Idag har vi åkt minibuss till Sihanoukville i Kambodja. Vi åkte från Ho Chi Minh tidigt i morse så det har varit en heldag med resa idag. Men har faktiskt inte alls varit så segt som jag trodde. Under våra två timmar i Phnom Phen fick jag mail från hotellet vi ska bo på inatt att de inte har något rum åt oss. Men vi har betalat och fått bokningsbekräftelse så det var inte ok! Så fick låna en telefon av en local och lyckades i alla fall få till så att vi får sova vår första natt av de tre där. Det är riktigt fint här i alla fall och i vår bungalow. Så imorgon till frukost får vi snacka med hotellets manager och se hur de löser det åt oss.

Ho Chi Minh var en riktigt bra stad. Klart bättre än Hanoi tycker jag. Vi var på sightseeing, shopping, utflykt till tunnlar som Vietnam använde i kriget, på krigsmuseet, på rooftops osv.

Koreansk lunch! Jossi hälsade ju på min kompis Oscar i Korea, så det var kul att testa.

Krigsminnesmuseet!

Restaurang där man själv grillar maten på en grill i mitten av bordet. Gott och kul grej!

I Ho Chi Minh mötte vi upp Olof, kul! Så nu är det vi tre som reser runt ihop. Här på en häftig rooftop

Lunch på gatan. Knappt så att det kan kallas en uteservering, eller vad säger du Erik? (OBS internskämt)

Testade 9D-bio. Det var dålig kvalitet så vi mådde bara illa av det, men ändå lite kul att testa

Ytterligare en rooftop

Det är ju Tét i Vietnam nu (deras nyår). Så det var mycket som var pyntat till det. Det går över till "tuppens år" nu, så det var nästan lite påskstämning

På vandring mot nästa boende!

Cu Chi-tunnlarna från kriget. Vietnameserna använde det som skydd från amerikanernas attacker och bombningar. Häftigt att se, lite sjukt att det var så nyss. Ett tecken på det är att alla träd där var ganska små, de har inte hunnit växa upp igen efter att allt blev helt ödelagt under kriget av bomber och kemikalier (t ex Agent Orange)

Exempel på lite olika fällor som de använde

Nyårsafton!

Nu sitter vi ännu en gång på en tågstation och väntar på nattåget. Denna gång ska tåget ta oss till Ho Chi Minh (Saigon). Där ska vi möta upp Olof!! Haft lagom lugna dagar i Nha Trang med lite snorkling, surf, mat och strand!

Jossi som ska dyka får instruktioner av guiden. Själv fick jag tyvärr bara hålla mig till snorkling pga förkylningen. Googlade lite snabbt på det och det skulle tydligen inte vara så bra att dyka då. Och tur att jag skippade det, kändes riktigt ordentligt i bihålorna bara jag dök ner under vattenytan när jag snorklade. Det var ingen superbra sikt i vattnet direkt, men ändå alltid fräckt att se koraller och fiskar!

Snorklingstouren tog slut efter lunch så då hade vi tid med lite annat. Förutom att ha lektion i turban-snurrning gick vi och kollade i ett shoppingcenter.

Strandpromenaden. Sköna vågor här vilken gjorde mig riktigt taggad på surf. Så därför bestämde vi att vi skulle åka till en surfstrand dagen efter (idag).

Middagen blev lite mer spännande än vi tänkt oss. Personalen var riktigt konstig och kunde heller ingen engelska. Så det var ett litet projekt att få det vi ville. Till slut gick det ändå och vi fick vår mat, men maten kom in i lite omgångar dock. Jag var tveksam på om jag fått rätt mat så skulle försöka fråga hur det var. Men lite hjälp av menyn och pekningar trodde jag att jag lyckades. Men sen skrev hon något på sin lapp och gick iväg. Förstod då att hon tagit ytterligare en beställning av min mat. Så jag fick springa ikapp henne och försökte förklara. Men när det inte gick tog jag hennes beställningslapp ur handen på henne och gick tillbaka till vårt bord. Ganska otrevligt gäst men var inte så mycket annat att göra! Så nu har jag kvar lappen som ett minne i alla fall! Maten var helt ok god!

Sen hade vi bestämt att vi skulle gå till en rooftop som vi spanat in. Såg riktigt läcker ut nedifrån och det var ännu bättre där uppe. Riktigt häftigt ställe! Så vi hängde på 42e våningen ett tag innan vi gick tillbaka till hostlet där det blev skype med Erik och Kärrman.

Idag blev det surf och slappande på en strand lite söder om Nha Trang. Några från Vitryssland fick uppfattningen att jag kunde surfa så de frågade om jag kunde lära dem. lite. Så fick leka lite surf-instruktör en stund.

Väntar på bussen tillbaka till stan! Väl på bussen så var den full så vi fick sätta oss i trappan till dörren. Kanske inte hade varit OK i Sverige att sitta så när bussen kör på landsväg. Men men, trafiksäkerhet är ju inte prio 1 här och det gick ju bra ändå!

Då har vi gjort Hoi An också! Helt fantastisk stad, i alla fall på kvällen. Och i alla fall i centrum. Riktigt riktigt mysigt med massa folk, restauranger, broar, asiatiska lyktor osv osv. Nu är vi på vårt rum på vårt home-stay där vi bott i två nätter, det känns dock mer som ett hotell skulle jag säga. Sen ska vi åka till Da Nang för att kolla läget där och sen ta nattåget till Nha Trang. Båda två är tyvärr lite krassliga med ont i halsen osv, men ingen större fara :) Men en man-cold är ju alltid en man-cold

På tåget mot Da Nang upptäckte Jossi en mus i vår hytt. Jag såg den dock aldrig så vet inte riktigt vad jag ska tro

Stabil frukost på tåget. Instant noodles som vi lyckades få låna en vattenkokare av personalen för att kunna göra

Fin utsikt från tåget ibland!

På vårt boende fick man låna cyklar så vi har cyklat runt en del till stan och stranden. Riktigt härligt! Dock spännande att cykla runt i vietnamesisk trafik, det är inte riktigt som i Sverige. Vilken sida om vägen man kör på är till exempel inte så noga. Så när man cyklar i vägrenen får man alltid vara beredd på möte..

Grymt god lunch verkligen, maten är väldigt bra här måste jag säga

Första strandbilden! Sista? Nope

Superfin gata!!!

Vi hann med lite sightseeing också, mest för sakens skull för att man ska ha gjort det när man är här. Check!

Vad ska man säga? Drömmigt god!

Efter middagen igår satte vi oss på en coffeshop och tog två vietnamesiska varianter på kaffe. En egg coffee (som sist) och en kall kaffe med kokosglass. Gott båda två men egg coffee är helt outstanding gott. Det ska jag bjuda alla som läser här på någon gång!

Nu är vi ännu en gång på ett nattåg, denna gång från Hanoi till Da Nang. Vi ska dock inte vara så mycket i Da Nang utan istället hålla oss i Hoi An (yes, har blandat ihop det med Hanoi några gånger). I Hoi An finns 'Ancient City' som är med på UNESCOS världsarvslista. Men det finns också en strand, högre temperaturer och förhoppningsvis lite sol! Vi kom på det förut, vi har varit här en vecka och har varken sett solen eller haft shorts. Men är riktigt nöjd ändå än så länge, vi har hittat på massa bra grejer ändå!

Andra dagen i Sapa gick vi på vandring till två små byar. Det var helt otroligt lerigt på stigarna och det var galet halt. Så vi fick bra hjälp av de vana äldre damerna som tog sig fram som att de gick på E20, imponerande! Själv halkade jag två gånger, en gång hann jag fånga upp mig och bara landa på händerna. Men den andra gången gick det inte lika bra, men det bjuder jag på :D

Fortfarande dimmigt när man är högt upp!

Risterasser!! För att de ska kunna odla riset i alla sluttningar måste de ha terasser där vattnet kan samlas och riset växa

Vi kände oss tvungna att köpa armband av vår guide. Snyggt? Nja, men det får hänga med på resan för att ge lite hippie-/backpackerlook

Lite leriga skor efter vandringen! Lägg märke till min fashion med löparbyxor och lite uppdragna jeans. Ville rädda jeansen så mycket som möjligt. Inte så smart med ljusa jeans på vandring kanske?!

Snabbt tillbaka till Hanoi för att sova några timmar och äta frukost på ytterligare ett fint hotell. Vårt liv som flashpackers fortsätter! Sen blev vi upphämtade för att köras ut till Halong Bay, också det på världsarvslistan! Där bodde vi på en fin (!) kryssningsbåt med egen hytt. Tro det eller ej, men faktiskt med havsutsikt!

En grotta fanns det också! Riktigt stort och mäktigt! Och visst kan man få det till ett hjärta på bilden nedanför?

Helt sjukt fint verkligen! Tillsammans med de andra passagerarna gjorde vi en hel del! Badade i det ganska kalla vattnet, gick till en utsiktsplats på en ö, paddlade kajak, åt en hel del osv. Vi var ett gäng lite yngre folk på båten också så på kvällen festade vi till det lite med dem. Ett par från England, två killar från Australien och två tjejer från Tyskland. Trevligt!

Det är inte varje dag man får duscha med havsutsikt, wow!

Vi fick också testa på att rulla egna "fresh springrolls". Kanske inte så snygg, men ändå gott!

Tillbaka i Hanoi hade Jossi och jag bokat in oss på en Street food tour. Så en guide gick runt med oss i stan och guidade oss till massa god mat. Vi åt nudelrätter, papayasallad, duva (man äter hela fågeln med ben och allt, kändes riktigt konstigt att tugga på alla ben osv tills de blev mjuka. Helt emot vad jag gillar men man får väl ta seden dit man kommer. Huvudet som tydligen är den finaste delen överlät vi dock till vår guide). Efterrätter var sticky rice med glass, black rice med yoghurt och egg-coffee vilket faktiskt var supergott! Kaffe med kondenserad mjölk och vispat ägg, mmm! Sen efter att guiden lämnat oss gick vi till beer street som är en bargata där man sitter ute på gatan!

Tidigare idag tog vi ännu en guidad tur i Hanoi, då visade oss guiderna runt i stan. Kul det med!

Sen gjorde vi lite egen sightseeing på Hoa Lo-fängelset där massa vietnamesiska politiska fångar satt inne och torterades.

Innan nattåget blev det en enkel middag på gatan. Jättegod mat (nudelsoppa med kyckling och koriander) där vi totalt betalade ca 25 kronor för oss. BRA pris

I Taiwan har Jossi fallit för Bubble Tea som är te med mjölk och bubbles som är gjorda på något slags mjöl. De känns och smakar ungefär som gummibjörnar. Hela grejen var faktiskt god, men ganska mastig(ungefär som det här inlägget börjar bli nu känner jag).

I Hanoi bor det ca 8 miljoner människor och det finns tydligen ca 7 miljoner scootrar(!!). Det märks på gatorna kan jag säga!

Då har Jossi kommit hit också :D Första dagen efter att hon kom sent på kvällen/natten traskade vi runt i ett regnigt Hanoi. Vädret var inte direkt optimalt för att gå ute och njuta men vi bockade i alla fall av de flesta sevärdheterna :) Annars var det lunch, massage (ja igen) och middag som gällde innan vi gick på water puppet theatre (vattendocksteater) som är känt i Hanoi. Lite speciellt men ändå kul att ha sett! Youtuba det om ni vill se hur det ser ut! Sen blev vi upphämtade för att åka nattåg till Sapa där vi sov i en kupé med ett trevligt australiensiskt par. Sov ganska bra på resan trots att det var lite skumpigt och småkyligt. Nu har vi haft en dag i bergsbyn Sapa och gått runt i byn med en guide som visat oss småbyar, risterrasser osv. Väldigt fint är det men hade varit ännu finare om sikten var bättre, väldigt dimmigt är det! Sprang en sväng också men tog bara shorts och t-shirt pga jag ville inte svetta ner mina kläder som jag har på vandringarna. Fick väldigt mycket blickar av folk som tyckte det såg kallt ut och att jag var dum nog att springa i en bergsby (jag håller med dem). Lite vietnamesiska barn sprang med mig en bit också, kul med lite pepp! Nu tar vi det lugnt på vårt superfina hotell innan vi ska ut och käka någonstans. Vi känner oss mer som flashpackers än backpackers pga lyxen, men det är ju skönt!

Vet inte om jag kommer lägga upp så mycket här på resan, men kan börja starkt så får vi se!

En låång resa på ca 28 timmar innan jag var på plats i Hanoi. HongKongs flygplats var lite spännande att landa på. Ligger precis vid vattnet så när vi var kanske 20 meter upp i luften såg jag fortfarande bara vatten under oss, men sen kom landningsbanan som tur var! Väl framme så tog det en evighet att få visum (de vet nog inte vad FIFO är här i Vietnam heller). Men till slut kom jag till hotellet, superfint och stor säng, så där var det gött att däcka.

Lite bilder från en regnig första turistdag i Hanoi! Känns som en typisk asiatisk huvudstad. Och det är galet kaosig trafik här, övergångsställe och rödljus verkar bara vara till som prydnad. Men stan verkar väl ganska fin och lunchen var supergod verkligen! Nu är jag tillbaka på hostlet för att vila benen, här ska Jossi och jag bo inatt. Jossi kommer sent ikväll så ska unna mig en body-massage någonstans och hitta någonstans att äta!

Då var jag i Sverige igen. När vi åkte från Lissabon kändes det som att vi åkte hem, men ändå som att åka hemifrån. Kul att vara hemma ett tag men ska bli kul att komma tillbaka i vår igen helt enkelt! Men här kommer lite bilder från sista dagarna i Lissabon, hemresan och första dagarna i Sverige.

Färdiga med årets sista tenta tog vi årets sista buss från Tagus till stan. Skönt att vara klar med allt! Vi firade med en öl i parken vid skolan (kostar 0,5 € för en öl, riktigt billigt även om det bara är 20 cl).

På kvällen gick Julia, Malin och jag ut på stan för att köpa julklappar och äta en sista gång. Riktigt mycket julstämning på stan! De hade till och med en plast-skridskobana där de flesta mer gick skridskor än åkte skridskor.

Strax efter 03 stod jag sen utanför Alamedornas lägenhet för att hämta upp Malin, krama hejdå till Julia och sen ta en Uber till flygplatsen. Inte så full fart på flygplatsen vid denna tid direkt, vi måste nästan tagit dagens första flyg eftersom vi lyfte 05.00

På första flyget var det som ni ser mest att försöka sova lite som gällde, gick tyvärr sådär för min del.

På flygplatsen i Amsterdam blev det lite frukostfika, shopping och titta på flygplan som startade och landade (kan vara mer fascinerande än vad man kan tro). När vi sen lyfte från Amsterdam till Göteborg var vi däremot piggare och taggade på att komma hem.

För det jag kom hem till var att få åka direkt ner till Varberg för att träffa Linnéa, Gustav och Vilmer såklart. Superhärligt att äntligen få träffa honom.

Det får visst slinka med lite bilder på Vilmer från julafton också

Till höger har vi en utslagen krigare efter en lång julafton

Ja nu är det inte alls långt kvar tills vi tar oss hemåt. Är lite mixed feelings när det gäller det faktiskt. Ska såklart bli superkul att komma hem och träffa alla, men kommer sakna Lissabon också. Jag tycker verkligen att det är en kanonstad, så det känns väldigt skönt att jag ska få komma tillbaka i vår :D På onsdag har vi vår sista tenta så nu är det plugg inför den som gäller med pauser för mat, träning och promenader. Just nu känns det ganska lugnt, mer förut idag kändes det lite mer stressigt, så det går upp och ner. Men det ska nog gå bra!

Ett taggat (?) gäng inför en av våra två tentor vi hade i fredags. Warehouse-tentan kändes ungefär som jag hade väntat mig medan Project-tentan kändes lite sämre, men jag tror nog att det gick tillräckligt bra i alla fall.Eft

På kvällen efter tentorna gick några chalmerister, några lundensare och några italienare i klassen ut och käkade på ett hamburgerställe, gott och trevligt! Vissa hade haft sin sista tenta så de gick vidare sen, men jag gick hemåt efter restaurangen. Ännu en gång var det inte alls några problem att gå runt själv på natten i stan, och då gick jag ändå lite genvägar på mindre gator. Känns som att vi bor i en säker stad!

Det har varit riktigt härligt väder de senaste dagarna så det har blivit lite turer i Alameda-parken för att få lite luft och sol. De har ett minitivoli där nu också, med betoning på mini.

I lördags hade Jacob fixat hemmagjorda pizzor eftersom det var hans sista kväll i Lissabon, för den här terminen. En av pizzorna råkade han tappa på golvet, men den landade åt rätt håll och på pappret, så det var tur. Riktigt gott var det i alla fall! Sen lite senare gick vi en stund till en jul-/födelsedagsfest, men vi stannade inte så länge.

Igår åkte Jacob som sagt hem. En gång när jag sprang hamnade jag i en park med en kulle som låg väldigt nära flygplatsen, så där ser man planen bra när de landar och lyfter. Så Malin och jag tog en promenad dit för att vinka av Jacob. Vi är inte helt säkra men vi tror vi lyckades pricka in hans plan. Tyvärr lyfte de åt andra hållet pga vindriktningen, men men.

Även i denna park hade de ett tivoli, lite större här. Vad vi har märkt finns det ingen nöjespark i Lissabon, lite konstigt. Får googla på det. Men om det finns en så borde den ju i alla fall heta Lissaberg tycker jag (måste börja jobba med göteborgshumor nu när det närmar sig hemfärd).

Efter promenaden gick vi hem till Alamedornas lägenhet och pluggade till onsdagens tenta. Sen blev det lite paus för pannkakor!

Dagen har idag (tro det eller ej) bestått av plugg, en promenad och förhoppningsvis snart lite träning. På promenaden gick jag ner till stan för att köpa lite julklappar. Hittade en häftig affär där allt var gjort i kork, till och med ett paraply!! Att det kostade € 89 är ju en annan sak

Jag har en del laxfiléer i frysen som jag måste äta upp innan jag åker. Så det blir visst lax till lunch och middag nu tills jag åker tror jag. Lite dålig planering, men det är ju gott i alla fall!

Vi har haft lite diskussion här angående om det är OK eller inte att ha ägg, banan och ost på macka. Jag och Jacob är för medan Malin och Julia är emot. Jag testade och det funkade riktigt bra! Jossi reste till Seoul i veckan där min kompis Oscar pluggar. Så vi sydde ihop så att de träffades, kul :D Där hade man helt klar velat vara!!!!

Som jag skrev i förra inlägget har det blivit en grej här nere att jag har fel. Men jag förstår dem, de får ju passa på att hugga på mig när det väl händer! :D Jag lär väl förtjäna det också, för det är kul med lite vass stämning med glimten i ögat! På en slide i Project-kursen gick föreläsaren i alla fall igenom Murphy´s lag som väl är den mest negativa lagen som finns. Så när jag hade lite dötid döpte jag om och gjorde om den till en version som passar här nere istället

Nej nu har det gått ett tag sen förra inlägget. Kommer knappt ihåg vad som har hänt så får som vanligt ta mina bilder till hjälp. Det har i alla fall varit en bra (dryg) vecka med plugg, träning, redovisningar, och lite annat kul däremellan.

Kan börja med en positiv bild. Vår kära skolbuss har fått ta mycket skit så får passa på att berömma den när man kan. Häromdagen tog den bara 28 minuter när vi åkte till skolan, duktig buss! Apropå att ta skit har det utvecklats en sägning här nere som jag tycker är lite tveksam. Den lyder: "Allt som är dåligt har Adam lagt till och allt som var bra har Adam tagit bort". En annan version är "Det blir till och med fel när Adam gör rätt". Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta hehe..!

Vi drog till IKEA för att shoppa mat till ett julbord som vi skulle ha hos de andra Chalmeristerna. I Ubern på vägen dit fick vi en riktigt pratglad och trevlig chaufför. Men han tyckte helt klart att det var mer intressant att berätta om sin livshistoria än att veta något om oss. Så nu kan vi allt om hans väg till att bli pilot, varför han kör uber, hans religion och mer. Han sa att hans religion var "Respekt", låter ju ganska vettigt faktiskt. Det han var mest stolt över var dock att han flugit som cabincrew när Barcelona FC skulle åka någonstans, så han visade stolt upp en bild på honom och Messi. På IKEA hittade vi massa julmat och passade också på att äta köttbullar med mos, med en svensk flagga såklart!

I fredags bjöd jag Alamedorna på middag. Det blev saffranspasta med räkor och "apelsinslungad" avokado, med kanelstekta äpplen och ingefärsyoghurt till efterrätt. Blev uppskattat kändes det som :) Kom dock inte på att ta kort förrän en bit in i portionen.

I söndags kände jag att jag behövde en paus i plugget och hitta på något helt annat. Jacob hade fått idén att gå på derbyt mellan Benfica och Sporting Lissabon, så det åkte vi iväg på lite spontant. Vi hade inga biljetter och det var slutsålt men vi tänkte försöka köpa biljetter utanför ändå. Vi gick runt och försökte men det såg mörkt ut på den fronten. När jag åkte dit kände jag att det inte skulle göra så mycket om vi inte fick biljetter, men väl utanför arenan blev jag riktigt sugen när man kände stämningen. Men till slut hittade vi en som sålde två biljetter, han ville ha € 75. Per biljett. Så det var ju klart en saftig prislapp för en match men vi kände att vi ville köra ändå. Så tillsammans med drygt 63 000 såg vi derbyt på Estadio da Luz. En riktigt mäktig upplevelse!! Lite gåshud fick man allt när så många människor hoppar, sjunger, viftar med halsdukar osv. Och Benfica vann med 2-1 också så det var kul. Nöjd att vi gjorde det, ibland får det kosta att ligga på topp. Kändes ännu bättre när jag morgonen efter fick ett mail om att jag fått ett stipendie från Chalmers i en extrautdelning, kul!

Lite julstämning har vi ändå fått här också med hjälp av lussebullar och glögg från IKEA och musik från Spotify. Imorse lyssnade jag till och med på lite Lucia-musik.

Idag var det skola på förmiddagen och sen plugg hos Alamedorna på eftermiddagen. På fredag har vi två tentor, så nu är det fullt fokus på dem. Men lite fika-paus unnade vi oss ändå. Och Julia satt tydligen med sin fot för nära värmeelementet vilket smälte hennes strumpa. Låter galet men det luktade verkligen kladdkaka om strumpan sen.

Den cliffhangern som jag pratade om i förra inlägget var att jag ska få komma på intervju den 31/1 på BCG (Boston Consulting Group) och deras kontor i Stockholm för ett Internship. Så det är superkul men gjorde det lite svårt med resan i vinter. Väntar dock på ett svar till från dem om det finns några andra möjligheter, så får vänta med att boka tills jag vet mer om det. Någon dag senare fick jag också reda på att jag gått vidare i processen för Summer Internship på H&M. Så jag gjorde ett test på datorn och väntar nu på svar om jag ska få komma på intervju eller inte. I så fall är det 18-20 januari i Stockholm, mitt i mina reseplaner det också, suck. Får se vad jag prioriterar högst. Det jobbiga är att det man väljer nu påverkar vad jag gör i sommar och hela nästa år, så det är lite klurigt. Gillade en formulering i instruktionerna till H&Ms test. "Om du är osäker på vilket svar som är korrekt, välj det svar du tror mest på. Undvik att gissa". Jag känner dock att det är exakt det som är att gissa, att ta det man tror mest på, haha..

På grund av lite helgdagar osv dök vår cleaning-lady inte upp på ett tag. Då hann det bli riktigt grisigt i köket, usch. När man ser det utifrån fattar jag inte hur man kan bo på ett sånt ställe, men det gick tydligen. Tur att jag inte är så mycket i köket. Det blir nog lätt stökigt när man vet att det kommer någon som tar hand om det och när man är 9 personer som ska dela på ansvaret. Delat ansvar är ingens ansvar stämmer ju uppenbarligen bra. Vågar knappt lägga upp dessa bilder, riktigt äckligt.

Nu har Musikhjälpen börjat och Anders som är projektledare för massa initiativ från Örebros Studentkår fick komma in i buren. Häftigt att gå in på svtplay och se sin kompis stå i buren och prata!

En kväll såg jag på första avsnittet av Planet Earth 2 också. Riktigt häftigt program, rekommenderas verkligen!!