Efter endast en natt i Canggu åkte vi under torsdagsförmiddagen vidare mot Ubud. Vi tog som vanligt en taxi. Trafiken här är väldigt annorlunda i jämförelse med hemma. Här är det bokstavligt talat bara att tuta och köra, folk här använder tutan hela tiden för att signalera att "här kommer jag". Under vår taxitur mot Ubud frågade jag vår chaufför vad man behöver göra för att få sitt körkort här, varpå han svarade att när man fyller 18 är det bara att gå till något som ska likna Trafikverket och betala ungefär 150 kr och sen är det bara att sätta sig i bilen och köra. Behövs alltså inga kunskaper överhuvudtaget för att få ta körkort här utan endast en liten summa pengar. Inte konstigt att jag tror att jag ska bli påkörd här varje gång jag går ut på gatan, haha.
Efter en som vanligt fartfylld taxifärd var vi efter 1 timme framme i Ubud. Vårt hotell som vi bodde på här var väldigt fint och lugnt. Dessutom var det stora rum och grymt hjälpsam personal. Om man ville åka någonstans inom Ubud så var det bara att säga till så körde de oss utan att det kostade någonting. Så bra!
Vår första dag i Ubud strosade vi runt på huvudgatan och gick till en väldigt stor marknad. Både roligt och annorlunda att gå runt där, dock är det lite jobbigt att man inte kan gå en meter utan att någon försöker tvinga på en massa saker, men det är ju trots allt deras sätt att försöka försörja sig. När vi kände oss klara på marknaden gick vi mot hotellet för att ta ett dopp i poolen för att kyla av oss innan vi duschade och bytte om för att gå ut och äta. På gatan som vårt hotell låg på fanns det väldigt många mysiga restauranger, så det var svårt att välja vilken vi skulle äta på. Vi valde tillslut en lite mindre restaurang som hade lite allt möjligt att erbjuda i matväg. Jag tog en Caesarsallad som var riktigt god. Dock är salladerna på de flesta restauranger här inte så stora, utan ses mer som en förrätt. När vi hade ätit upp ringde vi efter skjuts tillbaka till hotellet för att lägga oss och bara ta det lugnt efter en mysig första dag i Ubud.

Utsikten från vår balkong

Efter två nätter i Seminyak åkte vi i onsdags vidare till Canggu. Efter ungefär en halvtimmes bilresa kom vi fram till hotellet vi hade tänkt att bo på, men det var inte riktigt som vi tänkt oss och ganska långt ifrån "civilisationen", så vi valde att ta en taxi till en gata i Canggu som vi hade blivit rekommenderade att bo på. Problemet var bara att taxichauffören verkade inte fatta någonting och hade ingen aning om var något låg, dessutom kunde han knappt någon engelska. Så efter att ha yrat runt med taxin bad vi om att få hoppa ur och gå till fots istället. Lite halvt förvirrade gick vi runt på Canggus gator och letade efter ett ställe vi hade blivit rekommendera, men vi hittade det inte. Slutade med att vi satte oss på ett Café med wifi och åt så vi kunde kolla efter något bättre ställe än det vi var på innan. Vi hittade ett hotell som såg fint ut och ännu en gång satte vi oss i en taxi. Denna gången gick det bättre eftersom vi nu åkte med Blue Bird (det mest seriösa taxibolaget här på Bali). Efter 15 minuter var vi äntligen framme och kunde checka in och slänga av oss våra tunga väskor på rummet. Det var verkligen en sådan lättnad efter allt yrande i denna extrema värme.
Framåt kvällen fixade vi iordning oss för att gå och äta en lång middag innan vi rörde oss mot Old Mans, som är en nattklubb/pub här. Vi hade en riktigt rolig kväll med massa trevliga nya människor. Kan verkligen rekommendera Old Mans, var en grymt härlig atmosfär med massvis av öppna ungdomar. Förutom Old Mans så fick jag tyvärr ingen jättebra uppfattning av Canggu, det kan dock bero på att vi inte hann landa där och utforska så mycket av staden eftersom vi bara stannade en natt. Så vi kanske ger det en ny chans någon annan gång under resan, vi får se lite helt enkelt!

Några bilder från hotellet i Seminyak

Hotellet samt vägen utanför hotellet

Potato Head på kvällen och på dagen

Adam, Emma, jag och Jack

Efter några bra dagar i Kuta var det dags att åka vidare till Seminyak. Seminyak ligger precis bredvid Kuta och det är inte alls långt emellan, men trots det så tog bilresan ungefär 40 minuter på grund av all trafik som är här. Taxin svängde in på en liten bakgata och vår första tanke var "var har vi hamnat nu?", men på slutet av den lilla gatan låg vårt hotell. Hotellet var riktigt modernt, allting gick i ljusa färger och borden, receptionsdisken och sånt var gjort av marmor. Och trots att det låg lite bakom huvudgatan så hade vi bara 2 minuters promenad dit. När vi hade checkat in gick vi ut för att hitta en restaurang att äta på. Vi var så sjukt hungriga så vi tog första bästa som låg ungefär 200 m från hotellet. Jag har ätit pasta nästan varje dag sen vi kom hit och så blev det även denna gång. När vi hade ätit upp gick vi tillbaka till hotellet och bytte om för att lägga oss och sola vid hotellets pool som låg på taket. Det var ingen jättestor pool och endast två solstolar, men det gjorde inte så mycket eftersom vi hade hela taket för oss själva. Några timmar senare gick vi ner till hotellrummet för att duscha och försöka fräscha till oss lite. Att känna sig fräsch här på Bali är inte något man gör ofta direkt. Så fort man går utanför dörren så blir man alldeles klibbig pga den enormt fuktiga luften. Menmen, nog om det. När vi var klara gick vi ner mot Potato Head Beach Club för mat och drinkar i den fina miljön. Alla har sagt att solnedgången där ska vara fantastisk. Tyvärr var det lite molnigt när vi var där, men man kunde ändå skymta hur det bakom molnen blev helt oranget.
Dagen därpå bestämde vi oss för att vara på Potato Head när de öppnade så att vi kunde få en solsäng, och det var vi också. En solsäng kostade 500000 rupiah och för det priset så fick man mat och dryck för de pengarna. Hade en riktigt härlig dag, men senare på eftermiddagen fick jag lite solsting, så vi gick tillbaka till hotellet och sov lite. När jag vaknade upp hade jag fått ett meddelande från Jack (en av de australienska killarna vi träffade i Kuta), där han undrade vad vi gjorde och sa att de skulle till Potato Head på kvällen. Vi bestämde då att jag och Emma skulle komma dit o dricka drinkar med honom och Adam efter att vi hade ätit middag. Middagen åt jag och Emma på en riktigt mysig liten restaurang med mycket god pasta.
Runt åtta gick vi och mötte upp killarna som satt på en solsäng nere vid poolen. Vi beställde in varsin drink och satt och snackade till runt midnatt då de följde oss till hotellet för att där säga hejdå en sista gång, eftersom de skulle flyga hem till Australien dagen därpå.
Hade iallafall två sjukt mysiga och härliga dagar i Seminyak och vi funderar lite på att åka tillbaka hit i slutet av vår Balivistelse, men det återstår att se.

Det har nu hunnit bli måndag eftermiddag och vi har alltså varit i Bali i 3 dagar. När vi landade i fredagskväll tog vi en transfer till ett hotell nära flygplatsen som vi stannade på en natt för att dagen därpå åka vidare till ett annat hotell som låg närmre Kuta beach. Hotellet vi då hamnade på hette Grand Barong och var verkligen så himla fint, fräscht och modernt. Dessutom var personalen så sjukt vänlig (som för övrigt alla invånare på Bali verkar vara). När vi hade checkat in på hotellet och lagt av oss våra väskor i rummet gick vi ner mot stranden för att sätta oss ner en stund och ta det lugnt. Efter ungefär en timme kände vi oss hungriga och gick då och åt för att sedan gå tillbaka till hotellet där vi satte oss i poolbaren och drack drinkar. Träffade då 5 australienska killar som vi blev vänner med. När klockan var runt 19 följde vi med dom till en sportbar för att äta och sedan vidare mot en annan bar en bit bort. Där satt vi i några timmar innan vi gick till Skygarden (en stor nattklubb här på Bali). Efter att ha dansat i några timmar gick vi sedan tillbaka till hotellet för att få lite sömn.
Dagen därpå, alltså igår, gick vi upp lite senare och gick då och åt pannkaksfrukost. Vi kollade sedan lite i stånden som låg på vägen tillbaks till hotellet. Eftermiddagen spenderades vid poolen för att sola, bada och bara njuta av värmen. När vi kände oss klara med solandet gick vi till rummet för att duscha och byta om innan vi följde med killarna till en italiensk restaurang och åt. Maten var grymt god och vi alla var riktigt nöjda när vi gick därifrån. Resten av kvällen satt vi på ett hotellrum och spelade kort och snackade, riktigt mysigt.

Det är dagen innan avresa och jag har legat vaken i någon timme nu. Jag har vänt och vridit på mig, men hur mycket jag än försöker så kan jag inte somna om. Antar att det är detta som kallas resfeber? Om ca 24 timmar börjar resan mot Arlanda och sedan vidare mot Bali?! Resan som jag så länge pratat om är nu nästan här. Kommer njuta av varje sekund och ta vara på värmen och uppleva sådant som jag aldrig gjort förut. Sjukt spänd och nervös, men framförallt är jag taggad till tusen, för jag vet att dessa månader kommer att bli några av de absolut bästa i mitt liv.

Dag 2 i Stockholm började med sovmorgon och sedan en riktigt bra hotellfrukost. Färska frallor, massa pålägg, ägg, bacon och hemlagade pannkakor med nutella, grädde och sylt var bara en del av vad frukosten bestod av. Mycket mätta och nöjda fixade vi sedan iordning oss för ännu en dag på stan. Denna dagen låg fokuset på att köpa saker som behövs inför resan. Hittade det mesta, så nu är det bara ett fåtal saker som behöver inhandlas.
Efter några timmars shoppande gick vi och åt på Pane Fresco. Jag och Emma beställde varsin riktigt fräsch pizza som vi avnjöt ute i höstsolen. Vi fortsatte sedan med att kika i lite affärer ett tag till innan det var dags att ta tåget hem efter 2 mysiga dagar i Stockholm.

Fredagen och lördagen spenderades i Stockholm med Emma. Vi kom till Stockholm runt lunch och åkte då direkt och checkade in på hotellet innan vi begav oss ut på stan för att shoppa lite och äta. Senare på eftermiddagen drog vi oss tillbaka mot hotellet för att fixa oss inför Justin Biebers spelning. Uppfräschade och taggade åkte vi sedan mot Tele 2 Arena för att tillsammans med tusentals andra se Justin uppträda. Var grymt nöjd med spelningen, även om Justin inte hade alltför mycket energi och endast log ett fåtal gånger, så är det något speciellt med honom. Något som får en hel arena att skrika bara han rör ett finger. Helt sjukt. All cred till honom som klarar att hantera den pressen han har på sig varje dag.

​Två bilder på ett piggare jag i helgen

Precis som rubriken lyder så har jag gått och blivit sjuk...igen. Under tre veckors tid har jag fram och tillbaka gått mellan att känna mig nästan frisk till att bli sjuk igen. Tror problemet är att direkt när jag känner mig friskare vill jag direkt hitta på saker, även fast min kropp kanske egentligen säger nej. Vill kunna träna och hitta på saker, men i måndags när jag kom hem från jobbet var jag verkligen helt slut. Jag gick direkt och la mig och sov, för att sedan tvinga mig upp ur sängen och åka in och ta den andra vaccinationssprutan eftersom jag var tvungen att ta den innan vi åker. Så tisdag, onsdag och idag har bara vila stått på schemat. Mår mycket bättre nu, men vill inte chansa och göra något ansträngande så allt börjar om igen, eftersom att jag och Emma om exakt en vecka sitter på flyget mot Bali. Då måste jag vara helt frisk!

I onsdags åkte jag o Emma till Skövde för att boka om våra flygbiljetter. Så nu är allt klart, först 1 månad på Bali för att sedan fortsätta till Australien och stanna där i 1 månad. Det kommer bli så bra detta, lyckan sprider sig i hela kroppen.