Gårdagen bjöd på ännu en dag inne i Philly. Denna gång med Kia och Moa. Vi gick runt och kollade i butiker, åt lunch på Marathon Grill som var supergott och supermysigt och hann med ett besök på Rittenhouse Square som just igår hade marknad.

Jag åt supergod vegetarisk chili. Mums!!

Vi ramlade in på ett svenskt café som tyvärr erbjöd de torraste kanelbullarna vi smakat på ett tag. Men men, vi fick oss en taste of Sweden i varje fall.

Idag tog jag och Kia tåget in till Philly för att möta upp tyska Anna. Vi gick på Oktoberfest vid City Hall och åt lunch på Green Egg Café. Supermysig dag och så kul att få träffa Anna igen!! Vi kände verkligen hur härligt det var att få vara tillbaka i city och att vi måste börja åka in oftare. Det är ju så enkelt och det finns så mycket fint att se.

Vi hade sånt härligt höstväder också. Löv på backen och lagoma 18 grader, perfekt med stickat och höstskor. Imorgon får vi tillbaka den 26 gradiga "sommarvärmen" igen, bäst att njuta av det lite kallare medan man kan.

I början av september var det dags för årets Made In America Festival vilket är en musikfestival grundad av Jay-Z som hålls varje år framför the Art Museum i Philly. Detta år bestämde sig hela gänget för att gå. Lördagen och söndagen fylldes Benjamin Franklin Pkwy av scener, food trucks och glada festivalare. Vädret hade dock kunnat vara bättre. När vi kom in med tåget på lördagen stod det människor överallt och försökte sälja regnponchos. Eller försökte och försökte, det skulle ösregna hela kvällen så de flesta kastade sig över chansen att få en poncho och lite skydd mot regnet. Vi dansade hela kvällen i regnet och geggan och kände först på vägen hem hur totalt genomblöta, geggiga och kalla vi var. Hur som haver, regnet stoppade inte oss. Största tacket för kvällen (läs helgen) går till Josh som hämtade oss när tåget hem var överfullt och Uber alldeles för galet dyrt för oss att ta. Snacka om räddare i nöden för mig, Kia, Marie och Moa.

Söndagen bjöd på bättre väder och lika mycket dans och skratt. Så glad över mina vänner!! De är ju verkligen världens bästa. Och så glad över att få en sista helg tillsammans med Marie fylld med bara massa kul. Vi hann se bl.a. J Cole, Jay-Z, the Chainsmokers, Cash Cash och Marshmellow. Några en besvikelse och några en positiv överraskning. Hur som helst en toppen helg och festival!

Vi tog oss upp relativt tidigt och tog oss till flygplatsen för att hämta upp vår hyrbil. Nu var det dags för sista etappen av vår resa - roadtrip! Vi åkte direkt emot Malibu Pier, där vi skulle äta lunch på Malibu Farm Café. Både jag och Mikaela älskade Malibu Pier. Så mysig, fin och med världens godaste mat. På menyn hade de flera svenska saker, både swedish style hotdog (vad nu det är, haha) och svenska pannkakor. Inget vi provade tyvärr men ändå kul, kan de ha en svensk koppling kanske? Efter lunchen vandrade vi runt på piren ett tag, kikade i de små butikerna och kolla in vattnet och surfarna.

Vidare styrde vi bilen till Santa Barbara. Vi checkade in på vårt supermysiga motel och vandrade direkt ut på the main street för lite upptäckande. Santa Barbara hade under just dessa dagar en spansk/mexikansk fiesta som skulle ha öppningsceremoni senare på kvällen så gatorna var fyllda med människor, spanska flaggor och ägg fyllda med konfetti som folk hade sönder över varandras huvuden. Riktigt härlig stämning i den lilla staden. Vi åt sushi-middag, kikade i butiker, åt glass och vandrade omkring.

Vi avslutade såklart kvällen med ett besök på fiestans första kväll. Det var massor med människor, mexikansk mat, spansk sång och såklart - flamenco. Kändes som att vara tillbaka i Barcelona! Var dock alldeles för mörk för att kunna ta bild på något annat än den stora kyrkan.

Skämskudden är framme för nu har jag inte bloggat på riktigt på alldeles för många månader. Tanken var ju att denna blogg skulle fungera som en dagbok för mig där jag kunde skriva ner allt som händer under min tid här och sedan ha något att gå tillbaka till och minnas med när jag åter igen är hemma i Sverige. Här skulle också nära och kära kunna läsa vad jag har för mig så att avståndet kanske skulle kännas lite mindre under min tid här. Men man kan säga att livet kom emellan, det var inte längre roligt och kändes som ett måste. En bloggerskan, nej det blir nog aldrig en titel att ge mig. Men nu ska jag i vilket fall försöka slänga upp inlägg lite här och där med saker jag har för mig, både vardagligt trams och lite mindre äventyr. Vad bättre än att börja på mammas födelsedag? Min allra trognaste läsare och blogg-supporter, haha. Nu kör vi!!

Stort grattis till min mamma, min stöttepelare, min största supporter och min förebild. Tack för allt du gjort, gör och kommer att göra. Det finns ingen som du och jag är så glad just du är min mamma! Nu är bloggen uppdaterad med en ny bild på dig!😉

De är här!!!! Vi har ätit världens godaste indiska mat till middag och vandrade runt lite kring World Trade Center och 9/11 Memorial.

Nu somnar vi strax med denna utsikt. Klagar inte.

Detta är min vy just nu medan jag inväntar mamma och Åse som nyss landat. Så glad över att få vara tillbaka i New York, känns som så länge sedan nu. Ännu gladare över att få visa mamma och Åse allt jag älskar med denna stad. Den är verkligen en av mina absoluta favoriter. Kan inte förstå att de snart är här, efter åtta månader ska jag äntligen få krama och umgås med dem igen. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, men nu äntligen är min längtan över för ett tag.

I två veckor har jag varit tillbaka i Philly nu. Hur känns det frågar alla? Du skulle ju kunnat vara i Sverige nu. Visst var det inte en dans på rosor att komma tillbaka. Spenderade fyra veckor med personer som var "påväg hem" och självklart kom tankarna upp, kanske hade det varit skönt att komma hem ändå. För jag saknar ju alla där hemma så mycket, och vill inte missa allt det som händer i deras liv. Vill inte gå miste om ännu mer. Men vill samtidigt inte lämna mitt hem här. För det är ju faktiskt också hemma nu. Första meddelandet när jag landat kom ifrån min värdpappa "Welcome home". Och hemma i dörren möttes jag av två överlyckliga värdbarn och likaså föräldrar. Då kändes det bra igen. Blev påmind om att jag nu faktiskt också har en familj här. Och vänner som jag är så tacksam att jag får spendera mer tid med. Så hur känns det egentligen? Skönt, som hemma, fyllt av saknad och glädjefyllt. Allt på samma gång, precis som hela året har varit. En enda stor berg och dalbana, haha. Precis som det fanatiskt ska vara.

Så vad har jag hunnit med sedan jag kom hem egentligen? Vi kör en liten snabb recap. Startade nästan direkt med att åka med familjen upp till Marion, MA där vi spenderade torsdag-söndag. Mysig liten kuststad. Inte lika mysigt och fint som Rockport dock.

Väl hemma på söndagen sprang jag direkt över till Marie. Första gången vi sågs på fem veckor och jag var överlycklig över att ses igen! Vi lagade middag ihop och även Johan och Edvin kom över en stund. Så kul att se dem igen!!

Edvin, Marie och jag hann med en tur till outleten och lunch ute i solen hos Marie.

Jag och Edvin träffade Moa, som är ny Au Pair i Elins gamla familj, för frukost på First Watch. Så otroligt go tjej!! På fredagen fick jag äntligen träffa Kia igen!! Vi åt middag ihop, tillsammans med Moa och Kia's kompis Felicia som hälsade på ifrån Sverige. Vi hann också med cheesecakes på Cheesecake Factory och avslutade kvällen med en snabbtur till Josh&Mike där även Johan och Edvin var.

Har hunnit med glass-date med Marie på Handel's och donut-date med Marie och Kia på Duck Donuts. Mums!!

Igår lämnade jag av värdfamiljen på Philly flygplats då de skulle iväg på sin Spanien och Frankrike resa. Kia, Moa och Annamaija, Sofies familjs nya Au Pair kom över på lasagne-middag. Supermysigt och supergott!! Annamaija kommer från Finland, kanske kan lura till mig lite finska-lektioner utav henne? Visade upp mina räknarkunskaper i vilket fall, som vi skrattade. Nej, finskan är och förblir väldigt rostig, haha.

Nu väntar NYC och mamma och Åse. Wihoooo

Vi vaknade upp med lite små grått väder och trodde att vår planerade strand-dag skulle bli förstörd. Men inte, efter bara en timme strålade solen och vi tog en uber till Santa Monica Pier. Vi vandrade runt på piren och hyrde sedan cyklar, planen var att cykla efter strandpromenaden ner till Venice Beach.

Först stannade vi på Urth Caffe för lite lunch. Eller lite och lite skulle jag väl inte säga, mycket lunch haha.

Mätta och glada fortsatte vi ner till Venice. Vi gick runt på boardwalken, kollade in de som skateade och la oss på stranden i någon timme. Efter att vattnet stigit så mycket att vågorna sköljde upp över våra handdukar var det dags att cykla tillbaka emot Santa Monica. Men inte innan vi hunnit med en acaibowl.

Vi stannade vid Santa Monica Beach för att se solnedgången. Så fint!

Vi gick upp relativt tidigt med målet att hikea till the Hollywood Sign. Pålästa trodde vi att vi var och åkte till Runyon Canyon, vad vi dessvärre missat var att man inte alls kunde hikea till skylten härifrån. Hur vi kunde total missat det undrade vi också, haha. Vi fick i vilket fall en härlig hike med LA som utsikt och Hollywood skylten på håll, inte så dåligt det heller.

Vi åkte tillbaka till hotellet och tog oss sedan till downtown LA.

The Broad, ett gratis konstmuseum som tyvärr var stängt dagen vi var där.

Walt Disney Concert Hall

Museum of Contemporary Art

Vi gick bland annat till den urmysiga bokaffären the Last Bookstore. Oj, vad jag trivdes och älskade den!!

Vi avslutade med middag i Grand Central Market. Mikaela åt den godaste currygrytan jag någonsin smakat.

På väg tillbaka stannade vi vid Los Angeles County Museum of Art. Den känner nog många igen som ett LA signum. Fint, men fullproppat med turister och oss såklart.