View tracker

Jag gillar att röra mig utanför boxen! Att kliva utanför tryggheten och bekvämligheten.
Jag trivs allra bäst "när inget blir som det är tänkt"! Det är då jag utmanas, då jag måste tänka till, tänka om, tänka nytt!
Att sätta långsiktiga mål kan vara lite lätt ångest framkallande för en impulsiv och lite rastlös person som mig! Gillar när det händer och det fort!
Otålighet är ju då medaljens baksida..."var sak har sin tid..." Jo tjena! Jag jobbar med den delen av mig själv.
Men att bygga upp en fysik är något som är tålamodsprövande - där har jag accepterat att "det tar den tid det tar".
Resan mot scenen är ju ett (i mina ögon) långsiktigt mål. Och faktum var att även hela grejen med brandman också var tänkt att vara ett långsiktigt mål, något att ta vid efter scenen, i början av 2017.
Så var planen iaf! Men en sen lördagkväll när övriga familjemedlemmar somnat började jag googla på brandmanstest. Var nyfiken på vad som krävdes och vad jag skulle behöva träna upp. Och helt plötsligt stirrar jag på min egen kommuns hemsida och en annons om att jobba som deltidsbrandman och en länk där man skulle fylla i lite uppgifter för att anmäla sitt intresse.
Så det gjorde jag ju, fortfarande var tanken att det är 2017 som gäller.
Då jag jobbar 3.5mil från hemort/brandstation så berättade jag för min chef på måndag morgon att jag sökt och undrade nu om det fanns möjlighet att jag var 4:e vecka (jourveckan) jobbade hemifrån - och detvar absolut inga problem! Min chef är en stark, skulle vilja säg framgångsrik kvinna! Jag hade inte väntat mig något annat än hennes positivitet till detta!
Så med det bekräftat ringde jag upp kontaktpersonen på räddningstjänsten och förklarade hur jag tänkte lösa jourveckan. Blev kallad på intervju dagen därpå - och sen var det bara att köra på!
Gångmattan var jag mest nervös inför! Vikten av dräkt och tuber är ca 24kg, mer än 50% av min egen vikt.
Så direkt efter intervjun stack jag till gymmet! Klädde på mig 2 lager extra kläder utöver träningskläder, slängde ner en 23kgs hantel i ryggsäcken och upp på bandet!
2 dagar senare gjorde jag testet och klarade det utan problem! Sen dess har jag gjort ytterligare 4 tester och har nu den 6:e och sista kvar - maxpulstest inkl. läkarutlåtande/godkännande. Hoppas få gjort det under nästa vecka! Måste bara bli av med förkylningen först!

Men att simma motströms är det inte alla som förstår vitsen med! Varför ska man "utsätta" sig för något "krävande" eller utmanande. Ja...varför inte?!
Den dagen jag slutar sukta efter nya kunskaper och erfarenheter - då är jag redo att grävas ner!

Jag tänker lära så länge jag lever!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

På lördagar "får man äta vad man vill"!
Men jag försöker ändå att hålla mig hyfsat på banan.
Är ju inte riktigt värt att rasera allt man kämpat med/för under veckan innan!
Men det är ett välkommet brake! Bara känslan av att inte värma mat från en matlåda, utan man lagar maten och sedan äter man upp den direkt!
Då jag inte är på någon tävlingsdiet så finns de utrymme för lite godsaker - vilket jag såklart passar på att utnyttja! Så jag slängde ihop några proteinbollar och proteinsbars! Barsen blev så gudomligt goda så jag saknar ord! Det vattnas i munnen bara av att tänka på dem!
Förutom att laga mat så har jag spenderat dagen i stallet då Mirja deltog i sin första hopptävling! Hon var jätteduktig och det var jättekul att kolla. Även om hästar inte riktigt är min grej, iaf inte den sortens hästar! Jag föredrar (många) hästar under huven!
Eftermiddagen spenderades med att rensa ut den stora garderoben vi har i hallen! De var ostrukturerad och fullkomligt kaotisk! Men min älskling fixade nya skohyllor medan jag och Joline rensade bort urväxta kläder och skor. Underbart när det är gjort! Med 3 tjejer i huset blir det en hel del skor och kläder!
Nu har vi landat i soffan och myser till (eländet!) Mello! Väntar på att barnet ska somna så jag kan byta kanal!
I morgon är det tillbaka till "verkligheten"! Matlådor ska lagas, morgoncardio och eftermiddagsgym!
Ska även till frisören med båda tjejerna!
Full fart mao - precis som jag vill ha det!

Likes

Comments

View tracker

...när man har roligt!
Dagarna är fullmatade; cardio - jobba - gym - familj - sova! Och ÄTA! Äter var 3:e timme men är ändå konstant hungrig! Men med 10 pass/vecka så är nog även ämnesomsättningen maxad!
Viktmässigt händer det inte så mycket, vågen står still och det känns helt ok! Men kroppen förändras, muskler växer och styrkan ökar!
Och med styrkan så kom även modet - att söka e-tjänst som deltidsbrandman! Med en fantastisk chef som stöttar mig och lovat att jag under jourveckan får jobba på hemorten och en lika fantastisk räddningschef som bara ser möjligheter!
3 tester är gjorda och godkända!
• Gångmattan (full utrustning a' 23.5kg och 14% lutning i en hastighet av 4,6 km/h).
• Styrketest (singel axelpress med 11kgs hantel, curl ups, armhävningar & handstyrka).
• Simtest (200m bröst, 100m rygg, livräddning & undervattenssim)
Var sjukt nervös för Gångmattan! 23.5kg är halva min kroppsvikt - ganska mycket att bära på % sett. Lägg därtill värmen som blir i kläderna!
Men jag gjorde det!
På tisdag är det stegtest (klättra upp 8-10m i utrustning), och kryptest (med mask på).
De känner jag mig inte så orolig för, men man vet ju aldrig!
Sen är det maxpulstest och läkargodkännande.

Och ja - jag siktar fortfarande mot scenen!
Hade en grym Teamträff för några veckor sedan i Sthlm!
Riktigt härligt gäng! Längtar redan till nästa!

Men med hård träning, jobb och familj är det också viktigt att få tid till sömn! Och faktum är att jag har aldrig varit så pigg/utvilad och full av energi som jag varit den senaste tiden! Jag följer mina rutiner och jag mår grymt bra av det! Men det krävs också mycket planering för att få logistiken att fungera - barnen och Johan har ju också träningar! Och givetvis är läxor prio 1 framför allt annat!

Så rutiner och planering är AO hos oss just nu!

Likes

Comments

Söndag och snart slut på en soft helg! 2 veckor av dieten är avklarade och jag har en känsla av att kroppen börjar förändras. Vikten är ungefär densamma som vid starten, men kroppen känns och ser annorlunda ut...
För 6 månader sedan låg jag på kcal underskott, åt ca 1000kcal/dag. Idag äter jag mer än stödet dubbla!
Då ville jag tappa ytterligare något kg, men det fanns egentligen inget mål. Nu har jag ett mål, som känns både skrämmande och häftigt! Jag förbereder mig på en skakig, känslosam resa men inbillar mig att det kommer att vara väl värt det! Målet är inte att stå högst på pallen, målet är att vara tillräckligt god form att ens gå upp på scenen! Jag är en rätt kass förlorare, därför ogillar jag att tävla mot andra (om jag inte redan innan vet att jag vinner då!), min största motståndare är mig själv!
Så varför gör man en sån här resa? Jag kan ju bara svara för mig själv, och svaret är ganska enkelt;
Jag har en fullt frisk och kry kropp och jag gillar att utmana mig själv! Jag behöver inte bevisa något för någon annan - jag gör det för min skull för att jag kan!
Gårdagens "cheatday" passerade rätt ok, proteinpannkaka med kvar till frukost och en bit nötkött till middag. Några bitar mörk choklad och några (salta) jordnötter.
Morgoncardion är gjord, ska hämta barnen om en stund som har sovit hos en kompis. Fixa matlådor, städa lite och sen gymmet för rygg & biceps ineftermiddag.
I morgon börjar vecka 3 och det är lite mindre än 3 veckor till första teamträffen i Sthlm!

#teamfitnesslifesweden

Likes

Comments

Snart är helgen här! Har varit en intensiv vecka!
Måndag körde jag cardio kl 06:00, innebandy på eftermiddagen och därefter ben & axlar.
Tisdag jag körde jag bröst & triceps.
Däremellan har jag givetvis jobbat, skjutsat barn till deras träningar, gjort läxor, allmän matktjänst, ätit och sovit! Så igår onsdag när jag hade vilodag från all träning somnade jag vid 19:30 och sov till morgonen! Var välbehövligt, så idag har energin varit på topp igen! Morgoncardio vid 06:15, jobbat fram till 16, därefter 2 timmars innebandy och ett axlar & magpass efteråt.
I tisdags var det 4 år sedan jag slutade att röka - tiden går fort. Är en sådan härlig känsla att "vara fri" från nikotin. Har inte haft några återfall heller, är riktigt stolt över mig själv där!
I morgon är det fredag igen - har bestämt mig för att inte låta cheat day börja då. Ska hoppa över fredagsmyset, blir i regel sent när vi väl kommer till bords och då vill jag inte trycka i mig något onyttigt/onödigt "bara för att jag kan/får"!
Funderar på att åka lite slalom på lördag. Barnen är sugna, jag kan vänta någon vecka till, åker till Sälen 4 februari.
Men jag har ju vilodag, så det kanske blir att åka ändå! Känner jag mig själv så är jag rastlös innan frukosten! Sån är jag, vill gärna ha full fart hela tiden!
Nu blir det duschen och sen sova. Jag har länge underskattat vikten av ordentligt med sömn. Har liksom känt att jag inte har tid att sova...dumt! Så nu försöker jag sova 7-8 tim/natt.
Over and out!

Likes

Comments

Haft en lugn och skön helg! Förutom att jag var och hejade på barnen som hade innebandy match (som de vann!) så har jag inte gjort mycket vettigt. Lördag var/är vilodag vilket känns rätt ok. Lite rastlös har jag varit men jag har stålsätt mig för att verkligen slappna av och njuta av ledigheten.
Stora dilemmat har väl snarare varit att lördag är cheat day - vad äter man då lixom?! Har faktiskt inte haft något sug på något särskilt, varken godis eller någon särskild mat. Blev lite tapas på lördagkvällen och ett par bitar mörkchoklad till filmmyset. Och påtal om film; var ju på bio i torsdags (En man som heter Ove), grymt bra film! Men grejen var den att jag åt inget godis/popcorn! Det var ett eldprov - men jag fixade det!
Idag söndag var det tillbaka på kost/träningsschemat.
Uppe vid 07:00 och drog till gymmet för min nya favorit; morgoncardio! Sen skynda hem och göra matlådor för kommande vecka. Hann med en film samtidigt som maten var i ugnen/på spisen. Hade även en klipptid på em - var verkligen på tiden att bli av med lite ruffs!
Sen var det dags för rygg/biceps att få sitt på gymmet!
Nu är det dags att krypa under täcket - klockan ringer 05:00!

Likes

Comments

Fredag och dag 5 på schemat! Började med ett tidigt cardiopass, körde därefter barnen till skolan!
Hem och lagade till min gröt/proteinfrukost, en snabbdusch och sen kröp jag upp i soffan under en filt och började jobba. Är så tacksam för ett jobb där jag kan disponera min tid; flexa och jobba hemifrån ibland - frihet under ansvar! Guld värt!
När det närmade sig lunch så kunde jag inte längre motstå solen ute! Välklädd enligt lager på lager principen gav jag mig ut på 30 min PW - minst sagt friskt i -15!
Sen åter till datorn och mera jobb!
När Johan kom hem vid 17 tiden så gjorde vi oss klara för gymmet. Ben stod på schemat, så det var bara att ta i! Barebell clean dead lift, Barebell sumo deadlift - barebell squats och som avslutning Reverse hack squat! Tungt och intensivt blev det!
Och efter fredagsfys blir det givetvis fredagsmys, "cheat day" startar fredag kväll. En enkel variant av tapas, färskost, några digestive (de där mini digestiv som är så söta), några tunt skivade korvar och en massa grönt tea.
I morgon är det lördag och cheat day fortsätter tills i morgon kväll (24 tim fönster). Har inte bestämt mig för om jag ska avstå godis eller inte! Man måste ju inte äta godis bara för att det är lördag, vill nog hellre lägga kalorierna på god mat istället!! Eller?!? Får sova på saken.
Lördag är även vilodag för min del, känner mig redan lite rastlös! Men barnen har innebandymatch, så sysslolös blir jag inte'
Nä nu är jag så trött att ögonen går i kors, dags att sova!

Likes

Comments

Har nu avverkat 2 dgr på mitt kost/träningsschema! Känns fantastiskt bra! Har 2 dgr på rad varit på gymmet för morgoncardio vid 05:45. 👊 Snabbdusch och gröt/proteinfrukost, sen iväg till jobbet! Efter jobbet så är det minutiösplanering av tiden! Måndagar tränar båda barnen innebandy, tisdagar har den stora först ridning, därefter spelar båda fotboll. Tur man är logistiker/planerare i grunden då även vi vuxna ska få till träningen under tiden!
Men båda dagarna har förflutit oförskämt smidigt! Alla har fått gjort sitt! Och absolut viktigast av allt - barnens läxor är gjorda! Det är förutsättningarna för att de ska få ha aktiviteter, att läxorna görs omedelbart som de kommer hem, sen är det genomgång när vi kommer hem. För att sedan pluggas igen om så behövs!
Hursomhelst, träningen har känts 💪 och kosten har varit 👌! Kan ju dock redan nu föreställa mig att det kan kännas aningen enformigt om ngr veckor... 🙄 Men that's life! Hade svårt att föreställa mig hur jag skulle kunna få i mig all mat som stod på schemat 🍴- men det har visat sig inte vara några som helst problem! Lyckligtvis är det mat jag tycker om 👍! Kvällsmålet på bilden är äggröra på äggvita, spenat, chili, svart & vitpeppar! 🍳🔥
I morgon är det vilodag, jag vet att vila är viktigt och att kroppen behöver återhämtning, men det känns trist att inte gå upp tidigt för att köra cardio! Är ett underbart sätt att vakna till på! Tyvärr har jag aldrig tidigare haft möjlighet till morgon träning då jag alltid pendlat långt till jobb. Och även om jag de senaste 6-7 åren haft flex, så har det ändå inte fungerat av olika anledningar!
Men nu, med jobbet relativt nära, flextid och dessutom friskvårdstimme så funkar det äntligen!
Så, i morgon ska jag nog flexa in tidigt för att ge mig lite flex till torsdag morgon - då är det slut på vilan! 👊

Likes

Comments

Då var det söndag!
Tur jag har pyssliga barn som plockat ner julen, strukit gardiner och fixat så fint i huset! Själv har jag spenderat dagen med att göra matlådor för kommande vecka, både till mig själv, barnen och Johan som också börjar en resa i morgon. Vi har inte samma mål, men vi kommer att följas åt på vägen med kost och träning!
Men shit vad mycket mat det blev!
Är lite smått chockad över hur mycket mat som jag faktiskt ska trycka i mig varje dag! Det är stor skillnad på hur jag tidigare ätit då jag legat på plus/minus noll eller tom på ett underskott. Men nu ska jag ligga på ett (rejält) överskott vilket förhoppningsvis ska få mina muskler att börja växa! Men jag känner en viss oro för att gå upp i vikt, det sitter lite i huvudet. Att efter ha kämpat med att gå ner i vikt så ska jag nu äta upp mig!
Men som med allt annat, it's all in the head!
Jag litar på min coach och jag vet att jag kommer att plocka bort varenda gram av överskottet längre fram.
Och det är ju ändå rätt årstid att äta upp sig, är ju inte direkt bikiniväder!
Klockan är ställd på 05:00, planen är att jag ska ta mig till gymmet för ett 45 min cardiopass innan jobbet - wish me luck! Morgonpigg är ju inte mitt mellannamn så att säga!
Så nu hoppas jag på en god natts sömn och att jag vaknar utvilad, laddad och framförallt frisk och kry!

Likes

Comments

Nä, riktigt så illa är det inte, är ju inte i klass med en "manlig förkylning" men eländet har mig fortfarande i sitt elaka grepp! Vaknade och kände mig rätt ok, men alltefter dagen gick så kom febern krypande. 

Efter ett givande möte och lite förberedande shopping av matlådor och basvaror (kyckling och fisk) så blev det att rulla in sig i både filt o täcke. Började lyssna på en ljudbok som verkade bra, men jag somnade dock ifrån den ganska snart. Tror inte att ljudbok egentligen är lämpat för mig, men det är en väldigt bra metod för att somna snabbt! Vaknade ett par timmar senare med 2 sjuka barn bredvid, bara Johan kvar nu!

Läser uppdateringar från mina teamkamrater och känner ett sting av avund! De är redan i full gång med sina scheman och här ligger jag...men jag är glad för deras skull och deras uppdateringar håller mitt mod uppe! På måndag startar jag kostschemat, träningen får om nödvändigt (högst troligt!) vänta ett par dagar till! 

Första teamträffen är i Sthlm i februari - ska bli så kul att träffa de andra! Vi är en blandad skara, olika åldrar, bakgrunder, förutsättningar och mål - men det är det som gör det så spännande. Det är olikheterna som gör det! Finns en tjej som jag redan nu har kommit lite extra nära. En aktiv, inspirerande, go och glad tjej från Skåne. Vi ska dela rum när vi kommer upp och jag tror det kommer bli grymt! Har också en känsla att vi har en riktigt bra coach, Maria Ahlberg! Har fått ett gott intryck av henne via den kontakt vi hittills haft.
Så nu vill jag bara bli frisk och komma igång!

#teamfitnesslifesweden
#coachmariaahlberg

Likes

Comments