View tracker

Innan vi går ut på VFU/praktik så hade vi en lektion i graffiti. Vi fick se en film där olika graffitikonstnärer pratade om konsten och historian. Vi fick lära oss olika saker och vad det mesta heter. Detta som vi fick göra heter piece, tags och throw up.

En piece är en hel målning, med både en bakgrund och något ord eller figur. En tag är det vi ser mest på stan, en signatur och throw up är en enkla piece. Då det är fet bokstäver som är slarvigt i fyllt och har en enklare bakgrund eller ingen alls. throw up är en enklare och snabbare variant av en piece, då en piece tar en längre stund att göra och är mer avancerad gjord.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag blev jag klar med min parafras på skriet. Jag valde skriet för jag älskar bakgrunden och tanken men har alltid tyckt att skriet är läskig. Så jag valde att ta bort skriet och sätta dit en fågel och en flygande fågel. Ändrade även till bakgrunden var en soluppgång, en ny fin dag. För att vid varje ny dag så finns det nya möjligheter och nya chanser att ta.
Tycker personligen att det också är lugnt och skönt vid vattnet vid en soluppgång och det ger en chansen att bara njuta av naturen.

Likes

Comments

View tracker

Vi har jobbat med ismer. Så Marianne visade en powerpoint om olika ismer och vilken tid de kom m.m Vi fick sen dra varsin lapp med ett ord på och sen skulle vi välja 4 ismer att måla vårat objekt i. Jag fick ordet hamburgare och valde att måla den i popkonst, kubism, pointillism och surrealism. Jag blev mest nöjd med min surrealistiska bild. Då jag målade en snigel som har en hamburgare som "hem".

Likes

Comments

Vi började dagen med att vi skull måla av varandra utan att titta ner på pappret. Vi skulle ha minst 5 porträtt på oss själva. Sen skulle vi välja ett porträtt som vi skulle göra till en 3D skulptur i lera. Vi skulle göra de två porträtten så lika varandra som möjligt. Det var en klurig men rolig uppgift. Vi skrattade en hel del och tiden bara sprang iväg.

Andra uppgiften var att vi skulle skapa en figur. Vi fick ett brev av "Murrie" där han/hon beskrev sig själv och så skulle vi skapa en spegelfigur av Murrie. Eftersom han/hon inte kan se sig själv i speglen så skulle vi visa Murrie hur han/hon såg ut.

Sen fick göra lite valfritt och jag gjorde en skål, ett fantasi djur (björn blandad med fågel) och ett litet hjärta.

Att arbeta med lera finns också i det centrala innehållet för årskurs 4-6. Så detta var en rolig uppgift som jag kan tänka mig att göra med min framtida klass.

Likes

Comments

4/11 hade vi bild med textil. Vi fick dela in oss 2 och 2 och sen började läraren att berätta om uppgiften och visade hur vi skulle göra.

1. Vi valde vilken färg på ullen som vi ville ha. Detta skulle bli vår grund "tavla". Jag och min klasskompis valde att ha brunt och grått över. Vi la ullen lodrätt och sen vågrätt. För att hulingarna i ullen skulle fastna bättre.

2. Efter vi hade lagt några lager så skulle vi lägga den på en påse och spruta över en blandning av varmt vatten och såpa. När ullen hade blivit blött så la vi en till påse över och läraren satte på musik och vi började dansa på "tavlan". Vi "väckte" hulingarna i ullen när vi gjorde detta.

3. När vi hade dansat klart efter några minuter så skulle vi rulla ihop den med bubbelplast och handduk. Vi skulle sen sätta oss mittemot varandra på två stolar och rulla den ihop rullade "tavlan mellan oss. Detta skulle vi göra i ca 5 minuter.

4. Vi skulle sen rulla ut den och "massera" ullen med varmt vatten och såpa. Jag och min klasskompis hälde lite såpa i våra händer och började jobba med ullen. När alla rynkor och bullor var borta så skulle vi välja vilket motiv vi ville ha på våran tavla.

5. Vi valde att haett hus med ett trä. För den brunna ullen kom upp vid ena sidan och vi valde att jobba med den och göra det till stam. Jag började med huset medans min klasskompis höll på med trädet. När vi var nöjda med hur det såg ut så skulle vi börja om. Spruta ner ullen med såpablandningen och "massare" in vattnet och sen skulle vi rulla ihop den igen och rulla den.

6. När vi sen hade rullat klart den fick vi börja ta bort rynkor och bullor som hade kommit upp igen. efter det så satt allt fast på tavlan. Vi började skölja ur all såpa från ullen och när "tavlan" var ren så hängde vi den på tork.

Efter denna uppgiften så fick vi testa på en annan. Vi skulle ta varsin skumgummi bit och skära den till en form som vi ville ha. Sen skulle vi rulla in den med val fri ull (färg). När vi hade rullat in biten i ullen så fick vi ta en filtnål och börja sätta fast ena biten så det skulle bli lättare när vi "badade" den i en bunke av varmtvatten och såpa. Jag valde att göra ett påskägg i rosa ull och sen ta gult ull och trycka fast med hjälp av en filtnål. Detta var väldigt svårt men samtidigt väldigt roligt. Mycket nytt.

Likes

Comments

Den 1/11 hade vi gipsmasker med Marie. VI gick igenom hur man kan få in detta i skolan och vilka ämnen vi kan samarbeta med, som exempel kan man samarbeta med drama eller SO.

Vi i min grupp valde att göra "mindre" masker då man bara gör halva ansiktet. Det var väldigt roligt och jag tyckte det till och med var avslappnande. När masken sen hade stelnat så kunde min klasskompis lyfta av den försiktigt och den kunde få torka vid fönstret. Under tiden hann vi tänka hur vi ville pynta våra masker och vilka material vi ville använda.

Jag valde att ha "skogstema" och göra min mask till en älva. Valde den gröna färgen för att passa in i skogen och resten blev vad jag tyckte passade bäst. Alla masker blev väldigt olika och det var roligt att se hur resten av klassen hade gjort sina.

Likes

Comments

Så hade vi våran träningslektion på Engelbreksskolan. Vi började efter lunch med att haen klass nior. Jag märkte att jag var mer nervös vid första tillfället. För efter niorna hade vi en klass åttor som fick exakt samma uppgift. Jag hade blivit lite mer varm i kläderna och var mer självsäker.

Vår uppgift var "bilder med budskap". Vi hade tagit två mål ifrån Lgr11 och gjort en didatiskt planering. Vi la sen ut ett papper på varje bord så eleverna kunde läsa målen själva och hur uppgiften skulle vara.

Vi hade samma uppgift som vi hade med klassen. Att eleverna fick dra en låttitel och sen skapa en bild som speglade titeln. Eleverna behövde inte kunna låten, de skulle bara tolka texten de hade fått, som exempel bilden till höger är en tolking av "stad i ljus".

Likes

Comments

Vi har varit på textilmuseet med klassen. Detta var väldigt intressant och gav en nya ideer och tankar. De hade också en utställningen med kläder som var i annat material.

Jag hade kunnat gå dit med en klass i bild och låtit eleverna få gå runt och hitta inspration. Detta kan man väva samman med textilslöjden.

Likes

Comments

Marie visade oss hur vi som fritidslärare kan jobba med tryck i skolan. Här fick vi testa att måla på en glasskiva och sen fick vi Japanskt rispapper. Vi fick använda rollers och sen även använda något hårt och göra mönster i mönstret (som på bilden). Detta var väldigt roligt och blev väldigt fint. Kan tänka mig att eleverna skulle uppskatta denna uppgift.

Likes

Comments

Detta är ifrån vår träningslektion med klassen. Min studiegrupp och jag valde att göra "bilder med budksap". Vi letade upp låttitlar som man kunde tolka fritt. Några av titlarna vi hade var: Det som göms i snö, gläns över sjö och strand, stad i ljus och möta våren i Paris. Vi hade klippt ut titlarna och vick ihop dem i en skål. Klassen fick sen dra varsin och de fick inte lov att byta text med varandra. Vi i studiegruppen valde att låta klassen bara använda oljepastell eller akvarell pennor.
Här kan ni se vad vi ställde fram innan alla kom och hur resultatet blev.

Likes

Comments