Header

Livet, Health, Outdoor life

Ska snart sluta tjata om den där boken, men den har förändrat något hos mig. Plötsligt kommer jag på mig själv med att stanna upp, landa i nuet - och le för ”de flesta problemen existerar bara i det förflutna eller framtiden, om du lever i nuet kan du inte ha några problem” och det är sant! Testa själv! Ta ett djupt andetag, känn in kroppen och tänk efter: hur många problem har du i exakt denna stund som berör bara detta nu? Inte om fem minuter, inte om en timme, inte imorgon, inte om en vecka, inte om ett år. Inte heller för fem minuter sedan eller igår eller förra veckan eller förra året. Exakt den här stunden, där du är just nu, denna sekund. Inte så många va?! Jag kommer på mig själv med att le och känna en bubblande, pirrande känsla i kroppen. Livet här och just nu är bra. Väldigt bra. Klart det finns bekymmer och orosmoln på min himmel också, men de berör oftast inte denna sekund, detta nu. De berör oftast framtiden eller dåtiden. Något som hänt (eller inte hänt), något som ska hända (eller inte hända).

Igår morse innan jag gick till jobbet kändes livet bara på topp, och för att föreviga känslan körde jag en liten photoshoot hemma i lägenheten (bra med fjärrstyrd kamera, haha). Det kanske inte syns på bilderna specifikt, men jag vet att jag kommer minnas känslan när jag kollar på dem.

Så, i detta nu är livet himla bra också. Är i Stockholm med Josefine som kom igår (sitter och väntar på henne som gör annat just nu dock så jag är inte osocial med mobilen....), solen skiner och det är höst och fint och ja det är kanske yttre faktorer men det känns rätt bra inuti också. Nu ska vi göra stan!

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Health, Livet, Yoga

Läser just nu en bok som heter Lev livet fullt ut/The Power of Now av Eckhart Tolle. Den handlar helt enkelt om att leva fullständigt medveten och närvarande i nuet. Ganska flummig bok till en början men nu några kapitel in är den så bra! Vill typ kopiera varenda sida, så inser att jag nog får köpa den så småningom. Jag tänkte skriva mer om mina reflektioner från boken så småningom, men den har faktiskt redan gjort skillnad. Genom att vara helt närvarande i nuet kan du i princip inte vara irriterad eller må dåligt, för de allra flesta problemen existerar bara i vårt huvud och i dåtid eller framtid. Som sagt, ganska flummigt men rätt intressant när man tänker på det lite mer. Hursomhelst, att ligga nerbäddad i soffan med tända ljus och en kopp te och den här boken har fått mig att inse hur himla bra jag har det. Det är för visso yttre omständigheter men det handlar också om att känna sig hemma, om att landa på ett sätt som jag inte gjort på länge (för det har hela tiden varit någon annans lägenhet, någon annans möbler och på någon annans villkor). Nu är det vårt och bara vårt och våra villkor och bara det gör så stor skillnad (och nej det är inte att leva i nuet att oroa sig över var man ska bo om en månad, men det är att leva i nuet att vara glad över hur det är nu, den oron är ju borta nu). Det må vara de yttre omständigheterna som syns, men det handlar om så mycket mer. Det är så mycket mer. Känslor. Tankar. Saker på insidan som inte går att fånga på bild. En känsla av att ha kommit hem.

Tänk att jag får leva här, vara här, att det här är bara vårt. Att allt jag har gått igenom i livet har tagit mig hit, till den här stunden (det hade jag nog aldrig trott för sisådär tre, fem, tio år sedan). Att allt är precis som det ska vara. Att jag är precis där jag ska vara. Trust the process. Ask and you shall recieve. Tack tack tack universum och livet och mig själv. För att jag har hamnat här. För att jag har tagit mig hit. För att jag har kommit hem.

Likes

Comments

Health, Livet, Move, Outdoor life, Yoga, Eat

Läser ju en kurs i anatomi och fysiologi på distans nu under hösten och idag när jag satte mig ned i några timmar och lyssnade på föreläsningar (inspelade), läste i den supertjocka boken och sådär så inser jag ju (igen) att det är så himla intressant! Hittade bland annat denna sida där man kan klicka på specifika muskler för att se var de sitter och vilka rörelser de arbetar med. Nördigt värre, men vilken fantastisk maskin kroppen är som fungerar så (nästan) felfritt trots allt den extremt avancerade mekaniken som ligger bakom. Jag menar, bara det faktum att vi kan andas utan problem är ju helt fantastiskt?! Och börjar man då sedan tänka på andra funktioner och hur olika system i kroppen är uppbyggt av miljontals celler till att fungera som det gör (matspjälkning, rörelse, blodomloppet, de kognitiva funktionerna i hjärnan mm mm mm) så finns det inga ord. Något att ha i åtanke nästa gång du tänker negativa tankar om din kropp eller känner dig lite off track eller har haft ett dåligt träningspass.

Men, det innebär också att du har ett ansvar att ta hand om kroppen och ge den kärlek som tack för det fantastiska jobb den gör - både i form av snälla tankar men kanske framförallt genom dina levnadsvanor. I en av föreläsningarna sa hon det citat som står i rubriken och jag tyckte det var så jäkla smart: du har den kropp du förtjänar. Om du stoppar kroppen full med onyttigheter så är det inte konstigt att den reagerar eller fungerar på ett lite sämre sätt än den skulle kunna med bra energi (säger jag och klämmer typ femton kakor såhär på kvällskvisten :) :) :) :) haha). Om du inte rör dig på det sättet som kroppen är skapt för att röra sig på, så kan du inte förvänta dig att den ska må och fungera felfritt sedan. Du har den kropp du förtjänar. Tar du inte hand om kroppen, kan du inte förvänta dig att den ska ta hand om dig heller. Älska din kropp och behandla den med kärlek och respekt och på det sätt som den mår som allra bäst av, så kommer den att bära dig starkt och länge genom livet för den är en fantastisk mekanism. (Eller som Janesh Vaideya sa: kroppen är din taxibil genom den här resan i det här livet, du måste tanka den med rätt bränsle och ge den rätt underhåll för att den ska hålla hela vägen. Läs mer om det i det här inlägget ).

OBS 1. Det betyder alltså inte att jag kommer bli värsta hälsofreaket och bara äta sallad och träna hela tiden, men det är helt klart värt att ha i åtanke, tex när det där förbaskade sötsuget sätter in. Vilken energi ger jag min kropp? Hur behandlar jag min kropp? Även om jag är ganska bra på att bara tänka positiva tankar och röra på mig och äta relativt bra mat så stoppar jag också i mig en hel del onyttigheter med jämna mellanrum mest bara för att jag är lite trött eller seg eller stressad eller bara sötsugen - någonstans tänker jag att det inte heller är att behandla sin kropp helt bra (framförallt när det blir ganska ofta och mycket i perioder). Det är dags att börja tänka till lite innan och reflektera kring varför jag är sötsugen (tex) och om jag kan göra något annat åt saken istället för att äta något onyttigt.

OBS 2. Inser nu att rubriken kan misstolkas som utseendefixering/hets, och det kan såklart vara på det sättet också för det är ju ett faktum: kroppen ser ut på det sätt den gör utifrån de levnadsvanor du har. MEN, som det förhoppningsvis framgår i resten av inlägget, så tolkade jag det som hur kroppen fungerar och hur man mår fysiskt och att det är beroende på dina levnadsvanor (vilket det ju också är). (Och alla kroppar är såklart fantastiska - även om den har någon funktionsvariation osv. Bara det faktum att du lever och andas är en otrolig sak!)

Likes

Comments

Health, Livet, Move, Yoga

Som en konsekvens av gårdagens löpning har jag inte kunnat stödja på hälen på typ hela dagen. Har haft problem till och från i flera år och de senaste veckorna har det eskalerat och idag var det värre än någonsin. Det blev en stunds yoga för att väcka kroppen och försöka få igång blodcirkulationen innan jobbet (det hjälpte allt utom hälen) och sen akutbokade jag ett besök hos sjukgymnasten för att få tips och hjälp. Det blev tejpning och ordinerad (aktiv) vila och ev även Ipren-kur tills smärtan är borta och inflammationen lagt sig (det var hälsporre, vilket är en inflammation i muskelfästet). Det där med vila känns riktigt jobbigt - jag vill ju kunna springa och dansa och promenera och röra mig nu när det är så fint ute! Men förhoppningsvis går det snabbt över om jag vilar. Tack och lov är ju dessutom yogan så pass anpassningsbar att den går att göra fastän någon kroppsdel gör ont. Så, idag blev det en halvtimmes core och armbalanser och inversioner efter jobbet, inspirerad av lördagens workshop.

Likes

Comments

Health, Livet, Move, Outdoor life, Work

Vi fick startplats till Rosa bandet-loppet (fd Lidingöloppet tjej fast som nu även fanns med mixed-klass) av Johanna i sommarpresent i juni som en fortsättning på vår löpträning med Malin Ewerlöf förra hösten och sådär (och för att vi ju måste leva som vi lär såklart!). Idag var det dags och jag var SÅ TRÖTT innan. Var på en yoga-workshop med Victoria Carp igår (sjukt bra för övrigt - gå på det om ni får chansen) och vet inte om var det eller allt annat som varit och för lite vila på sistone men hela kroppen kändes som bly. Efter första kilometern visste jag på fullaste allvar inte om jag skulle kunna ta mig runt alla tio kilometer. MEN jag lyckades och trots att jag gick de flesta av backarna efter tre kilometer (och det är många i lidingöloppet kan jag säga) så blev min tid den tredje bästa någonsin på tio kilometer för mig. Så jag är verkligen nöjd! Är galet trött nu efteråt men det blev en härlig dag trots att jag var så opepp och ur form imorse.

Här kommer förresten en bild från workshopen med Victoria också.

Nu: lite self care med en varm dusch, tända ljus, relax-musik och en extra stund med att ta hand om kroppen och ge den lite kärlek efter helgens prestationer. Vi har inget badkar (TYVÄRR) men att tända ljus och slå igång lugn musik har blivit min nya grej för att komma ned i varv på kvällarna, även om jag "bara" duschar som vanligt. Idag blir det dock en längre stund med scrub och sådär (älskar Rituals produkter, både för kropp och ansikte). Sen mat och däcka i soffan en stund.

Likes

Comments

Health, Livet, Move, Outdoor life, Work

Hade möte i Stockholm och sen ett sent möte på kontoret ikväll så började dagen med lite sovmorgon (halv åtta...... men det gör faktiskt stor skillnad!) och lite yoga och till slut även en kort promenad. Har lyckats dra på mig värsta hälsporren (har känt av det i säkert ett år till och från men nu har det blivit ännu värre) men en långsam promenad var ändå skönt. Sen blev det frukost, lite jobb och en cykeltur till stationen och tåget. Såhär fint var det under promenaden! Man borde verkligen börja fler dagar så, det är ju så härligt att komma ut och röra på sig i den friska höstluften direkt på morgonen. Fast jag får ju iallafall en cykeltur varje morgon nu, alltid något!

Nu sitter jag på tåget hem från Stockholm men dagen är långt ifrån slut. Nästa möte börjar om över tre timmar, och lär väl hålla på en timme minst. Många sena kvällar blir det, men det sköna med det är att man får morgonen ledig. Jag tycker om att ha tid att vakna i lugn och ro och kanske göra någon form av träning och äta frukost och fixa mig utan stress. Mina morgnar ser ju oftast inte ut så när jag ska till kontoret.... Ska verkligen försöka hitta (skapa) lite bra rutiner, de senaste veckorna har varit katastrof och risken finns att om jag inte skaffar dem nu kommer hela hösten och vintern med sitt mörker att vara kaos på morgnarna, hehe. Jag vill vakna relativt utvilad (händer aldrig, oavsett när jag lägger mig), max snooza en gång (idag snoozar jag typ sju gånger halvt i sömnen), inte hålla på med mobilen en massa utan gå upp typ direkt, röra mig på något sätt: tex promenad eller yoga eller löpning eller till och med gymmet (är sugen alltså!), fixa mig i lugn och ro men ändå strukturerat (de senaste veckorna har jag bytt kläder 200000 gånger varje morgon för inget har känts rätt, det är inte så strukturerat) och allra helst äta frukost hemma innan jag cyklar till jobbet. Är ju medveten om att alla de inte kommer funka på en och samma gång, men något av det eller allt men i liten skala ska jag väl kunna lyckas med?! Jag mår ju bra av det!

En av mina gamla gymnasielärare skrev på Instagram att hon skulle träna varje morgon klockan fem i en vecka för att vänja kroppen och komma över det jobbiga, kanske är det så man borde göra. Bestämma sig, ställa klockan och just do it. Jag är ju ändå uppe och på yogastudion före sju vissa morgnar (inte utan att det är jobbigt dock, men jag gör det alltid om jag tänkt det och det är ju det viktiga i det här sammanhanget). Ska sätta mig någon dag när jag har tid och göra en tydlig plan för hur det här ska genomföras så jag kan få den starten på dagen som jag vill ha. Återkommer när den är satt!

Men du, hur vill du starta dina dagar?

Likes

Comments

Eat, Health, Livet, Move, Yoga, Work

I måndags var jag ledig och spenderade dagen med sovmorgon och löpning och yoga och sen pluggade jag ekonomi en stor del av dagen. Förstod faktiskt mer än jag trott och insåg att jag ju tycker att det är rätt kul med matte och siffror och att tänka logiskt (och att lära mig nya saker!). Nu ska jag bara hitta tiden att fortsätta med kurserna resten av hösten.

Var på en yogaklass på kvällen som var för nybörjare men det är så skönt att gå på såna klasser för då är tempot lägre och man får mer tid att känna in och göra positionerna rätt. Andra klasser upplever jag att det ibland går för snabbt så det går inte att fokusera på rörelserna för man har fullt upp att hinna med... Sen åkte jag hem och lagade yogobe-soppa som mamma kallar det, receptet kommer därifrån men soppan innehåller egentligen röda linser och sötpotatis och sådär. Supergott! Dessutom är den vegetarisk och jag vill verkligen äta mer sånt. Inte så att jag vill sluta med kött helt eller tvinga mig att alltid äta vegetariskt en viss dag för sånt funkar inte för mig, utan jag vill bara .... göra det. Jag har uppenbarligen redan motivationen så det gäller bara att hitta recept som jag kan göra. Jag har faktiskt börjat tänka lite på det redan, försöker välja vegetariskt tex om jag äter ute (eller snarare har valt sånt utan att reflektera särskilt kring det innan) och har lagat flera vegetariska rätter den senaste månaden också bara för att jag varit sugen på det och velat.

Igår började med ännu en yogaklass (måste ju hålla igång nu inför alla utbildningar), fortsatte med massa jobb och sen åt vi middag med mamma och Jost på Trattoria Alessandro - supergott var det (dock blev det inget vegetariskt den gången). Eftersom både träningen (yoga är också träning, iallafall ibland) och middagen var avklarat tidigt hade jag flera timmar på kvällen till att plugga, denna gång anatomi och fysiologi. Sjukt mycket men väldigt intressant!

Idag har jag jobbat, panikshoppat nya träningstights (gill dansen) och sen haft dansträning. Började dock dagen med massa som gick snett och var för trött för att gå upp ur sängen i tid och kände mig stressad och ostrukturerad och som att jag inte hade koll på någonting och inga kläder som passade eller som jag kände mig bekväm i och kom ganska sent till jobbet eftersom allt tog dubbelt så lång tid på morgonen och jag hade ingen bra känsla alls i kroppen helt enkelt. Efter att ha bockat av en hel del saker från att-göra-listan (som var en orsak till stressen) och spelat Ultimate frisbee en timme på lunchen (det var International Day of University Sport så vi var såklart tvungna att fira med träning av något slag) och nu dansat i en och en halv timme (så jäkla roligt!!!) känns det betydligt bättre. Hoppas på en bättre start imorgon dock.

PS. Har som ni kanske märkt gett upp 100 happy days-utmaningen, det blev för rörigt när jag inte hade tid/ork att skriva i bloggen varje dag. Men har skrivit i min dagbok nästan varje dag och åtminstone tänkt positiva tankar åtminstone någon gång varje dag.

Likes

Comments

Eat, Health, Livet, Move, Work

Så, i onsdags satt jag som bekant hemma och jobbade hela dagen, nästan uteslutande med vår årsresumé (istället för årsbok) som ska vara tryckt och färdig vid Studentidrottsgalan i november. Med tanke på att jag inte jobbat knappt någonting i InDesign från grunden utan endast redigerat befintliga filer och därmed inte vet varken vad eller hur man (kan) gör(a) så är jag väldigt nöjd! Bilder kommer när den är färdig. Men en annan bild som jag bara måste dela är min supergoda frukost den dagen:

Finn crisps med smör och ost och avokado (hur glad blir man inte när man hittar den perfekta avokadon?!?!) och sesamfrön och örtsalt och "rostad vitlök och peppar-peppar". SÅ GOTT!

På torsdagen jobbade jag hela dagen som vanligt och sen åkte jag hem och bakade bullar hela kvällen. De blev inte så goda som de brukar tyvärr, vet inte om jag råkade grädda dem lite för länge eller så, men de blev ändå helt okej.

I fredags fyllde jag år, hela 25 år! Helt sjukt när jag tänker på det. Vi hade workshop och planeringsdag hela dagen på jobbet så det blev en heldag med tänkande och strategier och mycket prat. Åt supergod vegetarisk lunch på Légume och fikade en massa (Cecilia hade fyllt år några dagar tidigare så vi firade dubbelt). Planeringen och workshopen handlade om hur vi ska använda och arbeta med nya whiteboardtavlor som vi satt upp i hallen på kontoret. Jag tänkte mest att det bara var att måla upp ett årshjul eller göra någon form av årsöversikt och bara fylla i, men som sagt satt vi hela dagen och diskuterade och funderade vilka behov vi hade och hur vi skulle tillfredsställa dem på bästa sätt med hjälp av tavlan och vi kom fram till mycket bra saker tror jag! Sjukt intressant, jag gillar att planera och strukturera sådär har jag kommit på. Både vad gäller arbetslivet men även i privatlivet. Spenderar gärna lite tid till att reflektera och fundera över hur jag vill leva tex, och göra upp planer på hur det ska följas (sen är det inte alltid det blir så, men en flicka kan ju drömma, och ju mer man planerar och drömmer desto större är chansen att något av det händer). På kvällen gick vi ut och åt supergod middag (tyckte jag iallafall) på Villa Romana. Jag åt bruschetta med tomat, lufttorkad skinka direkt från Italien, olivolja, vitlök, osv och pasta med pilgrimsmusslor, någon italiensk bacon, vitt vin, vitlök, chili och grädde. SÅ GOTT. Älskar pasta och skaldjur alltså! Till det blev det bellini som fördrink och supergott vitt vin till maten.

Igår och idag var det planeringshelg och kick-off med styrelsen och alla förtroendevalda på jobbet. Gårdagen bestod av en massa strategiarbete och intressanta diskussioner, ultimate frisbee, spa och god middag och idag hade styrelsen möte så vi andra åt frukost och åkte hem (och gick en kort morgonpromenad innan frukost). Sen har jag hunnit baka nutellabrownies, ha lite kalas för Emils familj och sen fika och chill med några kompisar. Effektiv helg med andra ord, och jag älskar det! (Men det ska också bli skönt med en ledig dag och sovmorgon imorgon....)

Finns så många saker och tankar att skriva om helgen så jag vet inte ens var jag ska börja, men till exempel:

- hur bra mina kollegor är och hur kul vi har ihop, det känns knappt som jobb ibland!
- hur härligt det är med en effektiv helg, tidiga morgnar och dagar där man hinner massa saker,
- hur mycket intressanta diskussioner vi haft de senaste dagarna (jobbrelaterat framförallt, men det ger ju mycket på flera sätt) och hur otroligt många kompetenta och inspirerande (och såklart supertrevliga!) människor jag har i min omgivning och vilken otrolig lyx det är att få ha det! Precis som alltid efter sådana här dagar så är jag så pepp på att börja jobba igen, känns svårt att vara helt ledig imorgon.
- hur härligt det var med morgonpromenad innan hotellfrukosten idag och hur jag verkligen önskar att jag skulle kunna leva så jämt (alltså promenad innan frukost även när klockan är tidigt, fast hotellfrukost varje dag vore såklart också nice),
- hur mysig kvällen (och hela dagen för den delen) var och hur enkelt det är att bara hänga en söndagkväll och hur man verkligen borde göra sånt oftare, som student hängde man ju typ jämt men det känns som att när man jobbar så tappar man liksom det där spontana enkla umgänget och allt måste vara så planerat och avancerat jämt och det är lite synd (men vi pratade om att hänga mer spontant och avslappnat så vi får hålla tummarna att det blir av också)...
- hur bra helgen har varit generellt och hur himla PEPP jag är på livet. Det är så himla mycket spännande som händer de kommande månaderna, både på jobbet och privat och det ska bli så kul! Nu är jag redo för höst och utmaningar och äventyr och utveckling och att verkligen skapa det liv som jag vill leva, med allt vad det innebär (till exempel morgonpromenader innan frukost, haha).

Likes

Comments

Health, Livet, Move, Yoga, Work

Idag började jag dagen med en promenad och lite yoga där jag främst arbetade med en mobilityboll på ryggen pga sjukt spänd i övre delen av ryggen och skuldrorna den senaste tiden. Herreminskapare vad ont det gjorde men nu såhär i efterhand är det ju himla skönt (förutom huvudvärken som kom av att spänningarna släppte). Snacka om hatkärlek till den där lilla bollen, och framförallt är det sjukt hur en sån liten oskyldig sak kan orsaka sådan smärta! (När jag gjorde på sätesmuskeln gjorde det så ont så benet vek sig och skakade och jag fick hänga över en stol för att inte ramla OCH trodde jag skulle gråta eller svimma av smärta. Och då gjorde jag inte ens särskilt hårt utan träffade bara rätt punkt). Jag vet ju att så fort den värsta smärtan är borta så är det ju så skönt så det är bara att bita ihop. Måste dock bli bättre på att använda den!

Nu sitter jag och jobbar, ännu mer design-jobb idag. Morgonens motion och friska luft gjorde gott för min kreativitet och fokus iallafall, så nu är jag på g! (Det är ju såhär jag vill börja alla morgnar, men när jag ska till kontoret och vara där vid åtta är jag alldeles för trött för att orka gå upp och ta en promenad innan, då blir det som mest några minuters yoga, men kanske borde försöka tvinga mig själv upp och iväg några gånger så borde det ju bli lättare så småningom).

(Citat i rubriken av John Wooden).

Likes

Comments

Health, Livet, Yoga, Move, Work

Såhär har typ hela dagen sett ut: sovmorgon och yoga på balkongen och yoga tights hela dagen och stora mängder te och tända ljus och massa kreativitetsjobb (dvs grafisk design och skriva nyhetsbrev och sådär) och en promenad och nu soffan och ytterligare en kopp te och en bok.

Likes

Comments