Barnen är hemma igen, slås av hur mycket jag ändå har saknat dem när de kommer springande över skolgården och ropar -MAMMA!! Blev sen från jobbet (eller egentligen inte...) så väl hemma kastade jag ihop lite mat för att stilla hungern hos två växande barn.

Sonen blev sådär imponerad av sin "present" cykeln, han hade hoppats på något coolare och roligare. Han ändrade sig lite när vi bytt den trasiga sadeln och hängt på kedjan som var lös, dock ville han ha en annan färg och jag lovade honom att måla den helsvart, som han själv får sätta klistermärken på, när han lärt sig cykla.

Min dotter hade förra veckan slarvat bort en läsebok, hon lovade att prata med fröken om detta men när jag idag tog upp det vid hämtningen i skolan så hade ungen inget sagt. Nåja, hon ska få med sig en annan bok så då blir det hårdkörning.

Hon är annars jätteduktig på att läsa för att vara 7 år, hon fick börja skolan ett år tidigare och går nu i 2:an. Hon läser högt för mig varje kväll ur boken "Tom Gates bästa ursäkter" och det blir mer flytande och rytmiskt i meningarna. I början läste hon väldigt monotont och struntade i både punkt och komma, jag sa till henne att andas vid dessa tecken och det har hjälp att få bättre flöde.

Har under 4 veckor läst boken "Väggen" och idag träffades 6 läsare för att diskutera innehållet och känslan från boken. Som dystopi fyllde den sin roll och vi var rörande överrens om att den gjorde oss irriterade och lite arga. Huvudpersonen är en kvinna som blir instängd på ett begränsat område i ett bergsområde och man får följa henne under två år av slit för att överleva. Den sk väggen finns alltid där men jag tycker hon undersökte alternativen (förutom att bara överleva) lite dåligt.

​Min son som är 9 år vägrar lära sig att cykla, han säger att han inte behöver cykla när man kan gå. Det är svårt att argumentera emot det, men han ska lära sig och där med basta. Dottern som är 7 har cyklat i 2 år nu och när hon för en tid sedan provade sonens cykel sa hon att den var jättesvår att cykla på... fick en klump i magen att jag tvingat honom att kämpa med den.

Idag fick jag tag i en cykel som jag tror kommer vara mycket bättre så till helgen ska vi gör ett försök, eller dottern kanske ska prova den först för en utvärdering. Hon behöver inte ens sitta för att kunna cykla.

Under hela söndagen var det ett event i hembygden som heter Fysingedagen. Då öppnar sevärdheter och aktiviteter upp och visar vad landsbygden kan erbjuda. Vi tog en runda och besökte bland annat Skånelaholms slott som är en dold pärla i Stockholmstrakten.

Vädret var ömson sol ömson moln, men för att vara i mitten av September är det härligt.

på kvällen bjöd min bror på middag, vi brukar alltid försöka träffas en gång i veckan och äta middag. Han hade lagat trevlig svensk husmanskost och serverade köttfärslimpa med potatis, brunsås och lingonsylt.

När vi promenerat ner från Stortorget i Gamla stan mot Stadsgårdskajen inser vi att det idag är avspärrat på grund av halvmaraton. Det blev till att ta en liten omväg till Vasabron för att ta oss över till Sveavägen, stannade till på en mysig restaurang för middag i kvällssolen medans telefonerna laddades upp igen.

Efter att vi stärkt oss med mat och dryck gick vi ner till Kungsträdgården och inväntade mörkret för att se belysningen som ordnats där. Nu var vi så trötta att vi snabbt tog oss till tågen och vände hemåt och vi hade ingen lust att stanna till på lokala puben utan gick direkt hem, dock blev det något glas vin och lite chips innan natten kom.

Vi bestämde oss för att ha en semesterdag och gick upp hyfsat tidigt (runt 8). Tog en härlig morgonpromenad till närmsta hotell och åt en lång och mättande frukost. När klockan närmade sig 9.30 tackade vi för maten och promenerade vidare till den stora second hand butiken som endast har öppet på lördagar, det har blivit vårt lördagsnöje. Där strosade vi runt en lång stund och jag inhandlade en klänning, en blus, tre linnen och en kjol samt en bok till min dotter som precis börjat läsa flytande. Det fanns en massa söta My Little ponny men jag stod emot att köpa dem.

Därefter gick vi hem och laddade batterierna på både oss och telefonerna, packade väskor med lite förnödenheter och tog sen tåget in till Stockholm för en eftermiddag med PokemonGo. Vi hoppade av på södra och började gå mot medborgarplatsen, där vart vi törstiga och satt en stund i solen på en av uteserveringarna. När vi druckit och vilat klart fortsatte vi över götgatsbacken och slussen ner till gamla stans T, där på torget utanför hängde vi lite med de andra galna PokemonGo spelarna, jag fångade en hel drös med figurer och några var nya för mig. Nu började dock mitt batteri i telefonen att gnälla, trots att jag har en rejäl powerbank så vi tog in på en trevlig uteservering på Stortorget för att ladda upp allt igen.

Tillbaka till jobbet och vardagen, dock är barnen hos sin pappa denna vecka så det blir en mjukstart.

Det verkar som om sommaren försvann också, idag blåser det halv storm och är 16 grader "varmt" på min lunch promenad där jag kombinerade Turf och Pokemon Go för att få lite steg i benen. Saknade min skinnjacka jag köpte i våras på second hand, den hade varit skön att ha på idag.