View tracker

Ja, idag började min resa mot ett lite mindre jag! Jag har bestämt mig för att verkligen gå "all in" och jag ska se till att det jag kämpar för blir verklighet. Jag är trött på att titta mig själv i spegeln och känna att jag inte duger. Det enda jag vill är att jag ska vara nöjd med mig själv och min kropp. Jag struntar i vad killarna tycker eller vad "de som är lite finare än alla andra" tycker. Denna resan är för att jag själv ska må bättre, inte för att jag ska platsa in i en speciell grupp.

Så, nu föll stenen från hjärtat. Jag tycker det är viktigt att klargöra vad min resa handlar om, så det inte sker några missförstånd.

Min dag har varit helt ok. Det är väl inte så peppande att första dagen på resan börjar med att man har hög feber, men sanningen är att jag mår otroligt mycket bättre än vad jag skulle gjort annars. Jag har märkt att man mår betydligt bättre under dagen om man skippar kolhydrater på morgonen. Jag bytte ut min vanliga frukost, som brukar bestå av bröd och pålägg, till yoghurt med smak av mango toppat med bananskivor. Jag är fullt medveten om att det finns duktigt med kolhydrater i yoghurt också, men när jag jämförde näringsinnehållet i yoghurten med den brödsorten jag brukade äta så var det nästan dubbelt så mycket kolhydrater i brödet. Sjukt va?

Tidigare idag satt jag och läste på internet att man kan tänka att det finns tre olika kategorier av mat; en grön kategori, en orange kategori och en röd kategori. Färgerna ska symbolisera hur bra maten är för dig. Om du ska följa den principen så kan du tänka som om det vore ett stoppljus; rött betyder "stopp" , orange menas ungefär som "se upp" och grönt skulle då innebära "kör på". Den metoden är lätt att förstå sig på, det enda du ska tänka på är att du inte äter (eller äter så lite som möjligt) av den röda kategorin då maten där innehåller mycket socker, fett och kolhydrater. När man nu har en bild framför sig så är det lätt att förstå vad man ska äta och inte. Alla vet ju att godis, snacks, kakor mm inte är bra för dig, för de innehåller mycket kolhydrater och socker. Alltså kan vi lägga de matvarorna i den röda kategorin. Grönsaker tillhör den gröna kategorin, och några livsmedel som hamnar under den orange kategorin är yoghurt och vissa frukter. Easy!

Under de två senaste veckorna har jag suttit lite då och då och försökt planera mina måltider och träning så att de ska fungera ihop. En dag som du tränar behöver du ju mer energi än de dagar du inte gör det. Jag upptäckte att det var en ganska jobbig balansgång, och dessutom svårt att få det att funka. I och med att jag bor hemma så är det inte jag som bestämmer vad som ska finnas i huset eller vad som ska köpas hem. Dessutom så har jag väldigt lätt för att falla för frestelser, så om det finns någon god baguette hemma så är jag rädd att jag ska välja att ta en bit av den istället för att äta tonfisksallad som jag hade bestämt. Och då faller ju hela min idé om att ha ett matschema att gå efter. Men aja, idag föll jag inte för några frestelser i alla fall. Och jag ska se till att jag inte kommer göra det i framtiden heller!

Nu är inlägget slut för idag men jag kommer skriva mer imorgon.

Kram!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej där!

I detta inlägget kommer jag berätta lite saker om mig själv som kan vara bra att veta. Här kommer det...

Jag är en tjej på 16 (snart 17) vintrar vars namn är Ebba. Jag skulle beskriva mig själv som vilken annan tonåring som helst. Jag gillar att hänga med vänner på helgerna och pluggar på vardagarna. Jag har precis börjat först året på gymnasiet där jag går ekonomilinjen. Jag har gjort en del misstag under mitt liv, och har ångrat mig varenda gång, precis som alla andra. Under min uppväxt har jag levt i ett lyckligt hem, vilket jag fortfarande gör. Då kan man ju tycka att jag skulle vara den lyckligaste tjejen i världen, men nej. Det är jag inte. Jag är extremt glad över att jag har en underbar familj och att jag har de härligaste vännerna man kan tänka sig, men jag har (och har enda sedan jag kom in i tonåren) haft problem med mitt tankesätt om min kropp. Jag har alltid velat vara lite längre, smalare, lite mer vältränad...

Ja, jag tror ni förstår vad jag menar.

Precis som de flesta hade gjort så försökte jag ändra på de saker som sänkte mitt självförtroende och allt jag hade komplex över. Så jag började äta nyttigare och mindre, började röra på mig mer och fokuserade på mig själv. Det höll ett tag och jag gick verkligen ner i vikt, blev mer vältränad och så vidare... Men som ni säkert förstår så höll det inte så länge. Effekten av mitt slit började sakta ner, vilket ledde till att jag gav upp.

Där fick ni ett exempel på ett av de misstag jag har gjort som jag ångrar något fruktansvärt idag. Om jag hade haft disciplinen till att fortsätta, och struntat i vad siffrorna på vågen säger, så hade jag kanske nått mitt mål för flera månader sedan. Denna händelse skedde för cirka två år sedan. Sedan dess har jag alltid funderat över min kropp och levt med alla negativa tankar om min kropp och mitt utseende.

Men nu, NU har jag bestämt mig för att aldrig behöva känna på det sättet igen. Jag ska göra förändringar både på mina vanor och mig själv. Jag ska bli den tjej jag alltid har velat vara, hon som älskar sig själv i ur och skur. Denna gången ska jag lyckas! 2/11 2015 ska vara det datum jag aldrig glömmer, den dag då min resa började på riktigt!

Nedanför ser ni en bild på mig som är tagen i somras. Det är så jag ser ut just nu.

Hoppas ni gillade mitt inlägg och att ni kommer fortsätta läsa min blogg!

Ni får ha det så bra!

Likes

Comments

View tracker