View tracker


Man fattar vad det gäller lixom, det är sprutor, blodsocker tester och mycket saker att ha koll på.

Men ändå, det känns som om man aldrig riktigt kan förmedla på hur det verkligen är och känns, men det är förmodligen nog inte meningen heller. En sådan vardagsgrej som går på automatik är inte en självklarhet som insulinbristare.

Tänk typ som varje gång innan man kör bil måste man ha back-up och koll på hur man ligger, innan man går till en kompis, innan du fikar, under tiden som man har ett super intressant samtal med någon så måste du avbryta för att kolla blodsockert, när du ska gå till affären som ligger 3 min bort, innan du ska gå en promenad, när du sitter på bussen, innan du lägger dig på kvällen, när du vaknar på morgonen, när du ska äta, efter du har ätit, när man shoppar, när man badar, och förmodligen kollar man blodsockret på natten om man skulle vakna.

Detta är egentligen bara några få vardagshändelser som bara händer utav farten, men njaa inte för mig riktigt, det är inte så konstigt att jag kollar mitt blodsocker ca 30 ggr om dagen.

Tänk om man skulle få en dag ledigt från diabetes och allt vad sprutor heter…


Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker


Som förälder så är det en självklarhet att man vill barnets bästa i alla lägen, och när då ens barn insjuknar i en kronsik sjukdom är det såklart inte en lätt match att ta men det är viktigt att göra det bästa utav situationen.

Jag var 13 år när jag fick diabetes, så här är mina tips till er föräldrar:

- Ta det med en klackspark, absolut att det är läskigt och svårt, men ju mer avdramatiserat det blir, desto lättare blir det att ta, för både barn och förälder

- Skämta lite om det, det behöver inte vara på dödsallvar (även om det är det).

- För mig är frukost det viktigaste målet, så om man får en stadig frulle så underlättar det hela dagen, så om man hjälps åt att fixa mat underlättar man mycket, för om man är 13 år och trött blir det oftast bara en seg ostmacka.

- För att minska oron inför de låga värdera på natten brukar jag alltid ha flera Festis paket vid sängen, det förlorar man ingenting på att ha och man blir lite lugnare när man vet att sockret är nära till hands.

- Prata inte om framtida komplikationer. Lyft istället fram det bra grejerna med diabetes, typ som tänk va bra koll man har på kroppen, hur många läger man kan åka på, man får träffa andra med liknade historier, och man blir kanske lite ödmjukare mot livet och tar vara på det.

- Unna ditt barn en fina väska som man kan ha alla diabetesgrejer i, då kanske det känns lite roligare att ha med alla sprutor osv.

- Om man har ett dåligt värde så kan man analysera det hur mycket som helst om varför det gick fel och vad man skulle gjort bättre. men som diabetiker så kan det vara jobbigt ibland och höra sådant, så säg istället "jaa detta var jobbigt, men nu blickar vi framåt och gör ett nytt försök imorn".

- Få det inte att bli så dramatiskt när man får lågt blodsocker, se till att ha med något i reserv så löser det sig oftast. För det är väldigt lätt att stressa upp sig när ens barn är lågt men försök att behålla lugnet så blir man som barn inte lika rädd heller.

- Bestäm inte insulinenheter åt barnet, utan prata om det istället och överlägg tillsammans så båda är lika delaktiga.

- Kolla upp lite roliga diabetes bilder, finns riktigt många och det gör även att man inte känner sig lika ensam.

Och tänk inte att livet har gått under, för det kommer bli lättare med tiden.

" When a bad thing happens you can choose if it will define you, break you down or make you stronger."


Hoppas det kanske underlättar lite. När jag fick min diabetes så hade vi väldigt bra sammanhållning med varandra i familjen och alla var delaktiga. Men jag vet verkligen inte hur det skulle gått om man inte skulle haft sina föräldrars stöd. 

Likes

Comments

View tracker

Om det inte vore för träningen som sänker blodsockret märkbart så skulle jag nog inte haft lika bra värden som jag har idag.

Det är egentligen ganska häftigt att en sak har sån stor påverkan, ioförsig är det självklart att träning alltid har en stor påverkan oavsett men ändå, jag tror inte jag skulle ha lärt känna av så mycket av min kropp om jag inte skulle dansat.

Vad är det man lär sig då?
jag har lärt mig mina gränser till blodsockret i samband med träningen, hur man anpassar kosten så man får jämna värden.
Men det viktigaste är nog att jag har lärt mig mer om mig och min diabetes och hur systemet fungerar, det skulle jag nog inte lärt mig på samma sätt utan dansen för att dansen sätter blodsockert på prov då och då..

Men iallafall så vad som händer när man dansar är att man sänker blodsockret mycket, för att man rör på sig. men det som är lite svårt är att kunna anpassa sig, så att man inte blir för hög eller låg så det gäller att hålla en balans och det är inte lätt kan jag säga.

Likes

Comments

"men om du blir låg då, är det för att du anpassat insulinet fel eller"?

Nääe.

Mycket påverkar blodsockret och allt handlar inte bara om insulinet, dock är det ju en rätt stor del i det hela ;)

När man blir låg är det för att man kanske har ansträngt sig mer än vad man har tänkt sig, eller man orka inte äta upp all sin mat, planen blev ändrat till något annat, eller att det var mindre socker i maten än vad man tänkte, osv osv

Det finns massaaaa olika anledningar till varför man blir låg så därför är det dumt att anta att man lixom har gjort fel eller man är dålig på att räkna eller anpassa.

visste ni att man kan sjunka i blodsocker när man stressar eller blir nervös? dock är det tvärtom för mig, jag blir bara tokhög då hahah


Likes

Comments


Analysera? Använde det ordet mycket i mitt förra inlägg.. men vad är det jag då analyserar då?

Vi tänker såhär då.. Det är en skoldag och det är köttbullar och potatismos till lunch. Då brukar det surra såhär i huvudet inför en måltid:

1, vad är det jag äter? hur mycket mat är det?

2, potatismos är ju snabba kolhydrater och då kommer mitt blodsocker åka snabbt upp och sjunka snabbt ner.. okej, då behöver jag långsamma fibrer som kompenserar, typ morot?

3, vad ska jag göra efter jag har ätit? ska jag träna eller göra nått som är mer stillsamt?

4, behöver jag gå ner till busstationen sedan eller kan jag ta tåget som ligger närmare? jag sjunker ju snabbare om jag går ner till busstationen…

5, Men tänk om jag blir mer hungrig och inte har anpassat min dos till att hämta mat en gång till?

6, under hur lång tid vill jag att mitt blodsocker ska hålla? vill jag att det ska sjunka inom en timme genom att ta lite mer insulin eller vill jag att det ska hålla till ca kl 5?

7, undra om jag har något extra att äta fall om jag blir låg sen?

8, vill ju inte ligga högt heller.. då blir man ju irriterad och trött.

9, jag kommer inte kunna koncentrera mig på lektionen om jag blir hög sen,

men men..

- Äsch vi gissar och hoppas på det bästa! *tar 6.5 enheter insulin*

Hamburgare utan bröd, tar inga risker längre… typ som igår då vi käka thai mat, frågade två gånger vad som var glutenfritt och det gjorde även min kompis, bara för att vara på den säkra sidan ;) 

Likes

Comments


Ibland funderar jag på hur jag ska tänka eller prioritera.. Typ som igår, då var vi i Göteborg med klassen och kollade in balettakademin och sedan såg vi på musikal, crazy for you hette den, men iaf.. När det är sådana dagar då det händer mycket och man ska ta sig runt till olika ställen osv, Hur ska jag tänka med blodsockret då?

Jag fördrar då att ligga lite högre i blodsocker för det känns mer tryggt och man vet att det tar längre tid att bli låg, men är det "rätt" eller "bra"?

Sådana tankegångar går väldigt ofta i huvudet på mig, man ska lixom analysera allt man gör hela tiden.

Hur många andra 18 åringar tänker på hur mycket sockerarter det finns i mat eller hela tiden har ett stort konsekvens tänk för inte hamna i koma?

Jaa ingen som är frisk iaf, ibland kan man känna sig ensam i tanken på att ingen kommer riktigt fatta hur mycket man analyserar, men åt andra sidan så tror jag att det är få som känner sig kropp så väl som en diabetiker gör, så något positivt kommer det ju ifrån dessa tankegångar.


Likes

Comments


Mycket påverkar blodsockret, vad man äter, gör, men även hur man mår!

Idag har jag vart nervös hela dagen och det visade sig kan man säga..

Nu när jag har sovit middag o är lugn igen så är bs oxå lungt. 

Haha kan hinta om att nervositeten handlande om uppkörning.. ;) 

Likes

Comments

Hemma igen. Men att vara hemma betyder inte bara att gå tillbaka till vardagen på ett svep, eftersom man har vart ledig så ändrar man om insulinmängden för att vardagen ser annorlunda ut.

Så nu måste man tänka om och det är ibland svårt att vänja om kroppen från en sak till en annan när det gått en längre period. Te.x utifrån vad man gör så höjer jag min långtidsverkande spruta och även insulinet och nu när jag kommer träna mycket igen så sänker jag doserna.
Det låter kanske inte så krångligt men det är mycket mer än så, man ska vänja sig, anpassa på nytt och från att träna lite till att träna mycket gör skillnad.

Så jag måste säga att dansen är nog ett utav den stora faktorn till jag har så bra blodsockervärden idag, man får lixom gratis träning vare sig man vill eller inte eftersom det ingår i utbildningen.

Istället för att ta mycket insulin så kan man ta mindre och dansa ner blodsockret för att träningen har sådan påverkan.


Likes

Comments

Är rätt nöjd med hur jag har legat under resan, Helt ok faktiskt!

Likes

Comments

Efter min lilla glutenuppenbarelse så har jag kommit på lite bra saker med händelsen.

- Det är egentligen rätt bra att jag fick min första reaktion, just där och då när man var hemma, och inte typ i skidbacken eller i mataffären.

- Nu kan jag inte säga att jag bara är gluten på pappret som jag har sagt innan, eftersom det inte stämmer längre.

- Pga det vet jag även att jag har haft bra koll på gluten och inte har fått i mig nått ( inte i stor mängd iaf)

- tänk att nått så vanligt som mjöl kan vara så "giftigt" och skapa sådana reaktioner, det känns ju inte som att det är så himla ren produkt egentligen.

Och glutenintolerans är ju inte heller en allergi utan det är en autoimmun sjukdom.


Likes

Comments