Tänkte att jag fortsätter berätta om resan där jag slutade senast, dock med lite mer sammanfattande inlägg.

Här är tre bilder från en av våra 4 dagar i Ubud. Den här dagen bestod av att slappa vid poolen hela dagen för att senare under kvällen besöka Monkey Forrest, som låg ca tio minuters gångpromenad från vårt hotell.

Nästa dag hade vi bokat en chaufför genom hotellet som skulle köra runt oss till olika sevärdheter i Ubud under dagen. Vi besökte vattenfall, tempel, en kaffeplantage och avslutningsvis risterasserna. Lunchade gjorde vi på ett ställe med en helt fantastisk utsikt. Vi var ute och åkte från 9-17 så när vi var tillbaka på hotellet var vi helt slut.

När vi kände oss nöjda med det lugna och fina Ubud kände vi att vi var sugna på fest och vad passade då inte bättre än Gili Trawangan. Vi tog en taxi till Padang Bai för att boka båtbiljetter till Gili dagen därpå. Vi tog en båt som gick runt lunch och två timmar senare så var vi framme på Gili. Under våra dagar på Gili bodde vi på ett riktigt najs hostel där vi träffade massa härligt folk.. Gili bjöd på en perfekt kombo av slappande på de fina stränderna på dagarna och festande på kvällarna/nätterna. En av highlightsen under vår Bali-vistelse!

Har precis kommit hem efter att ha varit hos mormor med lite släkt från mammas sida. Vi beställde pizza och hade det bara allmänt trevligt.

Från gårdagens ridtur

I torsdags var det trettondagsafton och det innebar Vigiland. Började kvällen med att förfesta med ett härligt gäng innan vi styrde in mot krogen där Vigiland skulle spela. Hade en ganska rolig kväll som avslutades med att jag och Emma däckade hemma hos mig runt 4.

Idag har jag som vanligt varit på jobbet. När jag kom hem satte jag mig först och såg på serier. Efter att ha spenderat ett par timmar med det började jag bli hungrig. Ställde mig då och slängde ihop lite mat av sådant vi hade hemma. Blev kyckling, ugnsrostad potatis, vitlökssås och en sallad bestående av lite olika sorters salladsblad, rödlök, fetaost och äpple (älskar verkligen att ha äpple till kyckling). Blev riktigt gott, så detta får även bli morgondagens matlåda.

Då har även 2016 nått sitt slut. Ett år som har gått mycket upp och ned, men det slutade iallafall på topp med min och Emmas resa. Det kunde inte varit bättre, insåg vad som är viktigt och massa andra saker. Helt klart det bästa på hela 2016! Ser dock sjukt mycket fram emot 2017 nu, känner att det kommer bli så bra. Vet inte varför, har inte planerat något direkt, men har bara en riktigt bra magkänsla.

Det nya året firades in i Skövde med några fina vänner. Tyvärr regnade det vid tolvslaget, men kvällen var annars bra. Hoppas ni hade ett bra nyår!

Lite bilder på mig på julafton

Hej på er och god jul en dag försent! Igår var det alltså julafton. Började dagen med att gå upp tidigt för att äta frukost och se på en julfilm. Efter det var jag ute på en promenad innan det, klockan ett, var dags att åka till mina kusiner för att fira jul där tillsammans med lite släkt från pappas sida. Dagen och kvällen bestod av julmat, Kalle Anka-tittande, julklappsöppning, julklappsspel, sällskapsspel m.m. Hade en riktigt bra och lugn julafton som avslutades någon gång runt elva på kvällen.
Idag är det juldagen och lite släkt från mammas sida kommer hem till oss för att fira. Senare ikväll blir det utgång för min del. Taggad till tusen och det känns som detta kommer bli en riktigt bra dag!

Så mysigt i hela huset nu under julen

Igår var jag och fixade i ordning mina naglar inför julen. Resultatet ser ni ovan, fick ingen riktig bra bild, men blev riktigt nöjd iallafall. Känner mig alltid lite extra fräsch med fixade naglar.

Precis som rubriken lyder så ber jag om ursäkt för min usla uppdatering. Jag hade planerat att blogga om allt vi gjorde under resan så att alla som ville kunde följa den här på bloggen. Men efter ungefär en vecka kände jag att bloggandet tog för mycket tid och att jag ville fokusera på resan helt fullt ut och inte behöva ha några krav. Nu har det iallafall gått tre veckor sedan vi kom hem från vår åtta veckors långa resa. Tänkte försöka mig på att göra några inlägg för att sammanfatta resan, men det får vänta ett tag till för imorgon är det ju faktiskt JULAFTON?! Känns helt galet att det redan gått ett år sedan förra julen. Ser fram emot de kommande dagarna så himla mycket då det blir firande både på julafton och juldagen för min del.

Julafton är en högtid som många har väldigt delade åsikter om, antagligen beroende på hur man firar sin jul, hur man har firat den i sin uppväxt osv osv...Men jag älskar iallafall julen! Den mysiga stämningen och lugnet efter all stress som infinner sig redan idag. Nu är allting klart inför julen och jag och min familj ska se på Bingolottos uppesittarkväll hela kvällen. Så mysigt!

Efter endast en natt i Canggu åkte vi under torsdagsförmiddagen vidare mot Ubud. Vi tog som vanligt en taxi. Trafiken här är väldigt annorlunda i jämförelse med hemma. Här är det bokstavligt talat bara att tuta och köra, folk här använder tutan hela tiden för att signalera att "här kommer jag". Under vår taxitur mot Ubud frågade jag vår chaufför vad man behöver göra för att få sitt körkort här, varpå han svarade att när man fyller 18 är det bara att gå till något som ska likna Trafikverket och betala ungefär 150 kr och sen är det bara att sätta sig i bilen och köra. Behövs alltså inga kunskaper överhuvudtaget för att få ta körkort här utan endast en liten summa pengar. Inte konstigt att jag tror att jag ska bli påkörd här varje gång jag går ut på gatan, haha.
Efter en som vanligt fartfylld taxifärd var vi efter 1 timme framme i Ubud. Vårt hotell som vi bodde på här var väldigt fint och lugnt. Dessutom var det stora rum och grymt hjälpsam personal. Om man ville åka någonstans inom Ubud så var det bara att säga till så körde de oss utan att det kostade någonting. Så bra!
Vår första dag i Ubud strosade vi runt på huvudgatan och gick till en väldigt stor marknad. Både roligt och annorlunda att gå runt där, dock är det lite jobbigt att man inte kan gå en meter utan att någon försöker tvinga på en massa saker, men det är ju trots allt deras sätt att försöka försörja sig. När vi kände oss klara på marknaden gick vi mot hotellet för att ta ett dopp i poolen för att kyla av oss innan vi duschade och bytte om för att gå ut och äta. På gatan som vårt hotell låg på fanns det väldigt många mysiga restauranger, så det var svårt att välja vilken vi skulle äta på. Vi valde tillslut en lite mindre restaurang som hade lite allt möjligt att erbjuda i matväg. Jag tog en Caesarsallad som var riktigt god. Dock är salladerna på de flesta restauranger här inte så stora, utan ses mer som en förrätt. När vi hade ätit upp ringde vi efter skjuts tillbaka till hotellet för att lägga oss och bara ta det lugnt efter en mysig första dag i Ubud.

Utsikten från vår balkong

Efter två nätter i Seminyak åkte vi i onsdags vidare till Canggu. Efter ungefär en halvtimmes bilresa kom vi fram till hotellet vi hade tänkt att bo på, men det var inte riktigt som vi tänkt oss och ganska långt ifrån "civilisationen", så vi valde att ta en taxi till en gata i Canggu som vi hade blivit rekommenderade att bo på. Problemet var bara att taxichauffören verkade inte fatta någonting och hade ingen aning om var något låg, dessutom kunde han knappt någon engelska. Så efter att ha yrat runt med taxin bad vi om att få hoppa ur och gå till fots istället. Lite halvt förvirrade gick vi runt på Canggus gator och letade efter ett ställe vi hade blivit rekommendera, men vi hittade det inte. Slutade med att vi satte oss på ett Café med wifi och åt så vi kunde kolla efter något bättre ställe än det vi var på innan. Vi hittade ett hotell som såg fint ut och ännu en gång satte vi oss i en taxi. Denna gången gick det bättre eftersom vi nu åkte med Blue Bird (det mest seriösa taxibolaget här på Bali). Efter 15 minuter var vi äntligen framme och kunde checka in och slänga av oss våra tunga väskor på rummet. Det var verkligen en sådan lättnad efter allt yrande i denna extrema värme.
Framåt kvällen fixade vi iordning oss för att gå och äta en lång middag innan vi rörde oss mot Old Mans, som är en nattklubb/pub här. Vi hade en riktigt rolig kväll med massa trevliga nya människor. Kan verkligen rekommendera Old Mans, var en grymt härlig atmosfär med massvis av öppna ungdomar. Förutom Old Mans så fick jag tyvärr ingen jättebra uppfattning av Canggu, det kan dock bero på att vi inte hann landa där och utforska så mycket av staden eftersom vi bara stannade en natt. Så vi kanske ger det en ny chans någon annan gång under resan, vi får se lite helt enkelt!