Ja nu har mitt sista besök lämnat Portugal, så då är det dags att klara sig själv. Det innebär mer plugg, träning och andra rutiner. Så nu är det slut på det riktigt lyxiga livet, men det känns inte direkt jobbigt ändå. Vädret blir bara bättre och bättre så vi ska nog klara oss fint. Det börjar kännas att det närmar sig ordentligt att åka tillbaka till Sverige nu. Planer för sommaren börjar poppa upp, lite mailkontakt med sommarjobbet osv osv. Lite blandade känslor för det!

Hursomhelst så har Erik varit här i helgen (och lite mer), så det har varit riktigt roliga och sköna dagar här! Som vanligt har det blivit turistande, surf, god mat och dryck, strandhäng och lite annat smått och gott.

Innan besöket kom hade vi några dagar där vi tog igen oss, pluggade osv för att förbereda oss för nästa omgång gäster.

Sådär ja!! Då var Erik på plats i stan, han kom sent på torsdag kväll och stannade till tidigt på tisdag morgon.

Malin hade sin kompis Izabel på också så ibland var vi ett ganska stort gäng, kul!

Som vanligt blev det solnedgång uppe på slottet, fint som vanligt! Snygg bild Erik!

Att man har hamnat i samma klass och gäng som de här två är inte dumt alls ⬆ ⬇

Såklart hann vi med ett besök på köttrestaurangen också!

Det var riktigt bra vågor så jag var supernöjd, Erik var dock inte lika fast vid surfingen, men lite bilder kan man ju passa på att ta ändå.

Men hjälp av min split-kontakt kunde vi båda lyssna på ett avsnitt DellaSport samtidigt på stranden!

​Tack för besöket Erik!

Nu är det tomt i lägenheten igen. Och med tomt menar jag att det är något så konstigt att det "bara" är vi som faktiskt bor i lägenheten som är här. Det har verkligen varit superkul med besök men är såklart skönt att få en liten paus från det också ibland. Häromdagen när vi fyra satt i köket kom vi fram till att det var tre veckor sen vi "originalare" var själva. Först kom Mattias förra torsdagen och senare på kvällen kom Rebecka och Julia. Dagen efter kom Anton och Tina också ner så då var det full fart. Eftersom Malin tyvärr var sjuk blev jag ensam guide, såklart jättesynd men jag tycker att vi klarade oss fint ändå. Så det blev turistande, strandhäng, surfande, mycket mat osv. Som det brukar när vi har besök, kul :D :D

Ja vi är faktiskt i skolan också (och på en 3-timmars föreläsning kan man visst inte hålla fullt fokus hela tiden)! Igår hade vi redovisning av vårt arbete i Health-kursen, det gick bra. Börjar också närma mig att bli klar med min artikel i en annan kurs, så det rullar på. Och igår anmälde jag mig till MEI-mastern istället, så det blir antagligen så att jag byter master. Ska kolla på det en sista gång i helgen men jag tror inte att jag ändrar mig.

En första lunch med Jacob och Mattias innan Rebecka och Julia kom (som hade med sig present till och med).

Några glas i parken (glasen är faktiskt små och vi var många!) och sen var vi redo för middag. Kul med lite variation på hur vi klär oss här!!

Mattias (aka Mr. Blue) matchade outfiten perfekt på stranden

Surf på schemat!! Julia hade en häftig kamera som skriver ut bilder direkt när man tar bilden, så den använde vi en hel del också.

Redo för turistande

En riktigt fin ostkväll med ost, kex, frukt och hemmagjord sangria! Nu i det här inlägget får jag väl passa på att lägga upp bilder där jag är med också när jag för en gångs skull har det, eftersom jag fått massa bilder från Rebecka också.

LX-factory

Solnedgång vid slottet!!

Middag på Rebeckas och Julias sista kväll i Lissabon

Nytt besök på köttrestaurangen

Vi testade på att åka turistbuss på floden

Sista kvällen för Anton och Tina käkade vi på en pizzarestaurang, riktigt goda pizzor!

Ja ni, vad kan det betyda? Det betyder " Min syster, hennes pojkvän och min systerson". Och det betyder två saker; att de har varit på besök här under påskhelgen och att jag eftersom jag skrev på portugisiska är klar med min språkkurs! Vi fick tillbaka testet idag och det gick kanon, superskönt att kunna släppa den och vara ledig på kvällarna nu! Som sagt så har Linnea, Gustav och Vilmer varit här i helgen!! Riktigt kul att få träffa dem igen :D Vilmer har vuxit till sig sen sist och det kändes som perfekt timing att få träffa honom igen, så att han kommer ihåg mig! Härligt att få vakna upp med ett Vilmer-skratt (oftast) i sängen bredvid! Han har hållit sig väldigt nöjd och glad tycker jag. Kul att få visa runt Linnea och Gustav i Lissabon också! Vi har gått runt i stan, åkt till Cascais, surfat på Caparica, åkt till Sintra osv osv.

Först lite strandbilder från dagarna innan besökarna kom.

Första kvällen var det rooftop på The Park i solnedgången med massa besökare. Från vänster: Malins mamma, Gustav, jag, Malins pappa, Linnea, Julias mamma, Julia. I vagnen har vi Vilmer och bakom kameran Malin

Belém!

Vilmer tyckte om förpackningen lika mycket som vi andra tyckte om Pasteís de Belèm.

Cascais!

Utsiktsplats i nästa solnedgång!

Vilmer sover gott med gosedjuret han fick låna av Malin

Att äta är kul och gott men kladdigt!

Lite pre-surf på stranden och en god sushi-lunch på Caparica

Vilken dröm att få vara morbror till en så glad och härlig grabb!

Vi hamnade på den berömda "köttrestaurangen", riktigt bra mat!

Sen var det dags för Sintra!

Det tar på krafterna att turista!!

Julia blev verkligen en personlig favorit hos Vilmer, kan hända att det var ömsesidigt

Som sagt, det där med att äta och dricka är inte alltid helt lätt.

Öl och Pastel de Nata i klassrummet, inte ett helt svenskt sätt att avsluta en kurs på. Men det var inte dumt!

Här är gänget som jag läst språkkursen tillsammans med. Nu ska jag kanske ut till Bairro Alto för att möta upp dem eller så blir det sömn för att vila upp mig inför nästa besök som kommer imorgon. För imorgon kommer Rebecka och hennes kompis Julia och stannar här tills på måndag, kul :D

​Nu har det hänt mycket sen sist. Inte så konstigt med tanke på att det var så länge sen jag skrev förra inlägget. Men allt flyter i alla fall på som det ska både i skolan och utanför. Nu har sommarvärmen kommit på riktigt också. Förra helgen åkte Jacob, Malin, Julia, Fredrik och jag till Porto som ligger ca 3 timmar norrut med tåg. Porto är mest känt för sina broar, portvin och maträtten Francesinha. Jag åkte hem från Porto på natten mellan lördag och söndag för att möta upp mamma och pappa som kom till Lissabon för att hälsa på ett tag. Kul :D Nu är det snart dags för Linnea, Gustav och Vilmer att komma också, de kommer på fredag. Nu har vi påsklov så det kommer bli en del lediga dagar med sol, surf osv men även lite plugg för att vara klar med så mycket som möjligt när alla besök kommer.

Jacob och Julia råkade fixa identiska outfits till skolan, snyggt!

Jacob, Fredrik och jag åkte upp till Porto på fredag morgon medan Malin och Julia kom på natten eftersom de hade ett test i språkkursen. Så vi började med en lunch och sen lite turistande.

Här har vi den berömda francesinhan, riktigt märklig maträtt om jag ska vara helt ärlig. Det är bröd underst, sen ett lager med färsk korv, sen bröd, sen ett lager med biff och skinka, sen bröd, sen ett stekt ägg och sen ost och pommes runtomkring. Detta dränks sen i en speciell sås. En riktig kaloribomb kan man säga. Det var helt okej gott men inget jag vill äta allt för ofta direkt.

Turistande igen. På bilden till höger är det en tågstation som blivit utsedd till en av Europas finaste tågstationer.

Två glada tjejer på en utsiktsplats över bron som är 45 meter hög och Portos mest kända sevärdhet.

Dags för vinprovning och guidad tur på Taylor's, en kända tillverkarna av portvin. Spännande att se hur det görs!

Sen gick upp till en lyxigt hotell med riktigt bra utsikt där vi käkade lunch.

Sen var det dags att möta upp mamma och pappa hemma i Lissabon igen. Vi fick gjort en hel del på de två dagarna; utsiktsplatser, surfing, restauranger, Pastel de Nata och mycket mer.

I tisdags var det dags för konsert med Bruno Mars, en riktigt bra konsert med bra drag.

Vilmer är ute på promenad, duktig kille!!! Snart får han traska runt på Lissabons gator :D

Jahaja, då har ännu en vecka gått. Känner att man verkligen kommit in rutinerna här nere igen, för har gjort i stort sett samma saker denna veckan som förra. På schemat har det återigen varit träning, lite plugg och massa kul saker emellan. Vädret har dock varit tråkigt nu i veckan, känns som att man varit hemma i Sverige igen. Men nu ser det ut att vända snart igen!

Nu i helgen blir det antagligen en sväng till Porto, men det är inte riktigt spikat än. Jag och Jacob åker nog upp själva på fredag eftersom tjejerna har test på fredag kväll. Sen åker jag nog hem på lördag kväll/natt eller söndag morgon. För på söndag morgon kommer mamma och pappa till Lissabon efter lite turer runt i Spanien. Kul :D

Här gjorde jag spenat-, chèvre- och zucchinilasagne. Riktigt gott. Och sen testade jag att göra Egg Coffee som Jossi och jag drack i Vietnam. Det är kondenserad mjölk och äggulor som vispas ihop som man sen blandar med kaffe. Det blev gott, inte riktigt som i Vietnam, men ändå.

Detta är MEO Arena som är den stora inomhusarenan i Lissabon. Vi har lyckats köpa tre biljetter till Bruno Mars som spelar här den 4/4, så nu ska vi bara hitta en till (så att Jacob också kan få hänga med..).

I lördags var det shopping på schemat, så vi åkte ut till ett center vid Vasco Da Gama/Oriente där vi också käkade god italiensk lunch och våfflor eftersom det var våffeldag i Sverige. I helgen har vi också sett på två filmer, så det har varit lugnt och skönt. Då ligger vi inne i min stora säng och kollar på en dator, riktigt skönt!

I lördags gick vi till en mexikansk restaurang och käkade tacos. Supergott, så inte omöjligt att ni som kommer på besök får testa på det stället ni också. Sen blev det en sväng i Bairro där det dock regnade, så då får man skydda håret med grabbarnas jackor.

Då har sommaren varit på besök i Lissabon igen, härligt!! Så nu har vi varit på stranden både lördag och söndag. I lördags hade jag tänkt surfa men prognosen sa att det knappt skulle vara några vågor, så det blev tyvärr inget med det. Beroende på väder och känsla med plugg osv kanske det blir imorgon istället, men vi får se. Just nu känner jag mig långt ifrån tillräckligt pigg för surf. Men efter en bra natts sömn kanske jag ångrar mig. Idag kan jag skylla tröttheten på att jag sprang Lissabon Halvmaraton i förmiddags. Ett stort och bra arrangerat lopp med massa folk. Riktigt kul lopp som började på andra sidan floden så vi började med att springa över bron, det var ganska mäktigt faktiskt. Det var riktigt varmt att springa, men loppet var flackt så det gick bra ändå. Min personliga hejarklack i form av Jacob, Malin och Julia gav mig lite energiboostar under loppet också, tack för det!! 1.35.26 landade min tid på till slut, så det är jag ändå nöjd med. Det räckte till plats 1285 i loppet, vet dock inte hur många som startade. Direkt efter loppet drog vi till Carcavelos för att sola och bada ett tag. Verkar som att det ska bli lite sämre väder i veckan nu så då blir det förhoppningsvis fokus på plugg och träning. Nu har det blivit en del saker som jag kan göra i skolan, så jag tänkte försöka bocka av så mycket som möjligt ganska snart för att vara mer ledig sen när det blir dags för besök i stort sett varje helg i april, kul :D På onsdag har vi test i portugisiska-kursen också, så ska väl förbereda mig lite för det också, men det känns ganska lugnt.

Parken vid Marques de Pombal under en löprunda. Här sprang Cristiano Ronaldo intervaller när han var yngre

Jacob lagade Taco-gratäng till Julia och mig, riktigt gott! Jag bjöd tillbaka i fredags med en annan tacosvariant, kycklingtacos med ananas- och majsröra, karamelliserad rödlök, rödkål med citron, lite salsa osv. Gott det också får jag säga

Här fick jag reda på att Erik har bokat biljett för att komma och hälsa på i början av maj. Såhär glada blev vi för det :D

En skön dag på Carcan (Carcavelos) i lördags. Nu börjar man få lite färg men det är fortfarande solkräm som gäller. Här i en mängd som Jossi hade varit nöjd med (obs internskämt).

Imorse anmälde jag mig till Vasaloppet också, hur tänkte jag där?? Men det ska bli kul!

Både jag och Petter (från Lund) är redo för loppet. Tröjorna fick alla som var anmälda, så det var ju smidigt att få en extra träningströja här nere

Vi startade precis vid påfarten till bron, och vid Jesus-statyn. Efteråt var jag inte riktigt lika pigg som på bilden från innan loppet, men lyckades i alla fall se glad ut ändå

Då har det som vanligt hänt en hel del mellan inläggen. Allt flyter på här nere och allt går väldigt väldigt fort, nu har jag snart varit här i en månad(!). Börjar kännas som att denna terminen kommer gå så grymt snabbt, kanske lite för snabbt. Med mycket besök i lägenheten och kul grejer som händer så går dagarna riktigt snabbt. Nu har vi denna vecka också dragit igång med vår språkkurs, så nu läser vi en kurs i portugisiska nivå A1. Kursen går måndag-fredag klockan 19-21 och kommer hålla på i 6 veckor. Så lite segt på ett sätt såklart, men det är det värt eftersom vi kommer ha så skönt schema sen när den är slut. Och det är kul att lära sig lite portugisiska också!

Här kommer iaf lite bilder från en bra helg i Spanien och den senaste veckan.

Typiska svenskar som vi är passade vi på att kolla skid-VM på lunchpausen på väg mot Sevilla.

Vi hyrde en bil i Lissabon och körde mot Sevilla. Det blir ju lite dyrare eftersom vi alla är under 25. Men vi la till en extra förare ändå så Malin och jag delade på körandet.

Vi hyrde en airbnb-lägenhet i centrala Sevilla där vi bodde i tre nätter. En häftig men lite speciell lägenhet.

Första kvällen åt vi Tapas, här har vi en tjursvans. Ganska mört och gott faktiskt.

Katedralen i Sevilla och en solpaus på en bro vid floden.

Plaza de Espana

En bättre Sangria

Den berömda klippan i Gibraltar. Just här går vi över landningsbanan på Gibraltar vilket är vägen in i Gibraltar, lite märkligt

På promenad genom Gibraltar. Visst ser det ut som skivomslaget till en skiva?! Där hittade vi min affär också

Uppe på klippan finns vilda apor som man inte får mata. Gör man det ändå så får man tydligen betala 4000 pund, en helt sjuk straffavgift!!

Vi åkte upp på klippan och spanade in utsikten mot Afrika.

Fikapaus med Crepe i solen innan vi åkte hem mot Sevilla igen.

På gångvägen in mot Spanien igen eftersom Gibraltar tillhör Storbrittanien.

En helt fantastiskt god Tapas åt vi på kvällen i Sevilla. Så värt att betala lite mer för att få riktigt bra mat

Födelsedagsfrukost för Julia som fyllde 25 i veckan!

Firandet fortsatte med picknick i parken, fin restaurang uppe vid slottet och sen en sväng i Bairro Alto. Han som sitter mellan mig och Julia på bilden var en engelsman som vi träffade där som var väldigt(!) glad och pratsam. Han hade nog fått i sig en och annan öl under kvällen.

Strandpremiär när det nu i veckan var riktigt sommarväder med upp till 26 grader och sol en av dagarna!

Har fått kontakt med ett gäng som spelar innebandy på ett universitet lite utanför Lissabon. Så jag var med dem och spelade, kul! Lite annorlunda mot innebandyn i Sverige, men ändå!

På väg hem från innebandyträningen tog jag tåget över bron, fint i solnedgången!

Nu har jag blivit en local här i Portugal eftersom jag köpt en egen surfbräda. Jag köpte en bräda med våtdräkt, väska och lite tillbehör och åkte direkt till Caparica för att testa det. Det kändes bra :D Det kostade € 380 men det är det nog värt hoppas jag! Ska bli kul att surfa lite mer än i höstas

En surfpaus med pizza på pizzahut och sen lite mer surf tills solen gick ner.

På kvällen igår spelade vi bland annat lite dart, fick här till en träff i bulls eye. Sen blev det lite biljard innan vi gick till Urban.

Johanna och Danni (Malins kompisar som är här på besök) hade med sig en laddning med SantaMaria-produkter till oss. Riktigt bra present, tack för det!!!

Har idag Skypeat med både farmor och mormor, och på kvällen nu även Erik och Kärrman. Man sitter aldrig säker när man Skypear, rätt var det är har man fastnat på bild. Här Kärrman som lyckades lura in oss i en pose när han tog bild

Livet är riktigt lugnt här nere just nu, så lugnt att det blir lite stressigt eftersom de få saker man har att göra lätt blir hängande. Men det är skönt ändå! Så senaste tiden har jag väl egentligen mest tränat, ätit, varit lite i skolan, fortsatt välja kurser osv. Veckans första lektion började i onsdags klockan 14 och veckans sista var idag (torsdag) klockan 18. Okej, vi skippar en lektion imorgon, men ändå!

Nu är det dags för långhelg i Lissabon vilket den här gången innebär att vi åker till Spanien! Imorgon bitti drar Malin, Jacob, David (lundensare) och jag ner till Sevilla. Vi hyrde nu ikväll en bil och bokade boende på airbnb, bra framförhållning va?! Men ska bli riktigt kul med en roadtrip! Först ska vi till Sevilla och sen vidare till Gibraltar!

En skype med Linnea och Vilmer! Vid påsk kommer de ner och hälsar på!!! :D

En sväng på stan med paus för Pasteis de Bacalau

Restaurangbesök på ett av våra standardställen på Carnaval-kvällen. Carnaval är en högtid och röd dag här i Portugal.

Klassisk svensk middag med ärtsoppa och pannkakor. Idag hade vi labb i ett av tornen som finns på skolan, där har vi aldrig varit tidigare (wow!)

Det var nära att det inte blev något bloggande nu den här terminen, men det får väl bli lite uppdateringar ändå. Nu har jag varit här nere i knappt två veckor. Det känns riktigt kul att vara här igen, det känns som att komma halv-hem. Så nu har vi alla flyttat in i vår nya lägenhet som är kanonfin, helt annan standard än vad jag hade förra terminen. Jag bor i ett stort rum med en dubbelsäng och en enkelsäng (överdrivet?), egen toa plus en liten del med ett bord och lite stolar. Av oss svenskar är det Malin, Jacob och Julia som också bor här. Kul att testa på att bo med dem nu också!

Det har hänt en hel del men ändå inte så mycket här nere de första dagarna. Vi har väl mest installerat oss här nere och kommit in i lite rutiner igen. Lite svängar på stan (både på dagtid och nattetid), träning, minimalt med plugg, kursval och lite andra kul grejer har vi hunnit med. Fyra dygn efter att jag själv kom ner till Lissabon kom även mitt bagage som hade tagit en utflykt till Zürich. Så håller på att kräva lite pengar från försäkringar och flygbolaget, hoppas på att jag kan få in lite ersättning i alla fall.

När det gäller plugg så håller vi som bäst på att välja kurser. Nu har jag nästan bestämt mig med det är fortfarande lite som är oklart. Det beror mycket på att jag antagligen ska byta master från Supply Chain Management till Management and Economics of Innovation.

Eftersom jag inte tänkte uppdatera här har jag varit väldigt dålig på att ta bilder det senaste, men här kommer i alla fall lite bilder på vad som hänt sen jag kom hem från Asien.

När jag var hemma hann jag med att få vara med på VIlmers fina dop där jag fick äran att vara fadder till lillgrabben. Jag var bara hemma i 6 dagar men det var superkul att hinna träffa släkt och kompisar lite grann i alla fall.

Det blev så att jag åkte ner till Lissabon själv istället. Och det visade sig att bagaget skulle komma först fyra dygn senare.

Jacob var på plats i Lissabon innan mig och Julia kom två dagar efteråt. Jacob och jag lagade lite goda burgare med sötpotatispommes och sen när Julia kom blev det ytterligare en burgare fast på en solig uteservering.

En tjusig glassblomma och ett citat av Jacob som lyckats bli ett bra internskämt här nere.

I fredags firade vi Simon som nyss fyllt på med lite häng i parken, middag hemma och sen ut till Bairro Alto. Julias pojkvän Johan (Mois för de som känner honom) är förresten här i några veckor nu så det är kul med lite extra folk i huset. Och i söndags gick vi alla ut och käkade och sen en sväng till en rooftop. När jag skulle betala välte bartendern ut hela Malins drink över min tröja, mina byxor och skor. Det var en del jordgubb i hennes drink så det blev en fin röd fläck, men den gick bort i tvätten! Och vi fick i alla fall båda våra drinkar gratis så det var ju alltid något

Till slut fick vi våra drinkar, de andra hade nästan hunnit dricka upp men det var när vi äl fick dem! OBS, hon dricker inte med näsan, jag lyckades bara få en perfekt/operfekt vinkel på kortet.

Idag har vi åkt minibuss till Sihanoukville i Kambodja. Vi åkte från Ho Chi Minh tidigt i morse så det har varit en heldag med resa idag. Men har faktiskt inte alls varit så segt som jag trodde. Under våra två timmar i Phnom Phen fick jag mail från hotellet vi ska bo på inatt att de inte har något rum åt oss. Men vi har betalat och fått bokningsbekräftelse så det var inte ok! Så fick låna en telefon av en local och lyckades i alla fall få till så att vi får sova vår första natt av de tre där. Det är riktigt fint här i alla fall och i vår bungalow. Så imorgon till frukost får vi snacka med hotellets manager och se hur de löser det åt oss.

Ho Chi Minh var en riktigt bra stad. Klart bättre än Hanoi tycker jag. Vi var på sightseeing, shopping, utflykt till tunnlar som Vietnam använde i kriget, på krigsmuseet, på rooftops osv.

Koreansk lunch! Jossi hälsade ju på min kompis Oscar i Korea, så det var kul att testa.

Krigsminnesmuseet!

Restaurang där man själv grillar maten på en grill i mitten av bordet. Gott och kul grej!

I Ho Chi Minh mötte vi upp Olof, kul! Så nu är det vi tre som reser runt ihop. Här på en häftig rooftop

Lunch på gatan. Knappt så att det kan kallas en uteservering, eller vad säger du Erik? (OBS internskämt)

Testade 9D-bio. Det var dålig kvalitet så vi mådde bara illa av det, men ändå lite kul att testa

Ytterligare en rooftop

Det är ju Tét i Vietnam nu (deras nyår). Så det var mycket som var pyntat till det. Det går över till "tuppens år" nu, så det var nästan lite påskstämning

På vandring mot nästa boende!

Cu Chi-tunnlarna från kriget. Vietnameserna använde det som skydd från amerikanernas attacker och bombningar. Häftigt att se, lite sjukt att det var så nyss. Ett tecken på det är att alla träd där var ganska små, de har inte hunnit växa upp igen efter att allt blev helt ödelagt under kriget av bomber och kemikalier (t ex Agent Orange)

Exempel på lite olika fällor som de använde