8 Dec

Hoi an

Idag har vi gjort något väldigt roligt! Vi har varit på matlagningskurs!!
Vi fick välja 4 rätter att laga. Vi valde de mest lokala sakerna här i Hoi an. Vi valde vårrullar, Cao Lou, friterad Wonton och rispannkaka. Cao Lao, friterad Wonton och rispannkaka är jättetypiskt just för mellersta Vietnam.
Vi började med att gå till marknaden. det var väldigt kul att få se en vietnames handla. Hon visste exakt vart hon skulle gå för de olika varorna. På marknaden fick vi testa grönt te och en dessert gjort på olika bönor, socker och vanilj. Det var väldigt sött och faktiskt ganska gott. Hon berättade även vad allt på marknaden var för något.
Efter marknaden lagade vi våra rätter tillsammans med henne. Allt blev supergott. Cao Lou är en speciell sorts nudlar som bara finns här i Hoi an. Wonton är typ friterat rispapper med salsa på. Rispannkakan är också väldigt speciell för området. Man rullar in den med sallad i rispapper och doppar i sås.
Vi var mätta efter andra rätten men den vi fortsatte äta för allt var gott. Efteråt fick vi bananpannkaka till dessert.
På kvällen gick vi ner på kvällsmarknaden. Vi hade hört att det skulle finnas massa steetfood där men det fanns inte så jättemycket som vi inte redan testat. Det var dock bara bra för vi är fortfarande mätta.
Det har inte regnat överdrivet mycket på oss här utan det har varit uppehåll på dagarna och regn på eftermiddagen. Det var även uppehåll ikväll men nere vid floden såg vi ändå att tidvattnet gör att floden skapar översvämningar i och med det höga vattenståndet.

7 Dec

Hoi an

Idag har vi vandrat runt i Hoi an. Hoi an är jättemysigt med gamla hus, steetfood, caféer och butiker. Vårt först stopp för dagen var hos en skräddare. Hela Hoi an kryllar av skräddare. Man kan sy upp allt från kostymer, balklänningar, byxdressar och bikinis. Vi kollade priser på att sy upp men efter konsultation med bästa konsulten (mamma), så valde jag att hoppa det. Det hade kostat 238 dollar för mig att sy upp en kavaj, kavajbyxor, kjol, skjorta och en byxdress. Det är inte dyrt för skräddarsydda saker men eftersom jag inte vet vad jag ville ha riktigt + problemet med att skicka hem sakerna och hoppas på att de inte försvinner, så får det bli någon annan gång. Men vill man sy upp saker så är det här verkligen ett ställe att kolla upp. Vi var inne i en ganska medeldyr butik men det finns billiga butiker som syr mycket billigare! Kvalitén blir dock därefter.
Planen för kvällen var att gå till nattmarknaden men det började regna på eftermiddagen. Då vattnet stod så högt redan på dagen så tänkte vi att det antagligen är mer eller mindre översvämning där så vi går dit imorgon istället. Dessutom lämnade vi in alla våra kläder på tvätt i morse så vi har varken långbyxor eller kofta.
Jag åt istället tofu med passionsfruktssås. Hur spännande låter inte det? Det var faktiskt gott! Dessi och Pia testade Wonton.

6 Dec

Hue till Hoi an

Igår lämnade vi Hue. Vi var inte speciellt effektiva igår utan vi åt frukost, packade ihop och åt lunch. Det var typ det vi hann innan bussen gick.
Det är regnperiod här i mellersta Vietnam så vädret är sådär. Men så länge vi slipper översvämningar så är vi nöjda!
Bussarna här i Vietnam är superfina jämfört med Laos. Vi har till och med internet på bussarna även om det inte alltid fungerar. Bussresan var bara 5 h ungefär så det gick snabbt. Väl framme insåg vi att vi lyckats boka ett väldigt fint hotell för bara 50 sek natten!! Yeay!!

5 Dec

Hue

Vid ca 7 var vi framme i Hue. Vi fick frukt och te när vi anlände till hostelet.
Efter vi letat upp frukost besökt vi Hue Imperial City, eller som den också kallas, den förbjudna staden. Förr var det Hues centrum och kungligheterna bodde där. Därefter testade vi deras lokala rispannkaka.
På eftermiddagen handlade vi en bakelse på Coop. Ja den hette så! Därefter var vi återigen på en marknad där vi köpte frukt.

4 Dec

Ninh Binh till Hue

Igår kollade vi runt i Ninh Binh stad på förmiddagen. Vi hittade bland annat en marknad. Vi hade två mål: hitta eltejp och hitta fickkniv. Vi klarade ett av målen, eltejp.
Eftermiddagen spenderade vi på hotellet.
Middagen blev intressant! Jag beställde potatismos men fick pommes med kondenserad mjölk på... Haha man kan få lite vad som helst här!
Väl på bussen hann vi inte åka mer än typ 5 minuter innan en tjej spydde. Inte speciellt kul men det drabbade inte oss speciellt mycket. Någon gång under kvällen stannade bussen. Gissa vad vi hittade då!! Jo vi hittade en fickkniv! 2 av 2 mål avklarade.

3 Dec

Ninh Binh

Idag hyrde vi cyklar och cyklade runt här i Ninh Binh. Vi började med att cykla till Tam coc. Det är en plats med berg runt en å typ. Oturligt nog är det inte säsong för ris nu vilket gör både Sapa och Tam coc
mindre gröna.
Vi hyrde en båt och åkte runt bland bergen. Det var coola berg fylla av getter. Ni måste börja bli trötta på alla fina berg men dom är verkligen fina!
Nu ikväll hittade vi en restaurang där vi fick gratis te, snack och cola/öl till middagen. Det tackade vi inte nej till!
Efter middagen upptäckte vi att det helt plötsligt stod en bil i köket på hotellet. Varför inte lixom?? Tam coc var roligt men bilen gjorde min dag!

2 Dec

Sapa-Hanoi-Ninh Binh

Jag sov hela resan från Sapa till Hanoi. Vi blev droppade i Hanoi redan halv 5 på morgonen. Allt var stängt och helst ville vi inte sova en natt i Hanoi vilket gjorde att vi inte ville gå till något hotell. Vi vandrade runt en stund och satte oss sedan vid sjön eftersom det var mest folk där. Det visade sig vara en riktigt spännande plats att vara på så tidigt på morgonen. Det var massor med Vietnameser som gjorde sin

morgonträning

där. Vissa övningar var extremt intressanta och gav med största sannolikt inget resultat eller var mer till skada... Jag rekommenderar er att om ni någon gång är strandsatta i Hanoi tidigt på morgonen, gå till sjön.
Vid 6 öppnade de första cafét. Även en del av gatustånden öppnade då. Väldigt få men iallafall. Efter ytterligare någon timme började hotellen öppna upp. Vi gick direkt och kollade buss vidare. Vi köpte open bus med 6 stopp. Första blev Ninh Binh och skulle gå vid halv 6. Vi spenderade förmiddagen på det hotellet och var även runt lite i staden. Vi åt bland annat glass i solen och snackade med folk på hotellet.
Resan tog inte så lång tid utan vi var framme till kvällen. Vi letade upp ett hotell och däckade efter en låååång dag.

1 Dec

Sapa

I morse vaknade vi, efter en lång natts sömn, av tuppar som gal. Därefter väntade vandring med Moo och hennes syster och delvis även mamma zou. Vi fick testa äta sockerrör. Jag tycker det smakade lite som vattenmelon men det var som att äta trä.
Vädret var klarare idag men det berodde troligen på att vi var längre ner. Det var inte heller lika kallt. Vi vandrade och såg massor med fin natur. Efter lunchen åkte vi tillbaka till Sapa. Resten av dagen har vi suttit på olika restauranger för att få värme. Det är typ 10 grader här. Klockan halv 10 går bussen tillbaka till Hanoi.

30 Nov

Sapa

Bussen stannade tidigt på morgonen i Sapa. Vi sov vidare ett tag innan vi gick ut för att hitta några att köra homestay hos. Vi hittade ett gäng med tjejer och valde att följa med dom.
Zou var vår guide under trekkingen mot byn. Vi var väldigt högt uppe i bergen och hade alldeles för lite kläder. Det var dessutom så dimmigt att vi inte såg mycket och allt var fuktigt. Mestadels av tiden blev vi varma ändå eftersom vi gick men på toppen stannade vi och åt. Då blev det kallt. Under den mest kritiska halvtimmen var mina naglar knallblå!
Väl hemma hos mamma Moo vilade vi ett tag innan det var dags för middag. Middagen var underbar! MASSOR med vårrullar, tofu, bönor, svamp och potatis som var typ som pommes.
På natten sov vi alla i samma säng med varsin jättetjock filt och skedade. Jag hade dessutom 5 tröjor, byxor, långklänning, två koftor och strumpor som handskar. Men vi sov asbra på vårt loft.

29 Nov

Catba to Hanoi to Sapa

I fredags lämnade vi Catba. Vi var väldigt nöjda med vår resa dit. Vi prickade in två dagar med bra väder och turen i åkte på var super. På vägen därifrån träffade vi många andra som inte var speciellt nöjda med sina turer. Det va allt från att de kört fel personer till fel ställe, lämnat folk kvar på grund av överfyllda båtar, alla fick inte paddla kayak mm.
Vi stannade i Hanoi i några timmar och åt middag mm innan vi tog nattbussen till Sapa.