Hejsan hoppsan!

Det var ett tag sen jag skrev här sist nu, och som ni säkert redan vet är det för att jag nu är hemma i Sverige igen. I måndags kväll gick flyget hem, så kom hem till Timmernabben i tisdags kväll. Dessa dagar hemma har jag bara latat mig. Är fortfarande väldigt trött om dagarna och denna veckan är min sista lediga vecka. På måndag börjar jag jobba på Norra Hemtjänsten, där jag ska vara nu 6 veckor framöver.

Därför passar jag på nu att bara ta det lugnt, ställa om till svensk miljö och tid, och njuta av sällskapet jag får av min kära hund. I helgen måste jag dessutom åka till Växjö för att fixa lite, så får se om det blir lördag eller söndag jag offrar till det. Vi får se hur ofta jag kikar in här nu under sommaren, men ska försöka hålla bloggen vid liv så gott det går :)

Ha en trevlig helg allesammans!

​God middag!

Sitter och tittar lite på Island-Frankrike just nu, tar en paus från allt städande. Går och plockar ihop alla saker, sorterar ut och slänger det jag inte behöver. Imorse åkte vi iväg en sväng till Busch för sista gången, men det var så mycket folk idag så vi åkte efter ca 2h. På vägen hem bytte vi bil på flygplatsen i Tampa så vi kan få med alla väskorna till Orlando.

Gårdagen var ungefär densamma. Vi fixade det sista av shoppingen på Ellenton och efter det skulle jag cykla bort cykeln till pantbanken. Problemet var att cykeln inte gick att cykla på så fick gå i den fruktansvärda värmen. När jag kom fram efter kanske 40 min så var jag genomblöt av svett... Jobbigare blev det när de tyvärr inte kunde ta emot cykeln då den var trasig, så fick kanta bort till Walmart där vi kunde lämna den.

Kvällen igår var däremot betydligt bättre! Vi åkte downtown för att se på Tampa Bay Rowdies, det lokala fotbollslaget, och efter matchen så var det en gratis konsert med Flo Rida, en av de mer välkända artisterna i världen och en stor favorit för både mig och pappa. Konserten var grym och Flo Rida var inte alls som jag trodde. Hade föreställt mig en divig man som skulle vara "för bra" för att spela på en mindre tillställning, men ack så fel jag hade. Han var ödmjuk, duktigt och väldigt mån om publiken. När han var färdig erbjöd han en stund för selfies mm, men det orkade jag inte tränga mig fram för.

Kom hem för en liten stund sen efter vår båttur, jisses vad det var roligt!! Såg så många delfiner, är helt tagen. Älskar delfiner och att se dem i det vilda är svårslaget! Två bebisar fick vi se också, så det var verkligen valuta för pengarna. Turen kostade $25 per person, så är du någonsin i St Pete så rekommenderar jag att åka med Dolphin Racer Speedboat. Kaptenen var bra och guiden ännu bättre, han var väldigt rolig haha. Fick se lite fina hus också och drömmer mig gärna bort, vill helst bo så en dag :)

Poängen med den här turen är att delfinerna hoppas i vågorna bakom båten. Guiden förklarade att det är av främst tre anledningar:

- Delfiner ömsar hud ca varannan timma och att hoppa i vågor hjälper till att få bort den döda huden.

- Att hoppa på sidan för att slå hårt mot vattenytan hjälper delfinerna att få bort parasiter från kroppen.

- De gör det för att det är kul! Det är stimulering och det är ett sätt för mammorna att lära ungarna hur man hoppar.​

Tjenixen!

Här är det lunchtid men vi fuskade och åt jordgubbspaj från igår. VI hade massor av frysta jordgubbar och mjöl som behövde användas, så vi köpte resterande ingredienser och slängde ihop en paj. Till det blev det B&J vaniljglass och grädde eftersom amerikanare inte vet vad vaniljsås är :)

Efter frukosten imorse åkte vi bort till Boyd Hill en sista gång och vandrade lite. Ville så gärna att den stora alligatorn skulle vara framme idag så mamma och pappa fick se den på nära håll, men tyvärr var den inte det... Istället såg vi kanske runt 10 små alligatorer, så de var aktiva istället. Men tycker det är trevligt att vara där och gå bara, förutom att man dör av värmen och fuktigheten haha.

Just nu gör vi oss iordning för att åka ut med en så kallad "delfinbåt". De kör en relativt stor båt där de i princip garanterar att man får se delfiner, då delfinerna ofta söker sig till vågorna som blir efter båten. Så jag håller tummarna att vi får se ett par!

Annars händer det inte så mycket just nu, utan det börjar bli dags att packa ihop och städa. Kan inte fatta att mitt halvår i St Pete är över och att jag efter sommaren går in på mitt sista år på Linné. Helt otroligt!

Halloj och godkväll!

Sitter och kollar lite på Shark week på Discovery just nu, eller egentligen tittar jag inte så mycket men jag lyssnar ;) Både igår och idag har det varit ett lugnt tempo. Igår åkte vi downtown på kvällen och kollade på delfinerna vid kajen, sen åt vi lite lätt på restaurangen Tryst som vi var på i början av semestern. Idag har mamma och jag varit vid stranden, sen blev vi hämtade av pappa och då åkte vi till IHOP för lunch/tidig middag. Tog crepes med banan och Nutella, så gott!! Jag är ju en av alla Nutella-älskare som kan äta upp en hel burk i ett svep och det var ett tag sen jag åt det sist.

Nu på eftermiddagen åkte vi ut till Fort De Soto och solade och badade, vilket var skönt. Värmen och det slappa livet gör mig så otroligt trött så varje gång jag ligger under parasollet håller jag på att somna. Men det är riktigt härligt att bara ligga och lyssna på vågorna, njuta av skuggan och koppla av ordentligt!

Hoppas ni också har det bra och kan njuta av livet!

Godkväll!

Sitter just nu och kollar på Shark Week på Discovery, något jag missat tidigare år när jag varit här under samma period. Eftersom det är just hajvecka så åkte vi tidigare ikväll downtown för att kolla på den nya filmen The Shallows. Den var bra och spännande, men storyn är rätt enformig. Tror inte den filmen har premiär förrän senare i höst hemma så ville passa på att se den nu när jag hade möjlighet.

Eftersom dagen har gått ut på att vänta på att få badrummet fixat har det inte hänt så mycket. Bjuder därför på bilder från häromkvällen när vi var uppe i Clearwater och besökte piren. Tror vi såg ett gäng hajar då, lite längre ut i vattnet. I alla fall påstod andra det som var på bryggan, då man kunde utesluta delfiner pga beteendet.

Halli hallå!

Morgonen började rätt kaotiskt för vår del. Grannen under kom upp och knackade på, sa att det läcker vatten från taket i hans badrum och vi insåg snabbt att det var något som verkligen inte stämde för oss. Vår toalett har krånglat lite halvt de senaste dagarna, men imorse brast det. Vi tog hit maintenance som testspolade och sen skulle han gå och fixa något bara. Problemet var bara att så fort han gick så började det forsa ut vatten ur toaletten. Problemet är fortfarande inte löst så pappa fick skjutsa mig till Publix så jag fick gå på toa haha... Hoppas det är löst snart bara!

Igår fyllde mamma år och hon ville fira sin dag på Seaworld i Orlando, så det var precis vad vi gjorde. Det var en trevlig dag, men fruktansvärt varmt och rätt mycket folk. Jag lyckades i alla fall få med pappa upp i Mako, deras nya bergochdalbana. Vi åt dessutom god mat och såg lite shower. Kände dock att jag blir mer och mer ledsen när jag ser sånt, tycker så synd om djuren och vill att de ska vara fria. Att se och höra publikens reaktioner när djur uppträder är hemskt. Folk verkar tro att det är så det ska vara... Det värsta tycker jag nästan är att SeaWorld påstår att djuren är där för att man ska lära sig om dem, och att djurens beteenden är helt naturliga och att det är sånt man skulle få se om de hade varit vilda.

Jag gillar SeaWorld som nöjespark, och jag tycker det är bra att de tar in skadade och sjuka djur och hjälper dem tillbaka till det fria. Men alla djur som hålls i fångenskap bara för att? Jag kan inte hjälpa att känna att de bara lider och går miste om en hel värld därute.

Detta är två manatees som de räddat från det vilda. Den stora hade blivit påkörd av en båt, men jag vet inte om den lilla hade blivit det också... Eftersom de inte äter får de mat via slang. Tanken är att de ska tillbaka till det fria efter rehabiliteringen, men det kommer att vara en lång process.

Godmorgon allesammans!

Idag skiner solen, precis som alla andra dagar i princip, så efter att jag bloggat färdigt ska mamma och jag gå och köpa en resväska (så vi får hem allt härifrån) och sen ska vi sola, bada och träna.

Igår var en otroligt bra dag trots att jag gick upp vid 5. Anledningen till att vi gick upp så tidigt var att vi skulle åka tvärsöver Florida för att besöka Kennedy Space Center i Cape Canaveral. Vi valde att åka just igår då det skulle vara en rocket launch, och det var otroligt häftigt att få uppleva! Det var första gången jag var på KSC och att dessutom få se en raket avfyras gjorde det så mycket bättre! Dock var det inte ett moln på himlen så det var så fruktansvärt varmt, men besöket var värt det. Fick se massor av coola grejer, som en av deras space shuttles som varit ute ett par vändor i rymden. Vi fick också se filmer på en del av deras misslyckade uppskjutningar, samt ett minnesrum för de 14 astronauter som dött. Trots mycket folk och stekande väder var besöket gripande och det fick mina tankar att börja snurra runt. Jag har alltid varit fascinerad av rymden och jag blev påmind om de imponerande sakerna vi människor har genomfört.

Får ni chansen tycker jag att ni ska åka dit. Det kostar $50 i inträde och givetvis tillkommer andra kostnader för mat och sånt, men det är värt det.

Efter Dali åkte vi till en park precis vid en kaj i hopp om att få se delfiner. Och gissa vad?? Precis där vi ställer oss simmar en-två delfiner förbi flera gånger, och jag älskar delfiner så blev hur glad som helst! Det var coolt att se hur de simmade fram och tillbaka längs kajen för att samla ihop ett gäng småfisk, som de sen tryckte mot väggen och käkade upp.

Eftersom jag satt på kajen hade jag vid flera tillfällen en delfin precis under fötterna, och trodde för en stund att den skulle hoppa upp mot dem haha. Dock gjorde den inte det, men den gick upp över ytan bara någon meter framför mig. MAGISKT!

Fick också syn på någon typ av sjöhäst som också var rätt häftig! Så annorlunda djur här jämfört med hemma.

Skrev om Dalimuseet i förra inlägget, så här bjuder jag bara på bilder därifrån. Väldigt trevligt men jag är mer för aktion än en lugn dag på museum :)