Thailand

Idag ställde vi alarmet lite extra tidigt. Vi började morgonen med att leta reda på en resebyrå! Planen var att boka en färdig tur runt ön vi bor på. Men eftersom det var billigare att hyra en egen båt valde vi det billigare alternativet. Båten stannade på flera platser där det var jättefint att snorkla. Vattnet var kristallklart och vi kunde se både Clown fiskar, sjöstjärnor och blåsfiskar!

Thailand

Imorse tog vi båten ända ner till ön Koh Lipe som ligger vid landsgränsen till Malaysia. Vi letade boende på plats och insåg att både priserna för mat och boende är nästan det dubbla jämfört vad vi betalat tidigare. Vi alla är supernöjda med vårt hotell, jätte mysigt och perfekt beläget nära strand och restauranger.

Imorgon är planen att vakna tidigt och gå mot en av stränderna på andra sidan av ön!

Thailand

Imorse ställde jag väckarklockan lite extra tidigt för att promenera upp till utkikspunkten i närheten av där vi bor! Det var en jobbig väg upp men helt klart värt det. Speciellt under tidpunkten jag gick, på morgonen, när de flesta sover.

Thailand

Idag åkte jag iväg på en halvdagsutflykt, Island tour. Vi besökte öar och stränder runt ön vi bor på. Båten stannade bland annat på Monkey beach, Maya Bay, Ko Phi Phi Lay och Viking Cave.

Vi fick också snorkla på ett jättefint ställe där vattnet var lika klart som i en pool och det var även grunt trots att det växte koraller på havsbotten. Men snorklingen fick mig att sakna Scuba dykningen lite extra!

Under kvällen åt vi på en lite finare restaurang eftersom det är vår sista måltid här på Ko Phi Phi. Imorgon klockan kvart över nio tar vi båten till nästa ö, Ko Lipe.

Thailand

Nu är Avesta och jag klar med kursen och blivit certifierade dykare! Jag påbörjade även en Advanced Course och är nu certifierad vilket betyder att jag kan dyka ner till 30 meter och dyka vid vrak! Den avancerade kursen innehöll bland annat ett djupdyk på 30 meter och ett nattdyk!

Thailand

Nu är vi på Phi Phi öarna. Vi kom med färjan från Phuket i fredags förra veckan. Under de senaste dagarna har jag haft fullt upp med mitt PADI Open Water certifikat. Men idag blev jag klar med min utbildning och är nu certifierad dykare!

Under dyket på förmiddagen dök vi ner till 17.8 meter. Avesta hade svårt med tryckutjämningen så jag fick fortsätta mina två sista dyk ensam med Paul (vår instruktör). Vi simmade in i undervattensgrottor och kikade på korallrevet och alla dess fiskar. Höjdpunkten under dagen var när han visade mig hur man kunde simma in i ett fiskstim och hur alla fiskar anpassade sig efter en. Alla fiskar simmade runt oss från alla sidor och vi simmade tillsammans med fiskarna.

Thailand

Idag ställde vi klockorna på halv nio, åt frukost på hotellet och tog taxin till stranden Laem Sing. Där hängde vi hela dagen från halv elva till klockan fyra på eftermiddagen. Vågorna var bland de högsta jag badat i, man var tvungen att dyka under vågorna för att inte krossas. Det fanns alltid någon som trodde att den skulle vara stark nog att stå emot vågornas kraft, det slutade alltid med att han eller hon spolades upp fem meter på stranden.

Thailand

Nu tänkte jag ta tag i bloggandet! Det är ungefär två veckor sedan vi lämnade Sverige, på den tiden har vi hunnit med att besöka Bangkok, Koh Tao, Koh Phangan och Ao Nang (Krabi) som vi lämnar idag. Vi sitter nu på ett café "Lion & Shark" och väntar på taxin som ska ta oss till färjan. För senare i eftermiddag tar vi färjan till Phuket!