Tjena!

Framme i LAS Palmas! Grymt mycket båtar, dock saknas det fortfarande 150 st... eftersom jag är den ända från More Sailing som är på plats, så får jag hitta på saker att sysselsätta mig med! Varje kväll denna vecka kommer det att vara en "sundowner" som world cruising club arrangerar. Syftet är att man ska träffa nytt folk och andra besättningar, igår (måndag) var den första och det var riktigt kul! Träffade en del svenskar o skandinaver!

Förhoppningsvis kommer det 2 båtar från moresailing inatt eller imorgon bitti och en kollega kommer även imorgon kväll!

Blir bara mer o mer taggad efter varje dag som går!

Hörs snart igen! See ya!

Halloj, det va längesen sista inlägget! Men nu är det dags att dra igång igen. Jag lämnade mina sista gäster den 8onde oktober nere i Kroatien då jag skulle hem till Sverige för att vara ledig och träffa familjen! Jag va hemma ca 1 vecka för att sen åka tillbaka till marina kremik i Kroatien, för att gå en utbildning som krävs inför nästa år! Så det blev en vecka extra i Kroatien med 2 ny funna vänner som jag pluggade tillsammans med, varav den ena var en jag hade kappseglat mot i VM i x-35 2013 i Malmö(världen är liten) efter utbildningen var det dags att åka hem igen! Dock bara 1 vecka då oxå!

Landade i Göteborg där vi hade en liten återträff med personalen från kontoret och de som jobbat under säsongen! Sjukt roligt hade vi på M/S trubaduren

Väl hemma i skåneland så vara det fullt ös för att hinna träffa alla familjemedlemmar och kompisar i Skåne! Farmor, mormor, morfar, + moster o kusiner då de va och hälsa på hos morfar! Väldigt mysig och trevlig pratstund fick jag med morfar också då vi inte träffas så ofta!

När veckan var slut så var de dags för semester med min flickväns familj, som vi planerat ett tag! Vi åkte till ett hotel som heter Playitas som ligger på fuertuventura! Det är ett aktivitets och tränings hotel perfekt för mig inför Atlanten, har så mycket träningsverk nu efter en vecka här!

Rolig info är att när jag träffade mormor hemma så kom vi fram till att hon sofia(min ena moster) och hennes barn skulle åka på samma flyg! Vilket inte var planerat! Och efter ännu mer diskussion så kom vi fram till att vi till och med skulle bo på samma hotell! (Världen är liten)

Men imorgon är det tillbaka till Allvaret inför Atlanten! Färjan till LAS Palmas går 12.45 från en hamn 1 timme söderut! Vilket innebär att jag kommer ta taxi från hotellet 10.45 för att vara på den säkra Sidan!

Vi ska vara totalt 5 båtar från moresailing! Änsålänge ligger bara 1 båt på plats! 2 av båtarna är påväg idag ifrån Gibraltar och är på plats om 4 dagar o de sista 2 är någonstans i närheten av Alicante och kommer lite senare! Jag kommer bo några nätter ensam på den båt som är framme!

Sen såfort de andra kommer så börjar förberedelserna!
Man börjar bli lite smått nervös nu!
Inte så mycket över själva överfarten utan hur det kommer fungera ombord! Hur allas inställning är, hur kunniga folk är? Man vet inte så mycket om folket, har fått en kort beskrivning, och fått en uppfattning av deras tankar när det gäller mat och liknande! Jag hade kunnat äta gryta o pasta eller ris varje dag, men matlistan innehåller lite pajer och sallader som jag har förstått det! Men det ska nog gå bra!

Kommer försöka blogga minst varannan dag de kommande dagarnas fram tills den 20onde då starten går!

Ha det gött i snö och slask i Sverige!

Äntligen fått segla More 55! Både "Lady Nor" och "More Grey" ända jag kan säga är underbart! Det är nog världens bästa, eller kommer att bli när den sista kommit ut!

Annars har tiden gått fort o hänt mycket saker, vi har haft alla möjliga gäster, både trevliga, sura, fulla, nyktra, glada och tråkiga! En sak jag lärt mig är att man vet aldrig hur mycket vin och öl som gästerna dricker!

Jag har även fått crewlist och båt som jag ska över Atlanten med, denna blog kommer därmed övergå till atlanten blog och kommer även försöka göra lite videos!

Snart åker man hem till Sverige, sista gästerna är här och det märks på hela Kroatien att det är låg säsong!

Ha de gött!

Mycket har hänt under snart 4 veckors tid! Det bästa är att man har kommit in i hela gänget! Till och med kroaterna hälsar o skämtar med en!

Måste säga att detta är nog är det bästa jobb man kan ha som 19-30 åring, just nu är jag yngsta skepparen!

Gillar starkt att både värdinna o skeppare är lika viktiga hos moresailing! Vi har ett grymt roligt gäng av värdpar just nu!

Båten jag har kört nu är en Salona 44 som heter Samoa! Det är denna båt moresailing startade sin verksamhet med 2009, så det är allas bebis! Nästan alltid städad först!

Salona 44 är en riktigt bra båt, hade lätt kunnat tänka mig en sådan som familjebåt!

Fick dock reda på häromdagen att jag äntligen ska få köra en more 55! Som jag har längtat!

En av höjdpunkterna med jobbet är att träffa allt nytt folk! Man kan tro att man har sett det mesta, men man överraskas ändå varje vecka! Men shit va Härliga o roliga människor det finns!

Ny vecka börjar idag! Nya gäster!
Idag har det spöregnat o blåste! Tack pappa för regnjackan!

Ända man saknar är sin fantastiska flickvän hemma i Sverige!

Tjena, tänkte köra en uppdatering på vad som hänt, företags resan slutade i split, samtidigt som vi gick dit blåste det storm, ca 20 m/s väl där så satt vi en tamp i propellern, vilket innebar dykning för min del! (Inte jag som körde när vi fastnade i tampen)!

Första riktiga arbetsdagen började med en tur till flygplatsen för att ta emot våra gäster! Våra gäster är ett helt fantastisk 50+ gäng. Efter detta bar det tillbaka för att fixa i ordning båtarna, fyller på vatten,öl,vin och andra varor som klarar sig! Värdinnorna åkte till affären och slaktare för att införskaffa färskvaror!

När båten äntligen blev klar begav vi oss till skradin och krka fallen vilken innebar natt navigering och en fantastisk solnedgång!

Söndag: åkte vi mot zirje där en av våra favorit restauranger fish & pork ligger! Mina underbara gäster bjöd mig på min mat som tack!

Måndag: vi har haft problem med vår spis på båten ett par dagar, så vi går förbi kremik så att teknikerna kan fixa problemet, sedan bär det av mot maslinica med ett par badstopp påvägen!

De olika oväder och vindar som kommer i Kroatien är förutsägbara, sålänge man vet vilken riktning det blåser från!

Fantastisk dag påväg med ett företag till hvar och lite Go mat och dryck på hula hula beach club!

Precis inanna hvar och parmesana så tog vi ett lunch stop, vilket ni ser på bilderna! (Bild 4) vi la tre katamaraner på vars ett håll så att vi hade aktern på båtarna inåt mot varandra, detta gjorde att alla kunde bada mellan båtarna o snacka med alla andra i några timmar!

Lunchen bestod av chibabchichi ( ingen aning på stavningen här) men det är köttfärs biffar som är malda och kryddade av vår slaktare!

Knivig tilläggning i Parmesana (kan stavas annorlunda) som är en ö intill hvar som är bättre för "små båtar"! Alla ligger med moorings som är färdiga ankarlinor som ligger ute i vattnet, linorna låg så pass tight mellan båtarna att man knappt kom in på vissa ställen!

För att komma in till hvar tog vi en taxi båt! Samma sak hem!

Första hela dagen på more sailing avklarad!

Båten jag bor på just nu heter boogie Woogie och är en lagoon 44, utrustad med både AC och generator(lyxigt)

Vi kör 3 st båtar med totalt 24 gäster från ett företag!

Riktigt roligt gäng som bara vill ha det skönt och inte vara nyktra!

Dagen avslutas i ett gammalt slott i byn Maslinica Med fantastisk middag!

Första tilläggningen någonsin för mig med en katamaran gick grymt bra!

Ny dag imorgon med ny hamn o fantastisk besättning!

Tjena, väskorna kom i söndags kväll, sjukt skönt att kunna byta kläder! Dock har min låtsas syskon blivit av med saker från sitt bagage, en iPhone o något annat! Som vi fortfarande inte vet var det tagit vägen!

Med familjen har vi tagit oss från Lefkado som ligger på ön Lefkas (eller tvärtom😂 ) till zakynthos, där det finns något som heter ship wreck bay, det är ett fartyg som gick på grund i en vik under 1980 talet som ligger helt uppe på land i en magisk vik(kolla bild)! Dock blev jag sjukt besviken för när man kom dit så hörde man bara massa tutande båtar, en sjukt mängd människor som badade, alla skulle fota sig med båten och tyvärr har folk skrivit en massa saker på båten!

På flera stränder på ön zakythos ska det finnas jättesköldpaddor, men vi va där mitt på dagen så jag stannade på vår båt istället!

Tjena! Äntligen framme i Grekland! I Lefkas marina! Vi flög hit via Oslo från Köpenhamn, men dock verkade norrmännen gilla alla våra väskor så pass mycket att de behöll dem! Så igår kväll runt 12 tiden på natten gick vi o shoppade det som vi behövde för att inte dö av värmen!

Så nu väntar alla o hoppas att väskorna kommer idag eller imorgon! Värsta fall söndagkväll! Vilket skulle vara riktigt tråkigt!

Näst sista dagen på seglarskolan snart klar, avslutas imorgon med fika med alla elever!

Igår fick jag reda på mitt resesätt till Kroatien vilket blir flyg från preveza(Grekland) den 19onde 11.05 till split(Kroatien) där jag antagligen blir hämtad eller tar en taxi till marina kremik, sedan börjar mitt äventyr den 20e augusti!

Gå gärna in på moresailing.se och kolla runt på de olika båtarna!