Skrevet i : Hverdag, Tanker

De siste dagene har jeg ikke hatt noe overskudd i det hele tatt. Dette har ført til et lite aktivitetsnivå. Når man er vant til å være aktiv og trene så kan man bli veldig frustrert av det. Jeg sammenligner det med å måtte slutte å gjøre det man elsker for en liten stund. Noen ganger kan dette være litt bra faktisk.

I mitt tilfelle så så kroppen i fra at den trengte en pause og at jeg ikke kan gå så fort fram med treningen etter å ha vært syk en periode. Kroppen min trenger mere hvile og hvis jeg ikke er flink nok til å gi den det, så kommer slike perioder. Da er det bare for meg å lene meg tilbake og slappe av til jeg kan komme rolig tilbake igjen.

Som jeg skrev på Instagram: "Noen dager funker det bare ikke, sånn er det. Slapp av og ta livet litt med ro, kos deg og tenk på alle de positive tingene i livet ditt". Jeg pleier alltid å se på det positive i en situasjon, uansett hvor kjip og trist den kan være. Ordene "Silver Lining" er noe som betyr mye for meg. "Silver Lining" er et utrykk om at det alltid finnes noe positivt å finne i en hver situasjon.

Det er dette jeg reflekterer over spesielt mye på disse dagene, alle tingene jeg er takknemlig over. Ikke bare over hva jeg har i livet av gode venner og familie, men også gode sider ved meg selv og hvordan jeg kan komme sterkere ut av det.

Ved å bli utslitt har jeg lært hvor grensen til kroppen min er nå og at jeg trenger mere pauser og hvile for at kroppen skal kunne hente seg inn igjen. Jeg må lene meg mere tilbake i de gode periodene så jeg ikke havner i de "dårligere" periodene. Kanskje jeg burde prøve en ny treningsform som jeg elsker for å komme tilbake? Kanskje jeg får tilbrakt masse tid med venner som jeg ellers ikke ser? Det finnes mange "Silver Lininger" i en situasjon, vi må bare være åpen for det.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Likes

Comments

Skrevet i : Hverdag

Mange mener at enkelte mål er umulige, som for eksempel og klare 150kg i markløft, 80kg i benkpress eller løpe et maraton, men er det egentlig det? Man setter seg ofte mål for å ha noe og strekke seg etter. Personlig, for at jeg skal kunne holde meg motivert over en lengre periode trenger jeg mål. Da snakker jeg om kortsiktige mål og langsiktige mål. De kortsiktige målene er mindre mål, ofte på veien mot de langsiktige målene. Mens langsiktige mål er større mål som kanskje skremmer deg litt fordi de kanskje er langt unna hvor du ligger nå. For meg var halvmaraton et slikt mål for meg.

Jeg har aldri løpt så langt i hele mitt liv, men store deler av familien min er aktive og har både løpt flere halvmaraton og helmaraton, samt en del andre løp. Forrige september løp kusina mi helmaraton for første gang, jeg heia på henne fra sidelinjen. Da hun kom i mål fikk jeg et skikkelig kikk og ønske om å delta neste år. Helmaraton er det største målet, men jeg tar det gradvis og starter med halvmaraton som er et ganske stort mål i seg selv for meg.

På veien dit har jeg hatt en del kortsiktige mål. Disse har blant annet vært og er:

  • Løpe i 1 time i strekk
  • Løpe 15km uten stopp
  • Løpe 2-3 ganger i uka
  • Løpe 21km i strekk (halvmaraton-lengde)

Så langt har jeg klart noen av målene, men jeg har fortsatt noen igjen. Jeg har for eksempel ikke løpt 21km i strekk enda, men nesten 19km så det nærmer seg.

Hva er dine mål?

-Synne Elise, Løping I Dalen 

Likes

Comments

Skrevet i : Trening, Burpee Challenge

God mandag!

For noen dager siden inviterte kusina mi meg til å bli med på en "Burpee-challenge" opprettet av Tine Hermansen på Facebook. Dette var helt nytt for meg, men jeg syntes det hørtes litt kult ut så jeg trykket skal. Slike challenger er noe jeg pleier å falle av når halve måneden er over, men denne gangen skal jeg klare hele. Det er tross alt en utfordring, så vi skal jo gjøre en innsats for å kunne klare den.

Challengen går ut på at de neste fem ukene skal de som gjør challengen bli råsterke ved hjelp av burpees. Ved å utføre en burpee bruker du både armene, skuldre, bryst, magen, bein og stemusken. Så hele kroppen får kjørt seg + at du får opp pulsen.

Den først uka skal vi gjøre 10 burpees: 

  • Mandag - "Klassiske-Burpees"
  • Tirsdag - "Sprellemann-Burpee"
  • Onsdag - "Høye Knær-Burpee"
  • Torsdag - "Fjellklatrer-Burpee"
  • Fredag - "Knebøy med Hopp-Burpee"
  • Lørdag - Diagonal Planke-Burpee"
  • Søndag - Omvendt Rygg-Rulling:Burpee"

Ønsker du å vite hvordan de forskjellige burpeene skal utføres kan du trykke her. Jeg er gira og superklar, er du?

-Synne Elise, Løping I Dalen

Likes

Comments

Skrevet i : Hverdag

Heisann!

Velkommen til bloggen min. Jeg er en 18 år gammel jente fra Bærum som er ganske interessert i trening og helse. Jeg elsker å trene og å se framgang over lengre tid. Jeg er veldig glad i både styrketrening og kondisjon, men i det siste har det blitt en del mer kondisjon enn styrke grunnet halvmaraton som jeg skal delta på 17. september 2016.

Personlig så liker jeg egentlig å trene styrke best, men jeg tenkte jeg skulle utfordre meg litt så jeg satte meg et mål om å gjennomføre halvmaraton. Da jeg meldte meg på hadde jeg et mål om å løpe på under 2 timer, men i våres ble jeg syk og fikk ikke trent på over 2 måneder. Kondisjonen gikk en del tilbake, også med tanke på at den ikke var på topp fra før av siden jeg for det meste trente styrke.

Nå er formen på vei tilbake og jeg er klar for å gønne på og trene etter det kroppen orker og tillater. Selv om jeg er glad i å trene så trenger kroppen min hvile, Hvis den ikke får det går jeg rett og slett på veggen og jeg ligger på sofa'n i beste fall i en dag. Jeg kan fortelle mer om dette senere.

Jeg har også en STOR interesse for mat og elsker å lage mat fra bunnen av. Jeg lager mye glutenfri mat siden magen min ikke er så glad i det, men jeg kan spise litt hvis jeg er forsiktig så jeg er heldig sånn sett.

På denne bloggen vil du få se innlegg om trening, mat, litt hverdag, inspirasjon og tanker for å nevne noe. Jeg håper du vil følge meg mot maraton og videre etter det. Legg gjerne igjen en kommentar hvis det er noe du vil jeg skal skrive om eller hvis det er noe du lurer på. Sender dere masse god treningsenergi, så snakkes vi! 

-Synne Elise, Løping i Dalen

Likes

Comments