Heisann, vært lite oppdateringer pga dårlig nett, tro det eller ei, også mye som har skjedd og det har stort sett gått i ett. Nå har vi akkurat passert grensen og er vel tilbake i Norge igjen. Bare et par timer igjen så er vi hjemme. Oppdateringer fra turen kommer selvfølgelig, både tekst og bilder.

Da vi kom fra Finland, ristet bilen utrolig masse. Så fant vi ut en time før Luleå at dekkene var totalt utslitt. Vi har jo kjørt langt så kan nesten ikke regne med annet. Så der måtte jeg ut med noen tusen til nye dekk. Viser seg at forstillingen på bilen min ikke er rett, noe jeg var sånn små bevist på fra før. Når jeg sier utslitt, så utslitt at vi kjørte på korden. (Kord er noen tråder i dekket som skal hjelpe til med forsterking av gummi, som i bil dekk. De som kan litt om bil vet at man skal ikke kjøre lengre på dekket når mønstret er borte. Det går på millimeter. Hos oss var mønstret ganske borte kan du med andre ord si) Så jeg ringte til Dekkhuset i Sverige for å høre om dem kunne ta oss inn til skift når vi kom til Luleå. Heldigvis hadde dem tid. Ren flaks, med tanke på at dem hadde det veldig travelt. Så vi fikk byttet dekk og gledet oss til turen videre. Dessverre skuffet svenske-kysten oss en del. Lite sandstrender uten om på campinger Osv. Så vi fulgte E4 nedover Sverige. Alt vi så var skog, skog og mere skog. Dette er en rute vi ikke kjører igjen med mindre vi skal fort hjem.

Vi skulle også egentlig campe på tur nedover, men etter å ha lett oss i hjel, fant vi en plass. Vi kjørte til den såkalte stranden. Innover der fant vi noen gamle bygninger som kunne mint oss på en type skrekk film, så jeg ville ikke være der. Dermed satt vi kursen videre. Vi fant aldri noen plass å campe, så dermed bestemte vi oss at vi bare sov videre i bilen før vi satte kursen hjemover. Vi kjørte innom Charlottenberg kjøpesenter, kikket, spiste og handlet litt råvarer før vi ikke orker mer pga folke mengden. Det var som sild i tønne. Og nå er vi snart i Kongsvinger. Vi kan nesten ikke vent med å komme hjem.

Littlered.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

• 18 lesere

ROADTRIP NORGE

Jeg er vandt til at alt skal gå fort. Hver gang jeg har vært med familien hjem til nord på ferie, så har det alltid vært sånn, bang bang bang, fort og gæli. Skjeldent tid til stopp. Målet har som regel vært å komme seg opp så fort som mulig. Så denne turen var veldig stressende for min del til å begynne med. Men etter denne morgningen når jeg tok over kjøringen i natt da min kjære var trøtt og sliten, så har ting gått litt bedre. Jeg stresser ikke så mye lengre nå. Vi har hatt godt vært siden vi kom ned i fra Dovrefjell, og været har ikke blitt dårligere. Byttet litt frem og tilbake på kjøring etter som vi har vært slitne, men også passet på å tatt noen fine pauser.

//Bildet er tatt på tur opp på Dovrefjell i dag tidlig. Syns denne steinen var litt kul. (Hva syns du?)

Den første litt lengre pausen vi hadde var en tur inn i Trondheim. Vi bestemte oss for å vente til Nidarosdomen åpnet dørene så vi fikk tatt en titt inn i den flotte domkirken. Dette kommer jeg tilbake i ett egent innlegg litt senere, for dette var en spesiell opplevelse for min del. Etter vi hadde vært i domkirken gikk vi litt rundt i byen og ned mot båthavnen. En flott spaser-tur på morgenkvisten. Så dro vi videre mot Levanger, der vi måtte fylle opp tanken på Lillerød igjen, da var hun tørst. (Lillerød, for dem som ikke vet, er det bilen min) Vi stoppet også innom Verdal'n, slang inn en 5ukers Lotto hver og reiste til der slage ved Stiklestad hente, for herrens mange år siden. Nå har vi akkurat reist fra Steinkjær, måtte jo titte innom Møbelringen der, da øverste sjefen til Daniel eier den butikken også. Så etter å ha gjort litt forskjellig i dag, så har jeg fått senket skuldrene og sitter å føler litt på koseferie nå. Det er utrolig deilig å bare stoppe når det passer en selv, ikke stresse, samt også gjøre ting som disse tingene om og når man føler for det. Åh, som jeg koser meg. Mistenker at kjæresten koser han også, selv om vi begge er ganske slitne. Neste mål mulige er Fauske, vi skal se på marmor før vi reiser ut mot Bodø for å handle litt mat og div ymse til kos i kveld som forhåpentligvis er i Lofoten ved en fin fin strand.

Hva har du/dere gjort i dag?
Har du/dere noen gode tips eller forslag til hva som må ses/ anbefales å gjøre i Norge?
Gi meg gjerne tips så sjekker vi dem nok opp.

ROADTRIP NORGE

Da har vi endelig om sider kommet oss avgårde. Venninne besøk kom godt med i dag. Søteste Camilla har hjulpet meg med vasking og klargjøring av bilen. Tusen takk for det, det kom godt med i dag. Så nå har vi straks kommet ut av Drammen og det kribler i magen. Jeg er så utrolig spent på alt vi vil oppleve. Daniel (min kjæreste, reise-venn og samboer) starter kjøringen. Jeg må vente litt med tanke på øyet. Så jeg tar neste kjøre-etappe. Med full tank og full mage er det bare å reise oppover. Så da sier jeg God Natt, Drammen, vi ses igjen om en uke. Så nå skal jeg bruke de neste timene på å planlegge se og lese kart boken jeg har fått med meg fra mamma og hvile litt til jeg skal kjøre. Kjenner allerede jeg er super trøtt så tenker det går ikke lang tid før jeg sovner.

Følg gjerne med, selv om vi er på tur er både kamera og Macbook'n min med. Så oppdateringer vil det komme uansett så lenge mobilnettet til Telenor er med oss. Om det skulle skje noe i forhold til internettet, skal jeg gjøre mitt beste på å si i fra om dette.

#utpåturaldrisur #roadtrip #norway

#HVERDAG

Kjenner det kribler i magen nå. Det som var et ryddig hjem i går, er difinitivt et rotete hjem nå. Klær som henger til tørk, håper jeg rekker tørke i tide. Med 12 timer igjen til avreise så er nesten alt klart. Kun pakking av klær og småting igjen og godt er det. Jeg fikk omsider linsen min i går. Jeg fikk også byttet vindusheis på bilen og gjorde faktisk nesten hele jobben selv til en forandring. Jeg burde jo tross alt ha lært nå etter de to rundene jeg har måtte bytte samme delen tidligere. Jeg rakk dessverre ikke ut til Bf - venninna mi i går. Det ble for seint etter jeg hadde tatt vindusheisen, men det tar vi igjen når jeg kommer hjem. Null stress, som vi sier. Ellers er planen i dag ikke stort annet en at jeg vet om et par timer så kommer ei anna venninne av meg på besøk fra Hønefoss. Jeg er kanskje sprø som får besøk i dag, men det får så være. Jeg har ikke sett henne på ganske mange måneder nå egentlig. Så det er vel på tide selv rett før turen.

Så planen for i dag er egentlig pakke ferdig. Støvsuge og vaske bilen, da jeg ikke rakk det i går. Må en tur på Elkjøp, kjøpe veske til macbook´n, og en sånn duppeditt så jeg får lagt over bildene på macbook´n. Stelle og vaske seg. Pakke alt utstyr og sånt i bilen. Så man kan si det blir en avslappende, stressende dag i dag. Jeg tenker å legge ut en pakkeliste for turen litt senere i dag.
Hva er planene dine i dag?

#UKENS FAVORITTER

Instagram. Er det en ting jeg omtrent er avhengig av så er det Instagram. Jeg er innom sikkert minst 10 ganger om dagen. Bare scroller, legger ut bilder osv. Enkelte ganger er det en eller flere instagram-kontoer jeg følger mer. Slik som nå. Nå skal vi jo på road-trip. Vi har mange destinasjoner fremfor oss som vi skal besøke, og jeg leter stadig etter nye steder vi kan reise til. Vi er så heldig som bor i ett så vakkert land. Så den siste uken har jeg sett både etter inspirasjoner og steder å besøke. Jeg tenkte egentlig jeg bare skulle dele ukens mine instagram favoritter med dere.

#1. Norge🇳🇴

Instagram (link)

Anbefaler å ta turen innom denne profilen. Kanskje du blir like inspirert som meg.

Jeg må jo nesten bare si det, dette er en av de jeg har jeg fulgt mest. Dem legger ut så mange fine, flotte og inspirerende bilder. Bilder som forteller deg at det er plassen du burde reise til.

#2. nikon_photography_

Instagram (link ).

Trenger du litt foto-inspirasjon burde du ta en titt her. Masse god inspirasjon til flere type bilder. Anbefales å følge.

Denne følger jeg også godt med. Jeg liker måten de forskjellige bildene er tatt på, og finner god inspirasjon til måter å ta bilder på. Gleder meg til å få testet ut min nye kameralinse.

#3. canon_photos

Instagram (link)

Denne er lik som den over, bare at det er Canon som er brukt isteden. God inspirasjons bilder om du ønsker inpirasjon til motiver. Anbefales å følge.

Er det noe jeg definitivt bruker mye tid på, så er det å se på bilder. Jeg elsker å se på bilder, det er så spennende å se hvordan forskjellige mennesker kan se motiver på forskjellige måter å rett og slett fange dem.

#4. dreamchasernorway

Instagram (link)

Litt inspirasjon til hva man faktisk kan finne av flotte motiver bare man beveger seg rundt i det flotte landet vårt. Både i fjell og hjem.

Når man klikker seg fra ett bildet til et annet og holder på slik i flere timer er det klart man finner godbiter her og der. Å se på bilder er motiverende og inspirerende når man vet man skal ut på skattejakt og se og kapre de beste øyeblikkene.

Så dette var noen av mine ukens favoritter. Jeg finner det både givende og inspirerende å sitte å se på hvor flinke mennesker der ute er til å kapre de beste øyeblikkene og bare dele med andre. Jeg anbefaler å ta en titt innom disse profilene, det er så mange flotte bilder og det kommer stadig flere.
Har du noen ukens favoritter så kommenter dem gjerne så tar jeg en titt.

#HVERDAG

Nå har jeg ventet en god stund på denne teite pakken. Jeg tørr jo ikke forlate leiligheten før den har kommet. Fordi på bygda leveres ikke ting på døren. Så begynner magen å rumle og da er jeg jo igjen glad for at jeg bor i byen, da kan man jo til å med få mat på døren, så noe enkelt og lett i dag ble det. En frisk pizza fra Miami Pizza. Spise må man jo også gjøre selv om man er stresset og driver å pakker. Så da ble det pizza og brus på døren. Perfekt.

#HVERDAG

Jeg hopper og hyler inni meg, fordi jeg er så spent samtidig som jeg gleder meg så sinnsykt masse. I morgen er dagen, i morgen kveld reiser vi. Åå så gøy det blir. Denne turen har jeg jo tross alt planlagt i flere år. Det skal bli gøy å endelig få reise. Turen er litt mere planlagt nå. Vi har bestemt oss for en nogenlunde rute. Så tar vi resten som det kommer. Jeg må ærlig si jeg var veldig bekymret i går. Nesten litt redd for at jeg måtte avlyse hele turen med tanke på øyet mitt. Men jeg fikk antibiotika av legen, en slik salve jeg skal putte på øyet morgen og kveld. Og allerede etter første runde i går så hjalp det. Så det er lovende!

//Bildene er funnet på google.

Men så skulle det heller ikke mye til før jeg skulle begynne å stresse. Tenkte liksom jeg bare hadde pakking og rydding av bilen igjen, men så kom jeg på, jeg har jo en vindusheis jeg må fikse! Så nå skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få tid til alt. Jeg må være hjemme til jeg får pakke på døren i dag som jeg ikke aner når kommer. Noe som er litt teit fordi da er jeg på en måte litt låst her til DHL kommer, men slik får det bare være når man plutselig bestemmer seg for å kjøpe seg linse til kameraet rett før ferien. (heh..) Så da får jeg ikke gjort annet en å forberede pakkingen til turen, og slike ting her hjemme. Jeg ryddet jo alt strøkent her i går, men litt hjelp fra min bestevenninne som hentet meg i går. Hun ble jo her til litt utpå kveldingen. Så er liksom ikke noe mere som trengs gjøres her hjemme annet en å vaske gulvet og det tenker jeg å ta rett før vi reiser i morgen kveld. ÅH, Som jeg gleder meg.

#HVERDAG

God morgen! Endelig sitter jeg hjemme igjen i Krokstadelva. Det er alltid utrolig godt å komme hjem til Mamma og Pappa. (<3) men det er også godt å komme hjem igjen. Etter en ganske så vellykket dag i går med mye å gjøre, venninne å besøke, leirdueskyting og plukking. Det er lenge siden sist jeg hadde energi til å gjøre så mye på en dag. Alt startet jo med at jeg våknet først for en gang skyld, så mamma. Så da stod jeg opp sammen med mamma. Vi bestemte oss raskt at vi skulle reise ned på skytebanen for p plukker leirduer for pappa, da han hadde spurt tidligere om vi kunne hjelpe han. Det gikk ganske fort, der vi stablet disse duene og bar dem rundt i skogen der. Når pappa omsider kom ned så sa han at vi hadde plukket mer enn nok. Jeg tror vi fikk plukket det meste. Så vi reiste hjem igjen. Mamma kjørte min kjære søster til legesentre da hun hadde slitt med hodepine i flere dager. Så da tok jeg tiden til å reise ned å besøke min barndoms bestevenninne fra ungdomsskolen. Hadde ikke sett henne på flere år, men ingenting var forandret med vennskapet vårt, vi snakket like godt som før. Hun har jo nylig blitt mamma til to nydelige gutter(<3) toeggede-gutter. Er både stolt og superglad på hennes vegne. Jeg så hun trivdes godt med det. Etter jeg hadde vært der noen timer reiste jeg hjem igjen til foreldrene mine. Bilen skulle jo pakkes før avreise hjemover igjen.

Mamma sendte meg av gårde med pappa på skyting. Så jeg fikk prøve meg på skyting av flyvende leirduer for første gang. Sist jeg holdt i en hagle, kastet jeg haglen fra meg fordi jeg var ikke forberedt på at avtrekkeren var så følsom. Men denne gangen gikk det bra, jeg er blå på skulderen i dag, men jeg traff 9 av 25 mulige, så er ganske fornøyd selv med tanke på at det var min første gang. Når vi var ferdig reiste vi hjem, pakket bilen. Men jeg måtte utsette å reise hjemover litt pga da vi plukket leirduer poket et "juletre" meg i øyet. Så nå sitter jeg å venter på legevakten. Da jeg våknet i dag var øyet sykt hovent og klistret igjen. Så jeg ringte bestevenninna mi på Hurum og hun kom med en gang å hentet meg og kjørte meg ned her. Så da sitter vi her å venter da. Håper dette ikke ødelegger Road-trip.