Morgonstund har guld mund, eller hur är det egentligen? Börjar oftas jobbet klockan 8, ändå vaknar jag sällan efter halv sju. Mina mornar är inte så guld skulle jag vilja påstå, skulle gärna vilja sova ut en timme till. Menmen äsch, får i alla fall en mysig frukoststund.
Igår var min lediga dag, och det blev en händelserik sådan. Jag och Edvin startade med en långfrukost på bondi wholefoods-toppengod mat, ska lätt gå dit igen! Vid ett mötte vi upp liv, klara och Lisa och tog bussen till Alexandria och hittade en jättemysig gård/park/ett ställe med en massa ladugårdar som var ombyggda till kaféer med massa vilda undulater och papegojor. Fanns även några getter, hönor och en gigantisk gris som vi passade på att klappa, som de hederliga turisterna vi är. För mig slutade källen med ett fint och kärleksfullt besök på bikinibar bondi. Det blev nog den sista bikini med hela gänget. På måndag drar klara och liv vidare uppåt mot Byron bay. Känns usch att vi ska sära på oss nu efter 1,5 månad av konstant umgänge. Att jag och Lisa kunde ha så tur som mötte dessa människor, känner mig verkligen så lyckligt lottad. Våra planer för framtiden tillsammans är dock grymma och vi ses redan om fyra veckor igen då det är dags för mig, Lisa och Edvin att bege oss uppåt och börja vår färd på östkusten. Juste! Vi ska nu åka med Edvin. Jag glömde nog att säga det. Edvin är superhärlig så det här kommer nog sluta bra.
Senaste tiden har vi nog mest njutit av det fina vädret, hunnit med en bbq på stranden, ett salsaparty (vill verkligen lära mig salsa på riktigt nu!!! Funderar starkt på att ta någon typ av kurs), en fin kväll i surry hills, en turistdag i Sydney tillsammans med liv, klara o gabbi innehållande bl.a. Harbour bridge, darling harbour och chinatown, och mycket mer.
Senaste tiden har jag dock nog mest tänk på hur bra allting har blivit sen jag lämnade Sverige, mycket bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om. Alla människor jag har mött har verkligen fått mig att uppskatta mig själv mycket mer och aldrig har jag mött så fina människor som det känns så bra med på så kort tid. Jag är verkligen så otroligt tacksam.
Tack o hej ses o hörs

Hejsansvejsan
Klockan är halv åtta och jag ska strax kila iväg till jobbet. Nu har ni inte hört från oss på ett bra tag. Har ingen bra ursäkt förutom att det har hänt alldeles för mycket för att jag skulle ha hunnit med att skriva. Vi är i alla fall hemkomna från Bali. En veckas semester satt verkligen inte fel. Vi kunde dock inte åka runt så mycket på grund av det konstanta spöregnet. En dag åkte vi i alla fall till en lite större stad, Ubud. Det blev monkey Forrest (min favorit - smockat med galna apor som hoppade upp på en så fort dom såg att man hade en banan i handen), risfält och trip till ett superfint tempel. Annars gjorde vi mest småutflykter på mopparna ut på landsbygden och till små marknader. Naturen i Bali är helt fantastisk, dock är stränderna inget att hurra för då det ligger skit överallt. En sak är i alla fall säker- om man vill upptäcka bali är en vecka alldeles för kort tid. Vi har därför bestämt oss för att stanna på Bali i några veckor innan vi drar hem till Sverige (då ska det tydligen vara lite bättre väder också).
Det som gjorde resan så pass bra var nog i alla fall gänget. Vi hyrde en superfin villa där vi umgicks och hade det fint tillsammans. Varje kväll hade vi halv åtta hos mig/så mycket bättre och satan vilken succé! Vi var indelade i par och varje kväll var det ett av dessa som lagade middag och fick stå i centrum för kvällens samtal. Blev en hel del skratt, gråt och fest må jag säga. Grymt var det. Hett tips om man vill styra ihop något kul.
Nu ska jag tagga till jobbet. Puss o kram

Tips hörrni!!

Old mans bar/klub - gryyyyym, dunderhärlig musik och bra folk - onsdagar är det beerpong turnering (som vi förövrigt var en blinkning från final på), mycket folk och väldigt roligt!!

Pretty poison - bar/klubb med skateboardramp i mitten - skönt häng och bra musik - väldigt avslappnat och skojjjjj

Little flinders - DEN HÄR RESTAURANGEN ÄR DRÖM! otroligt god mat för billig peng (om man jämför med det man får) - köp tuna eller musslor HETT TIPS

Godmorgon!
Hemkommen efter en liten morgonutflykt. Passade på att se mig lite omkring medan de andra i huset sov, så moppen och jag flög iväg på lite upptäcksfärd. Åkte runt på småvägarna och hittade bland annat en supermysig frukt- och matmarknad. Det hela avslutades med en timmes helkroppsmassage, det ni-mmmmm. Det första dygnet på Bali har varit mycket bra och händelserikt. Vi har hunnit med en moppeolycka, 3 tatueringar, ett par försvunna skor, veganmat, poopparty och igensvullet öga. Här är spänningen på topp kan jag säga. Idag ska vi iväg till uluwatu där det ska vara superfin utsikt och solnedgång samt ultimat feststämning. Hoppas på det bästa🙏 nu blir det ett dopp i poolen och sen bär det av. Adjö

Fick förövrigt ett smakprov på hur det känns att lämna bondi. Det var inte särskilt roligt kan jag säga. Kändes som den sämsta idén någonsin att åka iväg från bondi till Bali när vi var påväg till flygplatsen. De senaste veckorna i bondi har nog varit bland de bästa i mitt liv så ville nästan börja gråta när vi åkte, trots att jag visste att vi kommer tillbaka om endast en vecka. Nu känns det dock toppen att vara hör på Bali - nu känns det istället skönt att upptäcka lite nytt. Hejsvejs

Juste! Råkade hälla kokande vatten på foten i söndags på jobbet. Resultatet blev stora brännblåsor som nu mer eller mindre har förvandlats till köttsår. Tänkte höra om någon vet ifall man kan få ut några försäkringspengar eller liknande eftersom att det skedde under arbetstid. Om någon även har tips på vad man kan göra för att såren ska läka snabbare vore det toppen. -HÖR GÄRNA AV ER! Tack på förhand!!

Hejsan allesammans
Igår fyllde liv år vilket firades i två hela dygn. I söndags blev det överraskningsfest och OJ vad vi lurade henne minsann. Hon hade verkligen ingen aning om nånting innan, så det blev otroligt lyckat. Gårdagen spenderades på stranden tillsammans och sen middag på vue när kvällen började dra ihop sig. Börjar verkligen inse hur bra vi lever här borta- det är som att leva i en dröm. Vi är minsann två väldigt lyckligt lottade töser.
Om en och en halv vecka bär det av till Bali också! Det är jag, Lisa, liv, klara och fyra Goa killar från Stockholm som åker. Vi har hyrt ett fantastiskt hus som vi ska bo i. Det kommer bli en hel del upptäcktsfärder så vi måste förbereda oss för några riktiga äventyr!
Nu ska jag nog laga frukost till crewet innan jag beger mig till jobbet. Alla tokdeckade på soffan igår när vi kom hem. Ha det gött nu allihopa! Hörs

Tjolololo
Slutade precis jobbet och nu ska jag in till Stan för middag med kära morfar. Helgen har spenderats på bästa sätt; med morfar och Lisa (Hans fru) på ett flertal utflykter och urhärliga restauranger. Hur galet är det inte egentligen att dom har rest enda från Sverige och hittar på en massa skoj här i Sydney tillsammans med mig?? Är i alla fall superglad och stolt över att dom är här! Vi har gått på rundtur i operahuset, varit på båttur i hamnen, gått costal walk (g i v e t) och kramats en massa.
För övrigt rullar livet på här nere. Både jag och Lisa jobbar och trivs. Vi har hittat Goa vänner som vi dansar, solar och busar med. Förra veckan träffade vi även gamla klassisar- helt galet att vi alla var på exakt samma plats i världen under en och samma kväll!
Nu orkar jag inte skriva mer, så till er gubbar och gummor som är mer intresserade: ni finner oss på messenger
Mors och goodbajs

Morsningkorsning!
Vad har hänt sen sist? Mycket hörrni, mycket skoj i alla fall. Julen firades på allra bästa sätt, trots att det verkligen inte kändes som jul. På julafton drog vi ner på stan för ett evigt julklappssökande samt lyckat pepparkaksköp (!!!). Senare på kvällen blev det firande med julbord hemma hos några av våra goa uppsalabor. Dans in i det sista och kom inte hem förrän 6 på morgonkvisten, mycket rolig och lyckad kväll.
Juldagen nudå, den dag då det riktiga firandet här i Australien går av stapeln. Efter en behövlig sovmorgon var det dags för frukost i form av ostron och champagne, det ni! Efter julklappsöppning och dansande i lägenheten var det dags för stranden. Vi fick den grymma idén att ta med oss vår julgran. Satan så kul det var! Alla kom fram och ville ta kort med oss och vår gran😎Vi kom även med i tidningen nästa dag haha! The Daily telegraph hade en riktig jäkel till fotoshoot med oss där vi skulle posa och hoppa och se spontana ut. Kunde verkligen inte sluta skratta. Bättre sätt att spendera julen på kan man inte önska sig när man är så långt hemifrån!!

Resten av veckan har varit riktigt rolig. Jag har verkligen satt mig själv i dåliga skor dock. Eftersom jag inte riktigt var nöjd med jobbet på the bucketlist (enda passen jag fick var över nyår) så gick jag runt och lämnade cvn som en tok. Fick tre trials direkt, alla på asnajs ställen, och nu har jag även fått tre till job. Har alltså fyra jobb för tillfället. Kanske världens i-landsproblem, men hatar att ge förhoppningar om att jag kan jobba och sen säga nej. Tror dock att jag har bestämt mig nu, vilket är dunderskönt.
Nu ska vi iväg till Josefin för häng och BBQ🎈
Ha det bra så länge vänner!!!

Julkortet för iår- klart vi lyckades samlas för en liten bild, avståndet skulle aldrig stoppa oss tuffingar 😎👊

Hallåhallå
Dagen innan julafton idag. Passade på att sova ut riktigt ordentligt efter gårdagens bravader. Vi drog nämligen till ivy tillsammans med våra goa uppsalabor efter lite häng i Malin, mollys och Amandas superfina lägenhet inne i stan. Kul, men måste säga att jag föredrar mindre klubbar och barer framför ivy. Klubben var väldigt häftig (ca 5 våningar och pool på taket), men det var alldeles för mycket folk för att man skulle få en riktig känsla för stället. Rolig kväll i alla fall men bra sällskap!!
Idag har dagen bestått av julshopping, promenad och picknick. Blir tyvärr inte mer spännande än så. Vi laddar upp inför morgondagen då vi ska köra firande med julmusik och tomteluvor med ett gäng svenskar Dover heights och söndagen då det blir picknick o galenskaper med våra roomies på stranden.
Hoppas ni alla får en riktigt fin jul!! Många julkramar till er!

Hejsvejs!
Ojojoj vad tiden rusar här borta. Om två dagar är det självaste julafton och då har vi varit här i en hel månad. En hel del har hänt sen ni hörde från oss sist. Vi mår toppen i vår nya lägenhet, kanske inte det flottaste men läget är gudomligt! Och dessutom är våra roomies riktiga pärlor. Vi har hunnit med två födelsedagsfirande, Josefin som blev 19 och mckenzie (amerikanen vi fick ta över lägenheten efter) 26 och på det även en dunderhärlig bbq på stranden. Vi har även hunnit med lite sightseeing, bl.a. En tripp till manly med färja där man fick superfin utsikt över operahuset och harbour bridge, en massa strandhäng med Goa personer och långa promenader (mina favoriter, allt är så fint!!) är bara en bråkdel av del vi har hunnit med.
Vi har nu även börjat upptäcka Australiens vidunder till småkryp (småkryp=gigantiska spindlar). Här om dagen kröp en spindel, nästan lika stor som min hand, upp från sängen där Lisa låg lungt och höll på med Mobilen. Hon vad allt annat än lugn när vi upptäckte den dock. Kalabalik uppstod och Lisa flög upp som en raket. Historien slutar ändå lyckligt för oss, desto mindre för spindeln dock (spindelsmash).
Nu börjar livet rulla på som det är tänkt här borta, jag har fått jobb på en Superhärlig restaurang/café/bar/klubb som ligger mitt på stranden (the bucketlist heter den) och vi börjar få lite fler kontakter (vi breddar vårt nätverk). Nu börjar det äntligen kännas som att vi har landat på riktigt och DET ÄR UNDERBART.
Hörs👋👋

Oj, slog mig just att det var tredje advent igår. Om det är något som är annorlunda här är det minsann julkänslan. Mamma skickar bilder på snö och ljusstakar, men det är svårt att få någon julinspiration i 30 graders värme och syrsor sjungandes i öronen. Tänk, hemma i Sverige hade jag troligen yrat omkring på julmarknader och käkat knäck i stora mängder. Det är ändå lite fint hur tappra australienarna är och hur dom kämpar för att ändå få en gnutta stämning. Satt på ett café här om dagen där All I want for Christmas spelades på repeat i flera timmar. Pynt är dom generösa med också; hostelet vi har bott på i en vecka nu såg till pimpa vartenda hörn med glitter i olika färger och en del hus här borta skulle nästan kunna tas för pepparkakshus med sina blinkande ljusgirlanger. Får se om vi får till något julbak, en liten pepparkaka och en lussebulle skulle ju sitta fint.
Tack o hej leverpastej, glad advent för den delen också!