19 oktober var här och det var dags för mig och mamma att åka till Gran Canaria för att fira hennes 50 års dag. Egentligen skulle vi haft sällskap med två till men de fick förhinder och kunde tyvärr inte åka med, därav blev det bara jag och morsan, inte så lite det i och för sig. Jag äkte hem till Dalsland på tisdagen, och färden mot Göteborg och Landvetter påbörjades vid 03 tiden natten mot onsdag.

Morsan var taggad och avnjöt sitt morgonkaffe på Landvetter innan vi gick på planet.

Flygresan ner gick bra, Jag brukar alltid sova på planet men dagen till ära gick det inte, kan bero på att jag sov i princip hela bilresan ner till Landvetter, Vi kom fram till en klarblå himmel och ca 27 grader varmt, helt okej. Vi svirade om till bikini direkt och gick ner till poolen där vi spenderade några timmar.

På kvällen gick vi en sväng. Efter att ha hittat vägen till Free-motion där vi skulle hyra våra cyklar fick vi oss en bit mat i magen. Båda var rätt trötta vid detta laget så efter det gick vi tillbaka till hotellet och gick och lade oss.

När vi vaknade på Torsdagen var det lika bra väder som på onsdagen. Vi fick oss frukost i magen och sen tog vi en taxi till Free-motion och hämtade ut cyklarna. Det krånglade dock med min cykeluthämtning och jag fick en för liten cykel, och de hade inga sadelstolpar tillgängliga så jag fick en annan cykel, som egentligen priset på var betydligt högre men det fixade dem utan extra kostnad eftersom jag skrivit i mina mått som jag skulle vid bokningen.

Idag var planen att cykla upp till Soria. Sagt och gjort började vi trampa, var väldigt varmt och vid klättringen upp var de verkligen som att cykla i en solvägg. Blåste ingenting och solen stekte. Morsan hade lite problem med värmen, men tillslut kom vi upp.

Såhär glad vad jag innan klättringen började. Den är relativt kort men den är väldigt brant bitvis.

Väl uppe i Soria där vi käkade lunch. Otroligt fint.
Nervägen tycker jag alltid är roligast! Detta blev cykeln för veckan. Aldrig kört med discbromsar innan på landsvägscykel men tyckte det var riktigt skönt då dem bet sjukt bra.
Lite vätskepaus när vi hade ca 1 mil hem.
Dag 2, mammas 50 års dag, Hon hade fått för sig att vi skulle cykla upp till Gran Canarias högsta topp dagen till ära. 1949 m. öh. Vi hade bara cyklat till San Bartalome innan och när man nått SB är det lika mycket klättring kvar. Och pannbenet fick verkligen jobba idag, tror det tog lite drygt 4h att klättra upp. De sista kilometrarna kändes det som att det aldrig tog slut och det blev bara kallare och kallare. När vi väl nådde toppen var det ca 12 grader varmt och det blåste. Eftersom att vi var rätt högt upp och det var molnigt så befann vi oss praktiskt taget i molnen och utsikten uteblev.

Bilden är tagen efter ca 1 timmes cykling, vi brukar säga att vi 'är vid "Napoleon" när vi når denna plats då det stod en levande staty där föreställande Napoleon när vi var här i våras. Morsan meckade sadel, vilket var det återkommande problem i veckan. Haha.

En lycklig Evelina på bilden överst och två trötta krigare på nedre bilden.

Sen började körningen nerför, hade vart jättekul om asfalten var bra och det var varmt, det var inget av de. Asfalten var bitvis väldigt bucklig och det skakade i hela cykeln och ben och händer krampade. Tillslut kom vi ner till varmare breddgrader efter några mils körning utför, gick betydligt snabbare än att ta sig upp på toppen.

Tillslut hittade vi ett ställe att äta på. Var rätt begränsat med det på nervägen. På toppen fanns enbart en vagn som sålde dricka och godis, men vi ville ha mat. Hittade en pizzeria i en stad på nervägen och detta fick bli vår lunch för dagen, efter lite mer än 5 timmars cykling. Då var jag duktigt sliten och batteriet på min pulsklocka började ta slut. Tillslut kom vi hem till hotellet och badade lite innan vi gick ut och käkade världens godaste kött.

Totalt hade jag 6h 40 min på cykeln och med stopp tog hela turen lite över 8 timmar. Det är bra lite drygt 10 mil men klättringen tar mycket tid på få mil. Sen körde vi rätt lugnt för att orka runt hela turen också. Vilken dag!

Dag 3 blev det en stund på stranden innan vi cyklade på eftermiddagen. Benen ville återhämta sig lite innan det var dags igen efter gårdagens låna pass. Blev en tur på lite drygt 2 timmar, tanken var att det skulle vara ett lugnt pass men det var rätt mycket klättring så kroppen fick jobba på rätt bra ändå.

På toppen av dagens klättring. Otrolig utsikt!
Om ni någon gång undrat hur man ser ut när man äter banan i farten och samtidigt börjar asgarva så är det såhär. Skrattar fortfarande åt denna bilden så jag bjuder på den.
Dag 4 var egentligen planen att vi skulle köra kustvägen till Puerto de mogan och tillbaka, den är rätt lugn men vi kände på kvällen innan att vi hade mer att ge. Så vi började med att cykla till Puerto de mogan och sedan upp till Mogan för att ta klättringen upp och komma ner till Soria. Vilken klättring det blev hörni, helt galen utsikt och även idag kändes det som att det aldrig skulle ta slut. När vi kommer upp till svängen där det är dags att svänga mot Soria stod det en "Cykling förbjuden" skylt och "End of the road for cyklists", därför tänkte vi att den riktiga svängen kommer nog senare, så vi fortsatte. Det visade sig senare att vi kört för långt och vi fick vända igen.
Bild från tillbaka vägen mot vägen till Soria. Det var rätt väg och vi kunde ta vägen till Soria och sedan ta oss tillbaka till hotellet. Dagens tur blev lite drygt 5 timmar.
Cykelbrännan var nu i detta stadiet.

Dag 5 var det dags för Santa Lucia turen över Fataga. Planen var lunch i Santa Lucia, Spaghetti och köttfärsås på resturangen till höger när man kör turen över Fataga dit. Vi visste att det eventuellt skulle komma lite regn dagen till ära men detta skulle inte stoppa oss, dock blev det värre än vad jag trodde. Det börjar regna när vi har ca 30 min kvar upp till toppen innan nedförskörnignen till Santa Lucia. När vi klättrade var det ingen fara men när vi skulle köra ner ösregnade det och hela jag var genomblöt- det blev ingen pasta i santa lucia då vi var totalt genomblöta och kände att vi skulle börja frysa ännu mer om kroppen blev kall. Jag var ungefär lika glad som på bilden ovan.

När vi kommer net till kusten igen var det dags för hyfsat platt körning tillbaka till Playa Del Ingles. På denna raksträckan blåser det oftast medvind men INTE idag. Tog säkert 20 min längre än vad det brukar och vi fick trampa som idioter för att ta oss framåt, ingen höjdartur med andra ord men det var skönt när den var gjord.

På kvällen blev det kött igen, tror vi käkade på denna resturang 4 kvällar på grund av att det var så OTROLIGT gott. Sjukt bra kött, bra service och den bakade potatisen som jag käkade var magisk.

Sista dagen blev det samma tur som den kortare vi gjorde dag 3, men vi lade till lite och turen blev på ca 2.45. Var meningen att det skulle regna även idag därför valde vi en kortare tur, men regnet kom inte förrän sent på kvällen. Denna dagen kände jag mig riktigt stark och kunde mata på bra i klättringen.

På eftermiddagen lämnade vi tillbaka cyklarna och på free-motion har de även cykelförsäljning. Då hittade jag min nästa kärlek. Planen var att köpa ny racer till våren men när jag såg och provkörde denna så blev det ett köp istället. Undrade lite efter "Vad hände precis" när jag insåg att jag köpt en cykel på Gran Canaria. Nojade bra mycket på kvällen hur jag skulle få med denna hem trots att free-motion hade garanterat att den kommer få åka med planet. De skulle dessutom hämta oss på hotellet och köra oss tillsammans med cykeln till flygplatsen.

Lite efter kl 11 på Onsdagen stod vi redo för att bli upphämtade av bilen från freemotion som skulle köra oss till flygplatsen. De kom tillsammans med min cykel och såg till att vi kom in på flygplatsen med den, sjukt bra service. Tog kontakt med fritidsresor direkt och de sade att jag får boka extra bagage direkt och allt löste sig suveränt. Stort tack till Sofia på fritidsresor som hjälpte oss med allt som skulle göras.

Nu står den här hemma i vardagsrummet, min nya pärla.

Skönt att vara hemma igen men hade gärna stannat en vecka till, men det är ju bara ca 5 månader tills det är dags igen och då blir vi borta två veckor, bra start på säsongen. Totalt blev det ca 45 mil cyklat under veckan och ca 25 timmar. Milen går lite segare där nere än hemma i platta Sörmland!