Efter 5 intensiva dagar i Tokyo begav vi oss mot flygplatsen för att flyga vidare till Osaka!
Det är Japans 2:a största stad, så det var lite lugnare än Tokyo men fortfarande högt tempo och mycket folk.

Första kvällen bestämde vi oss för att prova maträtten "udon" som är supertjocka nudlar serverat tillsammans med tofu... Tyvärr gick inte maträtten hem hos någon utav oss, så lite småhungriga gav vi oss på det igen, och provade denna gång "bläckfisk-bollar". Det är Osakas nationalrätt och man kan hitta dem i stort sett överallt på gatorna här.
Tråkigt nog var inte detta heller någon höjdare men Adam ställde upp och käkade alla ;-)

Detta var utan tvekan ett utav mina favoritområden i Tokyo! Shimokita sawa var ett litet distrikt fyllt med secondhand affärer, coola cafén och hade en allmänt härlig och avslappnad hipster-känsla över hela stället.

Tyvärr gjorde vi inte många fynd här, men däremot fick vi smaskat i oss japanska pannkakor som var sååå goda!

I söndags var det äntligen dags för en utav sakerna jag såg mest framemot med Tokyo, nämligen att besöka ett uggle-café! Wohooo

Vi kom dit vid cirka 13.00 och fick försiktigt smyga in i ett jättegulligt litet hus där det fanns 32 stycken sötnosar, stora som små. Efter att ha fått lite instruktioner så fick man gå runt o klappa ugglorna och man fick även välja vilka man ville hålla

Adam skulle givetvis börja med att hålla en stor uggla så han valde ut ugglan "Zebra" hehe. Själv valde jag ut lilla "Miss Yoshinori" som var såå gosig!
Efter en stund insåg Adam att det såg mysigare ut med en liten, så han bytte uggla och valde istället "sweet potatoe" som också var en charmig liten prick

Åh jag är fortfarande sååå glad över att vi gick dit! Till och med Adam erkände att det var mycket roligare än vad han förväntade sig OCH att ugglorna var söta... Hihi

Eftersom vi inte hann käka frukost innan marknaden så fick det bli lunch efteråt istället. Vi drog till ett ställe som serverade Ramen som numera är en stor favorit hos Adam och lite dumplings till det. Det är en slags soppa med massa nudlar, lök, svamp och fläsk i.
Själv fick jag nöja mig med en skål nudlar och lite soya till det ;-) hehe

Därefter tog vi tunnelbanan till ännu ett tempel och det visade sig att det inte bara var vi som hade planer på att göra ett besök där denna lördagseftermiddag.

I lördags stod Tsukiji fish market på listan och vi begav oss iväg tidigt på morgonen för att kolla in marknaden.

Väl på plats fick vi sett allt från stora krabbor till fiskar, matstånd och massvis med frukt och konstiga grönsaker!

Vindruvor som var stora som äpplen haha!

Framåt kvällen begav vi oss in mot en annan del av centrum för att kolla runt. Vi gick bland annat bort till en liten gata som heter "Golden Gai" där det ligger massor med små små pubar. I varje lokal finns det plats till cirka 5 personer haha!
Tyvärr var vi på plats lite för tidigt så nästan alla ställena var fortfarande stängda...

Så istället gick vi på jakt efter lite käk och hamnade inne på en sushi resturang där maten serverades på ett rullande band

Efter att ha vandrat runt i tempelområdet så gick vi ner mot stan och hamnade på Takeshida street som är en väldigt häftig och speciell gata.

Många som går runt på gatan är uppklädda i manga-stil och affärerna blinkar och glittrar i söta färger. Man hittar verkligen alla möjliga konstiga saker att köpa här haha!

ÄNTLIGEN ska ni få höra lite om min och Adams resa.. Det har varit full rulle från morgon till kväll och lite problem med jetlag, men nu måste jag få skriva av mig lite!

Vår första dag här i Tokyo hann vi med att besöka ett tempel som heter Meji Jingu. Man var tvungen att gå igenom en mysig liten park för att komma fram dit

När vi väl var på plats fick man tvätta sina händer i en slags brunn (och även skölja munnen, men det hoppade vi över hehe)