19 Mars

El nido

Idag var vår sista dag här i el nido. Planen var egentligen att stanna en dag till men vi vill hellre tillbaka till coron. El nido är kul och bra med stranden men jag tror att det har mer att ge om man är intresserad av barerna och liknade. Vi vill bara ta det lungt nu innan Boracay. Och vi kan ju inte heller skjuta under stolen att jag älskar coron på något vis. Det är bara ärligare på något vis. Det känns mycket mer som äkta Filippinerna.
Vi spenderade iallafall dagen med att sola på stranden. På kvällen gick vi på en lite finare restaurang vid stranden. Sara fick äta bläckfisk igen äntligen! Det var hela syftet med restaurangen så det var grymt. Det är ju något speciellt också med att sitta med fötterna i sanden i solnedgången.
(För er som undrar så löste vi värmen i rummet genom att sno in en annan fläkt som fungerar bättre!)

18 Mars

El nido

Idag hyrde vi mopeder och åkte till en annan strand. Det är en jättelång strand med fin sandstrand och fint vatten!! Eftersom stranden är så stor så känns det nästan som att man är själv ibland. Efter några timmar gav vi upp solandet och åkte för att hitta lunch alternativt kolla in stränderna närmare staden. När vi stannat och köpt frukt på en marknad gav vi upp och åkte hem. Vi la oss vid stranden i staden efter lunchen. Vi var alla ganska trötta eftersom natten hade varit sådär. Vattnet här i el nido luktar nämligen otroligt äckligt. Och eftersom Sara är förkyld ville vi inte ha på fläkten. Men mitt i natten var jag tvungen att gå upp och sätta på den i 10 min iallafall för att blåsa ut lukten och värmen.
Till middag blev det våra älskade burgare.

17 Mars

El nido

Idag var vädret bättre så vi började morgonen med att byta till ett nytt hotell. Vi sover i ett rum för två med en extrasäng. Det betyder att väskorna får stå utanför dörren.
Resterande tid av dagen spenderades på stranden men vi åt även sizzling och såg på pridetåget.
På kvällen gick vi och kollade på solnedgången.

16 Mars

El nido

Idag var vädret inte toppen hela dagen utan vi hade växlande molnighet. Trots det låg vi på stranden största delen av dagen.
Eftersom internet här är så extremt dåligt så betalade vi en dyrare lunch på art cafe. Vi satt där ett bra tag och snackade, åt och utnyttjade internet.
När vi gick ut på gatan så hamnade vi mitt i en karneval. Det var olika som dansade och spelade på trummor. Vi följde efter dom och förstod först då att det faktiskt var en riktig karneval. Dom skulle även utse miss el nido ikväll.
Vi gick även runt och letade efter ett nytt boende och fick ett bra pris för ett rum.
På kvällen gick vi tillbaka till vägköket med burgare. Vi satt och snackade med en tjej från Slovenien om hur extremt olika vi ser på när barn ska flytta ut och liknande. det var väldigt intressant!

15 Mars

Coron till El nido

I morse lämnade vi Pia sovandes och vi andra tre (Jag, Dessi och Sara) åkte till hamnen. Pia flyger till Boracay idag. Båten till el nido var förvånande bra! Det var inte så mycket folk på båten så vi kunde ligga ner och sova. Jag sov hela resan förutom när dom helt plötsligt kom med lunch! Det var vi inte beredda på men vi tacka och tog emot såklart! Båten tog ca 6 h men det märktes inte eftersom jag sov hela tiden.
När vi kom fram regnade det dock... Det blev lite problem med logistiken då väskorna skulle ut men när vi väl fått våra väskor gick allt någorlunda smidigt. Det tog bara någon minut att åka till hostelet och förutom att halva jag var dyngsur var väskor och liknande torrt!
Vi väntade ut regnet innan vi gick ner till stranden och satt där ett tag. Till middag hittade vi ett litet hål i väggen där dom sålde veggie burgare!! Killen där drev egentligen ett gameställe men gillade att laga vegetariskt så han gjorde det för skojs skull tydligen. Billigt var det också!!

14 Mars

Coron

Idag var det äntligen dags att dyka!! Vi åkte med Reggae dykcenter. Vi besökte två olika vrak. Det ligger ett flertal vrak här i viken vid Coron. Den japanska flottan låg nämligen här under andra världskriget och en dag blev det bombade. Där av ligger det så många vrak på ett så litet område. Båda vraken vi besökte idag ska ha sjunkt den dagen 1944.
Vi besökte först East Tangat Gun-boat som är ca 35 meter och sen besökte vi Morazán Maru som är ca 100 meter.
Båda dyker var otroligt coola!! Den första var cool eftersom man fick en bra överblick av hela vraket. Vi såg även en sådan som man brukar se i filmer, en sådan som man använder i ubåtar. East Tangat tros nämligen varit där för att spana efter ubåtar.
Vi gick in i båda vraken två gånger men när vi dök vid Morazán var det coolare att gå in för vi var djupare i vraken samt längre i perioder. Båda dyker var superhäftiga!
Vi skippade det tredje dyket på grund av att dykplatsen blev ändrad. Det skulle varit ett tredje vrak men det blev dåligt väder så dom ändrade. Vi fick dock se dom bästa vraken så vi var asnöjda!!
Det enda negativa var att dom glömde läsken som vi taggat så mycket inför. Men dom hade ölen som tur var!
Efter dyken var vi hemma på hotellet och fixade med packningen och liknande innan vi åt en "hejdå-middag" med Pia. Vi ses om en vecka men ändå.

13 Mars

Coron

Idag tog vi en chilldag vid poolen. Vi gjorde inte mycket mer än att sola, byta rum, snacka lite med de svenska grabbarna och leka med citron.
På eftermiddagen gick vi till vårt  dykcenter och testade utrustning och på kvällen låg jag vid poolen och försökte få någon slags uppkoppling. Det gick inte dock...

12 Mars

Coron

Igår försökte vi förlänga boendet med en natt eftersom vi redan bokat för resterande nätter. Det gick tyvärr inte så i morse blev vi hemlösa. Vi valde att chansa på att gå till hotellet vi bokat till imorgon och kolla om dom har plats. Dom hade inte plats egentligen men eftersom vi redan bokat några nätter där så hjälpte dom oss så att vi kunde sova där. Det enda rummet kvar var ett dubbelrum. Där ska vi tränga in oss alla 4 i natt men jag tror att det kommer gå utan problem.
Nästa uppdrag för dagen var att åka till Twin Lagoon. Vi köpte mer mango, hittade en båt och stack. Med oss på båten hade vi en stackars tupp som skulle bli lunch tydligen.
Twin Lagoon var jättefint men jag måste ändå säga att hur fina laguner än är så är stränder alltid bättre. Det roliga med den här var att man simmade in i en grotta för att ta sig in.
På eftermiddagen tog vi oss till ett dykcenter gör att boka in dykning och därefter hängde vi vid poolen.

11 Mars

Coron

Idag var det återigen dags för en tur. Men först nudlar till frukost såklart!
Tour C stod på schemat idag och det betyder att vi åkte till 3 öar som ligger lite längre bort från Coron stad.
Vi började med Bulog dos Island. Det var en jättefin liten ö med en liten kulle på. Från den kunde man se sanden som gick som en båge över till ön bredvid. Superfint! Önskar nummer två var Banana Island. Den ön hade mer bebyggelse vilket gjorde att den ön inte var riktigt lika fin. Det var dock perfekt för mestadels av tiden där la vi på att äta en god buffé. Jag åt fisk idag!!! Det var snart ett år sedan. Det kändes okej eftersom jag vet hur fisket ser ut här. Vi fyra åt upp hälften av buffén. De andra åt typ ingenting så när dom gick satt vi kvar och tryckte i oss. Dom som jobbade på båten såg förvånade ut över hur mycket vi kunde äta.
Den sista ön var Malcapuya Island. Den haft en jättelång fin sandstrand omgiven av palmer. Dessutom går inga båtar in till den stranden utan alla ligger på andra sidan ön. Det gör utsikten ännu bättre!
På kvällen blev det bara snacks på hostelet eftersom vi ätit så mycket av buffén. Vi han även med att boka ett annat hotell till de två sista nätterna och jag han med ett oseriöst träningspass.