Att ha varit med om denna resan har verkligen varit en resa för livet. Jag kommer ihåg när vi för flera månader sedan bokade biljetterna och att man först då förstod att den skulle bli av, men att det då låg långt fram i tiden. När dagen väl var här kunde jag inte förstå att vi faktiskt skulle åka, tiden hade gått så himla fort.
Vi har fått uppleva och vara med om såå mycket. Alla möten med olika människor. Att komma till platser och få tårar i ögonen, av glädje men också av ledsamhet och chock. Hur man flera gånger lett och skrattat så mycket att man fått kramp i kinderna. Denna resa har gett allt!!
Jag är verkligen jätte tacksam över att få ha varit med om detta och kommer verkligen bära med mig så mycket genom livet. Så tack vare Helena och hennes kontakt med Eric kunde vi genomföra denna resa. Hade det inte varit för henne hade vi inte ens haft tanken på att åka till Kenya och göra vårt gymnasiearbete.

Stort tack till er Helena och Eric!! Tack också till alla er som bidragit med att skänka kläder samt pengar som gått till bindor och trosor.

Vill ni läsa ännu mer om resan och Helenas arbete med Africraft får ni gärna gå in på Africraft.se och kolla vad dom säljer, samt läsa på deras blog om resan.

Kramisar!!

Nu är alla väskor ihoppackade och vi sitter nu och ska snart äta vår sista lunch här i Kenya. Vi blir hämtade vid 1 och ska då ge oss ut på lite safari i nationalparken i Nairobi, som en avslutning på denna resan och man hoppas att man kan se lite fler djur.
Vårt flyg går kl 12 i kväll så vi kommer ha en hel dag till att spendera här, vilket är roligt.
Känns helt sjukt att tiden gått så fort och att vi åker hem idag. Men när man tänker tillbaka på hur mycket vi hunnit med och alla möten med nya människor vi gjort, så har detta varit en jätte rolig resa och fantastisk upplevelse.

Tänkte att när jag kommer hem ska jag sätta mig ner och skriva en sammanfattning på denna resan, som ett litet avslut på resedagboken.

Kramar Lisa!

Då detta var vår näst sista dag valde vi att ha en dag vid poolen och bara ta det lugnt. Eftersom alla andra dagar varit väldigt intensiva kände vi att det bara var skönt att ta det lugnt.
Så hela dagen blev väldigt slapp och på kvällen åt vi middag med hela gänget som en liten avslutning. Inkluderar Eric och James (chauffören) och sa hejdå till Emelie som inte åker med hem utan åker vidare.
Tror nog vi alla kände att det var väldigt skönt med en sådan dag.

Kramar!

Sista natten på tält campet var över och vi packade ihop allting, för att sedan gå och käka frukost. Något som jag blivit besatt av här nere är att äta massa tropiska frukter i vaniljyoughurt, det är verkligen såå himla gott!!
Efter frukosten packade vi ihop det sista för att sedan invänta Eric och James (chauffören).
Bussen styrde först mot bäbis elefanter, där vi fick se dem matas med nappflaska och även klappa lite. Det är ett projekt som startats för flera år sedan där dem tar hand om föräldralösa små elefanter som dem uppfostrar och sedan släpper tillbaka till naturen. Dem berättade om projektet och alla elefanter. Det var verkligen jätte gulligt att se.
Efter det styrde vi mot en butik där dem säljer saker gjorda i trä och Mazai slöjd. När vi var färdiga där åkte vi vidare till en butik som heter Kanga, och gör massa olika saker som handdukar små fodral och massa mer. Deras tyg är typiskt afrikanskt och jätte fint. Fick med oss några saker hem.
Sista butiken för dagen var det efterlängtade Kazuri som är det Helena säljer mest på webbshoppen. Vi filmade hela produktionen och fick en rundvandring i fabriken. Det är då ensamstående kvinnor som får arbeta där, de får då en lön och en sjukförsäkring så dem kan försörja sina barn. Dom gör halsband, armband, örhängen och massa mer. Men det är det som säljs mest.
Som sista stopp stannade vi vid ett giraffcenter där dem sedan flera år tillbaka startat för att inte arten skulle dö. Det året det startade fanns det bara hundra giraffer kvar, men nu finns det över 1000. Vi fick mata och klappa, jag fick till och med en puss. Genom att stopp en pellets i munnen fick man en puss när giraffen skulle ta den. Något jag inte visste var att deras saliv är antibakteriellt.
Vi fick även berättat för oss allt man behöver veta om giraffer vilket var jätte roligt, det var flera gånger jag blev jätte förvånad. Som ett litet plus berättade hon om vårdssvin, vilket på swahili heter pumba som i lejonkungen. Men det roliga är att pumba inte är det riktiga namnet utan ett smeknamn och betyder dum. Dem har så kort minne och komme inte ihåg vad dem gör och är allmänt dumma, så då fick det bli ett smeknamn. Så girafferna var helt klart det roligaste på hela dagen. När vi sedan åkte där ifrån begav vi oss mot det nya hotellet, vilket är ett lyxigare hotell. Helena har bott här tidigare och tyckte att det var ett skönt ställe att avsluta de sista dagarna på. Men såhär fint har jag nog aldrig bott på ett hotell.
Så på kvällen åt vi middag och sedan var det daggs att lägga sig.
Så gårdagen blev verkligen en mer turist dag, vilket var rätt skönt.

Kramar!

Igår vaknade vi upp i tälten och runt 8 tiden gick vi upp för att göra oss i ordning inför dagen.
Vi åt frukost och efter det packade vi in oss i bussen för att åka till barnhemmet Good Samaritan. Vi åkte in i slummen och jag tror att ingen av oss var beredda på det som väntade oss.
När bussen stannade, blev jag helt chockad av att vi var framme. Det var verkligen inte det jag hade sett framför mig. Jag tror att alla fick tårar i ögonen när vi klev in på barnhemmet.
Vi fick gå upp till ett rum där Murigi (en kille som växt upp på barnhemmet och nu volontärarbetar där under fritiden) berättade om barnhemmet och barnen som bor där. Att hålla tårarna inne var väldigt svårt när Murigi berättade om hur vissa av barnen hade hittats. Moses som var en vecka gammal när han lämnades utanför i en plastpåse.
Vi fick sedan en rundvandring på barnhemmet och Murigi berättar för oss hur allt fungerar.
Känslomässigt var besöket väldigt tufft men med en otroligt engagerad personal som uppmuntrar och stöttar är barnen ändå hoppfulla.
Vi hade med oss leksaker och kläder som vi lämnade till dem, vilket kändes bra då behovet är stort.
När vi lämnade Good Samaritan var vi övertygade om att vi ska fortsätta dela med oss av det vi har!

Trots alla intryck beslöt vi oss för att stanna till en stund på en Mazai marknad.
Vi avslutade dagen tidigt för att hinna reflektera över det vi sett idag.

Efter ännu en natt i Kisumo var det dags för att åkatillbaka till Nairobi. Men innan vi skulle åka tillbaka, skulle vi ha ett ”kort”stopp på en skola och lämna de sista bindorna. Vägen till skolan var inte denenklaste, men det är tur att vi har en bra chaufför och antagligen har gjortdet många gånger, men lite rädd var jag allt.
När vi kom fram möttes vi av hela skolan, vilket inte riktigt var det vi hadeväntat oss. Vi trodde att eftersom dem fått lov nu så tänkte vi att det endastskulle vara flickorna på skolan, men det var det inte. När vi kom fram möttesvi av sång och fick hälsa på alla. Nästan alla klasser, lärare, föräldrar ochpersoner som jobbade på skolan ville välkomna oss. Vi gick in och där hade demställt upp massa bänkar och bord där vi och alla andra skulle sitta. Dempresenterade sig och skolan och sedan fick några av klasserna uppträda. Någratjejklasser dansade och självklart skulle vi också vara med, vilket var väldigtroligt. Några av föräldrarna till barnen sjöng också.
Helena presenterade oss och det var sedan dags att dela ut bindorna ochtrosorna till tjejerna.
Dem ville bjuda oss på mat och även denna gång blev det traditionell Kenyanskmat, ungefär samma som dagen innan.
Eftersom vi inte riktigt var förberedda på att det skulle bli så stort så ranntiden snabbt iväg. Då vi visste att vi hade en ca 7 timmars bussresa, börjadevi bli lite stressade när vi såg att klockan började bli mycket. Vi lämnadeskolan runt halv 2 tiden och började då färden tillbaka till Nairobi.
När klockan var runt 22 var vi framme och tillbaka på tält campet och börjadedå packa upp för att sedan gå och lägga oss.

Kramar Lisa!

Vi vaknade upp i Kisumo och klockan var då runt halv 8. Vid9 tiden var planen att vi skulle lämna hotellet för att åka hem till Ericshemby. Vi åt frukost och packade ihop all utrustning inför dagen och förbereddeoss på en mycket spännande dag.
När vi kom fram till Erics familj möttes vi av varma händer. Vi fick träffa ochhälsa på alla och som en rolig sak hade vi med en present, bestående av olikatraditionella och typiska svenska delikatesser. Helena presenterade vad deolika sakerna var och det verkade uppskattas.
Efter det var det dags för en rundvandring på deras gård, kan värkligen sägaatt deras utsikt var helt otrolig.
När vi hade gått runt på gården var det dags att lämna för att åka till skolan.Skolan låg endast några minuter bort. Vi körde in på skolan och bussenomringades snabbt av alla barnen. När vi klev ut hälsade vi på några av dem ochgick sedan in till där rektorn hade sitt kontor. Vi fick en presentation om skolanoch hennes arbete, och gjorde även en liten intervju med henne där hon fickberätta om hur barnen har det och hur det funkar med skolan.
Alla barnen var verkligen så gulliga och väldigt fascinerade. Vi lassade utalla bindor och trosor från bussen och satte oss sedan och inväntade allapresentationer.
Något vi kanske inte var förberedda på var att alla (hela skolan) skulle vara med vid utdelningen. Det var flickor från 7 olika skolor som samlats, och Eric hade då valt ut 20 flickor från varje skola som var de fattigaste och behövde det mest.
Alla fick presentera sig och sedan var det dags att börja dela ut, då det var 140 st som skulle delas ut till tog det en stund.
När alla hade fått fick vi börja prata och umgås med alla tjejer. Det var väldigt roligt, och det märktes att dem tyckte det var roligt. Vi fick även gjort 3 intervjuer med 3 flickor. Vi hade med olika leksaker, bland annat fotbollar. Så som avslutning på skolan spelade vi fotboll. Det var verkligen jätte roligt!
När vi var klara på skolan, hade vi en avslutning och sedan åkte vi tillbaka till Erics hem. Där skulle vi äta typisk Kenyansk mat. Vi åt ris, kyckling och ugali. Kanske inte var det allra godaste jag ätit, men det var roligt att prova i alla fall.
Vi sa hejdå till alla och begav oss sedan till hotellet där vi direkt hoppade ner i polen. Det var såå himla skönt att kyla ner sig. På kvällen åt vi middag och sedan var det dags att sova.

Kramar Lisa!

Här hade vi packat in allt i bilen och var redo att åka mot Kisumo.

Under vägen fick vi se några djur, där bland annat zebror.

Under vägen sålde flera påsar med sockerrör och självklart tog vi tillfället och smakade, så vi köpte några påsar. Här äter man det som godis, men kan inte riktigt säga att det var särskiljt lätt att äta det. Man skulle bita av en bit, tugga på det och sedan spotta ut det. Men som sagt så gick det inte så bra, men sött var det i alla fall.

Och sista stoppet för dagen var som jag skrev ett väveri. Vilket var väldigt roligt att se.

Kramar Lisa!

Hej! Då internettet inte har funkat har jag inte kunnat publicera några i inlägg. Så nu tänkte jag att jag snabbt skulle skriva om gårdagens händelser.

Vi startade med att klockan stod på halv 8, vi åt då frukost och sedan var det dags att packa ihop alla saker för att sedan lassa in allt i bussen. Vi lämnade Nairobi för att åka vidare till Kisumo, där planerna var att åka till en skola och besöka Erics hemby. Vi startade resan vid ca 10 och vid ca halv 8 var vi framme på hotellet. Bussfärden tog ca 7 timmar och under vägen hade vi några stopp, där bland annat ett väveri och enväldigt fin utkiksplats. Det var roligt att se väveriet för vi fick se och berättat för oss om hela processen från bomull till färdiga kläder och mycket annat. Helena säljer olika produkter från detta lilla väveri så det var därför vi var där.

När vi kom fram till hotellet packade vi upp och sedan var det dags att gå och äta. När vi hade ätit färdigt var klockan runt 10 och det var då dags att gå och lägga sig inför dagens planer som jag berättar om i morgon, då jag får bra internet igen.

Bilder få tyvärr också skippas då internettet inte håller för mer.

Kramar Lisa!!

Idag började vi dagen på ett flygplan, vi landade runt 6 kenyansk tid. Resan gick bra, jag fick sovit en hel del vilket var väldigt skönt, då vi idag haft full rulle. När vi hade stigit av planet var det att bege sig till alla kontroller som skulle göras, där bland annat visum skulle kollas. Sedan gick vi för att leta upp bandet där alla 14 väskor skulle hittas, vi fick med oss alla väskor och gick sedan för att leta upp Eric.
De första dagarna nu har vi en liten buss vi kommer åka omkring i då vi har väldigt mycket packning, så vi begav oss till bussen och åkte sedan mot det hotell eller camp som vi ska sova i inatt, det är ett tält som är inrett med sängar och toalett, så det ska bli mysigt.
Vi lämnade som allra hastigast av sakerna och gick sedan för att snabbt äta frukost, för runt 10 skulle vi vara på den fösta skolan som vi skulle besöka under denna resan. Vi fick ett varmt välkomnande och gick direkt in till dem tjejerna vi skulle träffa, vi delade ut bindor och trosor och som en liten extra sak fick dem även en kexchoklad, vilket var väldigt uppskattat. Vi fick intervjuat några tjejer och det gick jätte bra! Får hoppas att det blir lika bra på film. När vi var klara gick vi ut på gården och pratade med alla tjejerna, dem tyckte det var jätte roligt och det gjorde verkligen jag med! Jag ville verkligen inte åka där ifrån, alla var så söta och omtänksamma och man ville bara stanna hur länge som helst!!
Det som varit jobbigt idag har varit att åka runt i slummen, att se de olika kontrasterna och att lyssna på tjejernas berättelser, kring deras situationer.
Det har varit extremt mycket intryck idag och det kommer det bli i morgon också.
När vi kom tillbaka till hotellet tog vi oss ett dopp och nu sitter vi och pratar om morgondagen och massa annat.