Så för att komma till avrundning av det här inlägget - pga allt det du förhoppningsvis orkat läsa ovan, så kommer jag i höst göra en rejäl utrensning, för att svälta bort Candidan (eller ja, överväxten av den) & för att förhoppningsvis läka min läckande tarm. Jag kommer också satsa en hel del på stresshantering, för att få bättre ordning på mina hormoner.

Och jag kommer dokumentera så mycket som möjligt! Samt försöka inspirera lite på vägen :)

Hörs i nästa inlägg! <3

Likes

Comments

Jag tänker börja blogga igen! Wiehuue :) Välkommen! 

Senast jag hade denna lilla blogg aktiv var inför att jag skulle springa Göteborgsvarvet i våras. Nu blev det (av olika personliga orsaker) inte så, tyvärr. Men i höst står en ny utmaning framför mig: jag har bestämt mig för att få ordning på min kropp, min boning för resten av livet & börja behandla den ännu mer som ett tempel. 

Så därför ändrade jag huvudrubriken till projekt: hälsa - vilket egentligen är lite ironiskt då jag i många fall, både i min yrkesroll & privat, "avråder" människor från att göra hälsa till just ett projekt. Men just i mitt fall, just nu, så tror jag att jag behöver se det som ett projekt - det behöver inte innebära att det bara blir en kortsiktig förändring som sedan inte efterföljs när jag anser mig vara 'klar'. Jag menar mer att jag behöver se på det som ett långsiktigt projekt för att gå in för det så helhjärtat som möjligt. För att verkligen satsa! 

Och jag insåg när jag stod & duschade förut att jag så länge har varit lite rädd för att 'satsa' på min egen hälsa då jag inte vill bli för fanatisk, för 'insnöad' osv. För det är ju 'inget liv' att behöva tänka på varenda matbit man stoppar i munnen..  Men jag insåg också att det ju inte heller är 'nåt liv' att må dåligt både psykiskt & fysiskt av anledningar som man själv kan göra något åt.. genom sin egen livsstil! 

Så du som hittat hit får gärna följa mig på den här resan om du tycker det verkar intressant/inspirerande! Jag kommer i nästa inlägg gå in lite djupare på varför jag kom till det här beslutet, eller snarare varför jag insåg att jag verkligen behöver göra den här förändringen. 

To be continued.. :) 

​Bildkälla: Pinterest 

Likes

Comments