Vi åt frukost och stack ut på shopping...och nu gick shoppingen fort...flängde runt på alla favoritställena och hittade allt vi behövde och lite till...tillochmed jeans för 200 kr
Jag hittade en resväska som vi köpte..men den räcker inte ...vi får helt enkelt köpa en till...

Ett skyfall över Bangkok skapade stora skador på nåde affärer och trafikproblem...det regnade kopiöst mycket...vatten överallt.

Vi hoppade i mellan vattenpölarna med en resväska på huvudet...plums plums och skrattande hela vägen hem till hotellet.

Nu ska jag ner och köpa mig ett gäng öl på restaurangen..och mystitta på folklivet på Sukhumavit soi 8...en gratis och mycket trevlig turistattraktion.

Kvällen var sval..25 grader
Och vinet och ölen var goda.

Tjingeling

Upp i ottan..kl 5:30 svidade om till äventyrsoutfit...och skynda ner och åt frukost..
Kl 7:00 kom en rosa taxi och hämtade upp oss för färd till andra sidan Bangkok..Bangkok by bike heter firman som fixar turer med cykel.
Resan dit gick bra och vi fick en cykel och en flaska vatten..Suger som var vår guide tog täten ...
Vi var bara 6 st i gruppen och alla var ganska vana cyklister...så turen över trefilig motorväg gick bra. Det var en upplevelse att trängas med alla dessa bilar och mopeder..det tutades och skrek..men vi stegade helt sonika ut i gatan och så var vi över på rätt sida av motorvägen.
Turen gick till en början emot Chao Prahya (floden mitt i Bangkok)..
Vi cyklade i trånga gränder och fattiga kvarter.
Grönskan var överväldigande...som i  chock cyklade vi vidare på smala gator och in i lite bättre område(medelklass)..det kändes lite som en småstad på landet...
Vi stannade vid ett tempel och jag och Inger fick vår framtid spådd på thailänskt vis...åt jättegoda friterade kakor.
Vi fick en ny flaska vatten..och ett snabbt toabesök.
Turen tog nu en ny vändning för helt plötsligt blev det grusväg och fåglarna kvittrade..en fotbollsplan syntes i det gröna ...och mangoträd överallt...till och med en varanödla visade upp sig vid en varm husvägg.
Vi stannade vid en kokosnöt försäljare och fick oss en nyknäckt nöt...mumsigt.
Sedan bar det av mellan små hus och smala betong pålade gångbroar..90°graderskurvor och smala raksträckor med 1 meter ner på sidorna.
Det var helt enkelt galet kul...som att vara 7 år på nytt och cykla där man inte kan..ibland var det så lågt till tak att man fick ligga på cykeln för att inte slå i huvudet.
Dessutom så var det små fartgupp hela turen runt.
Vi stannade vid ett båttempel..så fantastiskt.
Vi åt på en flodrestaurang ...jättegott.
Turen gick vidare igenom ännu mer fantastisk natur...bananträd ..lotusblommor i flodkanten var magnifika..efter cirka 30 minuters helt otrolig cykling anlände vi vid en brygga där en longtailbåt tog oss tillbaks på Chao Prahya floden till motorvägen vi passerade i morse...flodresan var fantastisk ..vinden i håret och stoppet som vår kapten gjorde efter 15 minuter..stannade och köpte sin lunch ifrån en båttestaurang ala en båt full med mat med en glad thaimadam.
Vi cykla sista biten till kontoret och sa farväl till guiderna ...
Jag frågade lite försynt hur man tar sig tillbaks till Sukhumavit soi 8.

Ni tar bara buss 511 på andra sidan gatan ...fick jag till svar.
Som tur var så skulle 2 till åt samma håll så vi slog våra påsar ihop och travade iväg till busstationen.

I Thailand så fungerar det inte som hemma..det är bara att konstatera att ska man med en buss så gäller det att springa ikapp och på bussen innan den hinner lämna området.
Vi stod och väntade ett bra tag och ingen 511 kom.
Efter 20 minuter började jag misströsta och började leta taxi...
Men så i fjärran närmade sig 511:an..Vi sprang emot bussen och hann kasta oss på..
Konduktören frågade oss vart vi skulle och vi svarade snabbt sukhumavit ......
No no no sa hon med hög stämma
Vi måste av och ta 511 med blå skylt inte gul skylt...för det var expressbussen vi satt på..och den skulle absolut inte stanna där vi ville av.
Vi klev av och stod snällt bland 50 andra resenärer..men ingen 511 kom ...tiden gick och till slut så gav jag upp ...stega ut i gatan och haffa en taxi...han ville inte köra oss ..men till slut med lite trixande så fick vi honom att köra betalmotorvägen och ta oss till Nana..
Vi klev av och när vi står där och betalar...så passerar 511:an med blå skylt..jahapp 60 kr åt helsike...
Men jag och Inger var hemma vid hotellet ..åt en pizza och drack en flaska rött och var sååå lyckliga.

Den här dagen kommer vi minnas resten av vårt liv...den var helt perfekt.

TJINGELING

Vi hade bestämt oss för MBK (ma boon khrong shopping center)
Ett stort 7 vånings shoppingmecka..
Vi åt frukost...inte så mycket..måste hålla på dieten lite.
Sedan stack vi till MBK.
Det ligger vid BTS National Stadium
Vi hittade massor med grejor och hade jätteroligt ..drack kaffe på Starbucks....och köpte en det ena och en det andra...drog vidare och tog en hel del kort på Bangkok..
Jag förstår inte hur det är möjligt att denna stad kan vara så ren och städad...
Jag lovar att om jag satt mig ner på gatan här i shoppingkvarteren så hade man inte blivit smutsig på något sätt...trappor ..skyways är blanka och rena...inga hafsiga och slafsiga människor som äter på tåget eller skriker när de talar i telefon...inga som stöter till en i vimlet .
Respekten för människor oavsätt hudfärg eller status är enorm..något för oss svenskar att tänka på när vi sitter på tunnelbanan i Stockholm ...RESPEKT....bry er om de människor ni har runt omkring er..
Le och var positiv ...så blir livet och Stockholm en bättre plats i universum.

Vi tog oss hem till hotellet..duscha och stack ner på vår restaurang och åt jättegott.

Sedan  så somnade vi tidigt..för imorgon ska vi cykla i Bangkok.

Tjingeling

Dag 17

Upp i ottan ..idag ska vi iväg på Chatuchak weekend market....den ligger vid BTS stationen Mo Shit.
Man kliver av och går mot utgång 1.
Eller så går man helt sonika efter alla andra ...det är nämligen en hel del människor som besöker denna gigantiska marknad...så följa john fungerar perfekt.

Hux flux så är vi bara där...gångarna vindlar likt långa grottor av små butiker som säljer allt mellan himmel och jord.
Syret är nästan slut inne i gångarna..
Vi hamnade på rätt avd av marknaden på en gång design och häftiga prylar till hemmet...vi utstötte en del wow ...kolla...kolla..en sådan vill jag ha...o.s.v
Vi blev glatt överaskade av kvaliten på dessa små affärer.
Sedan kom vi till konstavd..
Men ...säger jag ..jag älskar uppseendeväckande konst med mycket färg..och jag lovar att om jag hafe haft pengar och en resväska lika stor som en buss så hade jag nog köpt varannan tavla jag såg...och jag såg säkert 700 tavlor.
Vi åt på en liten sylta mitt i marknaden ...sisådär..men ok
Gick runt på porslinsavd..i en timme..lyckades springa igenom kläder och mode avd...ganska snabbt.

Ingen karta hade vi så jag litade på min inre kompass..om ni någon gång besöker denna marknad ..lita inte på er inre kompass...köp en riktig kompass...på jaktavd...vi irrade runt och blev väldigt förrvirrade när vi inte på något sätt kunde komma på vilken väg vi skulle gå för att hitta ut ur denna stora labyrint

Till slut kom vi fram till en liten samlingsplats med en stor sten som pekade upp mot den gassande solen..klockan närmade sig 12...och solen stekte oss som små kyckling vingar..(utan barbecuesås)det var nog närmare 36 grader i skuggan och jag hade lite svårt att andas ..vi stannade och köpte 2 passionsfruktshake...
och de gjorde susen...helt plötsligt rasslade det till i min stekta hjärna och vips stod jag vid en orienteringskarta...och sedan var det bara att ta ut ett riktmärke och inte på något vis avika ifrån den ställda rutten.

30 minuter senare så var vi äntligen utanför marknaden och på väg emot BTS stationen.

Jag måste ändå säga att Chatuchak Weekend market är ett måste om man besöker Bangkok..

Väl hemma på hotellet satt vi i tystnad och betraktade våra svullna fötter...jag brukar vara en 41.5...men nu tror jag att de med säkerhet var 44..trampdynorna pratade med min hjärna oavbrutet...

Vi åt på hotellet och duscha och gjorde oss iordning för lite natt shopping...talade lite tyst om det så att mina fötter inte skulle förstå vad som höll på att hända.

Vi kom hem ganska sent och rasade i säng.

Tjimgeling

Shopping shopping shopping

Vi startade morgonen med en god frukost ...sedan stack vi ut i vimlet i Bangkok..sprang runt i varenda shop vi kunde hitta..hitta lite grejer här o där..men oj vad trött man blir i fötterna.
Siam Paragon..Discovery..Central World..Amarin ..Gaysorn..Robinson BigC..listan är lång

Vi åt lunch på Siam Paragons food court...gigantisk resturangvåning med i stort sett vad som helst att äta..en kul upplevelse att bara vandra runt..vi köpte alla möjliga smårätter
Åt på ett ställe som heter Pepper's

Sedan knallade vi runt ett par timmar till.

Vid 19:30 satt vi på vårt hotells restaurang och tittade på pulsen av människor som passerade.

Sukumavit soi 8 ...en rolig gata på dagen och på natten.

Vi somnade sent efter ett par filmer på tv.

Tjillevippen

Vi åt frukost med solen som gick upp ovanför bergen..en vacker morgon...fåglarna kvittrade och larmet ifrån gatan var i full gång.
Chananikarn kom i sin lilla gulgröna bil och hämtade oss vid 9:45
Så kul att ses igen..hon pratade på undertiden hon körde oss till flygplatsen..hon hade slagit huvudet i en fönsteruta nu på morgonen..och senare skulle hon till doktorn...o.s.v..en sprudlande livsglädje.
Vi hade jätteroligt och skrattade och log om vartannat.
Väl framme på flygplatsen så visade det sig att Chananikarn jobbat på Thai air som turistsamordnare.
Så hon tog våra pass och biljetter och vi stegade i ankomsthallen.
Så mycket folk...helt packat..jag tittade på min klocka 80 minuter kvar till fligten skulle gå.
Med den här kön kommer vi aldrig att hinna fram tänkte jag...
Kön ringlade igenom hela hallen och den tyktes aldrig ta slut..en enorm stor massa av människor.
Men Chananikarn tog oss resolut igenom hela folkmassan och öppnade en egen inchekningsdisk.
Hon kände alla som arbetade där så vips..på 3 minuter var vi klara.
Vi gick och satte oss på ett fik.
De blickar vi fick av de som stått och väntat hur länge som helst...de blickarna var en aning hårda.
kaffet smakade bra...och vi hade så kul.
Det blev ett känslosamt farväl..och en massa kramar..sedan bar det av till Bangkok.
Landningen gick bra och eftersom vi varit på Bangkoks flygplats tidigare så gick allt väldigt fort ..
Ner på undervåningen och tog expresståget til Phaya thai.
Sedan bytte vi till BTS skytrain och åkte några stationer till Nana.
Där hoppade vi av och tog en liten promenad till vårt hotell..Adelphi Suites.
Det är ett litet lägenhetshotell med fantastiska rum och bra sevice...pool på taket och en galet bra restaurang.
Rekommenderas skarpt om ni ska åka till bangkok och stanna lite längre en bara 2 dagar.
Vi åt lunch på hotellet..pizza..mmmm
Sedan stack vi ut på gatorna i Bangkok..var inne på Terminal 21..en dröm om man vore 15-25 år
Inte för oss alltså..men ändå ett häftigt shoppingställe.
Åkte till Central World ...ett av de största shoppingcentrumen här i bangkok..handlade några t-shirts på Uniqlo..åt lite stiky rice med mango och sedan så åkte vi till hotellet.
Ner på restaurangen och åt bruschetta med en flaska rött.
Så trötta efter en lång dag
Somnade på 2 sekunder.

Tjimgeling

Vi åt frukost och ...idag valde jag american breakfast...inge bra..
åt 2 rostade mackor utan smör och en cappucino
Gick ner på stan och köpte lite stekt ris med kyckling...för att överleva.
Vi var och badade i havet och åt en banana pankake på vägen hem..handlade lite frukt oxå...mumsigt ananasen e såå goood.
Har packat lite ..men nu ska vi ut på stan och leta fibrer till min kurrande mage...
Vi gick och gick igenom hela Ao nang..
Till slut hittade vi ett mysigt ställe att äta på..jag åt steamed and grilled seabass med thai herbs...och Inger åt ett jättefat av grönsakstempura..

Vi gick hemåt och lyssnade på alla dessa trubaderer och barcoverartisterna som vi passerade till vårt hotell.

Hem å packa lite så att allt är klart för morgondagen

Tjillevippen

Vi vaknade tidigt..fick i oss frukost på hotellet...helt ok.
Sedan gick vi ner till beachen...
Beachen vid Ao Nang är fantastiskt fin..vi gick hela sträckan ifrån kalkstensberg till kalkstensberg...badade ett gäng gånger...och hamnade till sist på ett litet ställe där Inger fick in en helt underbar mangoshake..
I värmen tog vi oss sedan hem till hotellet..inväntade solens nedgång och tog oss sedan ner till en bar som heter Jenna's och peta i oss 2 passionsfruktsromvodkamyntadrinkar...galet goda i värmen...men oj så starka.
Vi vinglade vidare ner till beachpromenaden och in på Golden beach hotell...åt middag tittandes på thailands historia i form av dansare och diverse kampsportsuppträdanden..mycket underligt...och mycket varmt.

Vi kolla lite i de olika affärerna men köpte inte någonting.

Vi har ordnat så vår glada thaifamilj ifrån klong muang beach kommer och hämtar oss vid hotellet och kör oss till Krabi flygplats i övermorgon.

Då bär det av till Bangkok..

Imorgon blir det mer badande och slöande.

Sängarna på Mini House är väl som sängar i allmänhet är i Thailand...bedrövligt stenhårda.
så vi har lite svårt med sömnen.
luftkonditioneringen är antingen iskall eller ingenting...dessutom så är det party på gatan till kl:2:00

Men det är så det kan vara ...jag nynnar med i partylåtarna och myser i min fotölj på balkongen..
inatt var det helt ok med 26 grader och en luftfuktighet på 80%...

Tjingeling

Vi åt frukost och packade på förmiddagen..sedan checkade vi ut ifrån Beyond Resort..vi kånkade vår packning över till vår kära thaifamilj....de är 15 st i ett litet hus..man önskar man vore miljonär för dessa snälla människor behöver verkligen hjälp...de har knappt för att mätta alla..ändå så glada ..

De gav oss en green tea shake..
Hon visade deras nästa projekt...en liten fastighet som hon ville måla grön och öppna hotell och restaurang i...bara 2 milj.bath..

Hon hoppades få låna på banken...
Jag hoppas det för annars har hon ingenstans att ta vägen efter  juli månad...och alla 15 sitter på gatan.

Det är så tragiskt

Med ett leende så fick vi sedan hoppa in i deras bil och  blev körda till vårt nya hotell..Mini House i Ao Nang.

De pratar med värden och ordnade det bästa rummet...sedan blev  det ett väldigt känslosamt avsked..kramar och gråt.

Jag kommer att sakna dessa leenden...

Rummet vi fick är på andra våningen...med utsikt mot kalkstensklipporna..nu inväntar vi solens nedgång ...sedan måste vi runt och kolla läget.

Ao Nang tog aldrig slut..en ändlös massa restauranger och människor överallt.

Så skönt med lite rörelse och action...vi åt på en liten restaurang..sisådär...gick igenom den mycket fuktiga natten...

Tjingeling

Vi åt frukost och låg och läste lite på förmiddagen..vid 1 tiden gick vi och tog en aloe vera massage ..efteråt åt vi lunch...och fick våra nytvättade kläder..vakuumförpackade.

Satt lite på balkongen och senare vid 19:30 tog jag en thaimassage och Inger tog en huvud axlar massage..
De är den bästa massage jag någonsin upplevt...vi satt kvar hos vår thaifamilj och snackade lite ..åt kycklingspett och hemmagjord jordnötssås..så mysigt.

De fixar taxi åt oss imorgon...vi ska ju vidare till Ao Nang

Ett litet nytt hotel som heter Mini House.

Vi gick hem genom natten och jag såg en film på Tv(Captain America..)

En del saker är underliga med Beyond Resort...

Hela hotellet är lite bakvänt..som till exempel att man måste gå upp till receptionen...
eller att man måste gå igenom restaurangen för att komma ut till stranden.
Att hissen är så varm att man knappt kan andas i den...borde stått bastu ovanför dörren ...inte hiss.
Det finns heller int några som helst fläktar i allmänna utrymmen ( 3 vid receptionen)vilket gör att hela hotellet samlar värme hela dagen som sedan aldrig lämnar huset..tur vi har luftkonditionering på rummet.

Annars är det ett prima hotell med bra service...
Om än lite överprisaktigt...men det är alla resorter i Thailand.

Runt om hotellet finns lite restauranger och bra med longtailbåtar ut på alla öarna..taxi utanför hotellet..massage finns det en uppsjö av ...
Minimart inte så många men helt ok...allt finns.

Imorgon ska vi iväg till Ao Nang
Lite mer restauranger och mer uteliv...rapport kommer imorgon.