View tracker

Tog en promenad i det fina vädret.
Lillgubben mår sådär, skönt med lite frisk luft i alla fall.

Precis käkat o Melle åt bra så hoppas verkligen han får behålla maten ❤

Nu ska jag greja lite. Ha en fin dag!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Sjuk liten plutt här. Så blev ställa in möte o allting idag.

Ja så är livet med barn, det växlar fort.
Märkte att han inte alls va bra direkt när han vaknade. Såå varm och mår jätteilla :(

Ska bädda ner oss nu o glo på nått en stund ❤ Bara hoppas det inte är magsjuka...

Ha en bra dag! ❤

Likes

Comments

View tracker

Hoppas alla haft en fin dag :)

Min har varit helt ok i alla fall.
Natten till idag va jobbig. Men bara hoppas saker o ting ska lösa sig. Vill ha en natt utan massa ångest och skittankar nu tack!

Fortsatt med rensning o sånt här hemma. Lagat lite mat, fikat ja relativt lugnt.

Imorgonbitti är det upp tidigt. Möte....
Sen får jag se vad som händer. Kanske göra nått med Sandra när hon slutat jobbet :)

Fick lite uppskattning idag, det värmde o gjorde mig väldigt glad :)

Nej nu måste jag försöka sova här.

Sen vill jag ge tusen kramar till min älskade trollmora uppe i Sundsvall. Fan vad jag saknar dig! Känner mig inte hel utan dig ❤
Du & jag, humle & dumle vi måste ses snart! 😢 ❤❤❤

Likes

Comments

Ja aldrig något slut på eländet 🙈
Varför samlar man på sig så mycket för?

Se om jag orkar ett ryck till när lillgubben somnat. Sandra är här o håller oss sällskap, fast nu skulle hon till Motala en sväng.

Sjukt trött så får bli en tidig kväll ändå tror jag.

Vill bara packa ner allt o dra härifrån.
Bara hålla tummarna att det kan bli verklighet ganska snart. Den här jävla byn ger mig panik 😫

Men ja som sagt, en sak i taget så blir det nog bra med allt.

Hoppas ni har en bra helg!

Va rädda om varandra ❤

Likes

Comments

Ja då var det helg igen.
Ångest över tusen olika saker, usch önskar man kunde se lite ljus snart.

Hoppas saker o ting löser sig.
Om man vara kunde få må bra..

Imorgon ska jag i alla fall hem o fortsätta rensa o göra nått med Sandra o lillhjärtat ❤ Kom lite snö idag, får se om det ligger kvar till imorgon.

Älskar min fina pojke mest av allt i denna värld, kommer aldrig sluta kämpa ❤

Titta så fint han gjort på förskolan :)

Likes

Comments

Ja äntligen! 👏

De där bättre dagarna har inte varit många senaste månaderna. Dagar utan ångest och plågande tankar försöker man ta till vara på. Kanske lite vila och återhämtning va vad man behövde igår.

Melle hade en jättebra dag på busfabriken så han är riktigt nöjd med helgen.

Idag har jag storstädat, tvättat o ja allt sånt där. Skönt o ha det klart så kan man ta det lugnt innan det är dags och sova.

Sen vill jag utdela dagens nackskott till människor som lever helt utan samvete, tvi 🔫

Likes

Comments

Blir så jävla förbannad.

Behöver verkligen sova men som vanligt går det inte att koppla ner och slappna av.

Önskar det fanns en knapp man kunde trycka på bara.

När allt är tyst lugnt och stilla då har hjärnan bästa förmågan att ingå i tusen dueller med alla tankar.

Man funderar, resonerar, planerar med sig sjäkv fast man inte vill. Visst låter det helt sjukt. Men det är verkligen så det är.

Föreställ dig att någon skulle säga åt dig, du får absolut INTE tänka på, ja låt säga en färg tex. Försök nu och tänk bort det. Visst är det svårt? Ungefär så är det för mig att bara släppa allt och somna.

Med det sagt ska jag ändå göra ett tappert försök nu. En skärm släpper fokus en stund, men gör en dessvärre piggare.

Hoppas ni sover gott i alla fall ❤

Likes

Comments

Hittade en väldigt bra artikel som alla borde läsa.

Ångest är jobbigt, eller hur? Inte bara för den som lider av det, utan för dig – den som finns omkring personen – medan de går igenom det. Det är emotionellt dränerande för båda parter, det kan vara fysiskt krävande, och självklart mentalt krävande för det mesta.

Planer måste ändras enligt ångesten. Situationer måste ibland undvikas. Planering måste vara mer noggrann. Emotionella behov kan ändras från dag till dag. Det är mycket att jobba med, och det kan dessutom vara svårt att förstå dem.

Det är förståeligt att det är tufft ibland, så låt det här vara din fusklapp. 13 saker du måste minnas när du älskar någon med ångest.

1. De är mer än sin ångest
Ingen gillar att definieras av en enda sak. Om du verkligen vill stötta någon med ångest, påminn dem att du uppskattar individen bakom ångesten. Inse att de är mer än sin ångest.
Det låter som att det här vore sunt förnuft, vi går inte runt och dömer folk efter bara en sak för det mesta, men människor har en tendens att blindas av problem med mental hälsa. De är fortfarande människor, lika komplexa som alla andra. Snälla, kom ihåg detta.

2. De kan bli trötta lätt
Ångest är uttröttande. Det verkar som att de enda som förstår hur uttröttande det verkligen kan vara är andra som lider av ångest. Ångest gör att folk lever på helspänn. De är alltid på alerten, har oroliga sinnen, och deras kroppar är alltid redo att fly eller fäkta. Med helspänningen kommer trötthet. Situationer som människor utan ångest kan segla igenom är mer uttröttande för den med ångest.

Har du någonsin haft en stressig vecka på jobbet, där du varje dag vaknar och tänker ”wow, hoppas det lugnar ner sig snart”? Så lever en person med ångest varje dag, och det är utmattade. Kom ihåg det nästa gång du pressar någon med ångest till att bli mer ”produktiv”.

3. De blir lätt överväldigade
Deras sätt att vara på helspänn gör också att de överväldigas lätt. De är medvetna om allt som sker i och omkring dem. Varje ljud, handling, lukt, ljus, varje människa, varje föremål. För någon som ständigt är så alert kan en situation som inte verkar så överväldigande (t.ex. tanken på att flera personer pratar i ett rum) leda till att deras huvud snurrar runt. Du kan läsa mer om det här.

När du försöker uppmuntra någon med ångest att gå någonstans, kom ihåg att det du njuter av kan vara överväldigande för personen. Försök inte låsa fast dem. Försäkra dem om att de kan gå därifrån när som helst.

4. De är väl medvetna om att ångesten ofta är ologisk
Att vara medveten om det ologiska hindrar inte tankarna från att löpa amok. Det hindrar dem inte från att tänka på hundratals katastrofscenarion. Om det vore så enkelt som att säga ”okej, det är ologiskt – det finns ingen mening med att oroa sig” skulle de flesta med ångest inte lida av det längre.
En av de värsta sakerna med ångest är hur medvetna de som lider av det kan vara om det ologiska. Att påpeka att det är ologiskt hjälper inte – det vet det redan. De behöver medlidande, förståelse och stöd – de behöver väldigt sällan råd om hur ologisk och meningslös deras ångest är (för det är inte ens att ge råd). Du kan läsa mer om det här.

5. De kan berätta hur de känner (du behöver bara lyssna)
Att ha ångest betyder inte att de inte kan uttrycka sig eller kommunicera (om de inte har panik, för då kan de förmodligen inte det. Försök inte tvinga dem!). De vill fortfarande prata, och föra sin egen talan. De kommer berätta vad de känner.

Ofta tror folk att någon med ångest, eller vilket problem som helst, inte kan eller vill kommunicera – det är för att de väljer att avstå, vanligtvis för att den andra parten var avvisande förra gången de öppnade sig. Nästa gång du tror att de inte kan föra sin egen talan, håll tyst och ge dem chansen att faktiskt prata. Ta sedan chansen att lyssna.

6. De behöver inte höra någon konstant fråga “är du okej” när de har panik
När du ser någon med panik som du vet har ångest, måste du verkligen fråga om de är okej?
Du vet redan svaret. Deras hjärta slår en miljon slag i timmen, deras händer är spända, deras bröstkorg är åtstramad, deras lemmar vibrerar av allt adrenalin och deras hjärna har inträtt i kroppens ”fly eller fäkta”-funktion. Helt ärligt? En del av dem tror att de håller på att dö. Så istället för att fråga om de är okej, försök med något mer hjälpsamt och konstruktivt. Bra exempel är:

“Kom ihåg att andas”
”Kom ihåg ”
”Vill du att jag ska hjälpa dig någonstans tystare/tryggare/lugnare?”
”Jag finns här om du behöver mig.” (här borde du lämna dem ensamma såvida de inte ber dig att stanna)
”Du har panik, det kommer att gå över. Du har tagit dig igenom detta förut, och du kommer göra det igen”.

Men nyckeln till allt detta: om de ber dig lämna dem ifred – lämna dem ifred! De har erfarenhet av att hantera sin ångest, så låt dem göra det som de vill.

7. Du uppskattar att du finns där för dem
Ångest är jobbigt för alla inblandade, dig också. De förstår det, och de förstår hur ologiska de är, de förstår att d1u avstått från vissa saker för att de inte kunde genomföra det. De är inte blinda för vad som krävs för att stötta dem.
Om det finns en sak som alla med ångest har gemensamt är det att de tänker för mycket – de tänker väldigt mycket. En del av dessa tänkande berör alltid personerna som stått bredvid dem. Ditt stöd förbises inte – oavsett hur litet du tror att det varit.

8. Det kan vara svårt att släppa taget
En del av ångest är det ständiga tänkandet, men för att verkligen förstå det behöver vi förstå vad det bottnar i. När någon upplever något traumatiskt, vilket folk med ångest gjort mer än nog, kan minnes (om det inte hanteras korrekt) lagras i den del av det limbiska systemet som minnet använder för att avgöra om vi är i kris. Du kan läsa mer om det här.

Minnet lagras på ett helt annat sätt och i en annan del av hjärnan, jämfört med ett vardagsminne som snabbt lagras. Det får hjärnan att reagera annorlunda på minnet. Hjärnan försöker aktivt hitta ett samband mellan det traumatiska minnet och den nuvarande situationen (vilket delvis gör att personen är på helspänn).

När hjärnan fastnar i denna cykel kan det vara svårt att släppa taget om saker. När hjärnan tränas att stanna i denna cykel genom förlängd ångest kan det vara väldigt svårt att släppa taget om något alls. Människor med ångest kan inte bara ”släppa taget”, deras hjärna tillåter det inte, så tjata inte på dem om det.

9. Förändring (även väntad sådan) kan vara svår
Alla har en bekvämlighetszon, ångest eller ej. Att gå utanför den zonen kan vara svårt även för den mest välanpassade, så det kan vara extra utmanande för den med ångest. Det här ska inte förväxlas med fördomen att de med ångest ogillar förändring eller att gå utanför bekvämlighetszonen, för de kommer förmodligen att växa när de faktiskt gör det. Det kan bara vara svårare för dem att göra det.

Det som brukar få de med ångest att slippa undan från sin ångest är när de tillåts vara i sin komfortzon utan att något stort förändras omkring dem. När de måste möta stora förändringar kan det ta längre tid för dem att lugna ned sig och komma tillbaka in i zonen. Kom bara ihåg att ha lite mer tålamod och förståelse för de med ångest. De försöker, det gör de verkligen.

10. De ignorerar dig inte (alltid) med flit
En del av att kontrollera ångesten är att kontrollera den inre monolog den medför. Ibland kan detta kräva mycket uppmärksamhet. De konstigaste sakerna kan starta obskyra tankeprocesser hos den med ångest. Om de helt plötsligt ”försvinner” ur samtalet finns det en god chans att de tänker på något som precis sagts, eller att de försöker samla tankarna. Båda dessa saker kräver stor koncentration.

De ignorerar dig inte, åtminstone inte med flit. De försöker bara låta bli att bryta ihop framför dig. Du behöver inte fråga om de är okej, och du behöver definitivt inte förhöra dem om vad du precis sagt. Om det verkligen är viktigt kan du försiktigt ta upp det när de verkar mer samlade.

Deras hjärnor kan vara krigszoner ibland. De kommer oväntat försvinna från samtal, och när de inser att de gjort det kommer de känna skuld. Försäkra dem om att du förstår, och säkerställ att de verkligen tagit in de viktiga nyheter ni kan ha diskuterat, särskilt om det handlar om att de ska ta ansvar för något (och skriv kanske en lapp om det också!).

11. De är inte alltid närvarande
Som nämnts ovan är de inte alltid närvarande i ett samtal, men det är inte bara samtal som kan leda till detta beteende. Vardagliga händelser kan få alla att tänka efter vid olika tillfällen, men för den med ångest kan nästan allt vara en orsak. De kommer dyka ner i sina sinnens djup regelbundet, och du kommer förmodligen märka den distanserade minen. Till skillnad från vad romantiska filmer visar är det inte alltid fint att komma fram och prata med dem medan de tänker (även om det definitivt kan vara det ibland).

För regelbundet tillbaka dem till verkligheten, med varsamhet. Påminn dem om var de är, vad de gör (inte bokstavligt talat – de är inte senila), och att de kan uppskatta det. De kommer uppskatta att du gör det. Du kan lära dig mer om mindfulness och hur det hjälper ångest här.

12. De ser det inte alltid som en begränsning (och det borde inte du heller!)
Det är okej att ha ångest. Visst kan det vara svårt ibland, men det är inte alltid en begränsning. Ångest har bidragit till att personen är sig själv, och det har potential att förbättra dem. Det kan få dem att se världen på ett annat sätt och det kan ofta vara bra. Symptomen kan suga, att missa vissa saker kan suga, allt i livet kan suga. Bara för att det kan betyder det inte att den med ångest väljer att se det så, åtminstone inte hela tiden. Kom ihåg att en del av deras personlighet är ångesten. Kom ihåg den delen av dem, att samlingen av livserfarenhet som skapat dem, är ångesten. Det kan medföra vissa fördelar också, och många med ångest (när de blir ”bättre”) väljer att se dem. Det borde du också.

13. De är fantastiska!
Precis som alla andra på Jorden är de fantastiska (det är därför du älskar dem, eller hur?)! det är enkelt at fokusera på det dåliga, särskilt när det gäller psykisk hälsa, men en del av att överkomma det negativa är att minnas det fantastiska som kom före, och som kommer komma efter, problemet.

Välj att se fördelarna. Välj att se det fina i varje situation. Välj att se det fantastiska. Om de kan det så kan du också.

Fusklappen är slut. Kom ihåg detta och hela din upplevelse kan bli mycket lättare – eller inte. Vi är människor och vi är unika. Det som fungerar för en person kanske inte gör det för den andra, men en sak fungerar alltid: kärleksfullt medlidande. Om du tar med dig något från den här artikeln, låt det vara det faktum att alla – särskilt de som kämpar – förtjänar kärleksfullt medlidande. Dela med dig av det.

Källa delat24.se 

Likes

Comments

En sånhär dag när det pendlar häftigt.
Usch,.. känns som ångest, tankar och känslor ska äta upp en inifrån och ut.

Har i alla fall varit ute och gått. Ganska kallt men tog en sväng till vattenverket och det.
Melvin gillar att ta den rundan.

Strax förbereda kväll här. Tänker lägga mig tidigt.

Fixat lite att läsa på kvällarna så man lättare kommer till ro. Verkar vara bra böcker allihop.

Vi hörs!

Likes

Comments

Ja äntligen börjar dagen lida mot sitt slut.
Haft fruktansvärt ont idag. Sådär så man bara vill sätta sig ner och skrika.

Dessa dagar brukar dra ner en extra psykiskt. Man vill såå mycket men kroppen säger ifrån 😢

Kände den där äckliga ångesten krypa på innan vi skulle gå iväg förut. Man vet redan innan vad som väntar, mycket folk osv. Men när det kommer till Melvin är jag förbannat envis. Andas lugnt, rida ut stormen. Försöka samla ihop sig. Ja jag kan gärna sitta och gråta bland andra föräldrar på gymnastiken (Ja vart det än är). Det rör mig inte ryggen om det brister och om andra tycker det är konstigt. Varje gång jag trotsar så tar jag ett steg fram.
För jag vill närvara i det Melvin gör ❤
Han vet att mamma kämpar hela tiden.
Han håller min hand när det är jobbigt ❤

Han är väldigt klok för sin ålder och förstår verkligen. Att förklara psykisk ohälsa för ett barn är inte alltid enkelt. Det tar tid och man måste låta barnet få fråga. Barn har en förmåga att lägga mycket skuld på sig själv. Vi jobbar mycket genom att prata om detta varje dag. Att låta alla känslor vara tillåtna.
Alla ser vi olika på att låta ett barn se föräldrar ledsna. Jag tycker det är bra att även barn får se och lära sig att mamma/pappa ja vem som helst också kan gråta precis som man kan vara glad.

Att prata mycket och reflektera är som sagt det viktigaste ❤

Hoppas ni har en bra kväll.
Nu har min lilla hjälte somnat här och jag ska ta det lugnt nu bara.

Han va förresten superduktig idag!
De hade hinderbana o massa skoj ❤

Likes

Comments