​Hej! Länge sen sist jag skrev här och ska nu snabbt försöka få ett inlägg skrivet förrän jag börjar öva på mitt engelska förhör jag har imorgon. Har nu varit i USA i ca 3 veckor och allting har börjat bra! Håller då som sagt på med cross country, som går bättre än i början, nu när jag vant mig till hettan och all springning vi gör. Min vardag är oftast ganska så likadan. Jag har väckning oftast 5.25 och sedan tar jag skolbussen till skolan 5.45, men nuförtiden får jag skjuts till skolan, oftast, med min kompis Libby. Skolan börjar 7.30 och slutar 14.25 och efter det har jag cross country träningar från 15-17. Tycker faktiskt mycket om cross country nuförtiden. Har fått bra vänner i laget vilket gör det roligt även när det är super tunga träningar och tidiga väckningar! Skolan går dessutom helt okej, ibland svårt, ibland lättare, men alla är trevliga och vill alltid hjälpa till med allting så det rullar på.

Idag har jag varit i skolan och på träningar. Vi hade dessutom skolfotografering, så får se hurdana bilder det blev haha. Imorgon ska jag igen till skolan, träningar och efter träningarna ska jag på bio med en min bra kompis Lex. På lördag blir det tidig väckning, eftersom vi har cross country tävlingar. Bussen åker klockan 6 från skolan, så måste antagligen vakna kring 5... Efter våra cross country tävlingar ska jag fara till Bella på cross country bonfire kväll. Kommer bli såå roligt! Bella, Camryn, Gage, Jake och jag kommer dessutom att tälta efter det så hoppas att det är bra väder. Söndagen har jag inga planer hittills, men kommer antagligen att ta det lungt.

Har lite ont om tid till att skriva på bloggen, men ska försöka få in ett inlägg då och då! Ha det bra!

Hej! Just nu befinner jag mig i staden Latrobe, i Pennsylvania. Tänkte snabbt skriva ett kort inlägg, förrän vi ska äta middag.
Idag var jag i skolan, träffade några elever och pratade lite med lärarna. Tre flickor visade mig runt och alla verkade jättetrevliga. Efter det åkte jag och Emily hem och åt lunch och fixade en del papper. Sedan var det dags för mina första cross country träningar. Träningarna var sjukt tunga eftersom vi sprang intervaller och det var närmare 35 grader varmt. Imorgon börjar skolan för mig officiellt, efter ca 3 månaders paus. Kommer dessutom ha cross country träningar varje dag förutom söndag, så kommer antagligen vara helt död varje dag, innan jag blir van vid hettan.

Hej igen!
Idag har vi varit nästan hela dagen i lower manhattan. Vi har sett flera sevärdheter bland annat frihetsgudinnan, world trade center och china town.
Dagen började som vanligt med morgonmål och efter det hade vi olika aktiviteter. Efter det åkte vi med bussen till Grande Central Terminal där vi åt lunch. Efter det, lika som igår, hade vi en 4 timmars bussresa, då vi stannade för att titta på de mest kända sevärdheterna. Sååå fint o få se alla sevärdheter påriktigt. Efter bussresan jade vi igen 3 h fritid så vi shoppade lite och åt middag på starbucks café. Sedan var det dags att gå tillbaka till bussen. Bussresan var mycket högljud med hög musik och skratt haha. När vi kom tilö hotellet satt vi en stund i lobbyn och sedan for vi till poolen till en stund fasst klockan var ganska mycket. Michelle och jag kom runt 11 tiden till vårt rum och nu ska vi snart gå och sova. Imorgon är sista dagen så måste ta allt ut av New York!

Hej! Första dagen i New York är nu över och just nu är jag i hotellrummet, snart påväg och sova. Jag bor med två flickor, en svensk och en tysk, och båda två är jätteroliga och trevliga.
Vi kom fram igår ca 17 tiden till hotellet och efter det åt vi middag och så hade vi resten av kvällen fritid. Nästan hela kvällen gick till att vi satt vid middags bordet och bara talade och lärde känna varandra lite bättre. Senare på kvällen kom ett par svenskar till mitt och michelles rum och vi hade de bra. Det var också skönt att få tala lite svenska för en stund haha.
Idag hade vi väkning kring 7 tiden och dagen började med ett ganska traditionellt amerikanskt morgonmål. Efter det hade vi ca 1,5 h genomgång av olika regler och tips för sitt utbytesår och efter det tog vi bussen till grand central terminal, där vi åt lunch. Efter lunchen åkte vi med buss i ett par timmar och vi hade en jätterolig guide som berättade om de kändaste sevärdheterna. Sist men inte minst hade vi fritid i ca 3,5 h då vi gick runt i butiker och åt middag på en kinesisk restaurang. En väldigt lyckad första dag kan jag säga!
Imorgon är det ganska så liknande program, men vi ska få se nya sevärdheter. Ha de bra!

Hej! Sista sovmorgonen och dagen ännu framför förrän det är dags att åka iväg. Mitt flyg far klockan 9.45 på tisdag morgon och alla vi utbytesstudenter ska träffas redan 7.15 på flygfältet, så måste ta allt ut av sista sovmorgonen när nästa väckning kommer vara kring fem på morgonen.

Idag har jag packat och gjort i ordning en massa på förmiddagen. Senare på dagen kom min farmor och hennes syster till oss på middag, vilket var riktigt trevligt. Efter det gick jag till Anni, där vi först såg på massor av gamla bilder och videor vi tagit för flera år sedan, haha, och om en stund började det rulla in mera människor. Vi hade en slags "going away chillkväll" till mig, med en charmig kaka, som Annina och Linnea bakat. Vi satt för det mesta och bara talade och myste, så skönt att träffa hela gänget igen.

Imorgon kommer jag att packa ännu det sista, gå till skolan för att säga ett sista hejdå, besöka läkaren, träffa Annina i något skede och bara vara hemma med familjen.

Hörs!

​Hej!

Nu är det bara fem dagar kvar tills det blir min tur att åka iväg. Tanken av att snart vara i en helt ny och annorlunda kultur känns ännu ganska overklig, men börjar nog småningom bli lite nervös. Jag har talat med ett par flickor, som åker samma dag som jag, och det känns skönt att veta åtminstone någon som kommer att åka med samma flyg. Har också fått programmet för de fem dagarna i New York och programmet låter super!

Jag har redan börjat packa, men min packning har nog inte varit någon vidare succé. Hittills har jag bara packat ett par byxor och någon skjorta. Min packning är säkert en av de mest kaotiska som finns, men hoppas jag till slut får med allt nödvändigt in i kappsäcken.

Den här veckan har jag fullt upp med program, eftersom det då är min sista vecka i Finland. Imorgon ska jag träna medan alla andra är i skolan och kanske av och an till stan och senare på kvällen ska jag på en fest. På fredag ska jag och äta med familjen och på lördag ska jag på en fest. På söndag kommer min farmor till oss på middag och senare ska vi med flickorna ha någon sorts going away grej för mej. På måndag kommer jag antagligen att packa det sista och kanske fara på en snabb visit till skolan om jag inte hittar på något annat.

En bild från Carccis goodbye dinner med mina bästavänner.

Hej! För ungefär en vecka sedan fick jag ett email från min organisation jag reser med, Explorius, att jag fått en placering och värdfamilj. Min värdfamilj har ett egnahemshus i staden Latrobe i Pennsylvania. Huset är ganska stort med ett stort kök och vardagsrum, även en relativt stor gård. Skolan jag kommer att gå i heter Greater Latrobe Senior High School och det är en ganska stor skola med massor av olika aktiviteter och sporter. Har inte fått veta ännu så mycket om skolan, men i början av augusti ska jag skypea med rektorn, så då kommer jag antagligen få mer information om b.la. dress code, ämnen och alla de olika sporterna och aktiviteterna, plus att min jättesöta värdmamma regelbundet håller kontakt med skolan och sedan ger information över till mig. Har aldrig använt skype förr och engelskan är en aning rostig så lite nervös är jag nog haha.

Jag kommer att lämna Finland den 23 augusti, men kommer att träffa min värdfamilj först den 27, eftersom jag de första 5 dagarna kommer att spendera i New York på en så kallad "soft landing camp" för alla utbytesstudenter i USA. Ser super mycket fram emot att redan få börja packa min väska (som endast får väga 23 kg...) och att få stå på Helsingfors flygfält och snart uppleva en alldeles ny och annorlunda vardag!