Health, Livet, Move

Blir inte så mycket speciellt att skriva dessa dagar då de ser ganska likadana ut: sovmorgon, frukost, en sväng på byn, fixa sig, äta middag och dansa hela natten lång. I måndags satte vi upp förtältet vilket krävdes mycket blod, svett och tårar och en hel del kreativitet (vi står på asfalt så när det började blåsa satt tältet inte fast så bra utan hälften välte) så nu sitter det bland annat fast med spännband i Josefines bil - folk kollar lite konstigt men det står iallafall stadigt, haha.

Igår var vi i Grönlandsparken på dagen, där det plötsligt blev bröllop. Det roligaste var att jag och Josefine sagt samma morgon att vi ville gå på bröllop, så det blev ju bra timing (ingen visste att det skulle vara i parken förrän det hände).

Så, några saker att vara glad över:
- alla bra danser! Första dagen var det sådär som sagt, men nu blir det bara bättre och bättre. ÄLSKAR att dansa!!
- mysigt med husvagn, häng i parken och sådär. Jag är ju inte så mycket för festivalgrejen med grisiga campingar och massa alkohol, men såhär med husvagn och riktiga duschar (vi bor bredvid en idrottshall så duschar där) och bara nån cider i parken eller öltälten eller husvagnen innan dansen är rätt nice!

Eat, Health, Livet, Move, Outdoor life, Yoga

Det går inte så bra för mig att skriva varje dag vad jag är glad för, har liksom fullt upp med annat. Men här kommer dag tre, fyra och fem:
- började dagen med ett härligt yogapass i solen på altanen, sträckte, böjde, vred och rörde kroppen på det sätt som den behövde, önskade och förtjänade efter mil av promenader i dåliga skor på asfalt och kullersten dagarna innan,
- hängde i solen hela dagen, umgicks med familjen och bara myste,
- var på stan en sväng med Emil och åt glass och hade det trevligt,
- åkte båt, grillade och nattbadade med och hos Josefine och Anders, en äkta sommarkväll blev det!
- hängde hela dagen i Nås hos mormor och morfar med familjen och moster och kusinen, grillade och spelade kubb och hade det trevligt,
- åkte hem och kollade film och myste,
- är nu i Malung på dansbandsveckan för första gången någonsin!! Gårdagen var i och för sig inte så bra som jag hade förväntat mig (efter all hype från kompisar var förväntningarna höga.....) men det sägs bruka bli bättre redan idag så vi håller tummarna! Oavsett så är det ju så fantastiskt att dansa och mysigt att få hänga i en husvagn en hel vecka med några av sina bästa kompisar.

Eat, Health, Livet

Glömde visst skriva igår (bra början att glömma redan dag två..... haha), men igår var jag bland annat glad för:
- hotellfrukosten vi började dagen med; älskar hotellfrukost och speciellt denna där det fanns massa frukt och smoothie och juice och sånt OCH supergoda croissanter!
- jag hade ett par härliga dagar i huvudstaden med mamma och Jesper.

Eat, Health, Livet

Inte svårt att hitta saker att vara glad över en dag som denna! Utmaningen blir ju att hitta saker när vardagen och hösten med regn och rusk är här igen. Hursomhelst, dag ett av #100happydays och idag är jag glad för att:
- jag vaknade tidigt av mig själv, hade tid att ligga och dra mig och sen yoga och fixa mig och packningen och städa och allt i lugn och ro,
- jag får hänga i Stockholm med mamma och lillebror (och en liten stund med Jolly) ett dygn; bara en sån sak är ju något att vara extra glad över eftersom det händer väldigt sällan numera, men dessutom:
- vi bor på superflashigt hotell,
- vi åt god mat och drack gott vin och bellini tidigare ikväll,
- vi promenerade genom ett sommar-Stockholm och solnedgången längs havet hem till hotellet efter middagen; SÅ FINT,
- vi är starka och pigga och friska och orkar gå hela dagen (närmare bestämt över tjugoen tusen steg allt som allt - vardagsmotion deluxe!).

Och du - vad är du glad för idag? :)

Health, Eat, Livet, Move, Outdoor life, Yoga

Häromåret körde jag #100happydays, en bild varje dag (på instagram) på något som gjorde/gör mig lycklig den dagen. Syftet var att sprida mer positivitet och glädje i sociala medier, men för mig blev det även ett sätt att uppmärksamma "det lilla", att vara glad även för småsaker. Jag vill påstå att jag är rätt bra på det nuförtiden, men det är alltid bra att träna så nu är det dags igen! Det kanske inte blir ett inlägg på Instagram varje dag, men jag ska försöka skriva här eller i min vanliga dagbok åtminstone. Det sistnämnda kanske inte sprider så mycket glädje till andra direkt, men det gör mig uppmärksam på allt det positiva jag har i mitt liv - stort som smått - och det gör ju mig gladare och nöjdare och sprider således indirekt även glädje till andra.

Vill du vara med?! Vi smygstartar på en gång eftersom det aldrig kan bli för lite positivitet och tacksamhet i världen, men med tanke på klockslaget så börjar vi på riktigt imorgon (onsdag). Så, vad är du extra lycklig för just idag?

Jag är lycklig för att:
- jag vaknade med en fantastiskt härlig känsla i kroppen efter gårdagens motion: träningsvärk och trött men på ett sådär härligt sätt som man bara får efter en heldag utomhus och i rörelse,
- jag fick äta lunch med Carolina som jag inte träffat på länge,
- jag gick på ett svettigt och jobbigt yogapass i botaniska i kvällssolen fastän jag egentligen var för trött och inte hade tid för att jag ändå ville och behövde och förtjänade att röra på mig och landa och andas och slappna av och jag längtade efter den där post-yoga-känslan som är så fantastisk,
- jag cyklade hem i sommarkvällen med den där post-yoga-känslan och ett stort leende på läpparna och var så trött så jag knappt kunde cykla rakt men det var liksom bara värt det och så skönt,
- jag åt god pasta med pesto och tomater som var rester sedan typ tre dagar tillbaka, för att jag var lat men mest för att det var så gott,
- jag vet att det väntar många likadana dagar de kommande fyra veckorna,
- jag ska få hänga med mamma och lillebrorsan i Stockholm ett dygn från och med imorgon.

Den här bilden är tagen hemma hos mamma och Jost häromveckan när jag yogade där, men den gör mig så glad och det är lite sådär jag känner mig just nu: trött men glad. OCH den symboliserar ganska bra vad yoga handlar om: övning, att våga släppa taget och våga falla. Och inse att det inte är så himla farligt.

Health, Livet, Move, Outdoor life

Förra sommaren fick jag ett ryck att jag ville börja cykla mountainbike, ni vet på stigar och grusvägar i skogen. Inte nödvändigtvis branta berg och backar sådär som man ser, utan mer bara komma ut i naturen. För mig som älskar att vara ute i skogen och röra mig länge tänkte jag att det vore ett perfekt alternativ till alla promenader och löppass jag genomförde sommartid. Mamma tog således hit min gamla mountainbike och så skulle jag bara köpa en hjälm och börja - but I never did. Plötsligt kom alla de där ursäkterna; hur hittar man en bra hjälm - då måste jag ju iväg utanför stan för att köpa en, "inte kan väl JAG ge mig ut på skogsstigar, jag som aldrig testat förut" (bara tillbringat timmar på cykelställena som fanns hemma i Mockfjärd som liten, inklusive stigar med gupp och grejer, men "det räknas ju inte") och PÅ DEN DÄR gamla, dåliga cykeln (det är ju bara en mountainbike som var väldigt bra när den köptes och fortfarande fungerar felfritt.....). Jag tror ni förstår vad jag menar - det blev ingen cykling.

Förrförra veckan på Sandhamn testade vi ju mountainbike, inte så snabbt och avancerat, men bra cyklar och fina skogsvägar. Och det var fantastiskt! Jag blev helt fast. Så väl hemma i Uppsala skaffade jag mig en hjälm (fanns för två hundra kronor på stadium i stan som duger gott och väl nu i början.....) och idag tog jag mig äntligen ut och testade. Det blev sammanlagt tretton kilometer med en paus för bad mitt i och jag älskade det. Cykeln funkade okej, ingen supercykel men helt klart tillräckligt, jag kan ju cykla så det där med att jag inte kan är ju bara en dum ursäkt (skillnad såklart om man ska ut på branta och smala stigar med stenar och rötter, jag höll mig på asfalt och grusvägar idag) och hela grejen passar mig perfekt: natur, träning och en adrenalin- och endorfinkick på det. Det blir garanterat fler mil denna sommar.

Summan av det hela: om det är något du tänker att du vill göra men ändå inte gör, tveka inte, lyssna inte på hjärnans alla påhittade ursäkter, bara gör det! Det värsta som kan hända är att du inte gillar det och då har du ju iallafall testat. Gå inte ett år och tänk på hur du skulle vilja göra det, för tänk då om du faktiskt gillar det - då har du slösat bort ett helt år.

Livet, Work

Ursäkta den något hetsiga rubriken men jag har alltså nu min FÖRSTA RIKTIGA BETALDA SEMESTER NÅGONSIN!! Det känns så himla konstigt, förstår inte riktigt det här med att jag faktiskt är ledig och får betalt, haha. Svårt att släppa tankarna på jobbet och inse att jag inte ska tänka på det på fyra veckor, men å andra sidan brukar jag vara rätt bra på att koppla bort det bara över en långhelg så de (tankarna på jobb) försvinner nog typ imorgon bitti. Nu ska vi grilla och chilla med lite vänner - precis så som semester ska vara har jag hört!

Eat, Health, Livet, Move, Outdoor life, Work

Vilka dagar! Åkte till Almedalen i måndags morse och har haft fullt schema ända tills några timmar innan hemresan idag. Det har varit många inspirerande och bra föreläsningar, seminarier och debatter som gett nya insikter och kunskaper både för jobbet som organisation och för min professionella roll som kommunikatör och för min personliga utveckling och intressen, och dessutom har det blivit flera positiva och trevliga möten med människor som har supermycket kunskap och erfarenhet inom diverse olika ämnen (och som, om det blir som vi pratade om, kan betyda bra saker för jobbet som organisation). Utöver det har jag hunnit med att hänga i solen, gå typ tjugo tusen steg varje dag (inklusive över tre kilometer enkel väg längs havet för att gå mellan vandrarhemmet och Almedalen varje dag), springa Almedalsloppet (jag klarade att springa hela utan smärta i knäet!!), gå på rosémingel (tydligen ett måste i Almedalen - lyckades till och med att hamna på ett av topp 10 bästa, hehe), äta massa god mat och träffa så många otroligt inspirerande och trevliga människor. Det måste nog vara det bästa med Almedalen ändå, alla fantastiska människor och möten! Alla jag pratat med (och det är många....) har varit så öppna och trevliga och det känns som att man kan lära sig någonting nytt av varenda människa (tex träffade jag idag några från TV4 där det gick från en trevlig lunch till att jag fick hänga på när de skulle filma någon intervju och sådär för att jag sa att jag förut velat bli journalist och fotograf, och då lärde jag mig ju massa om hur media tänker (dvs hur kan jag som kommunikatör jobba för att locka media) men också om film och intervju (för när jag själv gör filmer och reportage på jobbet), och dessutom var de supertrevliga och härliga att hänga med). Det känns som att de spärrar jag haft tidigare när det gäller mingel och sånt där (har ändå tyckt att det varit lite jobbigt att gå fram till någon random liksom) har släppt tack vare detta. I Almedalen är det inget konstigt att börja prata med någon okänd, snarare tvärtom.

Skulle kunna skriva mycket längre men tröttheten är enorm och imorrn väntar en lång jobbdag innan min FÖRSTA RIKTIGA SEMESTER NÅGONSIN(!!!!!). Här kommer ett axplock av bilder, har många fler men de är framförallt på solnedgångar, fina hus och rosor, havet och sådär. Visby var så himla fint och resten av tiden har jag inte haft tid att fota så jag har inte så mycket roligare bilder än så (mvh pensionären, haha).

En kort avslutning bara: helt sjukt vad inspirerande föreläsningar och seminarier och möten och människor gör - känner mig så SJUKT PEPP och sugen på livet, både personligt och professionellt, efter förra veckan på Sandhamn och nu denna vecka. Det ska bli superskönt med semester och jag ser så fram emot ledighet och vänner och familj och att bara vara, men jag längtar lite efter att få börja jobba i höst också och fortsätta med allt detta, alla tankar och idéer som kommit upp, och det gör mig typ bara ännu mer pepp för det betyder ju att jag verkligen, verkligen trivs på mitt jobb. Fatta känslan av att man VILL gå till jobbet för att det är så himla kul och kollegorna är så bra (och samtidigt ha fyra veckors ledighet med allt vad det innebär framför sig först!). För någon som haft lite svårt att bestämma sig här i livet, lätt stressat vidare till nya saker och aldrig varit nöjd som det är och dessutom blivit stressad av typ alla jobb hittills, så är det en rätt (läs: VÄLDIGT) stor framgång. Livet hörrni, vilken grej! Jag antar att det är sant som de säger:

"Create a life you don't need vacation from".

Det har tydligen jag gjort.

Eat, Health, Livet, Move, Outdoor life, Work

Igår och idag hade vi som bekant sommaravslutning och konferens på Sandhamn och det var två så himla bra dagar! Vi började med en inspirerande workshop med Anna Iwarsson som är före detta generalsekreterare på Friskis, numera bland annat författare och ordförande för gymnastikförbundet. Pratade om organisationsutveckling, arbetssätt och -klimat och allmänt om hur vi upplever gruppen och vår arbetsplats. Så nyttigt att få sitta ned och prata om såna saker, det händer ju inte så ofta. Dessutom diskuterade vi vilka förändringar som behöver ske för att vi ska nå vår vision 2020. Vi gick alla därifrån superpeppade, så det blev en mycket bra start på dagarna! Sen tog vi färjan till Sandhamn, jobbade mer med utvärdering av det senaste året och planering av framtiden, cyklade mountainbike runt ön, gick på hotellets spa och avslutade dagen med ett glas på terrassen (med utsikt över hamnen!) och en fantastiskt god middag.

Idag höll jag som sagt ett yogapass (så kul, vill verkligen göra det fler gånger!!) och sedan jobbade vi ännu mer med planering och framtiden innan en god lunch och hemfärd. Det är sällan vi gör såna här saker med kansliet, åker iväg och både jobbar och umgås, men det var så nyttigt och vi är alla så peppade för framtiden och allt som ska hända OCH det känns som att vi kom varandra ännu närmare under dessa dagar vilket ju gynnar både arbetet i sig eftersom det blir lättare att samarbeta och gör att det är ännu roligare att gå till jobbet. Så, nu ser jag fram emot att komma tillbaka efter semestern och ta tag i allt som ska göras!