Och ungefär här någonstans tog all min tur slut. Det var dags för ytterligare en nattbuss för att ta mig tillbaka till Brisbane, sova en natt här och tidigt imorgon ta en buss till min farm.

Ingen har väl missat cyklonen Debbie som har härjat och varit förödande uppe i norra Queensland. Jag trodde ju att jag skulle vara skonad med tanke på att jag är i södra Queensland utanför riskzonen. Men nej, då flyttar ju cyklonjäveln ner så att det spöregnar konstant i timmar innan vi ens kommer fram till Brisbane. Efter 18 h buss blir jag ju dyngsur på 2 sek när jag kommer till Brisbane (jag kunde lika gärna ha stått i en dusch) och får dessutom reda på att hela stan är stängd pga stormen. Inte ens mataffären har öppet.

Som ÄNNU ett plus i kanten får jag ett samtal om att min buss till farmen är inställd, vilket är katastrof med tanke på att jag måste vara där senast imorgon. Men det är ju inte så mycket att göra, har suttit inlåst på hostelet hela dagen och ätit snabbnudlar. Tydligen ska det vara bättre väder imorgon så håll alla tummar att jag kommer iväg på lördag!

När Anna åkte hem tog jag mitt pack och pack (även om jag gärna hade stannat ett par nätter till på hotellet) och åkte ner till Bondi! Lärde ju känna Shannon och Amy i Noosa och vi blev fort väldigt nära vänner. De bor och jobbar nere i Bondi så jag flyttade in på deras hostel 3 nätter. Så himla fint att se dem igen. Vi snackade massvis med skit, drack öl, hängde på stranden och planerade inför våran roadtrip i juni!

Amy hade en dag ledigt, Shannon hade en annan, och den andra dagen när bägge jobbade kom passande nog mina vänner hemifrån till Bondi (som jag lyckats möta upp i både Noosa, Byron och nu Bondi). Vi gick den urfina coastal walken från Bondi till coogee och tittade på sjuka vyer och hundratals lyckliga hundar.

Efter att ha kramat alla hejdå igår åkte jag för första gången på ett tag iväg på egna äventyr igen! Nu har jag blivit så van att ha folk jag känner runt omkring mig en månad nu att det är lite skräckblandad förtjusning. Men det var dags!

Mitt och Annas sista stopp tillsammans var Sydney! Som ett sista treat (och efter 1 månad tillsammans med andra människor i sletna hostels och tält) bestämde vi oss för att unna oss ett riktigt fint bra hotell i 2 nätter. Antagligen mina mest välspenderade pengar hittills, efter 6 mån i hostel och våningssängar var den där fluffiga hotellsängen obeskrivlig.

Vi hade bokat ett dubbelrum, men när vi stapplade in där 8 på morgonen helt förstörda efter våran buss och tiggde om att få ett rum som redan var färdigt trots att det var alldeles för tidigt för check-in tyckte dom nog lite synd om oss, och uppgraderade oss gratis till ett stort rum med VARSIN dubbelsäng i. Vi höll ju på att smälla av. Kan inte ens minnas när jag senast sov i en dubbelsäng med duntäcke. Dessutom var det en frukostbuffé att dö för med allt vi kunde önska oss, och fläckfri service. Perfekt avslut för att få lite tid för oss själva också!

Första dagen strosade vi i butiker och jag fick mer hemlängtan än jag haft sedan jag kom. Jag hade ju inte varit i en storstad sen jag kom, och det påminde om hemma att strosa på Zara med en take away kaffe i handen. På kvällen köpte vi med oss allt vi var sugna på tillbaka hem och slutade upp med sushi och rödvin i varsin säng. Life.

Dag 2 var en fullspäckad dag. Vi hann med både botaniska trädgården, operahuset, en sväng till Bondi beach, en tatuering (!!!!! Har äntligen gjort min pineapple jag har velat ha så länge) och därefter mötte vi upp en vän från Byron och drack bubbel på en rooftop bar.

Dag 3 var det ett tungt avsked av min fina bästa bästa Anna. Kan inte tänka på någon jag skulle kunna resa så smärtfritt med som Anna. Vi har kommit överrens om allt, inte ens ett litet tjafs har förekommit och framför allt har vi haft så fruktansvärt kul. Den här månaden är verkligen ett minne i sig självt snarare än en del av Australienresan. Är så himla glad att hon kom, och det kändes i hjärtat när vi sa hejdå. Jag får helt enkelt övertala henne att komma tillbaka. :-)

Efter Gold Coast rörde vi på oss igen med destination Byron Bay. En kompakt, mer hippie variant av Noosa och 98% av alla jag mött som rest östkusten har detta som favoritställe. Och jag förstår varför, det var hur mysigt som helst. Vi hade lite otur med vädret och det var molnigt många av dagarna, men vi var glada ändå.

Vi bodde på ett gigantiskt hostel som hette Arts factory, och det var hur mysigt som helst dagtid och världens festhostel kvällstid. Vi tokälskade det på dagarna, och på kvällarna berodde det lite på om vi orkade hänga med människor och gå ut eller inte om vi gillade det. Allt som allt var vi nöjda, även om vi blev lite mätta på höga hippies efter 6 nätter och kände oss redo att röra oss vidare.

Annars så hängde vi på stranden, drack mängder med kaffe och flätade armband och fotlänkar med våra nyfunna vänner på hostelet (haha ja på riktigt) eller läste bok. Ett par svängar i Byrons uteliv och någon dag vid poolen hann vi med också. Mötte upp 2 vänner hemifrån som också var i Byron samtidigt vilket var supermysigt.

En dag tog Denise bilen ner och hängde med oss också! Vi åt lång lyxfrulle, åkte till en strand längre bort och sen käkade vi middag. Avslutade med en glass på stranden innan hon åkte tillbaka hem igen. :-)

För att komma till vårat sista stopp Sydney var vi tvungna att ta nattbuss. Det var ju en mindre glamorös historia haha. Ingen sömn, en iskall AC och ett trött stopp på en ännu tröttare nattöppen restaurang kl 4 på morgonen. Ja ni kan ju gissa om vi älskade livet. Menmen, fram kom vi och var rätt glada ändå!

Efter Fraser Island åkte jag och Anna ner till Gold coast och bodde en vecka hos Denise och Kyle! Så himla mysigt att träffa dom igen, och dessutom bo i ett riktigt hus!!! Vi var rätt slutkörda efter Fraser och chillade mest. Åt goda middagar (och ordentlig frukost framför en film, det var inte igår), hängde på stranden och hade picknick.

En dag tog vi en långprommis till en utkiksplats med fantastiska vyer och en annan tog vi oss in till surfers för att gå till kattcafe. Världens bästa idé, man köper en kaffe och hänger med massa fluffiga goa katter.

Sist jag var där bodde de i en etta i surfers paradise, men nu hade de flyttat till ett betydligt mysigare område längre upp på kusten och hade en 3a, så vi fick till och med ett eget rum. Därefter bar det av till Byron bay!

(Tack snälla Denise för att vi fick bo hos er <3)

Fraser Island var verkligen i en klass för sig. Vi åkte med Drop bear adventures, och efter att jag sålt tours till turister i receptionen i flera månader tvekade jag inte en sekund på att de var dem jag själv skulle åka med. Det är det enda företaget på ön som endast opererar på Fraser (alltså 100% genuint intresse för just Fraser Island, inte bara en av alla 1000 olika turer som finns runt östkusten) och är dessutom det enda som ägs av faktiskt boende på ön.

De fokuserar på att utbilda om ursprungsbefolkningen, pekar ut ställena och berättar vad de är och vad de betyder enligt aboriginerna, inte den vita mannens historia. Folk åker inte med Drop bear för att supa sig redlösa och köra bil på sand, utan för att faktiskt lära sig om ön och dess historia. Dricka goon i ett tält kände jag och Anna att vi kunde göra var som helst om vi kände för det, och jag är mer än nöjd.

Vi var där 3 dagar/2 nätter och dagarna var fullspäckade, från 6.30 till middagstid, och sen lärde vi oss spela didgeredoo och lyssnade på historier kvällstid. Vi bodde i tält och gruppen var på 26 personer och sedan våran helt otroliga guide. Han var genuint intresserad och brann för vad han gjorde och vad han försökte lära oss, vilket sken igenom.

Det var riktig 4x4 driving på rätt svåra underlag som gällde och vi fick köra själva, så vi var 8 i våran bil som turades om. Så jäkla kul! Rätt svårt till en början, men det tog sig. Låter bilderna tala för sig själva vad vi gjorde för utflykter. :-)

Måste ju dock erkänna att efter 3 dagar av tältande, campsite dusch i kallvatten, sand överallt dygnet runt och långa dagar med tätpackat schema var det helt oslagbart att komma tillbaka till Noosa, ta en lång varm dusch och sova i en riktig säng.

Allt är ju lite hejhopp här nere och jag ändrar mig hela tiden vad jag vill göra härnäst, hence ingen plan alls. Men nu börjar det klarna! Here it goes;

3e mars (så snart<3333) kommer Anna hit!!! Jag dör av pepp!!!! Hon stannar nästan en månad och vi ska resa runt lite. Men först ut; mina sista dagar i Noosa! Emma och Lisa kommer den 4 mars, alltså en dag efter (<3333). Efter 5 månader utan mina vänner kommer jag alltså om en vecka ha 3 av mina närmaste vänner under samma tak. Ni kan ju förstå att jag höll på att smälla av när planerna föll på plats. Emma och Lisa hade planerat 2 veckor i Noosa för att hänga med mig, olycksamt nog lyckades dom pricka in att komma 2 dagar innan jag åker härifrån. Men 2 nätter har vi allihopa här iallafall innan jag och Anna åker till Fraser Island. Vi är där 2 nätter, och har sedan ytterligare 2 nätter till i Noosa med tjejerna. Dom stannar därefter 4 nätter till, men då får det vara i trygga händer av mina kollegor.

Efter Fraser och ett sista avsked av Noosa åker jag och Anna ner till Gold coast och bor hos Denise en vecka. Vi var ju kollegor alla 3 på Esprit och jag blir nästan tårögd bara av tanken på våran reunion. Saknar dessutom Denise, har ju inte sett henne sen jag först kom till Australien och hon tog hand om mig i 3 veckor.

Därefter åker vi ner till Byron bay och stannar ett par nätter där, och därefter ner till Sydney för 2 dagar innan anna flyger hem igen. Shannon och Amy som jag lärde känna här (och hittade vänner för livet i) bor ju i Sydney nu så det blir ytterligare ett kärt återseende.

Därefter bär det av ut i bushen. Jag har nämligen fått jobb på en häst och ko farm! Mitt i ingenstans. Skratta på, jag vet. Jag har 2 månader att spendera på egen hand, och tänkte att jag lika gärna kan spendera dom med att beta av majoriteten av mitt farm work, och dessutom se en mer genuin lokal sida av Australien. Gården ägs av ett par i 60 års åldern som lät supermysiga på telefon. Jag kommer bo i en stuga på gården och hjälpa till med både hästarna och boskapen, och sedan diverse farm arbete i allmänhet. Jag gissar att det kommer bli fruktansvärt slitigt men förhoppningsvis kul också! Saknar ju hästarna så jag blir tokig, och dessutom är det ett bra sätt att både samla dagar (man måste göra 88 dagar totalt) och även spara ihop mer pengar.

I slutet av maj/början av juni bär det åter igen av till Sydney! Jag, Shannon, Amy och 2 av deras vänner ska nämligen klämma ihop oss i en campervan och roadtripa hela östkusten. Om vi köper eller hyr den återstår att se, och jag skrattar ihjäl mig av tanken på oss på en camping alt. I ett tält någonstans.

Därefter (antagligen juli/augusti någonting) är allting oplanerat igen! Jag gör antagligen färdigt resten av mitt farmwork, och låter tiden bestämma hur jag spenderar min sista tid i Australien.

Precis allt med denna plan känns bra. Jag längtar till varenda steg av det. Gahhh!!

Jag har ju alltid älskat vattensporter, båtar och allt som har med havet att göra. Flashpackers är familjeägt, och Jo och Warrick som äger det har en vattenskoter. Jag har sen jag började skämtat om att dom måste ta med mig ut någon dag, utan att tro att det någonsin skulle ske. Men en dag säger Jo "du har ju imorgon ledigt, så vi tänkte ta ut dig på jetskin. Ses 8.30!" Yaasss.

Det var tusan bland det roligaste jag gjort i Australien. Satt först bakom Warrick, som var skogstokig och hoppade i vågorna (som är höga som berg här) och jag flög fram och tillbaka, upp och ner som en vante. När han märkte att jag skrattade snarare än skrek av rädsla så jag fick köra! När han märkte att jag inte var värdelös fick jag fritt fram att hoppa i vågorna jag med. Efter ett tag plockade vi upp Jo också, och helt plötsligt hoppade jag runt bland vågorna med mina bägge chefer skräckslagna bakom mig. Obetalbart! Därefter följde strandhäng, picknick och bad. Så himla fin dag. Och efter denna upplevelse har jag bestämt mig; en dag ska jag äga en jag med. Jag MÅSTE. Tyvärr är det väl inte samma sak att köra hemma, men ändå.

Hejhopp!

Efter 5 (!!!) långa månader utan ett enda bekant ansikte (förutom min familj då) höll jag på att smälla av utav lycka när David, Albert och Jocke hälsade på i Noosa! David och Albert känner jag från högstadiet, och Jocke har jag bara träffat ett fåtal gånger tidigare. Jag visade dem runt på diverse äventyr här i krokarna, och efter ett tag flyttade de in på Flashpackers! De kom superbra överrens med mina kompisar här och det var så himla gött att ha dem här.

Missförstå mig rätt nu, jag älskar att träffa nya människor och höra nya livshistorier. Däremot blir det efter ett tag tröttsamt att ha samma konversation med varenda ny människa (vad heter du, var kommer du från, var har du varit och var ska du?) så att hänga med några som faktiskt känner mig "på riktigt" var välbehövligt.

Vad som annars är nytt är att Rosa, min Noosa-bästis här har dragit vidare till Nya Zeeland efter nästan 2 månader här. Det var riktigt tungt. Men vi möts upp i NZ när jag kommer dit! Något måste man ju ha att se fram emot. :-)

Häromdagen bestämde jag och Rosa oss för att lyxa lite. Happy hour på drinkar på ett av finställena nere vid Main beach, och därefter blev vi som vanligt igen och drack rödvin i stulna pappmuggar från 7/11 på stranden. Väldigt fint!