View tracker

Postad i: Vardag

Godmorgon hörni. Söndagsmorgon, sovmorgon, första advent! Jag njuter av att bara kunna ligga och dra mig här i min säng. Inga tider att passa, inga planer för dagen. Eller, träning (och tyvärr lite plugg) ska väl förstås hinnas med!

Det är så himla fint och mysigt med all julbelysning som kommit upp över allt. Här hemma har mamma plockat fram alla ljusstakar och ljusslingor och i var och varannat fönster lyser det med ljus och stjärnor. Åh vad jag älskar julen!


Vi var faktiskt på en julmarknad igår. Oj vad mycket folk det var! Det var massor av mysiga små stånd med julpynt, godis, smakprov, presenter, mat och allt vad man kan tänka sig.

Senare på kvällen var jag hemma hos min vän Alva tillsammans med några andra tjejer och vi hade så himla mysigt alltså. Vi promenerade och köpte sushi, snackade och skrattade massor, kollade på film och åt massa gott. Det var verkligen så kul!

Men nu ska jag sluta babbla och önska er en trevlig söndag & första advent, kram

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Postad i: I gymmet, Träningspass, Vardag

Här har ni hela dagens pass:

Sissy squat maskin m. kettlebell
superset: jump squat på stepbräda

Bulgarian split squat i smith

Step up split squat i smith
superset: stående vadpress

Liggande lårcurl

Brutalbänk

Hängande benlyft med hantel

Sneda crunches i maskin

Hej på er! Har ni haft en bra dag? Min dag har varit helt okej, vi var på "teater" (eller snarare någon fakta-pjäs om Shakespeare) med skolan och det var med nöd och näppe jag lyckades hålla ögonen uppe... Jag var med andra ord riktigt seg efter åt, hade ont i huvudet och trodde inte alls att benpasset skulle gå bra. Men jag lyckades ladda om. Passet var svettigt och gick grymt bra, framsida lår (framförallt) fick sig en ordentlig genomkörare ganska snabbt och effektivt innan jag gick över till att träna mage. Tycker faktiskt det är kul att träna mage nuförtiden!

Likes

Comments

View tracker

Postad i: Mat, I gymmet, Träningspass

Godmorgon! Alltså måste ändå ge mig själv en klapp på axeln för snacka om multitasking på hög nivå igårkväll...

För det första körde jag ett axelpass (+några lats-övningar) som gick bra. Jag hade dock inte riktigt tänkt att klockan skulle bli så mycket som den blev för tanken var att laga ett lass med kyckling när jag kom hem som jag tinat under tiden.

Men kycklingen var ju trots allt tinad och den skulle lagas så det var bara att ta stekspaden i högsta hugg och sätta igång. Men inte nog med det, det slutade med att jag fick ihop en finfin kycklingpaj från kokboken Muskelmat. (älskar att prova nya recept!!) Ja, jag hann ju inte smaka igår förstås men det blir upp till bevis idag om den är lika god som den ser ut. Hur som helst, jag stekte alltså kyckling, gjorde en pajdeg, käkade, drack te och diskade på samma gång. Där till lyckades jag även packa gympaväskan och duscha, lite stolt får man väl vara ändå ;).

Men ska man ta en lärdom av hela faderullan -börja inte laga en paj efter klockan nio på kvällen, det tar sin tid...!

Likes

Comments

Postad i: Vardag

Det gäller att tajma sin träning såhär på vardagarna om man vill få ut så mycket som möjligt av passet i och med att så många tränar runt fem-sex tiden. Gissar att värsta ruschen är över om en stund så jag tänkte laga mat i lugn och ro och sen bege mig iväg för att mosa resten av min överkropp dvs rygg+axlar - armarna fick sitt igår och det känns idag må ni tro...!

Har ni testat pistol squats någon gång förresten? Svårt och sjukt utmanade för balansen inte minst.

Likes

Comments

Postad i: Tips och idéer

Tycker dessa kläderna är helt galet snygga och de ser dessutom bekväma ut. När det kommer till träningskläder i min smak ska bekvämlighet och utseendet på dem gå hand i hand. Att köpa nya träningskläder är alldeles för kul haha! HÄR hittar ni sidan där ni kan klicka hem nedanstående plagg.

Likes

Comments

Postad i: Tankar/åsikter, Vardag

Godmorgon eller godförmiddag rättare sagt. Måndagens nästan tre timmars hål brukar vanligtvis utnyttjas till träning men idag får det bli ett pass ikväll istället.

En tanke slog mig imorse, när jag vaknade och som av en vana sträckte mig efter mobilen, såklart för att stänga av alarmet men automatiskt klickade mig in på instagram och började kolla igenom flödet, så insåg jag hur mycket jag faktiskt använder sociala medier. Det är nästan lite läskigt när jag börjar tänka efter. Jag kan ligga i sängen och skrolla igenom instagram, sätta mig vid frukostbordet och kolla youtubevideos, komma hem från skolan och käka och återigen sätta på ett klipp eller gå in på facebook osv. Det är sjukt vilken stor del alla dessa nätverk trots allt får i mitt liv och jag tror många kan relatera.

Det kan gå perioder när jag inte alls reflekterar över det eller ser det som ett problem men så börjar jag tänka efter och jag börjar fundera på om det verkligen är värt att spendera så mycket tid på dygnet till något som är så ytligt som sociala medier många gånger är. Det känns nästan lite som ett "måste" ibland att hålla sig uppdaterad så att man "inte missar något", men vad missar man egentligen? Man missar det verkliga livet, det som kallas här och nu och som inte syns genom en liten skärm på telefonen. Jag menar absolut inte att de är något fel att använda sociala medier, och inte heller att det är fel att göra det dagligen men personligen känner jag att det nog bara hade gjort mig gott om jag minskade ner på det.
Det får bli min läxa denna veckan. Och att försöka ta mig igenom denna och fyra skoldagar till med en positiv inställning.

Hoppas ni mår bra och har något att se fram emot i veckan, kram!

Idag och typ alla andra dagar nu för tiden myser jag i min underbara vinterjacka, ett av mina allra bästa köp, helt klart!

Likes

Comments

Postad i: Mat

Jag tycker inte speciellt mycket om vanlig korv så när jag hittade dessa i affären så tänkte jag varför inte prova? Jag blev tyvärr inte positivt överraskad. De var minimal smakskillnad från vanlig wienerkorv och konsistensen var något torrare. Men är du en korv-älskare men är på jakt efter ett lite nyttigare alternativ är det ju perfekt!

Hade jag gillat vanlig korv hade betyget helt klart blivit högre men eftersom så ej är fallet får de 2/5 i betyg.

Likes

Comments

Postad i: Vardag

Godmorgon! Träningsvärken jag vaknade upp med idag var inte nådig... snacka om bekräftelse på att benpasset igår var precis lika brutalt som det kändes haha! Varenda liten muskel har minsann åkt på storstryk, men jag klagar inte! Tur att det är armar som står på schemat idag i alla fall.

Bjuder på några nyvakna selfies och lite frukostbilder, hoppas ni får en grym dag kära vänner! Kram

Likes

Comments

Postad i: I gymmet, Träningspass, Tips och idéer

Jag har alltid älskat att lyfta tungt ända sedan jag började gymma och jag insåg inte att jag faktiskt inte kunde lyfta en x-kilos hantel, men att svinga upp den gick bra. Idag med facit i hand kan jag säga att jag ofta lyfte tyngre än vad jag egentligen borde för bästa resultat.

Om vi bortser från när man ska maxa ett lyft, handlar det inte om att bara få upp vikten, det handlar om hur man gör det. När man ska bygga muskler är muskelkontakten A och O, och förutom att man ökar skaderisken när man lyfter med dålig teknik finns risken att fler och fel muskler kopplas in vilket i sin tur försämrar kontakten i den specifika muskel som egentligen ska utföra lyftet.

Så hur vet man hur tungt man ska lyfta? Jag är verkligen ingen expert så jag utgår bara från det som fungerat bäst för mig. I mina arbetssätt brukar jag ligga på åtta till femton reps beroende på övning. Vikten anpassas där efter, sen självklart går jag ner och kör färre reps när jag ökar mina vikter osv.

Följande brukar jag tänka på under mina pass:

1. Tänk på vilken muskel det är som utför arbetet, känns något i den eller känns det mer på något annat ställe i kroppen?

2. Utför övningen sakta och kontrollerat.

3. Kör fler sittande övningar, t.ex. bicepscurls, det blir lättare att undvika svingandet.

4. Filma sig själv.

5. Våga sänka vikten något och ändra repsantal.

Likes

Comments