Förra lördagen åkte jag och Malin till Camden Market, vilket är en marknad med både massa krimskrams och mat från alla världens håll. Själva marknaden var mycket större än vad vi båda trodde och det var människor överallt! Ett riktigt populärt turistmål med andra ord. Till lunch åt vi varsin hamburgare som var gjorda på ett speciellt kött. Jag har ingen aning om vad det var för slags kött, men riktigt gott var det.

Mot eftermiddagen tog vi bussen vidare till Hampstead Heath, därifrån fick vi en otroligt vacker utsikt över London. Bilden gör sig inte alls rättvis mot verkligheten, man måste se det med egna ögon helt enkelt.

Förra helgen fick jag fin besök från Sverige då min mamma och moster kom hit. På fredagsmorgonen mötte jag upp dem på Victoria Station. Efter någon timme på stationen tog vi i våra matchande lila resväskor och fortsatte mot hotellet, som låg endast 10 minuters promenad från Oxford Street.

Under helgen hann vi bland annat med ett besök på Madam Tussauds, åka London Eye, massvis med shopping och en tur till Portobello Road Market i Notting Hill. Vi åt även middag på en av Jamie Olivers restauranger, vilket starkt rekommenderas! Vi åt på Jamie´s Italian som ligger i Covert Garden, men tror den finns på flera ställen runt om i London. Alla vi åt pasta och var väldigt överens om att det var bland det godaste vi någonsin ätit. Jag kommer garanterat att besöka den restaurangen flera gånger.

Efter en oerhört trevlig helg med mycket skratt skildes vi åt på Victoria station, där de tog tåget till Gatwick och jag åkte hem till min värdfamilj.

Idag var det exakt två månader sedan jag lämnade Sverige, helt sjukt vad tiden går fort här borta! Har dock varit lite off här på bloggen de senaste veckorna,  haft mycket annat för mig så bloggen har blivit lite bort prioriterad, Bland annat har jag hunnit med att fylla år, haft besök från Sverige och ätit alldeles för mycket godsaker! Förhoppningsvis blir det bättre uppdatering här framöver.

För exakt 100 dagar sedan tog jag studenten och lämnade skolansvärld och den vardag som varit min trygghet under hela min uppväxt. Efter 12 års slit i skolan med oerhört hög och påfrestande prestationsångest är allting plötsligt slut. Trots att jag aldrig längtat speciellt mycket till studenten var det absolut en av de bästa dagarna i mitt liv och jag skulle göra allt för att få uppleva detta igen.

Väldigt dålig uppdatering denna vecka men har inte gjort någonting speciellt. Måndag, tisdag och onsdag tog jag det väldigt lugnt. Har bland annat tvättat ganska mycket av både mina och tjejernas kläder, sprungit några runder i parken och köpt mina efterlängtade Nike skor. Aldrig funnits i min storlek tidigare med nu äntligen fanns dem. Bokade även flygbiljetter hem till Sverige över jul och nyår, så himla skönt att det är bokat och klart!

Idag tog jag mig en lång morgonpromenad och åkte sedan hem till Emma för att äta lunch. Därefter tog vi bussen vidare till Southside, kollade i lite affärer och hamnade sedan på Costa innan jag var tvungen att hämta tjejerna från skolan.

Idag mötte jag upp Clara på Oxford Street. Vi fikade på Starbucks och gick runt i några affärer. Det är så himla mycket folk på Oxford Street på helgerna, går knappt att gå och köerna till provrummen/kassorna tar aldrig slut, men samtidigt är det lite mysigt. Gick sedan vidare till en Italiensk restaurang på Leicester Square för att äta middag, åt även en super god brownie med vaniljglass till efterrätt.

Helt slut efter en lång dag tog jag tåget hem och konstaterade att det är exakt en månad sedan jag lämnade tryggheten hemma i Sverige och satt mig planet till London. En månad av saknad, ångest och hemlängtan. En månad av upplevelser, nya vänner och nya kulturer. En månad som fått mig att inse att det bästa beslutet jag tagit i mitt liv var att åka hit.

Idag åkte jag och Malin till en av de finaste delarna av London, nämligen Notting Hill. Tycker det är så himla mysigt där och husen är helt klart en klass för sig. Vi gick runt en hel del och turistade lite. Hamnade bland annat på Portobello Road Market, vilket är en stor känd marknad längst en gata i Notting Hill. Det är fullt med människor, främst turister, och det säljs både saker och mat från hela världen. Träffade även på några svenska gubbar där som visade oss vägen till den blåa dörren i filmen Notting Hill.

Vi åt sedan lunch på Nando's och tog bussen vidare till Westfield som är ett gigantiskt shoppingcenter här i London. Finns både budget affärer som HM, Topshop och New Look, men även de lite lyxigare affärerna som Louis Vuitton, Gucci och Prada. Efter en hyfsat lång dag tog vi tåget hem och nu på kvällen var jag barnvakt, medan föräldrarna var ute på middag.

Vägarna - För det första kör de på vänster sida av vägen, vilket är oerhört förvirrande. Trodde att jag snabbt skulle vänja mig med detta, men kollar alltid minst tre gånger åt båda hållen när jag ska gå över gatan. Vägarna är dessutom väldigt små och på många ställen är det väldigt svårt att möta andra bilar eller bussar. Oftast får man stanna till eller backa några meter om man får möte. Dessutom kör de flesta människorna som idioter, parkerar lite hur som helst och de flesta bilar är väldigt buckliga.

Vattenkranarna/Duschrummet - Istället för att ha en kran med blandat vatten, har de en för varmt och en för kallt vatten, något som gör det väldigt svårt att få till en bra temperatur på vattnet när man ska duscha eller tvätta sig. Även duscharna är lite speciellt, då det oftast är ett badkar med en liten glasvägg som ska skydda resten av badrummet, men det är sällan det hjälper.. Jämt när jag ska duscha stänker det vatten överallt i badrummet.

Playdate - Hemma i Sverige (åtminstone där jag bor) springer alla barn mellan varandras hus och leker lite hur som helst. Här är allting mycket mer uppstyrt och planerat när barnen ska leka med varandra osv. Det är oftast föräldrarna som bestämmer vem barnen ska leka med och även hur länge. T.ex. hade mina flickor en playdate i fredags hemma hos en annan flicka i deras klass mellan 9.30-14.30.

Radion - Detta kanske är en konstig sak att ta upp, men det är någonting som jag faktiskt tänkt en hel del på. Om man t.ex. lyssnar på NRJ hemma i Sverige hör man i princip alltid samma låtar. Här tycker jag det är en mycket större blandning. Det är allt ifrån Taylor Swift till Beatles till Abba till John Mayer till osv.. Något som jag uppskattar då jag i stort sett gillar all musik och är väldigt trött på NRJ:s uttjatade låtar.