LMV

Från Akumal satte vi oss på ADO-bussen mot Cancun för att ta färjan till sista stoppet i Mexiko, Isla Mujeres. På bussen upptäckte jag att jag glömt boka en natt på ön.. Så vi bestämde oss för att stanna en natt i Cancun och gå på klubben Coco Bongo som vi hade hört så mycket om. Det var verkligen en unik (& dyr) upplevelse.
Dagen efter åkte vi till Isla Mujeres som var så fint och kul! Vårt Hostel Poc Na var superbra. Varje kväll var de mysig livemusik och vid 23 öppnade strandbaren:) Vi åkte också iväg på snorkeltur till ett undervattensmuseum (som nog är mycket häftigare om man dyker) och till ett rev där jag äntligen fick simma med stora sköldpaddor!! Det perfekta avslutet:)
Sedan var det dags att åka mot Cancuns flygplats för att ta flyg till Colombia.

ISLA MUJERES MAT: Lola Valentina god frulle & ännu bättre drinkar och mat. La Lomita väldigt mexikansk ställe med mycket god mat:))

Akumal blev inte som vi hade tänkt oss.. Tanken var att vi skulle stanna en natt på ett ställe som heter Akumal natura glamping för att bada med sköldpaddorna. Men.. direkt när vi kommer dit berättar personalen att en storm är påväg och att vi ska evakueras. Det var bara vi och ett annat par där. Utan att ha någon aning om var vi ska sätter vi oss i en bil. Efter 30 minuter kör vi in framför ett stort hus intill en sjö och några minuter från havet. Det var ägarens hus, med pool, privat rum och badrum (vi är så vana vid att bo i dorm nu:) och egen kock. Vi fick inte se några sköldpaddor den här gången, men blev så väl omhändertagna att vi inte kan klaga.
Ps. det kom aldrig någon storm

Bacalar vilket ställe! Sista kvällen var det fullmåne, så vi var några som åkte på ett full moon party en bit bort. Stället låg precis vid sjön och techno musik pumpades hela kvällen! Riktigt bra avslut. Efter Bakalar skulle vi stanna en natt i Akumal för att bada med sköldpaddorna. Mer om det i nästa inlägg.

Vill också verkligen rekommendera The Yak Lake House och att paddleboarda:))

Vi fick en solig morgon i Tulum innan vi hoppade på ADO-bussen mot Bacalar. Det sista vi gjorde var att cykla till ruinerna vid vattnet, ta ett dopp och äta tacos på tee totum. Nu är vi i Balcalar som ligger ungefär tre timmar från Tulum. Sjön bacalar sägs ha sju olika färger av blått. Staden är liten och mysig utan något nattliv. Det finns ett litet torg, en kyrka och några restauranger. Vi bor på hostel som ligger precis vid vid sjön. Det är verkligen magiskt här, så tyst jämfört med alla ställen vi har varit på tidigare. Att bo på hostel kan vara väldigt intensivt. Här är det "lagom socialt". Självklart finns det en bar och musik spelas varje kväll, men man får välja hur aktiv man vill vara:) Det blir en tidig kväll för oss då vi ska ska paddleboarda i soluppgången. Så spännande!
Hörs!

Vid ruinerna i Tulum

Längst cykelbanan mot stranden

I går kväll började regnet ösa ner. Har aldrig sett så mycket regn under så lång tid.. Det regnar fortfarande. Vi hade turen att Kanadensarna som vi åt middag med hade bil.:)) Vi åt hamburgare på ett ställe som heter Roraima.
I dag är sista dagen i Tulum. Både jag och Rebecka mår inte 100% så vi har tagit det ganska lugnt. Vi åt på frukost på Ki'Bok (det ligger flera bra ställen på samma gata), som har gott kaffe, pannkakor, omelett mm.. Efter det försökte vi cykla till ruinerna vid vattnet, men var tvungna att vända då cykelbanan var översvämmad. Just sitter på Arte Helado och äter svingod pizza!
Vi har tagit en liten paus från mexikansk mat senaste dagarna. Förutom att vi har ätit lunch på Burrito Amor några gånger och gjort tacos på hostellet:))

Det finns flera bra ställen längst vägen som går till stranden

Varje dag här arrangeras små utflykter från vårt hostel. Igår cyklade vi till två cenotes/vatten källor. Det finns hundratals runt Tulum. Många av dem är sammankopplade under marken. Om man har dykcert kan man ta sig från en cenote till en annan genom vattengångar. Så häftigt!

Vi cyklade till cenote cristal och cenote sunhole.

Nu har vi varit i Tulum i några dagar och vi tycker SÅ mycket om den här staden! Det går att cykla överallt. På morgonen trampar vi ner till havet. Här finns det inga stora hotellkomplex, bara diskreta bungalow-hotell och schyssta solbäddar. Staden är fylld med bra restauranger och gulliga butiker, och de som jobbar där skriker inte efter dig. Och nattlivet, helt otroligt! I staden finns det några bra ställen på samma gata (Tulums Brooklyn) där nästan alla är. Senare på kvällen åker man antingen vidare till något ställe vid vattnet som är betydligt dyrare, men wow vad kul! Eller till något rave vid någon cenote (som en lagun). 🙌

Vi tog ADO bussen (som är fräsch och billig) från Cancun till playa del Carmen. Där hade vi två vänner som skulle vara där i ett dygn till. Så vi fick en kväll tillsammans:)) Playa del Carmen var något helt annat. Vi var nog båda lite chockade över att en ort som bara låg 1 timma bort kunde vara så annorlunda. Det kändes som en dålig partyort i Europa. Väldigt turistigt med många butiker och välkända märken. Bra för mig som behövde köpa en bra regnjacka. Och kul med lite omväxling. Vi fick en väldigt trevlig kväll ute med Hettan och Sofie. Först åt vi tacos på ett ställe som var väldigt väldigt bra (vi åt där flera gånger) Ska försöka hitta vad det heter. Drack margaritas och tequila och delade med oss av allt vi har varit med om hittills på våra resor. (Samt tog ett till hål i örat, blev väldigt nöjd med det är lite jobbigt att tvätta varje dag..) Nattlivet var inget speciellt..

Stranden var vacker men packad med människor. Och eter en mardrömsnatt på ett nytt hostel bestämde vi oss för lämna Playa del Carmen tidigare och ta ADO till Tulum.

Kanske den "turistigaste" dagen hittills, men utan tvekan värt ett besök. Glöm inte myggmedel, solhatt, solkräm och vatten.