Header

träning, tävling

Dagen efter 800-metrarna kändes kroppen alldeles mör. Skönt för att veta att en tagit i, men nu blir det ingen mer hårdträning denna veckan. För att till helgen bär det av mot Kungsbacka och tävling.

På lördag springer jag för första gången 3000 meter. Jag har varit nervös hur länge som helst, men en måste ju våga för att ta sig till nya nivåer. På söndag blir det 800 meter.

Dagens citat:

"Don't regret anything you do, cause in the end it makes you who you are."

Bild från 800 meter på Ymerspelen tidigare i sommar.

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

träning

Att starta veckan med träning är verkligen superhärligt. Just för att fylla på med ny energi inför veckan. Denna veckan inledes med 800-metersintervaller, med 30 sek vila efter 400 m. En intervall man helst inte gör så många av. Det gick ganska bra, men inte riktigt så fort som önskat, därför gillar jag dagens citat :)

Dagens citat:

"In order to succeed, we must first belive that we can". - Nikos Kazantzakis

Likes

Comments

Contains affiliate links tips, träning

I samarbete med Cykelkraft

Igår provade jag att springa i mina nya glasögon från Cykelkraft och BBB Cycling. Solglasögon är verkligen något jag saknat under de stekande passen på Ryavallen, eftersom kvällssolen ständigt ligger på där.

Glasögonen sitter bra på när jag springer och jag tycker om att de är så breda att de täcker hela synfältets bredd. Det är kanske i och för sig det som är meningen med sportglasögon, men eftersom jag aldrig använt några tidigare har jag inget att jämföra med.

Klicka på glasögonen för att komma direkt till dem i webb-shoppen.

En putsduk, påse, samt tre olika glas för olika väder ingick även.

Vill ni rusta upp träningsutrustningen för höstens löpning, cykling eller annan utomhusaktivitet shoppa på Cykelkraft.se!

Kram! <3

Likes

Comments

tips

Godmorgon! Idag vill jag slå ett extra slag för att planera. Planera din vecka, dag och månad. Det gör det mycket lättar att komma ihåg, få saker gjorda och inte minst slippa fundera över vart dagarna tar vägen. Så här har ni mina bästa planeringstips:

1. Gör en plan i tex. ett dokument eller anteckningar på mobilen och rada upp de fyra kommande veckorna. Bestäm dig för när det är dags att planera, förslagsvis varje söndag.

2. Skriv en to-do list för varje vecka, dag eller för hela perioden beroende på vad som passar dig bäst. Skriv ner allt! Vill du se 20 avsnitt av en serie, skriv ner det. Allt som står på din lista ska prioriteras och hinnas med. Se även till att fylla på, samt bocka av efter tidens gång.

3. Ha din planering samlad på ett ställe, i en bok eller samlat på alla dina digitala plattformar. Det gör det enkelt att se en helhet, så att inget glöms- eller tappas bort.

Själv har jag min planering i Anteckningar på mobilen, vilket är synkat med datorns. Där har jag radat upp dagarna fyra veckor framåt, för att ha god framförhållning. I slutet av varje vecka finns en to-do list som fylls på allt eftersom. Där antecknas allt!
Lycka till!

Dagens citat:

"Failing to plan is planing to fail."

Likes

Comments

mindfulness, tips, träning

Jag vill även ge lite extra cred till Träningspodden för Lovisas uttalande mot värderingar och människosynen inom träningsbranchen. Något som får henne att bli väldigt irriterad och även gro en inombords ilska inom mig. Inte för att det är första gången, utan för att detta ofta förekommer.

En tjej som skulle byta arbete berättar att hen tänker fortsätta träna som tidigare. Med motiveringen att man vill ju inte bli tjock och svag.

Då är jag så stolt och tacksam för mina värderingar och förstånd, att för det första blir en inte tjock bara för att en inte tränar. Och för det andra att det inte ska vara något negativt med att vara tjock och svag.

Idag är vi bara så hjärntvättade att oavsett vad vi säger, så vet vi att det generellt sett ligger något negativt i benämningen att en människa är tjock. Även om det egentligen skulle vara som vilket beskrivande adjektiv som helst, liksom blond, brunögd eller fräknig.

Lyssna på Träningspodden för att få en tydligare inblick i vad det handlade om, finns där roddar finns! <3

Likes

Comments

mindfulness, tips

Igår lyssnade jag på säsongens andra avsnitt av Träningspodden. Som ni säkert vet är jag en riktig poddslukare med Träningspodden som en av mina favoritpoddar.

Under veckans avsnitt fick några goda insikter om livet. Vi måste påminna oss själva om att varje dag och varje stund är en njutning. Även om det känns jobbigt just nu För att en dag kommer vi sakna det som en gång bara var vardag eller något vi tyckte mindre om.

Själv har jag onekligen, starkt saknat tiden som var för ca. 7 år för sedan. Jag vet att jag på den tiden inte tyckte det var något märkvärdigt, eller något jag njöt av särskilt mycket. Men idag, sju år senare är det en av de sakerna jag vill. Få tiden tillbaka.

I och med det insåg jag även hur dålig jag är på att leva i nuet. Jag ser bara mig själv flera år framåt i tiden. Även om denna stund eller dag mest känns som en transportsträcka behöver den ta varas på. Uppskattas med våra sinnen och göra det bästa av. För att just idag kommer aldrig tillbaka.

Lyssna på Träningspodden i iTunes, acast eller ar ni annars väljer att lyssna på poddar. Kram <3

Dagens citat:

"En dag framför dig är bättre än tio år bakom dig."

Likes

Comments

träning

Äntligen börjar motivationen återvända. Det har ju känts lite motigt med träningen på sistone, men igår kändes det förvånansvärt bra igen. Innan träningen började satt jag länge och ville återvända hem. Jag kan tacka mig själv för att jag inte gjorde det. För att under- och efter passet kändes allt bättre igen.

Sprintuthållighet (korta intervaller) är ju överkomligt och lite bålstyrka på det. Träningskläderna, spikskorna och löparbanan är åter igen mina bästa vänner! Precis som det ska vara.

Dagens citat:

"When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you got a thousand reasons to smile."

Likes

Comments

Sitter och vilar i hallen och tänkte passa på att tipsa om en bok jag nydligen lyssnade på. Daniel Redgerts bok Vem fan är han?? som kom ut för några veckor sedan. En självbiografi om den resa han gjort, vilket berörde mig. Mycket solsken, men också hårda puckar och motgångar såklart.

Från Västerås till Stockholm, Östermalm och Perfect Day. Och såklart mycket där emellan, tex. mötet med Tom Cruise, onsdagsutgångarna och när han insåg att modebranschen var att lämna med huvudet före.

Idag driver Daniel en av Sveriges största interjuvpoddar, Tankar med..., är PR-chef på Perfect Day Media och nu även författare.

Har lyssnat på boken tre gånger och rekommenderar er att läsa eller lyssna på deniallafall minst en gång :)

Likes

Comments

dagbok, träning

Igår var sommarens sista lediga dag för både mig och pappa. Det firade vi med sushi. När vi kom in på restaurangen förvånades vi av att de gjort om lite och det var minst lika gott som alltid!

Lite senare på eftermiddagen tog vi en Power Walk i det soliga vädret. När jag kom hem yogade och stretchade jag också lite. Motivationen till träning har inte varit den bästa den senaste veckan, men jag hoppas att nästa vecka blir en bättre träningsvecka. Nu ska jag äta min chiapudding och sedan sticka iväg till jobbet :)

Dagens citat:

"With the new day comes new strenght and new thoughts." - Eleanor Roosvelt

Likes

Comments

tips, Recept

Go' kväll! Här kommer ett tips som går att förbereda redan nu. Under den senaste tiden har jag experimenterat lite med chiapudding och har nu kommit fram till vad jag anser den ultimata chiapuddingen. Jag tycker om när den är den är fastare i konsistensen och serverar gör jag helst i en glasburk.

Som bas blandar jag 2 msk chiafrön och 1 dl soyamjölk. Dubbla mängden mjölk om du vill ha en rinnigare pudding, eller både och om du vill ha en större sats. Själv föredrar jag en fast konsistens. Blanda sedan (eller skaka om du har ett tätt lock). Låt stå i kylskåp över natt eller minst två timmar innan servering.

Eftersom chiapuddingen i sig inte smakar så mycket tycker jag det blir godare att från början blanda i någon smak, tex. kanel.

Blanda runt i puddingen när du tar ut den om det behövs och toppa med vad du vill eller inte alls.

Förslag på topping:

- Banan

- Bär / frukt

- Nötter

- Müsli / granola

- Sylit

- Kanel

Lycka till!

Likes

Comments