Väl hemma så känner vi att vi måste drömma oss tillbaka och även berätta mer om Bunculuca.

Vi är så himla nöjda med campingen! ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Den får fem stjärnor av oss, men är fyrstjärnig.

Platsen, nummer 180 som vi bodde på var nog den bästa!👍🏻😁.

Längst ner till höger på bilden kan ni se vår plats. Terasserade platser. Hårt packad yta som tål vår tunga husbil. Säkert 170 kvm. Tillgång till färskvatten och el. En trappa ner så är vi på stranden, ca 100 meter. Hur bra som helst!

En trevlig och fräsch restaurang finns på stranden, Boneta och där kan du köpa dig färska grönsaker och nybakade bullar och kakor. Lycka!

Här kan du sitta och ta dig en god dryck och något litet strandgott efter att solens ☀️strålar har tröttat ut din kropp. Påfyllning är viktigt😜!

Mycket fräscha duschar och toaletter.

Bilderna är lånade från Bonculukas hemsida.

Fredagen den 11 augusti

Vi startade att köra vid 7-tiden och det var ett stilla regn för en liten stund. Därefter har det varit runt 15 grader och det har varit många stau, men som tur är orsakade av vägarbete och inte av olyckor.

Söder och öster om oss så regnar och busar på desto mer med kraftigt åskoväder. Det är tur att vi körde så långt som vi gjorde igår. Den blå pricken är Golling innan start i morse.

Rutten från Golling och hem till Ängelholm, vilket borde ta ca 12,5 timme, men vi kör i ca 85 km/ tim för det mesta, pausar och äter, så vi kommer att ta en övernattning till och räknar med att vara hemma under morgondagen( lördag)

Det är lite tröttsamt att köra...tar en liten nap och vaknar lagom till....

Kärlek är ❤️:

Nybryggt kaffe och färdigbredda bullar😍.

Lördagen den 12 augusti

Körde sexton timmar på fredagen och 98 mil, i slutet blev det mycket regn. Tog oss till färjeterminalen 🚢⚓️i Rostock. 🇩🇰Då var vi dööötrötta😴.

Kom fram halv ett på natten och enda lediga färjan var 4.30 eller 6.00 och nästa inte förrän 17.00. Lätt val! Upp klockan 5.00 för att ta båten som gick kl 6.00!! På tok för lite sömn.....

Här är ordning och reda i Danmark. Vänliga och med ett leende kollar de våra pass och ber att få kige inn i husbilen. Kollade på toaletten och duschen så att vi inte hade fripassagerare med oss. Bra koll gillas👍🏻. Nu styr vi mot hemmet🏡.

I kväll ska vi fira Henriks fina föräldrar som har 60-årig bröllopsdag med kräftskiva. Det ser vi fram emot!

Ha en underbar helg alla godingar💕.

Onsdagen den 9 augusti

Texmexfärs bryns på grillen efter dagens bad. Det ÄR manligt att grilla😍!! Fransyskan i grannbilen roades, hon såg andra sidan😜.

På kvällen packade vi ihop alla våra saker. Var sak på rätt plats👍🏻.

Håller kvar i dagen, vill inte släppa den! Gjorde precis som vi har gjort alla andra dagar....solat ☀️🏖och badat🏊🏻♀️ heeela tiden och däremellan har vi druckit och ätit gott, precis som vi har önskat oss av resan. Det var en PÄS-resa vi ville göra och det har vi gjort👍🏻.

Färdiga för avfärd. Kom iväg runt 10-tiden, så ingen stress. Utcheckningen gick smidigt och vi känner oss verkligen utvilade och nöjda. Hjärnan har ställt om sig och gått in i nu-längtar-jag-hem fasen (nästan iallafall).

Detta stället har allt man kan önska sig för en lyckad solsemester enligt vårt tycke. Kanonas place!

Bye for now....we'll be back😍.

På bron som går från Krk till fastlandet. Den är 1430 meter lång och byggdes 1980.

Krk är en av de största öarna i Adriatiskahavet, 406 km2 stort. Ön bjuder på vacker natur med sina kalkstensberg, grön natur och de fina stenstränderna med rundslipade småstenar.

Ett verkligt semesterparadis!

Betalstationer i Slovenien. Vi kör tyngre husbil, dvs över 3.500 kg och kör då i lastbilsfilen. Det ska betalas med euro eller med amexkort. Det lustiga är att varken MasterCard eller Visa fungerar!?

Och för allt i världen, försök inte le och var trevlig när ni passerar, för gränspersonal i de här länderna gilar inte glada turister. De borde gått en charmkurs!!

Karawankentunneln...5 km kö!!

Undermåliga betalsystem. Få filer öppna. Undrar om detta är medvetet för att minska intresset att ta sig in i landet?

Alla som ska in i Österrike denna vägen genom tunneln måste alla betala i en MANUELL betjäning. Helt värdelöst och tidsödande system! GÖR OM OCH GÖR RÄTT!

Nu är vi i Österrike 🇦🇹. Här fungerar det däremot supersmidigt tack vare EasyGo+. Man måste bara vara noga med att det piper till en gång vid avläsningsstationerna. Gör det inte det eller piper fyra gånger, då ska du köra av vid första bästa Asfinag-ställe inom 10 mil, annars blir det höga böter💸.

Se separat inlägg om EasyGo+ om du är intresserad av hur du skaffar EasyGo+.

Kolla killen i korgen under motorvägsbron. Bron är HÖGT UPP i luften!! Det är tur att vi inte behöver jobba med sådant.

Kör igenom oändligt många tunnlar. Slutade att räkna hur många.

Gps:en förslog en alternativ resväg. Den blev liiite väl brant men det gick till slut. Fick stanna några gånger och kyla ner bromsarna.

När vi började köra så var temperaturen 35 grader och tjugo mil senare hade den sjunkit till 15 grader😳.

Efter ytterligare tio mil så kom det regn, regn och REGN☔️! Det kom så mycket regn så vindrutetorkarna blev överansträngda och la tidvis av. Fick övergå till manuell användning. Det blev måånga tryck! Det var faktiskt lite läskigt😮!

Suttit i bilen hela dan. Vi har fikat under tiden, men vid halv åtta var det ett måste att äta något ordentligt och sträcka på benen. Golling låg bra till, en väldigt gullig liten by. Det var festival i stan och många finklädda människor med folkdräkter och lederhosen.

Vi var så sugna på Wienerschnitzel, så det fick det bli😁. Det åt vi på ett riktigt Österrikiskt gasthaus, Doellerer's Genuswelten. Smakade bra!

Övernattade precis utanför centrum på Ställplats Golling an der Salzach. Ligger vid ett badhus/spa. Perfekt som övernattning. Lugnt och stilla.

Onsdagen den 9 augusti

Fångat en bild på stranden. Det är fotoförbud innanför grindarna. Nu står vi utanför på väg in till centrum, så då passar vi på att fotografera📸.

Dags för en god middag. Undrar vad vi ska äta i dag?

🥗🍔🍤eller 🍕🍜🍣?

Hamnen i Baska i kvällssol.

Vi valde vår favoritkrog ännu en gång. När vi klev in där, så stod våra italienska campinggrannar och väntade på bord. Det blev ett bord för 4! De förstod bara ITALIENSKA och vi förstår INTE italienska!

Nya utmaningar!! Hur gjorde vi?

Vi pratade och tecknade ITALIENSKA i 3....TRE TIMMAR!

Jättegulliga människor! Härligt med nya möten 🙏🏻😁och tack för alla översättningappar!

Magiska veckor till ända, men än är semestern inte slut!

Med nya insikter och helnöjda med Kroatien lägger vi minnena på plats i våra hjärtan och resten av sakerna packar vi in på sina platser i husbilen och rullar vidare mot nya njutningar❤️.

Måndag den 7 augusti

Livskvalité kallas detta!

Det är verkligen lyx att vakna till SOL och VÄRME varje dag! Det är vi inte bortskämda med hemifrån.

Efter att ha ätit nybakta bullar till frukost så tog vi ofta det lugnt innan vi gick ner till stranden med våra luftmadrasser för att flyta runt några timmar. Älskart!

Baska är den närliggande byn som är ett mysigt samhälle med många restauranger, glassbarer och souvenirbutiker att välja på. Vi kommer till hamnen först och ju längre in vi promenerar ju mer turister blir det. En smal strand i centrum där folk knör ihop sig med sina handdukar, nästan ovanpå varandra. Det är högsäsong nu och precis som vi så är det tyskar, Italienare och Österrikare som också hittar hit.

När turisterna åkt hem så är det en liten medelhavsort med 1600 invånare som sysslar med oliv och biodling, hantverk och jordbruk.

Så kan husen se ut.

Alla hus ser olika ut, inte ett fönster eller dörr är lika. Sol, vatten och vinden sätter sin prägel och gör det mycket charmigt!

Smala kullerstensgator med hängande elledningar eller tvättlinor kors och tvärs syns överallt. På gågatan står frukt-lavendel och honungsförsäljare på rad. Det är otroligt mysigt!

Ännu en underbar kväll på Francesca, av Tripadvisor rankade som nummer ett i Baska. Ninni valde Seabream ( som är den lite tjockare fisken jmf med seabass) vilken var ljuvligt god!

Henrik åt en fin köttbit, veggoburgare och en sås med tranbär. Helt ok, men de får jobba kryddor och med uppläggningen😜.

Vi hann hem lagom för hinna duscha innan busvädret kom igång. Hade tack och lov tagit in markis och möbler innan vi gick ut och åt eftersom vi såg att det var något på gång. Stängde dörren och kröp ner i sängen och sen brallade det i. Min skapare!!

Bora - kraftig vind vid Medelhavet

Det är en väldigt kraftig vind som ofta uppnår orkanstyrka på upp till 200 km/h och rekordet är över 300 km/h. Bora blåser längs östra delen av Adriatiska havet och uppstår genom att varm luft över havet träffar kall luft som ligger över bergskedjan med högsta berget i området - Velebit. Området som drabbas av de hårdaste vindarna kallas för Velebit Channel vilket är vattnet mellan fastlandet och Krk med flera öar. Detta område passar sig inte helt för oerfarna seglare....

Bora bättrades på ytterligare med ett rejält åskoväder under natten. Kul att se alla blixtar på nätet, men det var nog lite värre norr om där vi befinner oss.

Lördag 5 augusti

Lucifer har kommit på besök och plågar nu stora delar av södra Europa men för vår del är det bara varmt och skönt med temperaturer runt 38-39 grader som mest. Markisen är utfälld, Thules solskydd "Sunblocker G2" är monterat och den inbyggda aircondition i bilen går dygnet runt så vi får sköna 24 grader inne i bilen.

Lite värmeslag drabbas vi av ibland. Killen i baren såg lite konfunderad ut när han fick en norsk 200 kronors-sedel i handen. Det blev till att sätta Ninni i pant och vandra till husbilen och hämta kuna istället. Fungerade klart bättre och jag fick som tur var tillbaka Ninni igen! :)

Lite bra att ha saker i värmen;

- vatten i massor

- solskydd

- salta nötter

- badmadrasser som vi flyter runt på hela dagarna

Fredag 4 augusti

En liten vy över "vår" härliga strand på campingen med restaurang Boneta strategiskt placerad beach front. Ikväll tog vi den korta promenaden in till Baska för lite middag.

Svårt att misslyckas med foto när både den man fotograferar och bakgrunden är vacker! Det är bara att trycka av och njuta! Tack för allt fint vi upplever tillsammans. <3

Vi provade en ny restaurang ikväll - Bistro-trattoria Franica. Fick ett trevligt bord längs med vattnet och njöt sedan av Seabass samt oxfilé i tryffelsås. Båda rätterna smakade fantastiskt bra, de visste verkligen hur man grillar en bit kött! Efterrätten blev en liten chansning, men wow så god! Vaniljglass med varma fikon i sås kryddad med grönpeppar (!?). Jädrar vad gott!!

På hemvägen blev det lite bilder på en härlig solnedgång. Detta är verkligen en plats för njutning och som vi njuter!!!

Väl nere på stranden igen så blev det ett kvällsdopp. Härligt att bada i ljuset av fullmånen och kristallklart vatten. Helt magiskt!

Tisdag den 1 augusti

Sjön suger....

Till lunch i dag så har vi ätit en vansinnigt god grillad toast med getost, den urgoda spickeskinkan från Heberleins i Förslöv., toppad med honung och pinjenötter. Ljuvlig liten förrätt eller som vi äter den, som lätt lunch.

Lova att ni testar att göra den!

Här kommer originalreceptet:

Ingredienser
4 skivor surdegsbröd, levainbröd
4 skivor chèvre, ca 1,5-2 cm tjocka
4 skivor parmaskinka, (gärna den ekologiska över disk)
30 g ruccola (4 nävar)
25 g pinjenötter, rostade i panna
1-2 msk valnötsolja (välj valfri annan om nötallergiker)
färsk timjan, att dekorera med

Honungs & balsamicovinägrett
1 msk crema de balsamico
1/2-3/4 msk flytande honung (smaka av hur mkt sötma du önskar)
1 tsk balsamvinäger
salt, peppar efter smak

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader varmluft.
Skär upp skivor av surdegsbrödet, inte allt för tjocka.
Lägg dem på en plåt och ringla valnötsolja över. Sätt in i ugnen i ca 5 min till det blir lite lätt rostat. Öppna luckan till ugnen och lägg på en skiva chèvre på varje brödbit.
Låt gratineras i ugnen i ca 10 min till osten börjar smälta och få en gyllene yta.
Gör under tiden vinägretten. Blanda samman Crema de balsamico, honung & balsamvinäger. Smaka upp med salt och peppar. Observera att vinägretten skall vara både söt och syrlig, en fin balans där man måste vara med att smaka upp/fram den perfekta balansen.
Ta ut den gratinerade osten och surdegen från ugnen och lägg upp på serveringstallrikar. Lägg på en näve ruccola på varje, lägg upp parmaskinkan snyggt, toppa med pinjenötter och ringla till sist över vinägretten på och kring kreationen.
Avsluta med att strö över lite flingsalt & toppa med en kvist färsk timjan. Färdigt att servera!

Tack Catarina König från mästerkocken för detta recept och även alla andra härliga recept!

En värmebölja är på ingång. Ska bli uppåt 42 grader i slutet av veckan. Tjohooo, det kommer att bli hot hot hot🌶☀️🌶☀️. Vi klagar inte alls utan vi passar på att njuta. Badar mycket, sitter under markisen och läser och pratar med varandra. Fullt medvetna om att denna värmen, denna känslan ska lagras inom oss för att tas fram när vi är hemma i Sverige igen och dagarna blir kortare och mörkare, i bland blåsiga och regniga. DÅ tar vi fram våra reserver och minnen över våra ljuvliga dagar på Krk☀️🙏🏻💃🏼🥂🍾 och dansar vidare i mörkret.

Möten med nya människor är så berikande. Vi mötte en intressant kroatisk tjej på stranden, som tog sig till "vår" strand på en SUP🏄🏻♀️( stand up paddling-bräda) med sin 10-åriga dotter. (vår strand är inhängnad för campingen och andra får betala för att komma in här) Hon hade arbetat på ett kryssningsfartyg🚢 under många år och sett stora delar svar världen och pratade fem språk flytande. Tipsade oss om bra restaurang - "Francesca" inne i Basca och den testade vi på kvällenså klart. Låg inte på turiststråket och var ingen "fotomatsrestaurang". Ingen havsutsikt och låg på en innergård. Luften stod stilla och det var otroligt varmt....MEN vilken god mat 🥗🍝och dryck 🍾de serverade!! Vilken närvaro och service👍🏻!

Så nöjda med kvällen, mätta och berikade av god mat och glada människor i olika former. Vissa mer högljudda än andra. Några som jagar sina barn och andra som tittar ljupt in i ett par vackra förälskade ögon 👁👁och andra som tittar för djupt ner i sitt glas🍺.

En 15 minuters promenad från byn så är vi hemma och gör ett stop vid vår bar och restaurang på campingen. Här slipper vi överbefolkade turiststråk och krimskramsaffärer i överskott. Sitter ner och njuter av en mycket duktig kvartett som spelar jazz🎺🎹🥁. Sitter tätt omslingrade och våra hjärtslag slår i takt med musiken. Vi och alla stjärnor på himlen ✨lyssnar nästan andäktigt när mörkret omsluter oss. Vi nynnar med.........

Här är vi i vår djungel! Nej det är faktiskt på vår camping som ligger helt underbart inbäddad bland Pinjeträd och diverse växtlighet. Ett superställe!

Härligt varma dagar att fylla på sin kropp med den energin som ska vara höstens och vinterns depåer.

Har nog aldrig svettats så mycket genom att göra så lite!

Idag fick vi besök av en liten söt gräshoppa som kröp på husbilens vägg alldeles under markisen. Den tyckte nog också det var skönt med lite skugga. Färgglad och fin liten krabat, eller hur!?

I träden skallrar ett annat litet djur glädjefyllt, cikadorna, hela tiden....HELA tiden! Undrar om det är en decibel som är ok egentligen?? Aldrig lugn och ro.....men ändå charmigt och har sommaren utomlands ett ljud så är det nog detta.

Cikador lever i tempererat till tropiskt klimat där de är en av de mest välkända insekterna, mest för sin storlek och för sina anmärkningsvärda akustiska talanger. Cikadornas sång är bland de starkaste ljud som frambringas av insekter, vilket kan uppgå till 120 decibel. Det är hannarna som spelar för honorna och den som spelar starkast vinner!!

Middagen blev fiskpaket som vi tillagar på grillen. Så himla mysigt att laga middag tillsammans ute i det fria.

Det smakade så in i vassens mumsigt!

Recept 4 personer

4 laxfileer-kryddas rikligt med citronpeppar och lite honung

Potatis skivade tunt

Gul lök tunt skivade

Purjolök

Klicka i ett gott vitlökssmör - smör, saft av citron, flingsalt, persilja och pressad vitlök

0,5 dl vitt vin

Riv i lite av en fiskbuljong

Salt och vitpeppar

Ca 20 min på grillen.

Öppna paketet och njut av doften!

Låter bilden tala 👍🏻🥂🍾!

Dags för en morgonrunda på cykel! Det finns tre vägar att välja;

1. Köra slalom mellan de andra yrvakna turisterna på "hamngatan"

2. Köra de slingriga smala stigarna upp längs berget med lösa stenar

3. Köra serpentinvägen som är enda bilvägen till Baska, dvs full med fartglada Kroater i sina bilar

Det blev nr 1, men efter lite slalom i långsam takt så hittade jag en grusväg in i dalen en bit som jag delade med joggande personer. En riktigt skön runda med chans att titta på omgivningarna!

Väl hemma igen så gled vi ner på stranden och la oss på de "mjuka" småstenarna. Riktigt skönt är det att inte vara på en sandstrand!

Till lunch idag blev det smarrig Bruschetta! På med grillen för att rosta brödskivorna och sedan färska ljuvliga tomater. Alltså....varför äter man inte detta oftare!?