Pat O'Briens original Hurricane drink, smakade ganska äcklig till en början men blev bättre med tiden, I wonder why...

New Orleans, musik, mat och en massa kultur -staden man inte riktigt ville lämna!
Detta blev sista resan innan jag tog flyget hem till Sverige och det blev bland de bästa resorna jag gjort under mitt år i USA.
Vi gick längs Mississippi river, vi fick se ett helt bröllopsfölje dansa ner på bourbon Street med hattarna i luften och dansandes till jazzmusik, det var brassorkestrar som spelade spontant på gatorna, hela New Orleans svängde med i musiken och man kunde inte annat än att följa med! Tror nog att både jag och Disa kom att uppskatta staden mer än vad vi anade. Vi anlände den 21 och stannade till den 25, och glad är jag för att vi fick så pass mycket tid i New Orleans!
Vi gick på gatorna i French Quarters, Bourbon Street, Royal Street. Åt Beignets och drack cafe’ au lait på Café Du Monde. Tog oss till Garden District och fick se deras Halloween karneval!
Staden vaknade till liv på natten och speciellt på Bourbon street, inte den mest renaste gatan men värt att se. Både jag och Disa uppskattade Royal Street mer, med sina små boutiques, mysiga restauranger och konst. Royal Street ligger parallellt med Bourbon Street men gatorna är som dag och natt jämfört med varandra!
Jag hoppas att jag kommer tillbaka igen!

Ett helt år bodde jag i Washington DC och nu har jag kommit tillbaka till Sverige. Det är snart 2 veckor sedan jag landade på svensk mark, och det är extremt blandade känslor! Jag har varit otroligt lycklig över att få ha träffat familj och vänner igen, lyckades även överraska en av mina närmsta vänner -superroligt!!!
Men efter ha spenderat ett helt år i USA, lärt känna så många nya vänner och skapat ett liv där, var det också fruktansvärt svårt att lämna det jag kallade hem i ett år. Nu har jag fått komma till mitt hem i Sverige men DC kommer alltid vara hem också - en stor del av mig har jag ändå lämnat kvar där.
Familjen jag bott med har varit helt underbar och ärligt talat förstår jag inte vilken tur jag hade som fick komma till dem! Att säga hejdå till barnen och föräldrarna och lämna dem för att åka till flygplatsen var hemskt.
Men att vara i Sverige nu är också skönt, att bara få sova i min egna säng är helt underbart! Få käka svensk mat, dansa och igen, träffa familj och alla vänner!
Men tycker inte vädret var direkt välkomnande dock, från att lämna DC med sina 20 grader till kalla Sverige var inte en höjdare, haha!
Nu får vi väl se vad nästa kapitel blir, men tills vidare ska jag umgås med alla jag knappt sett på över ett år! <3
Måste också uppdatera lite om de sista veckorna i staterna och ladda upp lite bilder från senaste resan till New Orleans med Disa!

Men som jag sagt till de flesta, så känns det "weirdly normal" att vara tillbaka <3

Det blir ett litet försenat inlägg men klart värt att skriva om! Förra helgen tog vi oss ut från DC till Shenandoah national park. Helt otroligt att bara 1,5 h utanför DC finns denna imponerande national park med berg, vattenfall och otrolig utsikt! Det var enormt skönt att få komma ut ur DC på en liten road trip! Ibland behöver man en liten paus från storstadens puls.
Shenandoah park har en otroligt vacker skyline drive som vi körde, med många stopp för att hika upp för bergen eller för att se vattenfallen.
Sällskapet var på topp och hela dagen var på topp! Dagen avslutades med att mina kära vänner såg två björnar springa över vägen när vi körde hem, men med den dumma oturen jag hade så missade jag detta! Istället hade jag kameran uppe i ansiktet åt ett helt annat håll!

Att jag har bara 17 dagar kvar av mitt år här i DC är ganska svårt att förstå. Detta år har bokstavligen flugit förbi! Min lista av saker jag vill göra en sista gång innan jag åker hem är i full fart och den är lång! Det är med blandade känslor jag tar flyget hem till Sverige... Det ska bli så roligt att få träffa alla hemma igen men en stor del av mig kommer att stanna här. Mycket har hänt under detta år och kan säga att jag inte är samma person som sa hejdå till familjen på Arlanda för 349 dagar sedan, det är så länge sen, men ändå kändes det som igår!
Jag har fått träffa så många nya människor, från så många ställen i världen! Nu har jag en massa ursäkter till att åka till Frankrike, Italien, England, syd Afrika och så många fler ställen! Många personer här har kommit att betyda så mycket för mig och tanken att leva ifrån dem är inte roligt alls! Många har redan åkt hem, denna tid under året har många åkt och nya au pairer har anlänt och snart åker jag med...
Det är galet hur roligt jag har haft det under detta år, men kan inte ljuga om att det varit sjukt jobbigt och extremt tufft ibland, men kommer aldrig att ångra detta år någonsin!
Jag har checkat av så många stater, sett så många nya platser och städer att jag knappt kan förstå att jag gjort allt detta, får ibland gå tillbaka och se alla bilder för att faktiskt inse att "ja" jag har gjort allt detta, och med vänner som alltid kommer betyda mycket för mig!
Min sista dag med familjen är den 19 oktober, men kommer inte riktigt hem direkt. Det bär av på lite resa dagarna efter innan jag tar flyget hem till Sverige.

Får bli en liten samling av goa bilder och mysiga minnen under detta året ❤

Men snart ses vi!

När Daniel lär mamma nya selfie tricks!

Det blir en lite sen uppdatering om när min familj kom och hälsade på mig här i Amerikat, men bättre sent än aldrig! Att det var 10 månader sedan jag hade sagt hejdå till dem på Arlanda är ganska overkligt och svårt att förstå!
Så den rena lyckan jag fick när jag såg dem stå och vänta på mig vid hotellet på Manhattan var obeskrivlig - kunde självklart inte hålla tårarna borta heller. Hela resan blev otrolig och extremt händelserik med många nya platser man fick resa till. Resan började i New York fortsatte till Miami, en dagstripp till Key West och avslutades sedan i DC - många destinationer!

Att få visa runt familjen i DC - mitt hem, var extremt roligt. Att de äntligen fick se vart jag spenderat mitt år och kvarvarande tiden. Att också inse att jag har mindre än en månad kvar av mitt år är skrämmande, tiden har flugit iväg alldeles för fort! Men blir lite resande efter att jag slutar att jobba, tack och lov! Så kommer inte hem riktigt än!

​Nu har vi äntligen gjort vår efterlängtade Chicago resa! Det blev en 24 h tripp till Chicago förra helgen och det var klart värt det! Det började med moln, vind och regn men slutade med sol och värme!
En massa turistande, en massa steg, många bilder och till och med en båttur mitt upp i allt - vilket var klart det bästa under dagen! Blev ett bra äventyr och kunde checka av en ny stad och en ny stat! Får se vilken stad som blir näst!

För en vecka sedan bestämde vi oss för att ställa väckarklockan på 4.30 för att ta oss downtown för att se soluppgången! Lät som en väldigt bra plan först men när klockan ringde tvivlade vi kanske lite... men envisa nog tog vi oss upp, packade ner frukosten och tog bilen till The Mall. Klart värt det!
Vi satt vid Jefferson monument helt ensamma, bara en enstaka galningar som var ute och sprang 5.30 på morgonen...! Det var otroligt mysigt, men det ska mycket till för oss att göra det igen tror jag 😂💤

🎶The Phantom of the opera is here...🎶
Gårdagen ligger utan tvekan på topplistan för detta underbara år! Så länge som jag väntat på att få se en musikal, och fick lyckan att se Phantom of the Opera på Kennedy center i DC. Sällskapet för kvällen var också på topp, vänner som betyder så mycket för mig nu!
​Hade inga riktiga förväntningar, mer än att jag skulle uppskatta musikalen utan tvekan. Men oj... vilken produktion det var, scenframträdande, musiken, sången och scenografin var så imponerade, kunde inte sluta imponeras efter varje ny scen. Hela musikalen var så mäktig och önskar verkligen att jag kunde uppleva den på nytt för första gången igen!
Kan inte mer än att älska musikaler och avslutar med Bravissimo!

Nu är det ett litet tag sedan vår road trip avslutades och man har börjat jobba igen. Men oj vilken underbar resa det var, så många nya platser som man har fått sett! På 9 dagar åkte vi igenom 3 stater, vi körde genom öken, tropiskt landskap och åkte genom en bergskedja. Vi övernatta vid bergen i en otroligt mysig liten by. Vi var ute och vandrade i området en dag och kan inflika att vi hade snöbolls krig! Vill också meddela att köra genom öken utan internet i 5 timmar var en helt ny upplevelse! 😂

Bland de mest häftigaste under resan var Grand Canyon! Kunde inte sluta förundras över hur enormt stort allt var, och hur liten man kände sig i jämförelse! Ett ställe jag absolut måste besöka igen. ❤
San Francisco var också otroligt roligt att få se. Ganska kul hur vi åkte från Las Vegas med ca 40 grader värme till San Francisco med sina 25 grader max! En dag hyrde vi cyklar och cyklade över Golden Gate bridge och tog en färja hem och såg Alcatraz på nära håll. Extremt trötta efter allt cyklande men verkligen värt det. Rekommenderas starkt!
Ångrar inte en enda minut av denna otroligt roliga resa och hade verkligen bästa sällskapet på denna road trip! ❤❤

Så nu är det ett bra tag sedan jag uppdaterade sist! Mycket har hänt senaste tiden och har inte hittat tiden att ens skriva om vår resa till New York för att fyra midsommar!
Midsommar helgen blev klart bästa New York trippen hittills! Hela helgen blev spontan och extremt rolig, trots allas skoskav och ömma fötter. På fredagen drog vi oss ner till midsommar firandet som var i Battery park på nedre Manhattan och hela parken var packad av människor och de allra flesta var svenskar. Det var otroligt roligt att få fyra midsommar i New York, vi hade utsikt till vattnet och frihetsgudinnan medans vi dansade runt midsommarstången, tyckte det var ganska coolt ändå! Lördag tog vi oss över Brooklyn bridge och spatserade till Dumbo och sedan åkte vi till Williamsburg, Brooklyn. På kvällen gick vi ut för att festa lite! Söndagen var bara chill och vi tog oss till central park och väntade in vår buss tillbaka mot DC.
Nu har jag också precis kommit hem efter en massa resande i två veckor! Först en road trip med vänner på västkusten och sedan några dagar i Florida med värd familjen. Så en uppdatering krävs och en massa bilder!