I Spanien

Nu var det längesedan jag kikade in här. Jag har haft fullt upp i två veckor nu. Dagarna har mestadels bestått av skola och sedan plugg efter skolan fram till 19-tiden. Sedan hem och duscha, äta, kolla serier och sedan sova.

I lördags var vi i Granada och det var den sista humhum-resan någonsin. Då jag inte har varit något fan utav resorna så är jag glad att dem är över, men det betyder också att min tid här i Spanien snart är över... Här kommer lite bilder från resan. Bra väder fick vi i alla fall!

Annars har dagarna rullat på som vanligt. På rasten kollade vi på det nya avsnittet av Skam och igår var jag, Ida och Cornelia vid piren. Ni får ha det så bra så ska jag försöka att uppdatera så snart som möjligt igen!

Är nyss hemkommen från skolan och är så himla trött. Det nya begreppet är "Lorca-känslan" och det är när vi varit i salen som heter just Lorca. Där fungerar inte ventilationen och det blir väldigt varmt och kvavt där inne så tillslut känner man sig sjuk med yrsel och illamående. Oerhört jobbigt när vi hade matte där idag på eftermiddagen... I måndags när jag hade haft mediaproduktion i Lorca kom jag ut och var helt borta och trodde att jag hade blivit sjuk, men det var bara för att jag hade varit där inne för länge. Nu när värmen har kommit blir det extra påfrestande att plugga i kvav värme.

Är även lite orolig för när värmen kommer på riktigt här i Spanien, för jag har ingen ventilation i mitt rum här. Det som gäller är öppet fönster, och jag tycker synd om alla pollenallergiker som får ta den smällen med öppet fönster också.

Tänkte passa på att tipsa om Ventilation.se (länk) som jag också skrivit denna text tillsammans med om just det jag har skrivit om i det här inlägget. Ett lite annorlunda ämne att ta upp på bloggen men man mår så mycket bättre när man andas in ren luft! Bättre fokus och man känner sig piggare.

Just nu har jag hemlängtan, samtidigt som jag mår dåligt över att min tid här snart är slut. Jag har alltid varit inställd på att jag bara ska vara här i ett år och sedan komma tillbaka till Bäckäng, och det står jag fast vid fortfarande, men trots det så känns det helt overkligt att tiden har gått så otroligt fort. Det känns absolut inte som att jag har varit här i 8 månader... Idag är det bara 58 dagar kvar tills skolavslutningen, 60 tills jag kommer hem på riktigt. Att ta in det är svårt. Jag är dock taggad på att komma hem och jobba, ta körkort och gå mitt sista år i gymnasiet någonsin. Precis som jag såg fram emot detta året med skräckblandad förtjusning, ser jag också slutet likadant. Just nu saknar jag faktiskt bara mina föräldrar och därav lite hemlängtan, men jag ska njuta av detta den sista tiden nu.

Här kommer lite bilder från igår när vi var ett gäng tjejer i lägenheten som Cornelias föräldrar har nu när dom är på besök. En hur mysig och rolig kväll som helst! Landade hemma vid halv elva-tiden (eftersom vi inte får vara ute senare än 23 på vardagar) efter att jag och Ida gick hem tillsammans på strandpromenaden. Snart ska jag till skolan så nu måste jag sluta skriva. Vi hörs.

I Spanien

I torsdags kom jag hem till Funkan vid 23-tiden efter cirka 2,5 timmar på resande fot med buss och tåg. Jag älskar hur man direkt känner sig hemma när man kommer hit efter att ha varit iväg. Innan jag skulle lämna tjejerna i Nerja så hade jag lite ångest för att komma tillbaka till värdfamiljen och börja skolan igen, men det släppte direkt när jag kom hit! Vill fortfarande inte börja skolan imorgon igen men det är inte ångest i alla fall.

I fredags var jag på stranden hela dagen med ett gäng tjejer och på kvällen åt vi middag hos Becca. Där kollade vi även på Håkan Hellström konserten på SVT, mot min vilja... Men det var en supermysig kväll i alla fall.

Lördagen spenderades på stranden igen och vi hyrde faktiskt solstolar för första gången! Det var så himla skönt att slippa sanden och ligga skönt. Temperaturen låg på cirka 30 grader så det blev massor av dopp i havet!

Efter stranden åkte jag, Alma, Tyra och Thea till Miramar för att shoppa lite. Jag fick bara med mig ett par shorts och en bikini tyvärr, men det var nog bäst för min ekonomi...

På kvällen efter middagen gick jag och Alma ut för att ta ett glas vin, hur mysigt som helst. Kom hem vid halv 2-tiden och somnade direkt.

Idag har jag suttit på balkongen och pluggat lite. Har skjutit upp allt plugg under lovet men nu insåg jag att det inte går längre. Väldigt mysigt att sitta där på balkongen dock, och min värdmamma kom med en macka till mig, så snällt. Har nyss ätit lunch med henne och nu ska jag bara ta det lugnt tror jag.

I Spanien

I onsdags var det min sista riktiga kväll innan jag skulle tillbaka till Fuengirola. Vi gick ut och åt och efter mycket velande satte vi oss på en restaurang som heter D'Vinos. De andra beställde in tapas och jag och Emma tog deras revben. Det var väldigt gott men väldigt mycket kött i jämförelse med potatis som var fyra stycken klyftor bara. Till min förvåning så bjöd mina vänner mig på middagen för att fira min 18-årsdag i förskott, så snällt. När vi kom hem till lägenheten fick jag två presenter, ett läppstift och ett superfint underklädesset. Tack för allt. <3

Vi råkade även hamna mitt i det spanska påskfirandet. Dem har så kallade "procesiones" där de tågar genom hela stan i sina dräkter som påminner om Ku Klux Klans. Vi har dock lärt oss på humhum-lektionerna att det är KKK som härmat spanjorerna och inte tvärtom. Även fast jag inte är insatt i religon var det häftigt att se hur mycket tid och engagemang dom faktiskt lägger ner på det här. Tågandet höll på i flera timmar och de bar på en flera ton tung Jesus och Maria.

Usch... Igår när vi hoppade ur taxin från Frigiliana kom det en väldigt påverkad man mot bilarna och sade att han bara hade en fråga. Först trodde vi att han ville åka med taxin som vi hade åkt med men vi skyndade oss ändå in genom vår grind. Då börjar han komma mot oss istället och säger att han bara har en fråga till oss, vilket han upprepar konstant. När vi säger nej till honom blir han aggressiv och kommer närmare mot oss. Jag står och fipplar med alla nycklar i mörkret till grinden på dörren och till den riktiga dörren samtidigt som vi alla får panik. Tillslut går dörren upp och vi smäller igen dörren framför näsan på honom. Då blir han väldigt aggressiv och hotfull och skriker att han ska ta sig in i huset och döda oss. Först tänkte vi ringa polisen men vi säkrade alla dörrar och fönster först, och sedan verkade han ha gått.

Efteråt var vi alla helt darriga, det kändes precis som i en skräckfilm. Det var verkligen tur att vi var 5 stycken istället för att någon skulle utsättas för detta ensam. Även fast vi vet att man aldrig ska gå ensam var detta ett wake-up-fall för att man aldrig får gå ensam.

Men det hände ju inget allvarligt i alla fall men det här får man ha i åtanke i framtiden. Kram

I Spanien

Igår eftermiddag besökte vi Frigiliana. En by som påminde väldigt mycket om Mijas Pueblo. Vita hus, färgglada dörrar och väldigt turistanpassat. Men hur fint som helst verkligen! Där gick vi runt och kikade lite innan vi satte oss på en restaurang. Allt var över förväntan, det såg dyrt ut men var billigt, personalen var trevlig och maten var otroligt god! Laura och Hanna beställde in tapas medan vi andra tog deras hamburgare. Är ni i Frigiliana så besök Plaza 45!

I Spanien

Hej! Long time no see nu, men jag har haft fullt upp i skolan och i fredags åkte jag till flygplatsen och mötte mina vänner från Sverige. Vi mötte sedan upp Ida, Cornelia, Tyra och Ella i Malaga och tog bussen tillsammans till Nerja då dom också hade hyrt en lägenhet där. Tillslut kom vi fram och vi kunde inte ha varit nöjdare med lägenheten!

I fredags fyllde även Tyra år så vi bjöd över tjejerna till vår lägenhet och firade henne där och även en utgång på det. Det blev en riktigt rolig och sen kväll.
Dagen efter spenderades på takterrassen av intensivt solande. Vi insåg även att vi inte bara kunde äta mackor till frukost, lunch och middag och handlade ingredienser till kyckling, klyftpotatis och aioli. På kvällen gick vi ut igen, men vi åkte hem ganska tidigt.

På söndagen kom Hanna! Det firade vi med att gå ut och äta på en mexikansk restaurang och det var så himla gott. Har tyvärr inga bilder därifrån dock. Måndagen och tisdagen har gått åt till att sola mestadels, både på stranden och taket. Hur skönt som helst.

Ett litet livstecken från mig haha, vi hörs snart!

I Spanien

ÄNTLIGEN! Nu har värmen kommit för att stanna! Perfekt timing eftersom mina vänner kommer till Spanien på fredag och då ska vi bo i Nerja under en vecka. Ska bli hur kul som helst! Försöker bygga upp en bränna nu innan dom kommer ner hit, dock kommer vi ju ha massor av tid att sola under veckan.

Helgen har i alla fall spenderats på stranden. Brände mina ögonlock igår då jag glömde att ta solkräm där men det är bättre idag. Vi hade även en photoshoot på stranden, som ni ser på bilderna. Nu har jag skjutit upp allt plugg för länge så veckan innebär extremt mycket plugg, tyvärr. Två prov och två inlämningar, suck... Men sen är det lov!

Nedan ser ni lite bilder på lägenheten som vi hyr i Nerja.

I Spanien

Idag bar det av mot Sevilla! Klockan 8.15 samlades vi på den vanliga mötesplatsen och där väntade Pacopepe-bussarna som vanligt. Det tog cirka 2,5 timme innan vi var framme och vi möttes direkt av stekande sol och värme. Vi gick runt och kikade lite i stan innan vi åt trerätters till lunch på en restaurang som skolan bjöd på. Maten var väl sisådär men det var bättre än att ha med sig mackor hemifrån. Sedan gick in i katedralen och högst upp i tornet. Det var hela 35 våningar upp om jag inte minns fel och man såg ut över hela Sevilla. Nedan ser ni lite bilder från utsikten som var riktigt häftig!

Under hela dagen gick vi med guide som berättade historia bakom allt. Tyvärr var jag inte den bästa lyssnaren, jag stod mest i solen och solade mig, surprise....

Sedan fortsatte vi mot något ställe som jag faktiskt inte har någon aning om vad det egentligen var. Tror det hette Plaza de España De Sevilla vilket betyder ungefär Spanska torget i Sevilla. Jag låter dessa två bilder säga resten.

Därefter bar det hemåt igen. Jag var så otroligt trött vid det här laget så jag somnade en stund bussen faktiskt. När jag kom hem åt jag min favoritmat, tortilla española, och pratade med min värdmamma. Spanskan går faktiskt lite bättre nu! Min spanskalärare har sagt till mig att jag måste prata mer hemma i värdfamiljen för jag kan grammatik och skriva men har svårt för talet. Berättade det för min värdmamma och nu ska vi ha olika teman för varje vecka att prata om... Trodde inte det skulle bli en så stor grej. Menmen, jag lär mig i alla fall!

Nu ska jag snart sova, imorgon blir det strandhäng för att förbättra brännan (äntligen). Vi hörs!