Förra helgen hade vi besök igen, mamma och pappa var här torsdag-måndag. Superlyxigt med familj här två helger på raken!

Helgen såg ungefär ut som när Anna-Lena och Roger var här, vi gjorde till och med samma utflykt till Giethoorn, så efter 3 utflykter dit inom några veckor så tror jag att jag har gjort mitt där, men vem vet, kanske blir någon mer gång när vi har besök..

Hur som helst hade vi kanonväder när vi var där under söndagsförmiddagen, så vi tog verkligen tillfället i akt att njuta av solen innan vi körde tillbaka till Zwolle för att se Pec Zwolle - Feyenoord. Zwolle tog ledningen direkt och det blev väldigt bra stämning på läktarna. Matchen slutade 2-2 men publiken firade som efter en vinst, superhärligt!

Det var som en sommardag och sommarkväll, och när vi kom hem kände vi doften av grillat.. jag fullkomligen älskar doften av grillat!! Vi måste köpa oss en grill snarast, mums!!!

Mamma och pappa tog Olle, eller dem fick en leverans av Olle direkt när han vaknade i stort sett varje morgon runt 7.30, sen gick jag och la mig igen. Två morgnar somnade jag om en timma, såååå skönt! Mamma och pappa trodde dock att jag på lördagen skulle sova framåt 11-12 så de hade tänkt ut och ta en promenad med Olle efter frukosten, men de han inte ens äta frukost innan jag kom ner strax innan 9. Snäll tanke, men jag tror dem dagarna är förbi även om det hade varit fantastiskt skönt att somna om 7.30-11.

På måndagen körde jag mamma och pappa till tåget, jag avskyr att säga hej då, spelar ingen roll om jag inte träffar dem på en vecka eller flera månader, tårarna tränger sig alltid fram. Inget undantag denna dag, men jag lyckades ändå behärska mig rätt bra, kanske var för att mamma snabbt sa att vi inte skulle gråta när hon såg att jag började bli glansig i ögonen.

Erik åkte iväg för att spela match bara någon timma efter att mamma och pappa åkt och då blev det väldigt tomt hemma igen.. Tack och lov för vår lilla solstråle Olle annars hade jag lätt kunnat tycka väldigt synd om mig själv då.

Nu är det påsk, känns konstigt att inte fira detta på något sätt.. vi får väl se vad vi kan hitta på.. Jag har alltid fått påskägg som liten men aldrig letat efter ägg, det har Erik gjort så jag tror vi ska låta Olle "leta" ägg, fast det kanske man gör på skärtorsdagen?! Eller?! Isåfall är vi lite sena.. får ta en runda i affärerna imorgon!

Vi har precis börjat titta på Mästarnas Mästare i efterhand, så nu blir det ett avsnitt!

Tiden har gått så himla fort och Olle är redan strax över 10 månader. Han har börjat göra sådana uttryck och miner så han ser ut som en liten kille och inte längre en bebis. Han sysselsätter sig själv med sina leksaker och kan sitta och leka själv. Och nu reser han sig upp och går omkring själv med sin vagn, mitt mammahjärta fullständigt svämmar över av stolthet!

Det har varit skönt väder några dagar nu, så igår tog mellanmålet ute!

Idag gick Erik och Olle iväg på en liten promenad, med Olle uppe på axlarna, han tyckte det var superroligt!

I torsdags kväll åkte Erik iväg till tåget för att hämta sina föräldrar, Olle var fortfarande vaken när dem kom. Det tog inte så många minuter innan han satt i famnen och skrattade med dem, jätteroligt att se!

Fredag:

Erik åkte och tränade på morgonen och vi andra tog det lugnt, åt frukost och busade med Olle, sen gick vi en lång promenad och åt lunch ute i solen på ett litet favoritställe vi skaffat oss här i Stadshagen. Efter lunchen lekte Olle i gräset, kände på vattnet och hälsade på djuren som betar nära oss, det var lite läskigt. Det var jättehärligt väder så på eftermiddagen satt vi på vår uteplats och åt bullar som Eriks mormor skickat med. Så himla gulligt! Han fick även några kroppkakor som han mumsade i sig.

Lördag:

Matchdag, Erik stannade hemma och vi andra åkte in till Zwolle och promenerade runt och gick på marknaden och köpte med godsaker hem. Lite ostar, korv, jordgubbar, blommor och så kokostoppar med olika sorters smaker!

Matchen var först på kvällen och det blev första gången för oss allihop att gå på match på hemmaarenan. Olle hoppade runt mellan våra famnar och tittade mest bakåt på människorna i publiken. Han gillar att stirra på andra människor, vissa missade nog endel av matchen då de snällt fick titta tillbaka och le och vinka! I slutet av andra halvlek somnade han tillslut i min famn, i 20 minuter stod jag och vaggade honom, han tittade bara på alla lampor, pekade och sa Ga! det är hans "ord" för lampa.

Söndag:

Olle bestämde sig för att vakna alldeles för tidigt, farmor kom snabbt upp och tog Olle och jag gick och la mig igen. Magiskt! Deckade i 1,5 timma, vaknade knappt när Eriks klocka ringde. På förmiddagen tog farmor och farfar med sig Olle ut på promenad och jag var hemma själv och pysslade lite.

På eftermiddagen åkte vi på en liten utflykt till Giethoorn, där jag, Olle och Erik åkte förra veckan. När vi kom hem därifrån åkte jag och Erik direkt in till Zwolle och gick ut och åt själva, Dejtnight! Var skönt att komma ut lite bara vi två, och när vi kom hem sov Olle gott! Dock blev han hängig på eftermiddagen och det visade sig att han hade rätt hög feber innan han skulle sova. Natten blev tuff!

Måndag:

Vi vinkade hej då till farmor och farfar innan Erik körde dem till tåget vid 07:15. Blev jättetomt här hemma.. Har varit jättemysigt med besök!

Nu när Olle är äldre och inte beroende av mig längre (pga amning) börjar man tänka på vilken skillnad det varit om vi bott i Kalmar nu med familj runt oss som kunde ta Olle några timmar någon gång här och där. Dels för vår skull för att vi skulle hinna med annat, sova!!!! eller vad som helst och dels för Olle och för våra familjer som fått träffa varandra oftare. Det märks så tydligt att Olle gillar att ha fler runt omkring sig och inte bara mig och Erik. Men nu får alla passa på när vi väl ses, men trots att vi bott i Stockholm och nu här så har alla träffat Olle med jämna mellanrum. Det är jag väldigt tacksam för!!

Då vi varit vakna flera timmar de senaste nätterna är det nu dags för sängen. Hoppas på en lite bättre natt!
Sov gott!

Nu är det länge sedan jag skrev sist, mycket på grund av avsaknaden av internet.

Förra helgen hade vi besök av Ina, Mats och Mathias! Det var jätteroligt att dem kom hit i några dagar. Vi var inne i Zwolle på lördagen och tog en promenad längs med kanalen, åt lunch, fikade, och så blev det inköp av godsaker på marknaden som alltid är på lördagar! Vi åt en tidig middag på ett sushi-ställe som ligger i en kyrka. Mycket gott!! Man betalar en fast summa/person och beställer sedan fritt på en iPad bland massa rätter. Vi beställde endel, fick maten rätt långsamt till en början, och små portioner så vi öste på med mer beställningar. Helt plötsligt väller det in tallrik efter tallrik och vi blir lite chockade av vilken fart allt kommer i, jag blir såå stressad av att vi beställt för mycket, och mer är på gång, men vi lyckas stoppa de sista beställningarna och jag tvingar alla att äta lite till av allt trots att alla är sjukt mätta. Alla måste också avsluta med friterad banan som jag beställt tidigare.. proppmätta åker vi hemåt, nattar Olle och Mathias och spelar sedan spel innan vi alla lika trötta lägger oss vid 23!

Söndag!

Matchdag för Erik, Mats körde honom till arenan efter frukosten och jag, Ina och dem små tog en långpromenad här i området medan Mats flitigt körde ett träningspass. Sen åkte vi på bortamatchen som var ett derby, den värsta matchen för säsongen tydligen. Det tog ca 40 min att köra dit, barnen skötte sig alldeles utmärkt både dit och hem. Vi hade sång och lekstund hela vägen! Jag tyckte det var trevlig stämning på arenan, förutom när Zwolle gjorde 1-3 då flera runt omkring oss jublade och några från det andra lagets klack blev förbannade och ville ta sig över stängslet och upp tilll oss. Men flera vakter lyckades hålla dem borta, vi gick dock ändå in för säkerhets skull, och där väntade vi tills arenan var tom innan vi gick ut till bilen.

Jag tyckte det var lite obehagligt men å andra sidan hamnade jag nästan mitt i ett slagsmål när jag gick hem själv efter en match mellan Hammarby och Djurgården när jag var i 7e månaden, det tyckte jag var riktigt obehagligt. Då var det dessutom sparkar som riktades i midjehöjd och jag minns att jag snabbt drog mig åt sidan och skyddade magen med lille O. Slagsmålet avstyrdes snabbt av ridande poliser den gången. Likaså utbröt ett slagsmål efter AIK - Hammarby när alla var påväg till tunnelbanan efter matchen på friends arena, det var hysteriskt mycket folk på vägen hem, och som tur var kunde jag och magen ta skydd bakom min vän som stod i vägen för alla som tryckte på.

Ett stockholmsderby är ändå ett Stockholmsderby, kanske är det för att jag inte har någon direkt kunskap kring många av lagen i Holland, men jag tror aldrig jag kommer uppleva något lika mäktigt igen som när fansen sjunger sig hesa i Stockholm.

Tillbaka till vårt besök.

På måndagen körde vi in till Amsterdam, båda barnen sov hela vägen, och Erik tog tåget in efter sin träning. Vi besökte Heineken-bryggeriet.. Ina och jag med Mathias och Olle i sele.. haha! Antagligen de yngsta besökarna där...

Vi körde tillbaka till Zwolle på kvällen och lämnade kvar våra vänner i Amsterdam där de sov en natt på hotell för att sen få en dag till i Amsterdam innan hemfärd.

Veckan har bjudit på fint väder och en utflykt till en liten by med 2600 invånare, Giethoorn, Hollands Venedig tydligen, var ett mysigt litet ställe. Inga bilvägar, bara kanaler och cykelvägar, vilket gjorde det väldigt lugnt och harmoniskt!

Äntligen en heldag med sol! Det var runt 8-10 grader idag och riktigt skönt i solen. Olle och jag mötte upp spelarfrun Sandra och hennes två barn idag också och tog en fika på förmiddagen. Olle är helt fascinerad av dem och sitter och tittar på dem storögt.

Efter det blev det en promenad, och så strosade jag i butikerna här i centrumet medan Olle sov i vagnen. Vi drog sen hem för lunch innan vi gav oss iväg för att möta upp Erik, som hade dubbelträning idag också, för en tidig middag på ett mysigt ställe vid en liten "strand". Tog ca 25 min att gå dit, lagom promenad!

Imorgon trodde jag att jag och Olle skulle få sova själva i huset för att laget ska åka en dag innan matchdag den här helgen.. Inte något jag är överförtjust i direkt. Men Eriks tränare tyckte Erik skulle få en veckas träning till och alltså inte vara med den här matchen. Jag vet att Erik egentligen känner sig redo men jag tycker det är bra att man tänker långsiktigt och smart! Och inombords gjorde jag en liten glädjedans över att slippa sova själv och få en helt ledig dag tillsammans med Erik på söndag.

Olle somnade i sin säng inatt, Och jag har inte ammat honom på hela dagen.. Inte ens nu ikväll.. Känns jättekonstigt, men det slog mig först när vi nattade honom. Tog en bra stund att natta han, vaknade efter 45 min, men somnade om snabbt. Ikväll drack han mer välling och somnade i stort sett i Eriks famn, så gulligt!

Jag såg en rolig cykelvagn idag, som en tuck-tuck fast på cykel med bara massa barn!

I mitten av januari skrev Erik på för PEC Zwolle, två dagar senare var vi alla tre på plats i Zwolle, Holland. Vi bodde på hotell första veckan, Olle och jag ägnade förmiddagarna när Erik var på träning med att äta hotellfrukost, jag älskar hotellfrukost, ut och gå, titta på Eriks träning och så leka på hotellrummet eller i lobbyn. Olle förflyttade sig inte jättesnabbt då. Han rullade runt, ålade sig bakåt eller satte sig upp från magläge.

Olle hade sedan innan jul stått på alla fyra och gungat, men så en eftermiddag började han krypa inne på rummet, jag var så glad att vi båda två var där första gången. Vi hade på babblarna på paddan två meter framför honom, och Olle kröp fram till paddan och tog den.

Första gången jag träffade huvudtränaren Ron och hans fru bjöd hon in mig till whatsapp-gruppen som alla fruar och flickvänner till dem i laget och på kansliet har, mycket trevligt! Dock inte jättelätt att förstå när det började skrivas i samband med matcherna då alla såklart skriver på holländska. Många hälsade oss också välkomna, på engelska!

Vi lånade ett babyskydd av en kille i laget och hans fru i början och hon och jag har haft kontakt sen dess. Vi var över hos dem en eftermiddag förra veckan, det var fullt ös med Olle och deras två barn, men jätteroligt! Igår kom hon och barnen hit en stund på eftermiddagen och lekte. Kul för barnen och skönt med lite sällskap, Erik tränade dessutom dubbelt så han var borta mellan 8.30-16.30.

Idag har Erik varit ledig så vi har gjort lite ärenden, började med en barnbutik där vi köpte nästa storlek på bilstol och en babymonitor. Vi har inte känt att vi varit i behov av en babymonitor men nu när vi har flera våningar och en uteplats kändes det bra så vi alltid hör Olle oavsett om vi är nere eller kanske sitter ute i sommar. Vi kikade i några möbelbutiker och i några secondhand-butiker också.

Jag fick Olle att somna fort i vår säng ikväll, på ca 20 minuter efter 50 ml välling !! och sen lite amning. Har försökt med välling och vatten i flaska men han har bara tuggat på den, men på senaste har han suttat tag någon gång, och såklart blivit väldigt överraskad då innehållet kommit i väldig fart. Sen en dag förra veckan fattade han helt plötsligt galoppen när han drack vatten. Napp är dock fortfarande bara kul att tugga på och leka med.

Tyvärr sov han kanske bara i 5 minuter, sen var Erik hos han i kanske 15 minuter så somnade han om, och har nu sovit i 2 timmar, fantastiskt!! Sömnen är verkligen inte bra, och har inte varit sen han var 3 månader. Det är inte så lätt för Olle som flängt runt i flera månader. Men nu när vi äntligen kommit på plats i huset har vi börjat med kvällsrutiner och ska snart börja lägga honom i hans säng när han fått vänja sig vid sitt nya hem.

Nu ska vi titta på filmer från videokameran!!!!

Efter frukosten igår badade Olle i badkaret i huset för första gången, det var en riktig höjdare, han gillade även den nya badleksaken, en båt! Han älskar verkligen att bada och skvätta i vattnet. Vi började babysim 1 redan när Olle var tre månader, och efter det har han dels badat i poolen när vi var i Dubai och sen i simhallen. Under babysimmet skulle man doppa hela honom under vattnet och det har vi också försökt fortsätta med. I badkaret häller vi vatten över huvudet så det rinner ner över ansiktet, och säger alltid som man gjorde på babysimmet, "nu kommer det vatten" Det är verkligen fascinerande att se hur han håller andan under vattnet.

Hur som helst kom vi iväg till Amsterdam mitt på dagen, efter att Erik och Johan varit och tränat tillsammans på arenan. Det blev inte mer än några timmar där, så vi strosade lite längs kanalerna och på lite mindre mysiga gator, tog en fika och så åt vi sushi innan vi körde Johan till flygplatsen. Något jag reagerade på var att alla cyklister verkar ha företräde, före alla, överallt, vi fick hoppa undan flera gånger. I Zwolle har alla cyklister företräde i rondeller och vid korsningar så man får se upp när man kör bil, men jag har inte tänkt på det när jag varit ute och gått.

Det var verkligen mysigt med besök och jätteroligt att Johan hann komma hit några dagar, och jag tror han är nöjd med vistelsen. Olle var lite tillbakadragen till en början när Johan kom, men sen gick det jättebra, jag tror det beror på att han inte träffar så många andra förutom mig och Erik för tillfället.

Idag hade jag planer på en rask promenad på förmiddagen när Olle skulle sova och tog på mig träningskläder men då det regnade fick han sova inne istället. Han sov i vår säng, och somnade utan amning liggandes bredvid mig i sängen, typ första gången han gjort det dagtid. Det tog kanske 45 min, men vad gjorde det!?

Det blev i alla fall en promenad på eftermiddagen, vi mötte upp Erik och köpte en kaffebryggare och storhandlade. Sen fick Olle äta samma mat som vi ikväll, och inte burkmat, för en gångs skull. Han åt jättebra så det var ju ett bra betyg! Det blev kyckling, ris, kokta morötter och lite purjolök, och så några kokta morotsstavar.

Imorgon måste jag och Olle hålla oss hemma mellan 10-17 då Ikea ska leverera en fåtölj till oss, vi fick soffa och fåtölj levererade i lördags kväll, men det var fel färg på fåtöljen, typiskt. Men imorgon kväll får vi det iordning! Då kan nog Erik slappna av lite också, för hela eftermiddagen har han gått runt och haft idéer om hur vi ska möblera eller flytta runt något (i alla rum) eller pratat om något som han tycker behöver köpas. Han är verkligen i fixartagen!

Nu blir det lite kvällste!

Bild från första middagen i huset, såklart tacos!

Vi har blivit med hus!! I fredags kväll fick vi nycklarna, och vi sov där samma kväll efter lite fix och trix. Det är ett radhus en bit utanför innerstaden i ett stort bostadsområde. Huset är på tre våningar, första våningen är det kök och vardagsrum i ett, en liten toalett och så en liten uteplats. På andra våningen är det ett stort sovrum som blir vårt rum, två små sovrum, ett till Olle och ett gästrum och så badrum. Den tredje våningen är som ett vindsrum, kanske 1,50 m i takhöjd som mest, så jag tror mest vi kommer utnyttja det som förvaring.

I går var vi på Ikea och kikade på lite möbler, det är lite svårt att hitta möbler man vill ha och som inte kostar för mycket då tanken bara är att ha dem kommande år utomlands. När vi vill väl stadgar oss och köper hus vill vi börja om från början med möbler och verkligen få det som vi vill ha det. (Om man får drömma lite, och det får man ju)

Hur som helst så behövde vi köpa en soffa, en fåtölj, matbord, stol till Olle och lampor. Och så lite småsaker men det är inte några väsentliga saker. Resten har vi tagit med från Sverige. Vi prioriterade vår säng, Olles säng, gästsängen, lite byråer och så saker till köket, kläder och Olles saker i totalt 10 flyttkartonger.

Vi bestämde oss för soffa och fåtölj och hemleverans samma dag, typiskt nog fanns inte soffan på lager och den gick först att få om ca tre veckor, så vi tog en annan då vi inte har någonstans att sitta. Vi fick hemleverans samma dag, perfekt!

Vi har fått hit vårt första besök också, igår kom Johan! Han kom på eftermiddagen och på kvällen åkte han och Erik och tittade på Zwolls match som spelades hemma 20.45, lite sent för Olle, så vi stannade hemma. Matchen vanns med 3-1, Erik kunde inte vara med på grund av en lättare skada. Men om man ska se det positiva med det fick ju han och brorsan hänga en kväll tillsammans istället!

Imorgon siktar vi på en tur till Amsterdam, jag har aldrig varit där så det blir kul! Erik och Johan har båda två varit där i samband med fotboll, men i ung ålder, så Kanske blir som en första gång för dem ändå!

Det här är inte bara mitt första blogginlägg på den här bloggen, utan någonsin. Jag har ärligt talat aldrig tänkt att ha en blogg, men det känns som ett bra sätt att dela med sig av dagarna i Holland. Jag har faktiskt aldrig ens följt en blogg konsekvent, bara tittat lite sporadiskt på några. När vi flyttade till Stockholm för ca tre år sedan funderade jag på att skaffa en blogg i samma syfte, men det blev aldrig av, men nu är det alltså dags.

I skrivande stund sover Olle vidare i vagnen utanför, vi har precis varit på promenad. Erik och jag passade på att njuta lite extra av solen och tog en kaffe på restaurangens uteservering innan vi gick in. Solen har vi kanske sett tre-fyra dagar sen Olle och jag kom för två veckor sedan, så det gäller att passa på.

Vi bor tillfälligt i ett litet hus med tre små sovrum, badrum och kombinerat kök och tv-rum med en liten uteplats. Det ligger i en stor semesterby med en stor camping och runt 100 liknande hus som vi bor i. Det finns restaurang, utomhuspool, inomhuspool, lekpark, lite djur och så oändligt mycket skog att promenera i på dagarna, vilket är i stort sett det enda jag och Olle har gjort när Erik varit på träning.

Igår var Olle 9 månader !! Det får avsluta detta inlägg!