​alltså, den här bloggen har ju då inte uppdaterats så frekvent som jag kanske tänkt från början - samtidigt var det ju mest för egen skull jag startade den, och tänker att det kan vara kul att gå tillbaka & läsa från början liksom :) nu är i alla fall varvetveckan HÄR, på lördag ska det springas och jag känner mig peppad i skrivande stund faktiskt! 

förra onsdagen sprangs sista långpasset, som blev på 16 km, 1:35 sprang jag på - så om jag är i god form på lördag bör jag väl fixa varvet på 2:15 åtminstone :) men ska dock gå ut väldigt försiktigt i början! 

imorgon springer jag förmodligen lite lätta intervaller bara för att känna på benen & sedan får det bära eller brista på lördag!! såklart skriver jag ett inlägg även efter varvet med en "loppberättelse" - det är ju obligatoriskt! :) 


ciaooo

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

​dags för en update igen :)

äntligen har jag nu fått till både 15 & 16 km långpass, båda under förra veckan - men 15km sprang jag i måndags och 16km igår (söndag) så det var ändå rätt många dagar em. dock kände jag mig ganska sliten igår och kunde inte hålla så högt tempo - utan sprang 16 på ca 1:45 medan 15km-passet i måndags gick på 1:30. 

men nu blir det en lugn vecka, kanske bara ett intervallpass eller så innan vi åker till Italien en vecka! :) woho!

sen blir det minsann löpträning veckorna efter resan, för när vi kommer hem är det bara 4 veckor kvar till loppet! 


Likes

Comments

hej hej bloggeeen :)

alltså det blir inte så himla täta skurar här inne, med inlägg alltså.. men jag har ju mest den här bloggen för min egen skull, för att sedan kunna gå tillbaka och läsa om min "löpar-resa" :)

det är iallafall om typ exakt 7 veckor & 3 dagar som jag står där i Göteborg och förbereder mig för att springa halvmaran (eller kanske redan börjat springa).. känns så overkligt! samtidigt som 7 veckor är ganska mycket när man snackar i tid att hinna träna upp sig mer - så det känns stabilt, trots att jag "bara" sprungit 14 km som längst hittills.

det var förra helgen jag sprang 14 km. och det kändes bra, förutom att jag blev lite stum i vänster hamstring (dvs där jag varit skadad) så jag vågade inte trycka på utan sprang i rätt lugnt tempo.

i helgen försökte jag mig på 15, men då fick jag kramp i vaden så bestämde mig tyvärr för att avbryta efter 5 km och gick istället resten av vägen hem.. dock i solsken & vårvärme, så det var en härlig tur oavsett. men hade så gärna velat fixa de där 15. men det kommer. 

nu ska jag form rolla massa och stretcha ordentligt tills nästa långpass! 


Likes

Comments

hej! 

jag har verkligen kommit in ett flow då jag sprungit ett långpass lördag eller söndag varje helg nu flera helger i rad (förutom förra helgen då jag "vilade" mig från ett skavsår, eheh). känns bra! 

idag blev det 13 km ,vilket är min längsta löptur någonsin. det gick inte speciellt fort, men jag är ändå så nöjd. och jag mår så mycket bättre än efter förra långpasset (det på 12 km som jag skrev om sist)! hade nog en medelpuls på ca 10 slag lägre/min också så det säger ju en del. 

men tyvärr har min gamla hamstring-skada börjat göra sig påmind igen. inte så att det gör jätteont eller ens ont, men jag känner att jag blir mer stram i vänster hamstring både när jag springer och ibland även i vardagsrörelser. men jag tror och hoppas (!) att det inte är någon fara, utan att det beror på att jag sprang 2 dagar i rad förrförra helgen och att det blev lite mycket bara.. men ska bli noggrannare med att rulla ut musklerna på min foam roller! 

nej, nu väntar testund & mellis med en saknad vän :) ciao! 

Likes

Comments


grön & GOD smoothie bowl;

° några dl apelsinjuice

° ca 1/2 förpackning frusen avokado (ca 125 g)

° ca 1/2 förpackning frusen mango (ca 125 g) 

° ca 1/2 färsk banan 

° några näckar babyspenat 

topping;

° skivad banan

° pumpakärnor

° kakao nibs

° chiafrön 

alltså, det här var såå gott, och faktiskt mer mättande än jag trodde (har precis slukat i mig den, hehe) - rekommenderar verkligen att prova t.ex. nån dag då man inte känner för en så stor, tung lunch eller att äta den som frukost/större mellanmål. 

ps. färsk avokado eller mango funkar nog också bra, om man inte har/får tag på fryst, men ha gärna något fruset i så att den blir kall & god. 

* * * 

Likes

Comments

i helgen körde jag löpning 2 dagar på raken, vilket jag innerst inne visste skulle vara en mindre bra idé - men jag kunde inte hålla mig från ett intervallpass på löpbandet i lördags (hade varit så himla inaktiv flera dagar innan dess) och veckans långpass igår, ute eftersom det var vårväder :) mitt intervallpass la jag upp som såhär:

° joggade (8,0) 5 min / sprang (10,0) 3 min

° joggade (8,5) 5 min / sprang (10,5) 3 min

° joggade (9,0) 5 min / sprang (11,0) 3 min

° joggade (9,5) 5 min / sprang (11,5) 3 min

° joggade (9,5-8,0) ca 8-10 min

>> passet landade på ca 40 min & drygt 6 km - inte svinjobbigt pass, utan ganska skönt faktiskt, med Träningspodden i lurarna. 

* * *

igår körde jag alltså veckans långpass, som denna veckan landade på 12 km - så jäkla nöjd att jag klarade av det med samma tempo som när jag sprang milen för 2 veckor sen, 5:48/min! men det var jäkligt tungt, det ska erkännas! jag kände av ena knät (kan ha varit för att jag halkade med cykeln och slog i knät  tidigare i veckan) och var allmänt tung i benen. kände mig även lite trött i vänster hamstring, där jag ju har min ärrvävnad - så detta tar jag som ett tecken på att jag inte bör springa 2 dagar i rad. 

men det värsta var ju att jag ca 500 m från "mål" fick en stor sten i skon, som såklart landade precis mot hälen, men stönig som jag är vägrade jag ju stanna & plocka bort den när det var så kort tid kvar. resulterade i ett fint skavsår idag, haha, men jag har bara mig själv att skylla! 

nu blir det i alla fall minst 3 dagars vila från löpningen, skönt efter att ha skrapat ihop hela 18 km i helgen :) men so osagt, hädanefter ska jag inte springa 2 dagar i rad. you live and you learn ;)  

Likes

Comments

idag var jag på hot stone massage efter jobbet, så himla välbehövligt och skönt alltså! kommer definitivt gå på det igen :) tror det är viktigt även för löpningen att hålla ryggen/nacken i gott skick eftersom det påverkar resten av kroppen också och jag kan bli väldigt trött i ryggen när jag sprungit ett långpass.

men just nu är inte min motivation till att träna på topp kan jag ju säga. helt slö och har nästan som huvudvärk nu efteråt, för hela systemet blev väl överstimulerat nästan, haha! är typ fortfarande i någon slags "efter-massage-dvala".. men någon gång i helgen ska jag allt få till ett pass, antingen ett intervall-pass eller ett långpass på 12 km blir det då! 

typ exakt 3 månader & 3 dagar kvar till Göteborgsvarvet nu! 

Likes

Comments

​löprundan som jag var så "nervös" för gick hur bra som helst egentligen - visst, den där sista kilometern kändes, då jag nästan höll samma tempo som när jag sprang milen sist. låg på 5:48/km sist och i söndags ca 5:58 i genomsnitt. min plan är att öka med en km för varje långpass jag får till - så nästa gång blir det 12!

men nu har jag bara återhämtat mig sedan passet i söndags, och ska fortsätta med det ett tag till :) 

Likes

Comments

okej, idag är dagen. dagen då jag ska försöka mig på ett långpass.. och inte vilket långpass som helst, utan mitt längsta pass hittills i livet. 11 km är tanken. uuuh, kinda scary. även om jag sprungit en mil 2 ggr tidigare så är det just att spräcka den sträckan som är lite läskigt. 

känner att jag typ inte litar på mig själv, att jag verkligen ska springa så långt som jag tänkt om jag inte skriver om det först. därav det här blogginlägget ;) så nu är det lovat, skrivet svart på vitt. jag ska alltså nu strax ut i vinterkylan & springa 11 km (så länge jag inte typ bryter benet på vägen). men först ska jag köra ett "pre-run" yogapass med grymma Monika Björn på Yogobe (www.yogobe.com) där bilden nedan är i från. 

ha en skön söndag & wish me luck på springturen ;) 

Likes

Comments

nu tänkte jag skriva lite mer om min plan, för hur jag ska lyckas gå från 10 till 21,2 km.. 

.. helt ärligt, så har jag ingen riktig utstakad plan. haha. men det känns lugnt än så länge, jag har trots allt sprungit regelbundet (ca 1-2 ggr/v) sedan nyår och redan gjort framsteg, känns det som. 

jag har dock bara sprungit en mil som längst än & vill såklart ha någon form av struktur, så att jag inte får stora paniken 3 veckor innan loppet. samtidigt kommer jag inte satsa på att följa något träningsprogram till punkt & pricka. men jag har i alla fall Stora löparboken för kvinnor av Jessica Almenäs & Lovisa Sandström (Lofsan) och de har i boken flera olika träningsprogram, som är utformade efter vilken sträcka man ska springa samt. vilken tid man siktar mot på respektive sträcka. så jag kommer ändå ha passen för halvmara-programmet som riktlinjer när jag tränar inför loppet, . 

jag kommer också att ha min pulsklocka, en Garmin Forerunner 235, som hjälpmedel - det gör det lättare för mig att följa mina framsteg om jag ser att jag kan öka mitt tempo och ändå ligga kvar på samma puls till exempel. 

sedan kommer jag att göra allt jag kan för att återhämta mig bra mellan mina löp-pass och hålla kroppen smidig/frisk. där kommer jag satsa på att yoga och rulla på min foam roller regelbundet, så att jag inte får ont/blir stel/riskerar att dra upp min skada igen. jag har ju en "stum" ärrvävnad i vänster hamstring, pga. min gamla bristning där, så det är extra viktigt för mig att hålla mig smidig eftersom jag annars riskerar att få en ny, mindre bristning. 

kommer såklart även försöka hålla sömnen och kosten så optimal som möjligt, inte bara för loppets skull utan också för att må bra i vardagen :) men för att avrunda det här inlägget så vill jag också bara poängtera att jag än så länge egentligen inte satt något tidsmål, utan bara vill ta mig runt (dock gärna springandes)! 

Likes

Comments