Blev klar med min egna serie. Här ska vi visa att vi förstår vad tankebubblor och pratbubblor är och hur man använder de.

Väldigt svårt att komma på vad serien skulle handla om men gick bättre än tänkt.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - Click here

Likes

Comments

Så var min skål målad och klar. Akryl färger, guld och rött. Passande nu vid jul.

Likes

Comments

När jag hade min sista lektion med fyrona så hade jag förberett "självbedömning" och fyra olika frågor. Eftersom att jag hade som mål att eleverna skulle kunna analysera kring sina bilder. Innan jag delade ut frågorna och självbedömningen läste jag alla frågor högt och förklarade vad jag menade och vad jag var ute efter med frågorna. Jag fick väldigt olika svar då några kunde motivera medan andra bara svarade ja eller nej.

När de blev klara med sina collage och vi hade hängt upp dem så fick eleverna börja med vänskapsböcker. I dessa böcker ville jag ha en namndikt med deras egna namn. Varför jag ville ha med det var för att det är viktigt att vara snäll mot sig själv. Jag hade även skrivit ut två små dikter som jag ville ha med i böckerna men eleverna skulle göra en snygg bakgrund/ram till dikterna, ville även att de skulle skriva en egen dikt om vänskap och även beskriva hur en vän ska vara enligt dem själva.

Jag och min handledare hade planerat dessa tre veckor med tema vänskap. Min handledare hade bland annat svenska och där hade de börjat med hemligkompis. Vi fick även med värdegrunden om hur vi ska behandla varandra och vad som är okej och inte. Jag är väldigt nöjd med mina veckor och tycker att eleverna gjorde väldigt fina collage. Blev fina väggar med mycket färg och glada gubbar.

Likes

Comments

Har varit ute på VFU under 3 veckor och fick då hålla i alla bildlektioner. Jag fick ha alla fyror och varje klass hade bild en gång i veckan. Jag valde att göra collage med dem, tema vänskap.
Jag började det hela med att visa en powerpoint med olika bilder som jag tyckte stod för vänskap. Pratade om vänskap och att det finns överallt och i alla relationer. I min powerpoint hade jag tre olika exempel på hur man kan göra ett collage. Ena var ett hjärta och jag märkte snabbt att många ville göra en kopia av den. Vi gjorde sen tankekarta där eleverna fick säga olika ord som passade in på en bra vän. De fick sen var sitt papper att skriva en liten planering om hur och vad de vill ha med och vad de gillar att göra med sina vänner.

I min didaktiska planering hade jag två mål och det var att eleverna skulle kunna skapa bilder med budskap och det andra var att de skulle kunna analysera kring sina bilder. Dessa var mål som stod i Lgr11.
Jag ville också att eleverna skulle få jobba med olika typer av material för att det också står med i Lgr1 att elever ska få jobba med olika typer av material.

Likes

Comments

Innan vi går ut på VFU/praktik så hade vi en lektion i graffiti. Vi fick se en film där olika graffitikonstnärer pratade om konsten och historian. Vi fick lära oss olika saker och vad det mesta heter. Detta som vi fick göra heter piece, tags och throw up.

En piece är en hel målning, med både en bakgrund och något ord eller figur. En tag är det vi ser mest på stan, en signatur och throw up är en enkla piece. Då det är fet bokstäver som är slarvigt i fyllt och har en enklare bakgrund eller ingen alls. throw up är en enklare och snabbare variant av en piece, då en piece tar en längre stund att göra och är mer avancerad gjord.

Likes

Comments

Idag blev jag klar med min parafras på skriet. Jag valde skriet för jag älskar bakgrunden och tanken men har alltid tyckt att skriet är läskig. Så jag valde att ta bort skriet och sätta dit en fågel och en flygande fågel. Ändrade även till bakgrunden var en soluppgång, en ny fin dag. För att vid varje ny dag så finns det nya möjligheter och nya chanser att ta.
Tycker personligen att det också är lugnt och skönt vid vattnet vid en soluppgång och det ger en chansen att bara njuta av naturen.

Likes

Comments

Vi har jobbat med ismer. Så Marianne visade en powerpoint om olika ismer och vilken tid de kom m.m Vi fick sen dra varsin lapp med ett ord på och sen skulle vi välja 4 ismer att måla vårat objekt i. Jag fick ordet hamburgare och valde att måla den i popkonst, kubism, pointillism och surrealism. Jag blev mest nöjd med min surrealistiska bild. Då jag målade en snigel som har en hamburgare som "hem".

Likes

Comments

Vi började dagen med att vi skull måla av varandra utan att titta ner på pappret. Vi skulle ha minst 5 porträtt på oss själva. Sen skulle vi välja ett porträtt som vi skulle göra till en 3D skulptur i lera. Vi skulle göra de två porträtten så lika varandra som möjligt. Det var en klurig men rolig uppgift. Vi skrattade en hel del och tiden bara sprang iväg.

Andra uppgiften var att vi skulle skapa en figur. Vi fick ett brev av "Murrie" där han/hon beskrev sig själv och så skulle vi skapa en spegelfigur av Murrie. Eftersom han/hon inte kan se sig själv i speglen så skulle vi visa Murrie hur han/hon såg ut.

Sen fick göra lite valfritt och jag gjorde en skål, ett fantasi djur (björn blandad med fågel) och ett litet hjärta.

Att arbeta med lera finns också i det centrala innehållet för årskurs 4-6. Så detta var en rolig uppgift som jag kan tänka mig att göra med min framtida klass.

Likes

Comments

4/11 hade vi bild med textil. Vi fick dela in oss 2 och 2 och sen började läraren att berätta om uppgiften och visade hur vi skulle göra.

1. Vi valde vilken färg på ullen som vi ville ha. Detta skulle bli vår grund "tavla". Jag och min klasskompis valde att ha brunt och grått över. Vi la ullen lodrätt och sen vågrätt. För att hulingarna i ullen skulle fastna bättre.

2. Efter vi hade lagt några lager så skulle vi lägga den på en påse och spruta över en blandning av varmt vatten och såpa. När ullen hade blivit blött så la vi en till påse över och läraren satte på musik och vi började dansa på "tavlan". Vi "väckte" hulingarna i ullen när vi gjorde detta.

3. När vi hade dansat klart efter några minuter så skulle vi rulla ihop den med bubbelplast och handduk. Vi skulle sen sätta oss mittemot varandra på två stolar och rulla den ihop rullade "tavlan mellan oss. Detta skulle vi göra i ca 5 minuter.

4. Vi skulle sen rulla ut den och "massera" ullen med varmt vatten och såpa. Jag och min klasskompis hälde lite såpa i våra händer och började jobba med ullen. När alla rynkor och bullor var borta så skulle vi välja vilket motiv vi ville ha på våran tavla.

5. Vi valde att haett hus med ett trä. För den brunna ullen kom upp vid ena sidan och vi valde att jobba med den och göra det till stam. Jag började med huset medans min klasskompis höll på med trädet. När vi var nöjda med hur det såg ut så skulle vi börja om. Spruta ner ullen med såpablandningen och "massare" in vattnet och sen skulle vi rulla ihop den igen och rulla den.

6. När vi sen hade rullat klart den fick vi börja ta bort rynkor och bullor som hade kommit upp igen. efter det så satt allt fast på tavlan. Vi började skölja ur all såpa från ullen och när "tavlan" var ren så hängde vi den på tork.

Efter denna uppgiften så fick vi testa på en annan. Vi skulle ta varsin skumgummi bit och skära den till en form som vi ville ha. Sen skulle vi rulla in den med val fri ull (färg). När vi hade rullat in biten i ullen så fick vi ta en filtnål och börja sätta fast ena biten så det skulle bli lättare när vi "badade" den i en bunke av varmtvatten och såpa. Jag valde att göra ett påskägg i rosa ull och sen ta gult ull och trycka fast med hjälp av en filtnål. Detta var väldigt svårt men samtidigt väldigt roligt. Mycket nytt.

Likes

Comments

Den 1/11 hade vi gipsmasker med Marie. VI gick igenom hur man kan få in detta i skolan och vilka ämnen vi kan samarbeta med, som exempel kan man samarbeta med drama eller SO.

Vi i min grupp valde att göra "mindre" masker då man bara gör halva ansiktet. Det var väldigt roligt och jag tyckte det till och med var avslappnande. När masken sen hade stelnat så kunde min klasskompis lyfta av den försiktigt och den kunde få torka vid fönstret. Under tiden hann vi tänka hur vi ville pynta våra masker och vilka material vi ville använda.

Jag valde att ha "skogstema" och göra min mask till en älva. Valde den gröna färgen för att passa in i skogen och resten blev vad jag tyckte passade bäst. Alla masker blev väldigt olika och det var roligt att se hur resten av klassen hade gjort sina.

Likes

Comments