Idag tog vi bussen till en marknad, Eumundi
market, som låg en bit utanför Noosa. Marknaden var enormt stor och de sålde allt möjligt ifrån kläder till mat till klockor och smycken. I två timmar gick vi bara runt och tittade på alla olika stånd. Vi åt även lunch där och jag köpte godaste passionsfruktsyoghurten med hemmagjort granola som ni kan se på bilden, så god var den!!

Jag älskar denna staden! Noosa är så otroligt mysig att bara gå och strosa runt i. Här finns massor av flotta boende, fina restauranger och lyxigare affärer kombinerat med stränder och surfkultur. Dessvärre kan vi backpackers inte ta så stor del av de tre förstnämnda alternativen men ligga på stränder och testat att surfa har vi iallafall gjort. Vi bokade in en surflektion imorse och blev upphämtade av en van som tog oss ner till beachen. De som säger att surfa inte är lätt har helt rätt... Man märker verkligen vilken enorm kraft vattnet har när man slängs runt bland vågorna. Jag var inte någon naturbegåvning direkt men roligt hade vi!

Hamburgarstället Betty's burger är ett ställe att rekommendera!! Restaurangen var fräscht, mysig och maten smakade ljuvligt. Våra tre svenska vänner skulle igår lämna Noosa och inom bara några dagar även åka hem till Sverige igen så vi körde på lite lyx i vardagen med att äta tillsammans innan de skulle åka. Både nu ikväll och igår kväll har åskoväder kommit in över Noosa. Så igår på restaurangen satt vi och kollade på blixtrar och idag ligger vi inne på rummet och lyssnar på mullret utanför. Ibland är oväder otroligt mysigt.

Bild från gårdagens lunch

Igår regnade det stora delar av dagen, ett riktigt gos väder ledde till en gos dag. Vi chillade i princip hela dagen, låg i hängmatta, läste och lagade tacos till middag på kvällen. Idag har vi åkt vidare ner till Noosa där vi kommer att spendera minst en vecka. Det ska bli skönt att stanna på ett och samma ställe en längre tid nu och slippa att checka in och ut på olika hostel. Det kommer bli en avslappnad vecka med mycket sol, bad och kanske någon lokal utflykt. Snart har vi varit här i Australien i en månad och vi har verkligen haft det helt perfekt. Nästa vecka kommer David ner och det ska bli SÅÅÅ roligt att träffa honom igen!! Samtidigt kommer det kännas sjukt jobbigt att skiljas ifrån min tre vapendragare, kommer sakna dem massor!!

Ännu en fin upplevelse, Eli creek, en grund flod med sjukt klart vatten. Floden hade strömmar som gjorde att man kunde glida igenom den på en badring eller bara ligga och flyta med i vattnet. Naturens egna lilla badland.

Fraser Island är världens största sandö och på ön finns 40 olika sötvattensjöar. Vattnet är kristallklart i sjöarna och det var så fint! Här är en av de sjöar vi besökte och fick lov att bada i.

Vi åkte ut till en hög klippa som hette Indian head som hade jättefin utsikt! Klippan är känd som en hemskt plats eftersom att man förr i tiden dödade människor där genom att kasta dem ut för det höga stupet.
Längs med den långa strandkanten låg också ett gammalt skepp som pågrund av en cyklon strandade på ön år 1935. Vraket heter Maheno Shipwreck och är idag helt sönderrostat. Riktigt coolt att se.

Efter att ha levt vildmarksliv och sovit två nätter i tält så känns hostelets säng som rena rama lyxen just nu. Fraser, ön gjord av sand, har varit en fantastik upplevelse. Gruppen vi kom i var hur härlig som helst och vår guide lika så. På dagarna åkte vi runt i Jeepar på vägar bestående av sand. Vi åkte till ett flertal olika sjöar, besökte speciella platser på ön, badade och solade. På kvällarna höll vi till på vårt camp, ett område bestående av massa små tält där turister som oss får komma och bo. Företaget vi åkte med hette Dingos och har blivit döpt efter det kända vargliknande djuret som håller till på ön. Dingos kan bli aggresiva och farliga så när vi skulle gå utanför campingområdet och ner till stranden för att kolla stjärnorna på natten var vi tvungna att bära med oss en tjockare träpinne ifall de skulle gå till anfall. Både på gott och ont så stötte vi inte på en enda dingo under resan gång men vi fick se så många andra fina ställen som jag kommer visa i inlägg framöver...

Idag firar du och jag ett år tillsammans. Saknar dig massor. Det suger att vi befinner oss i två olika världsdelar en dag som denna men snart så ses vi igen.
Du gör mig lycklig varje dag.