Hejsan bloggen! Japp idag är det igen måndag, vilket som betyder att vardag börjar även för oss! Det är kanske många som tror att det är strandhäng och drinkar i handen varje dag då vi är här, men så är det faktiskt inte. En typisk vecka här går ungefär såhär: Måndag till onsdag brukar vi ha ledigt från jobbet, så därför brukar vi sköta ärenden på stan, handla mat, tvätta kläder och söka boende vilket vi har gjort nästan hela dagen idag. Sedan kommer helgen imot, och det betyder inte heller ledigt för oss, utan tvärt om! Jobbar långa nätter, kommer hem och sover ut, har några timmar ledig, börjar göra sig klar för jobb igen.. Detta leder också till att vi inte slipper ut på helgarna. Vilket faktiskt är riktigt skönt! Har kanske varit ute 3 gånger sedan vi kom till Australien, vilket jag själv tycker är ganska lite, så mamma du får vara stolt! Söndagen är en dag som vi ibland har ledig (jobbar nästa), vilket vi hade igår! Så vi tänkte att vi tar vara på den och hittar på något med våra jobb kompisar! Alltså bestämde vi oss för att åka till Manly för att sola och grilla på stranden. De var så himla fint väder och skön stämning då vi åt, lyssnade på musik och skrattade tillsammans. Vi var en grupp på 7, Evelina från Litauen, studerar beauty och jobbar på bungalow8, Maja från Sverige som jobbar uppe på loftet med mig, Danielle från USA som också jobbar på loftet med mig, Viktoria som är från Sverige som jobbar nere på bungalow8, Viktorias pojkvän viktor var också med och såklart Mikaela! Det är ett super duper gäng faktiskt. Efter att vi hade varit på stranden gick vi och sätta oss på en restaurang som hette Manly wine, vilken hör till samma kedja som the loft och bungalow8, alltså fick vi rabatt! Där satte vi och drack och talade en god stund, för att sedan gå vidare till en liten mysig bar med live musik. Hela kvällen var perfekt, alla var glada och faktiskt värda det efter en lång jobb helg!
Nu skall jag laga lite kvällsmål och sedan hoppa i sängen! gonatt alla!

hejsan bloggisen! en tid sen sist, sorry för det! Vi har äntligen flyttat ut från Hostellet! Nog för att det var ett bra hostell fyllt med underbara människor, kände vi att det verkligen var dags att hitta något man kan kalla sitt eget! Då vi började söka efter lägenhet kollade vi först inne i stan, för att vi skulle ha det så nära till jobbet som möjligt..Men lägenheterna inne i stan är dyra och små. Plus att sommaren är bakom knuten, vilket betyder att det kommer bli kokande varmt. I vilket fall vi då föredrar att bo nära stranden!
Så därför tog vi vårt puck och pack o hoppade på bussen till Bondi! Här bor vi för tillfället med tre andra svenska tjejer i en rätt så stor lägenhet! Kök, vardagsrum, toalett och två sovrum! Detta är dock tillfälligt för att de har en annan kompis på kommande om några veckor, men de var snälla nog och delade med sig av sitt hem till oss!
Gillar verkligen att bo här, sköna vibbisar! Nära till stranden, butiker och bussar in till stan går var och varannan minut! fast vi hamnar sitta i bussen en stund för att komma till jobbet är det skönt att man kan gå till stranden en sväng före jobbet!
Vi har också lyckats bli smått sjuka.. Hosta och trötta, riktigt oskönt! Miki är dock snäppet värre än mig och gick till läkaren idag och fick antibiotika och ledigt från jobbet några dagar! Så nu ska vi bara ligga i sängen och ladda upp för helgens jobb! Ha det så bra mina nära och kära!

/Lisa

Hej allihopa! idag har varit en lugn dag! har inte gjort så mycket faktiskt, rätt så skönt! första dagen på länge jag inte har haft något som måste fixas, så som ARS, medicare eller taxfile number.. nu är allt klappat och klar! På torsdagen ordnar de på jobbet en tema dag, alltså ska vi klä ut oss! temat är djungel, och det kommer änven vara en makeup artist på play som kommer gör ansiktsmålningar, kul kul! bilder på det senare! har mest bara chillat med en svensk flicka från hostellet idag! skönt att få tala lite 'eget' språk emellan! men nu skall jag hoppa i duschen och se vad det blir för planer för kvällen!

ojoj vad det har hänt mycket sedan jag uppdaterade senast! Jag har hittar ett jobb! Och är så super duper lycklig! Är en waitress på en cocktail bar som heter the Loft, som ligger på övervåningen av bungalow 8 som är restaurangen där Mikaela fick ett jobb! Så de kirra vi ganska fint ellerhur! ;) Vet inte ännu hur jag kommer jobba, men kommer högst antagligen bli långa kvällar! men det är okej för mig! Skall ta några bilder då jag nästa gång går på jobb så kan jag förklara lite mer vad som är mina uppgifter där!
Men huvudsakligen kommer dehär inlägget handla om Surfcamp som vi nu var på från måndag till onsdag! Vi började med att hoppa på bussen i Sydney för att sen åka i 2 h till 7 mile beach! Som ni kanske redan gissade var stranden väldigt(!!) lång! Vi var en stor grupp som hoppade av bussen och blev ett litet mini kaos före alla hittade ett rum att sova i! Jag och Mikaela sov i samma rum med några andra som också bara skulle vara 3 dagar! De vanligaste att stanna är 5, men eftersom vi har jobb så beslöt vi oss för att stanna för den kortare tiden!
Vi började med att äta lite lunch före det var dags att hoppa i vårdräkterna och vandra ner till stranden! Var faktiskt inte alls närvös, fast jag oftast brukar vara då det kommer till att testa på nya saker. Vet dock int om det berodde på att ingen annan heller hade erfarenhet eller om det var därför för att våra lädare var så trevliga och pratsamma att man inte tänkte på det så mycket!
Hur som helst så började vi med lite teori och säkerhets övningar, men inte länge efter det var det dags att glida ut i vattnet! Våra ledare hjälpte oss de första gångerna bara så att vi skulle veta lite hur det känns, ursäkta mig språket men det var skit roligt! stod upp på andra försöket och det kändes så häftigt!
Visst var de svårt att komma upp ibland och visst sköljde vågorna en lite för häftigt ibland men skrattade helatiden!
Efter att vi hade vår lektion var det tillbaka till de andra och så hoppa i en varm dusch! Det blev rätt så kallt till kvällen men vi satt alla tillsammans och åt middag och spelade sällskaps spel! var super trött efter dagen så jag hoppade i säng runt 10 tiden!
Nästa morgon var det kallt, regnigt och blä.. men klädde på oss vårdräkterna och traska ner till stranden! vågorna var betydligt häftigare än dagen före men det var super kul, jag blev ganska trött efter att ha sprungit, hoppat, simmat och släpat på ett surfbräda i någon timme så då jag kom hem ville jag bara äta och sova! Mikaela gick på den andra lektionen men lilla lisa var så trött så jag sov lite till! plus att vädret hade blivit ännu värre..
På kvällen drack vi några sider och spelade kort, sjöng och pratade med nya människor, o h då kl slog 10 fick man inte ha ljud på surfcamp området mera så vi drog med en grupp människor till en park som låg ganska nära, där spenderade vi några timmar före det blev så kallt att vi hamnade gå in och lägga oss! Vaknade flera gånger på natten för att det stormade så mycket, och som ni kan tänka er var det lika dåligt väder på morgonen, de hamnade avbryta lektionerna för att det inte längre var säkert i vattnet!
Allt som allt är jag super nöjd med lägret! Träffade en massa nya vänner och lärde mig grunden till surfing! Sitter nu på tåget som är påväg till sydney! Blev sjukt bar vän med en flicka som heter Allie och kommer från canada! vi har redan planer inför helgen med henne och Mikaela, men tar det i nästa inlägg! ha de gött!

Känns igen som om kl borde vara runt 7-tiden med tanke på hur mycket vi har hunnit med idag, men den är ju bara halv tre, skönt! vi började med morgonmål och sedan ut på stan för att fortsätta söka jobb! Hittade ett rött så lovande ställe, och hoppas verkligen att jag får jobbet! Berättar senare om det! Då vi skulle ta bussen hem åkte vi åt fel håll men stannade på bussen en lite längre stund bara för att se lite andra delar av Sydney, än den lilla bråkdel vi traskat omkring på.. Kom tillbaka till hostellet runt lunch tider så vi kokade ihop gott, och sen var det dags för att byka! nu ringde mitt alarm, så slänger upp några bilder från dagen före vi måste hänga upp byket! ha de bra :*

Idag har varit en till strand dag! Men idag var vi i Manly! De var super fint väder och vattnet var varmt! Tog med min Gopro i vattnet och får hoppas på att det är någon video som jag kan ladda upp på bloggen! Jag och Miki var med en grupp människor från hostellet hela dagen! Alla vi har träffat hittills har varit super snälla och pratglada, vilket har lätt till att jag har själv märkt en förbättring i min engelska! vi hängde i Manly tills det blev mörkt och kom tillbaka till hostellet och laga lite mat! idag blev det risotto och sallad som middag:)
Vi är båda helt slut efter dagen och kommer säkert snart lägga oss, för imorgon skall vi söka jobb! mer om det sen! hejjs!

/lisa

Hejsan alla! idag har varit en riktig bra dag, vi har fått en massa gjort! vi började dagen med lite morgonmål och sedan var det dags att börja söka efter en telstra butik, så att vi skulle kunna skaffa nya telefon numror! allt ordnade sig fint och det är skönt att äntligen ha nätverk helatiden :) sedan skaffade vi opal-kort som är ett laddbart kort för bussar, Metron och färjor. Så lätt att använda och riktigt billigt!
Eftersom väskorna var borttappade hamnade vi köpa lite nya kläder och andra nödvändigheter, men som tur gick det på försäkringen!
Vi har alltså spenderat hela dagen på stan och det känns riktigt bra i benen, så nu ligger vi bara på hotellet och slöar..
hejjs!

/lisa

Godmorgon! skönt att äntligen vara utvilad! Även om jag sov nästan 80% av flygen, var det super skönt att lägga sig i en ordentlig säng och inte behöva försöka göra de bekvämt på en liten bänk med en konstant rädsla att man skulle somna på den som sitter bredvid..
Vad som kommer att gälla idag är att skaffa nytt telefon nummer och öppna ett australiensiskt bankkonto! Inte kanske det roligaste men skönt att sen ha det undanstökat!

Dehär får åka med i väskan idag! är fortfarande lite ovan med min gopro och skall därför lite öva med den idag! Hade bra!

/lisa

Äntligen är vi framme i Sydney, Mikaela och jag alltså! Våra ryggsäckar chillar fortfarande i Paris, men de kommer imorgon, förhoppningsvis! :) Trettio timmar och tre flyg senare fick vi en ordentlig chock då vi äntligen flög över Sydney, holy shit vad de var maffigt! Men det får nog bli imorgon vi börjar utforska, kl är halv tolv och är rätt så slut redan.. så godnatt på er och hoppas att ni har det bra!