View tracker

Vardag

Alltså vart tar tiden vägen egentligen, känns som att jag inte hinner med någonting nu för tiden. Har iallafall haft en extremt lång bloggtorka och hade tänkt mig på ett försök att prova uppdatera igen. Senast jag skrev var mitt under påsklovet, så det var ett bra tag sedan, hehe. Sedan dess har självklart skolan börjat igen, vilket innebär att vi har haft extremt mycket i skolan. Har haft minst två prov per vecka och inlämningar osv. Det är verkligen full rulle inför sommarlovet, som faktiskt är snart!

Efter skolan så tränade jag iallafall bröst och triceps, två favorit grupper. Skulle ni vilja ha upplägget på passet är det bara att kommentera. Nu har jag lagt mig i soffan och ska se nått avsnitt av the fosters.

Ni får ha en bra kväll!


​I brist på annat får ni en bild från förra sommaren. Åh vad jag längtar till sommaren!!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Vardag

​Vill bara kika in här och ge ett livstecken! Har verkligen inte haft tid att slå upp datorn nu när jag är i fjällen, därav den dåliga uppdateringen. Har det helt fantastiskt i fjällen med underbara människor. Synd bara att tiden går så fort, men man får njuta varenda minut.

Ni får ha det så bra tills vi hörs nästa gång! 

Likes

Comments

View tracker

Tips

Det är inte alltid som man har tillgång till ett gym eller har tid och möjlighet att köra värsta passet. Därför tänkte jag tipsa om försvarsmaktens app, FMTK. Där finns allt ifrån rörlighetsträning till kondition och styrketräning. Du väljer själv svårighetsgrad och längd på passet. Finns riktigt bra pass med riktigt bra övningar. Så för er som är sugen så är det verkligen värt att testa.

I lördags körde jag faktiskt ett riktigt jobbigt styrkepass på en halvtimme. Det var allt ifrån armhävningar till burpees och utfall.

Så ett hett tips är att ladda ner den här appen!

Likes

Comments

Vardag

Hej! Jag antar att många av er nu äntligen fått gå på lov eller semester! Får se till att njuta av alla dagar nu som man har ledigt. Idag tog vi faktiskt en härlig sovmorgon innan vi for ut och körde skoter en sväng. Vädret här har väl varit lite sådär, men man har faktiskt kunna skåda solen några gånger. Nu har det börjat snöa en hel del. Vi har precis ätit middag och vi åt ute, så åt en ost och bacon hamburgare, riktigt gott! Ikväll så ska jag duscha och basta och sen så får vi se vad som händer. Alla kompisar kommer ikväll så riktigt kul blir det! Ni får ha en fortsatt bra dag så hörs vi senare!

Likes

Comments

Vardag

Åh vad sköönt! Nu har jag äntligen gått på lov. Trots att vi endast gått i skolan drygt 1,5 veckor så är det såå skönt. Tycker den här dagen har gått jättesegt, men men. Idag har jag iallafall fått klart att jag fått sommarjobb, så det känns riktigt bra. Snart ska jag sätta mig i bilen och påbörja resan till fjällen åh vad kul det ska bli. Hoppas på bra väder denna vecka så att man kan få lite färg iallafall. Vi får höras senare!

Haft en rätt stressig vecka med mycket att göra så har verkligen inga intressanta bilder men kanske blir lite bättre nu under lovet.

Likes

Comments

Träning & hälsa, Vardag

Hej! Nu har jag bara 1 dag kvar till lov, helt sjukt! Tiden går så sjukt fort så man hinner nästan inte med. Som ni såg i det tidigare inlägget så hade jag en härlig sovmorgon imorse vilket var väldigt välbehövligt. Tog en lugn morgon framför tv:n med bananpannkaka, sååå gott! Skolan rullade på som vanligt och dagen såg ut som alla andra tisdagar med matte och naturkunskap. Efter skolan gick jag till gymmet och det var dags att låta biceps och ryggen få arbeta. Tog det lite lugnare med ryggen för att jag haft lite besvär med den på slutet.

Passet såg ut som följande:

Uppvärmning: 10 min crosstrainer

Rygg:

Latsdrag 10x4

Rodd båda händerna 12x4 En armsrodd 12x2

Cable cross back 12x4


Biceps:

21:an x3 (21:an ser ut som följande: du börjar göra 7 st bicepscurl halvvägs upp, sedan gör du 7 st halvvägs upp till toppen och det sista blir 7 st från botten till toppen. Så totalt blir det alltså 21 st reps.

Det andra jag gjorde var att ta en vikt som jag endast orkar göra 6 st reps på, så en tung vikt och sedan en vikt som jag tar relativt lätt med 6 reps. Detta gör man alltså för att chocka muskeln, riktigt tungövning. x4

Avslutningsvis var det Biceps i cable curl 6x3. Allt för att kräma ur det sista ur mina biceps. Kan lova träningsvärk imorgon.


Likes

Comments

Recept

Bananpannkaka fungerar lika bra som frukost som till ett nyttigt mellanmål. Eftersom att jag har sovmorgon idag tills 11.15 så tänkte jag lyxa till det men bananpannkaka. Tror många av er redan smakat det förut eller åtminstone hört talas om det, men tänkte beskiva hur man gör lite snabbt ändå. Det är superenkelt!

Det enda du behöver är en banan och två ägg. Du väljer själv vad du vill toppa pannkakan med.

* Börja med att mosa bananen,

* Knäck de två äggen över och vispa ihop till en smet.

* Sen är det bara att steka. Vad du steker i väljer du helt själv, kan vara smör eller kokosolja etc.

* Du väljer själv vilka tillbehör du vill ha till, du kan tex ha bär.

Haha eftersom att jag var så hungrig imorse så glömde jag helt bort att ta en bild, så därför blir det tyvärr en google bild. En bild från Måbra.


Likes

Comments

Vardag, Träning & hälsa

Hej! Är det bra med er? Min dag har iallafall rullat på som vanligt idag. Det är sista veckan innan lovet så är grymt taggad. Har tagit ledigt på torsdag också så går endast 2 dagar till, så skööönt! Som ni kan se på rubriken så var det dags att låta benen få jobba idag (kommer skriva hur passet såg ut längre ner). Hade Sanna med mig så då går det inte att få till ett dåligt pass. Vad händer nu då? Jo är hemma från gymmet nu en snabbis och ska äta lite middag innan jag ska iväg på pass nummer 2, cykelpass. Hoppas ni alla haft en bra dag så hörs vi senare! 

Här får ni upplägget på vårt pass:

Uppvärmning

Squats med kettlebell mellan stepbrädor 12x4 (ni har grundpositionen på bilden nedan.)

Utfallsgång med skivstång, 1 set = 4 vändor x2

Benpress 15reps x 4 set brett med båda fötterna, 12 reps x 3 set med ett ben.

Superset med raka marklyft med kettlebell och bulgariska utfall. 12reps x3 set. Ett set är lika med 12 bulgariskautfall på höger ben, marklyft, 12 bulgariskautfall på vänster ben, marklyft.

Vi avslutade hela passet med att rulla ut oss på foam rollers och stretcha. Jag kan lova att jag kommer att känna detta imorgon, så är ni sugen på ett tungt benpass så har ni ett här. Tyvärr så var alla ställningar upptagna så det gick inte att köra squats, men variation är något bra och det fick vi idag.

Likes

Comments

Träning & hälsa

En övning som jag tror är lätt att glömma bort men som verkligen är bra för hela kroppen är armhävningar. Det är bra för hela kroppen eftersom att du använder dig av bröst, axlar, biceps, triceps, rygg, mage, rumpa. Man kan säga att armhävningar är en allt i ett övning eftersom att du måste spänna hela kroppen och aktivera de stora muskelgrupperna. Armhävningar är också bra för att de är enkla och göra och kan utföras i princip var som helst. Armhävningar höjer också ens puls om man håller i ett ganska högt tempo, prova bara göra 20 st och se om du inte blir andfådd.

Det jag tycker är kul med armhävningar är att det finns så många olika man kan göra.

Självklart har vi den vanliga. När man står höftbrett isär med armarna lite bredare än axelbrett, tror nog att ni redan vet vilken jag menar. Men jag hade tänkt att ta upp några andra varianter. En variant som fungerar på samma sätt som de vanliga men man lyfter ett ben medan man kör. Den är en riktig favorit eftersom att den gör så att man kommer ännu längre ner, så har ni inte provat den varianten, gör de! En till jobbig variant är när man har benen högre upp tex på en pilatesboll eller bänk eller liknande och kör. Samma sak här man kommer lättare djupare ner. Är man relativt duktig på armhävningar så kan man köra med klapp, man skjuter ifrån sig på vägen upp så att du kan lätta från golvet och klappa ihop händerna. Den sista jag tänkte kan vara bra att gå igenom och påminna om lite snabbt är den grymt jobbiga triceps armhävningen. Du har ett smalt grepp mellan händerna, skulle säga axelbrett kanske lite smalare. Sen är det precis som en vanlig klassisk armhävning. Kom alltid ihåg när du gör armhävningar att du ska vara rak som en planka så att du inte svankar alldeles för mycket eller har rumpan alldeles för högt upp.

Nu vet jag att många av er kommer tycka att det här är hur lätt som helst och ovärt att gå igenom, men jag tror många gånger man underskattar hur pass bra och viktigt armhävningar är för kroppen.

Likes

Comments