Torsdag

Sömn: sov ungefär 7,5 timmar vanligtvis brukar jag sova 7 timmar.

Frukost: kefir med chiafrön.

Lunch: gryta med sojabitar i, bulgur och sallad, morötter.

Mellanmål: en nektarin.

Middag: pannbiff med sallad, gurka och tomat.

Träning: Joggning i 20 min.

Mående: jag var lite frusen på morgonen och hade väldigt ont i magen. Jag drack min frukost väldigt snabbt och då kan man lätt få ont i magen. Eftersom matsmältningen startar igång när man tuggar och saliv uppstår. Jag hade lite ont i huvudet och var väldigt trött.










Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Sömn: ungefär 8 timmar.

Frukost: mörk bulle med ost.

Lunch: kycklingklubba med potatis gratäng.

Mellanmål: proteinbar 2 timmar innan träning.

Middag: köttfärssås med kål.

Träning: 1, 5 gymnastik och 30 min styrka för hela kroppen.

Mående: jag mådde helt okej, inget speciellt.


Likes

Comments

Hej, klockan blev så mycket igår när jag skulle skriva så jag skriver om min tisdag idag istället.

Sömn: Jag somnade vid 22.20. Jag var lite trött på morgonen men senare piggna jag till.

Frukost: A-fil med granola.

Lunch: Panerad fisk med klyftpotatis, jag tog inte mycket potatis. Jag åt sallad, gurka och morot till maten.

Mellanmål: Jag åt inre mellanmål igår eftersom jag hade inte träning och jag var inte hungrig eller trött.

Middag: Kyckling med örtsås och en potatis. Jag åt tomater till det.

Träning: Jag gick på promenad i 30 minuter.

Sammanfattning: Jag kände mig ganska bra, jag var pigg och stötte inte på några problem som t.ex ont i magen.






Likes

Comments

Sömn: Jag sov ganska dåligt natten från söndag till måndag. Jag har legat konstigt med huvudet och hade ont i nacken när jag vaknade och sen längre in på dan också. Jag tror att jag somnade vid elva, skulle helst velat somna vid tio men kunde inte. Jag tror det är för att jag sov länge natten från lördag till söndag och var då inte jättetrött.


Frukost: Till frukost idag åt jag A- fil med osötad musli med solrosfrön som har mycket B- vitamin och mineraler och med pumpafrön som innehåller järn och E- vitaminer.


Lunch: Till lunch åt jag skolmaten som serverades, det var falukorv med potatismos. Jag tog mer grönsaker än vad jag brukar. Jag åt inte upp allt för jag orkade inte. Efter lunchen var jag mätt men jag kände inget särskilt efteråt.

Mellanmål: mJag åt A-fil med en kakao och hallon granola som inte har något tillagt socker. Jag åt mellanmål för att jag var lite hungrig och jag skulle på träning senare så jag ville känna mig mätt på träningen.

Middag: Till middag åt jag kycklinggryta med broccoli, jag hoppade över pasta. Jag blev väldigt mätt efter middagen, jag åt vid 18.45. En och en halv timme senare åt jag ett äpple.


Träning: Idag har jag haft gymnastik och det var ett ganska lugnt idag, vi hade fristående (vilket som är en dans).

Likes

Comments

Hej, jag heter Liv och är snart 14 år! I skolan har vi ett projekt att ändra något i sin hälsa under en veckas tid. Jag valde då att dokumentera hur allt går under denna veckan genom att blogga. Denna "hälsoveckan" kommer pågå från måndag (idag 29 maj) till söndag den 4 juni.

Under denna veckan vill jag ändra min kost, jag vill äta nyttigare och äta mer långsamma kolhydrater som t.ex frukt och grönsaker för att få en mer balanserad sockernivå. Jag vill försöka att undvika de snabba kolhydraterna som gör att sockernivån blir obalanserad, att den går upp och ner. Snabba kolhydrater kan vara godis och läsk t.ex.

Jag vill även under denna veckan ändra min kondition, jag vill att den ska bli bättre. Jag kommer försöka förbättra den genom att vara ute och promenera, jogga eller springa. Jag vill även bli starkare, jag kommer försöka bli det genom att göra ett eget styrkepass hemma lite då och då under denna veckan. Jag har varit gymnast sedan jag var ungefär 8 år och jag tränar tre dagar i veckan, sedan tränar jag två halvtimmar i veckan med styrka på gymnastiken också.

Denna veckan ska jag försöka sova bättre och längre, alltså gå och lägga mig tidigare än innan. Jag ska även försöka undvika närkontakt av dator och mobil innan jag ska sova då det kan störa sömnen.

Alla dessa tre saker har en effekt på varandra. Om jag sover bättre och längre så orkar jag träna. Om jag äter bra mat (långsamma kolhydrater) så orkar jag träna.

Varje dag kommer jag berätta om mina sömntimmar, min kost och min träning för dagen. Hoppas denna veckan kommer gå bra! 👍

Likes

Comments